http://www.minez.nl
MINEZ: In actie voor internationaal ondernemen
Ministerie van Economische Zaken
persbericht
Den Haag, dinsdag 16 november 2004
In actie voor internationaal ondernemen
Het ministerie van Economische Zaken start vandaag samen met het
bedrijfsleven de Dutch Trade Board. Deze raad gaat de positie en de
concurrentiekracht van Nederlandse ondernemingen in het buitenland
versterken.
De Dutch Trade Board is een van de activiteiten uit het Actieplan
Internationaal Ondernemen, dat staatssecretaris Van Gennip (EZ)
vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het actieplan geeft aan
hoe het ministerie van Economische Zaken zich inzet om knelpunten weg
te nemen en kansen te benutten op het gebied van internationaal
ondernemen: door het aanpakken van marktverstoringen in het
internationale speelveld, maar ook door drempels te verlagen voor
ondernemers bij het verkennen en ontwikkelen van buitenlandse
markten.
Andere in het oog springende acties zijn naast de Dutch Trade Board:
- De dienstverlening van de overheid (zowel in Nederland, als
door ambassades) aan het bedrijfsleven wordt verbeterd. Er is één
loket gekomen voor voorlichting, informatie en ondersteuning aan
Nederlandse bedrijven door samenvoeging EVD enSenterInternationaal.
- Minder, maar betere financiële regelingen die meer
toegankelijk zijn en minder administratieve lasten met zich mee
brengen. Daartoe worden bestaande regelingen onder de loep genomen en
verbeterd. De Startersregeling Buitenlandse markten (PSB) wordt
bijvoorbeeld toegankelijker gemaakt. Zo komt het onderscheid tussen
EU- en niet-EU-landen bij de ingangseisen te vervallen en wordt het
mogelijk om in hetzelfde land een tweede PSB aan te vragen voor een
andere regio. Alleen de TAOM regeling, voor technische assistentie in
opkomende markten wordt per 1 januari 2005 geschrapt
- Er komt één aanspreekpunt voor klachten op het gebied van
internationaal ondernemen. Bedrijven die internationaal ondernemen
worden vaak nog geconfronteerd met belemmeringen, bijvoorbeeld door
onheldere regelgeving of het niet goed toepassen daarvan. Er wordt een
crash team oneerlijke concurrentie ingesteld, dat snel actie kan
ondernemen op in de praktijk door het bedrijfsleven gesignaleerde
verstoringen.
- Oprichting van sectorale en thematische platforms waar
overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen kennis, netwerken en
expertise bundelen. Door gezamenlijk een markt te bewerken kan de
positie van het Nederlandse bedrijfsleven op buitenlandse markten
worden verstevigd. Voorbeelden zijn: Taskforce Health Care,
Beroepsonderwijsplaform en Platform Financiële Sector.
Internationaal ondernemen fungeert van oudsher als een krachtige motor
voor de Nederlandse economie. Nederland is voor zijn groeiherstel in
grote mate afhankelijk van internationale economische activiteiten.
Ook de voorzichtige economische opleving die Nederland momenteel
beleeft wordt vrijwel geheel gedragen door de export.
Van Gennip schrijft hierover dat de afgelopen jaren is gebleken dat
deze groei geen vanzelfsprekendheid is: Het verlies aan marktaandeel
op met name de hoog competitieve ontwikkelde markten bepaalt in hoge
mate dat Nederland onvoldoende meeprofiteert van de aantrekkende
conjunctuur. Actie is daarom geboden om Nederland de plaats in te
laten blijven nemen in de top 10 van spelers in de wereldhandel. We
moeten weer excelleren in exporteren. En omgekeerd moeten we er ook
voor blijven zorgen dat buitenlandse bedrijven graag in Nederland
willen blijven investeren.
Informatie over het actieplan Internationaal Ondernemen kunt u krijgen
bij de afdeling Communicatie van het Ministerie van Economische
Zaken,
Maria Henneman, adviseur communicatie en media staatssecretaris van
Gennip. 070 379 72 56/ 06 46 152 123
16 nov 04 17:07
Ministerie van Economische Zaken