NMBS moderniseert spoorlijn tussen Eeklo en Wondelgem
16/11/2004
De NMBS is op dinsdag 16 november begonnen met de eerste fase van de
vernieuwing van de dieselspoorlijn tussen Eeklo en Wondelgem. De
werkzaamheden zullen naast een verbetering van het reiscomfort ook
resulteren in een kortere reistijd en een hogere lijncapaciteit.
De moderniseringswerkzaamheden zijn op dinsdag 16 november begonnen in
station Eeklo. Daar worden de perronsporen en de overweg aan de Oude
Gentweg vernieuwd. Die overweg is afgesloten tot maandag 29 november.
Daarna worden in het voorjaar van 2005 de perrons in Waarschoot en
Sleidinge heraangelegd en wordt het spoor tussen Eeklo en Wondelgem
vernieuwd.
De perrons in Sleidinge en Waarschoot worden tweemaal zo hoog als nu,
waardoor de reizigers gemakkelijker in en uit de trein kunnen stappen.
Om de karwei snel en met zo weinig mogelijk hinder voor de klanten uit
te uitvoeren, worden de treinen tijdens de weekends van 19-20
februari, 26-27 februari, 5-6 maart, 12-13 maart en 19-20 maart door
bussen vervangen.
De werkzaamheden voor de spoorvernieuwing tussen Eeklo en Wondelgem
zijn gepland op weekdagen tussen maandagavond 21 februari en
vrijdagmorgen 25 maart. Houten dwarsliggers worden vervangen door
betonnen dwarsliggers en korte rails door langgelaste rails. Er wordt
alleen tijdens de nacht gewerkt zodat de klanten niet veel hinder
zullen ondervinden. De drie treinen na 20.30u worden wel vervangen
door bussen.
Wij maken ook werk van de bewegwijzering, de schuilhuisjes en waar
nodig de fietsenstallingen. Op het nieuwe perron in Sleidinge komt er
uiteraard een omroepinstallatie.
De werkzaamheden zullen afgerond zijn vóór juli 2005. Vanzelfsprekend
zullen wij onze klanten tijdig inlichten over het verloop van de
werkzaamheden en de gevolgen ervan op het treinverkeer. Na de
spoorvernieuwing rijden de treinen opnieuw met 90 km per uur tussen
Eeklo en Wondelgem.
De NMBS maakt van de vernieuwingswerkzaamheden gebruik om de
maximumsnelheid op de lijn te verhogen tot 120km/u. Die snelheid zal
kunnen worden gehaald na aanpassing van de seininrichting en
afschaffing van overwegen. Voor die afschaffing rekent de NMBS op de
medewerking van de gemeentebesturen Eeklo, Waarschoot, Evergem en
Lovendegem. Er zullen ook seinen worden bijgeplaatst, wat het
technisch mogelijk maakt om treinen korter na elkaar te laten rijden.
Intussen zijn we al bezig met de voorbereidende werkzaamheden om de
versleten spoordraaibrug aan de Wiedauwkaai te vervangen door een
nieuwe. Einde mei 2008 moet de nieuwe brug er liggen.
Niettegenstaande de beperkte financiële armslag blijft de NMBS verder
werken aan de verbetering van haar dienstverlening op de lijn
Gent-Eeklo. Zo kunnen onze klanten al sinds 2002 genieten van de zeer
comfortabele dieseltweetjes.
De moderniseringskosten worden geraamd op circa 10 miljoen euro.
NMBS