Ministerie van Economische Zaken


http://www.minez.nl

MINEZ: In actie voor internationaal ondernemen

Ministerie van Economische Zaken
persbericht
Den Haag, dinsdag 16 november 2004

In actie voor internationaal ondernemen

Het ministerie van Economische Zaken start vandaag samen met het bedrijfsleven de Dutch Trade Board. Deze raad gaat de positie en de concurrentiekracht van Nederlandse ondernemingen in het buitenland versterken.

De Dutch Trade Board is een van de activiteiten uit het Actieplan Internationaal Ondernemen, dat staatssecretaris Van Gennip (EZ) vandaag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Het actieplan geeft aan hoe het ministerie van Economische Zaken zich inzet om knelpunten weg te nemen en kansen te benutten op het gebied van internationaal ondernemen: door het aanpakken van marktverstoringen in het internationale speelveld, maar ook door drempels te verlagen voor ondernemers bij het verkennen en ontwikkelen van buitenlandse markten.

Andere in het oog springende acties zijn naast de Dutch Trade Board:
- De dienstverlening van de overheid (zowel in Nederland, als door ambassades) aan het bedrijfsleven wordt verbeterd. Er is één loket gekomen voor voorlichting, informatie en ondersteuning aan Nederlandse bedrijven door samenvoeging EVD enSenterInternationaal.
- Minder, maar betere financiële regelingen die meer toegankelijk zijn en minder administratieve lasten met zich mee brengen. Daartoe worden bestaande regelingen onder de loep genomen en verbeterd. De Startersregeling Buitenlandse markten (PSB) wordt bijvoorbeeld toegankelijker gemaakt. Zo komt het onderscheid tussen EU- en niet-EU-landen bij de ingangseisen te vervallen en wordt het mogelijk om in hetzelfde land een tweede PSB aan te vragen voor een andere regio. Alleen de TAOM regeling, voor technische assistentie in opkomende markten wordt per 1 januari 2005 geschrapt
- Er komt één aanspreekpunt voor klachten op het gebied van internationaal ondernemen. Bedrijven die internationaal ondernemen worden vaak nog geconfronteerd met belemmeringen, bijvoorbeeld door onheldere regelgeving of het niet goed toepassen daarvan. Er wordt een crash team oneerlijke concurrentie ingesteld, dat snel actie kan ondernemen op in de praktijk door het bedrijfsleven gesignaleerde verstoringen.

- Oprichting van sectorale en thematische platforms waar overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen kennis, netwerken en expertise bundelen. Door gezamenlijk een markt te bewerken kan de positie van het Nederlandse bedrijfsleven op buitenlandse markten worden verstevigd. Voorbeelden zijn: Taskforce Health Care, Beroepsonderwijsplaform en Platform Financiële Sector.

Internationaal ondernemen fungeert van oudsher als een krachtige motor voor de Nederlandse economie. Nederland is voor zijn groeiherstel in grote mate afhankelijk van internationale economische activiteiten. Ook de voorzichtige economische opleving die Nederland momenteel beleeft wordt vrijwel geheel gedragen door de export. Van Gennip schrijft hierover dat de afgelopen jaren is gebleken dat deze groei geen vanzelfsprekendheid is: Het verlies aan marktaandeel op met name de hoog competitieve ontwikkelde markten bepaalt in hoge mate dat Nederland onvoldoende meeprofiteert van de aantrekkende conjunctuur. Actie is daarom geboden om Nederland de plaats in te laten blijven nemen in de top 10 van spelers in de wereldhandel. We moeten weer excelleren in exporteren. En omgekeerd moeten we er ook voor blijven zorgen dat buitenlandse bedrijven graag in Nederland willen blijven investeren.

Informatie over het actieplan Internationaal Ondernemen kunt u krijgen bij de afdeling Communicatie van het Ministerie van Economische Zaken,
Maria Henneman, adviseur communicatie en media staatssecretaris van Gennip. 070 379 72 56/ 06 46 152 123

16 nov 04 17:07