NMBS

NMBS moderniseert spoorlijn tussen Eeklo en Wondelgem

16/11/2004

De NMBS is op dinsdag 16 november begonnen met de eerste fase van de vernieuwing van de dieselspoorlijn tussen Eeklo en Wondelgem. De werkzaamheden zullen naast een verbetering van het reiscomfort ook resulteren in een kortere reistijd en een hogere lijncapaciteit.

De moderniseringswerkzaamheden zijn op dinsdag 16 november begonnen in station Eeklo. Daar worden de perronsporen en de overweg aan de Oude Gentweg vernieuwd. Die overweg is afgesloten tot maandag 29 november.

Daarna worden in het voorjaar van 2005 de perrons in Waarschoot en Sleidinge heraangelegd en wordt het spoor tussen Eeklo en Wondelgem vernieuwd.

De perrons in Sleidinge en Waarschoot worden tweemaal zo hoog als nu, waardoor de reizigers gemakkelijker in en uit de trein kunnen stappen. Om de karwei snel en met zo weinig mogelijk hinder voor de klanten uit te uitvoeren, worden de treinen tijdens de weekends van 19-20 februari, 26-27 februari, 5-6 maart, 12-13 maart en 19-20 maart door bussen vervangen.

De werkzaamheden voor de spoorvernieuwing tussen Eeklo en Wondelgem zijn gepland op weekdagen tussen maandagavond 21 februari en vrijdagmorgen 25 maart. Houten dwarsliggers worden vervangen door betonnen dwarsliggers en korte rails door langgelaste rails. Er wordt alleen tijdens de nacht gewerkt zodat de klanten niet veel hinder zullen ondervinden. De drie treinen na 20.30u worden wel vervangen door bussen.

Wij maken ook werk van de bewegwijzering, de schuilhuisjes en waar nodig de fietsenstallingen. Op het nieuwe perron in Sleidinge komt er uiteraard een omroepinstallatie.

De werkzaamheden zullen afgerond zijn vóór juli 2005. Vanzelfsprekend zullen wij onze klanten tijdig inlichten over het verloop van de werkzaamheden en de gevolgen ervan op het treinverkeer. Na de spoorvernieuwing rijden de treinen opnieuw met 90 km per uur tussen Eeklo en Wondelgem.

De NMBS maakt van de vernieuwingswerkzaamheden gebruik om de maximumsnelheid op de lijn te verhogen tot 120km/u. Die snelheid zal kunnen worden gehaald na aanpassing van de seininrichting en afschaffing van overwegen. Voor die afschaffing rekent de NMBS op de medewerking van de gemeentebesturen Eeklo, Waarschoot, Evergem en Lovendegem. Er zullen ook seinen worden bijgeplaatst, wat het technisch mogelijk maakt om treinen korter na elkaar te laten rijden.

Intussen zijn we al bezig met de voorbereidende werkzaamheden om de versleten spoordraaibrug aan de Wiedauwkaai te vervangen door een nieuwe. Einde mei 2008 moet de nieuwe brug er liggen.

Niettegenstaande de beperkte financiële armslag blijft de NMBS verder werken aan de verbetering van haar dienstverlening op de lijn Gent-Eeklo. Zo kunnen onze klanten al sinds 2002 genieten van de zeer comfortabele dieseltweetjes.
De moderniseringskosten worden geraamd op circa 10 miljoen euro.