IP/04/1366
Brussel, 16 november 2004
Europese Commissie geeft toestemming voor verlenging Belgische steunregeling
ter bevordering van de binnenvaart tot 2010
De Commissie heeft beslist geen bezwaar te maken tegen het plan van de
Vlaamse Overheid om de financiële steunregeling voor de bouw van laad-
en losinstallaties langs de Belgische binnenwateren in België te
verlengen tot 2010. De steunregeling werd reeds goedgekeurd door de
Commissie in 2001 en heeft tot doel de binnenwateren toegankelijker te
maken en het gebruik ervan voor vrachtvervoer te bevorderen.
Het Vlaams Gewest zal de steunregeling, die de Commissie in haar
besluit van 11 december 2001 goedgekeurd heeft, verlengen. De regeling
voorziet in financiële steun voor de aanleg van laad- en
losinstallaties langs Vlaamse binnenwateren via Publiek-Private
Samenwerking. De overheid draagt bij in de kosten voor de aanleg van
de infrastructuur, terwijl de privé-partner zorgt voor alle andere
noodzakelijke investeringen en nieuwe of bijkomende tonnage aantrekt
voor de binnenvaart. De overheidsbijdrage mag in geen geval meer dan
50 % van de bouwkosten bedragen.
De Commissie heeft beslist geen bezwaar te maken tegen de verlenging
van deze regeling aangezien de voorwaarden die in 2001 werden
goedgekeurd, met uitzondering van de volgende kleine aanpassingen,
blijven gelden:
* De looptijd van het programma is zes jaar
* Het budget wordt verhoogd van EUR 8,5 miljoen tot EUR 10 miljoen
per jaar
* Bijkomende infrastructuurelementen komen in aanmerking voor
subsidie (d.i. glijgoot en bunkers voor tijdelijke opslag van
goederen, overkapping om de goederen te beschermen tijdens de
behandeling en los- en persleidingen voor het vervoer van
vloeibare bulkgoederen).
De verlenging van de steunregeling is verenigbaar met de
concurrentieregels en het goede functioneren van de interne markt. De
uitbouw van binnenvaartterminals vergt aanzienlijke investeringen in
infrastructuur (kaaien, toegang via de weg, baggerwerken enz.).
Medefinanciering door de overheid zal investeringen in dit segment van
de vervoersmarkt aanmoedigen. Bovendien sluiten de voorgestelde
maatregelen aan bij de doelstelling van het gemeenschappelijk
vervoersbeleid van de Europese Unie, met name het terugdringen van de
congestie en het promoten van een doeltreffend gebruik van de
capaciteit van milieuvriendelijke vervoerswijzen zoals de binnenvaart.
Het Vlaamse steunprogramma zou moeten bijdragen tot de integratie van
de binnenvaart in de intermodale vervoersketen en is bijgevolg in het
belang van de EU.
European Commission