TRENDBOX BV
Back to basic: Het gezin is weer helemaal terug als hoeksteen
Amsterdam, 17 novenber 2004
Onder invloed van de economische teruggang, slechte vooruitzichten en
een algemeen zichtbare trend die zich het beste laat omschrijven als
back to basic is het gezin in Nederland meer dan in de afgelopen jaren
weer de hoeksteen van de samenleving. Zo blijkt uit het meest recente
Life & Living onderzoek van Trendbox onder ruim duizend
Nederlanders.
Tweederde van de Nederlanders (66%) is in het najaar van 2004 van
mening dat men tegenwoordig veel te makkelijk gaat scheiden. Begin
dit jaar was dit 61%. Nooit eerder in de geschiedenis van het al 15
jaar lopende Life & Living onderzoek van Trendbox, onder inmiddels
ruim 70.000 Nederlanders, was deze score zo hoog. Aan dit continue
onderzoek naar ontwikkelingen in houding, gedrag en mentaliteit van
Nederland werkte het afgelopen kwartaal een representatieve groep van
ruim duizend Nederlanders van 16 jaar en ouder mee.
Het frappante is dat het feitelijke aantal echtscheidingen in
Nederland volgens cijfers van het CBS de afgelopen jaren juist
langzaam aan het dalen is. Hoewel het feitelijk niet zo is leeft dus
in de samenleving het gevoel dat men juist nu makkelijker gaat
scheiden. Tegelijkertijd blijkt uit het Life & Living onderzoek van
Trendbox dat voor 83% van de Nederlanders het gezin een centrale
plaats in het leven inneemt. Waar dit een half jaar geleden nog 78%
was.
Deze ontwikkeling past in een groeiende hang naar geborgenheid en
zekerheid in de Nederlandse samenleving. Onder druk van de
tegenvallende economische ontwikkelingen ziet de eigen financiële
situatie van de meeste Nederlanders er een stuk minder rooskleurig uit
dan voorheen. Verwachte in 2000 nog 47% van de Nederlanders over een
paar jaar financieel beter af te zijn, inmiddels is dit gedaald naar
35%.
Ook is het aantal Nederlandse spaarders in de afgelopen 15 jaar nog
nooit zo hoog geweest. Omschreef in 1991 48% van de Nederlanders
zichzelf als een spaarzaam type, momenteel is dit 57%. Zoals ook 60%
van de Nederlanders (begin dit jaar: 55%) zichzelf af en toe dingen
ontzegt om aan een (meer) financieel zekere toekomst te denken.
Samen met andere manieren waarop Nederland aan het veranderen is, denk
bijvoorbeeld aan de vergrijzing, de veranderende samenstelling van de
bevolking en de wereldwijde impact van terrorisme zorgt dit voor een
groter belang van het veilige gezin. Maar ook op andere manieren is de
back to basic-trend goed zichtbaar. Zo geeft bijvoorbeeld 23% van de
Nederlanders aan veel belangstelling te hebben voor spiritualiteit en
praat 39% graag met anderen over de zin van het leven. Eind 2003 gaf
41% aan dit jaar thuis of bij vrienden meer gezelschapsspelletjes te
gaan spelen. Kruiswoordpuzzels oplossen is nog nooit zo populair
geweest (43% van Nederland doet dit min of meer regelmatig, in 2000
was dit 36%). En de broodbakmachines, met de bijbehorende gezellige
lucht van vers brood, gaan als warme broodjes over de toonbank. En zo
zijn er in Nederland nog veel meer uitingen hiervan terug te vinden,
signalen die aangeven dat deze trend zich zeker de komende jaren zal
doorzetten.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
020 669 44 14
Bart Paashuis
Onderzoeksdirecteur
bart.paashuis@trendbox.nl
Fred Schipper
Managing partner
fred.schipper@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze (vernieuwde) website: www.trendbox.nl
17 nov 04 09:42