Op huiscontrole met de mobiele surveillance De meeste meldingen
worden snel opgevolgd
Toezichthouders doen een huiscontrole
Het is een zonnige, frisse oktoberdag. Het is rustig in het centrum
van Capelle, de scholen zijn gesloten. Toezichthouders Ajjaji en
Wim controleren de huizen van enkele herfstvakantiegangers. De
huiscontroles vormen één van de taken waarin de toezichthouders de
'extra ogen en oren' van de politie zijn. "Als we sporen van braak
zien aan woning of auto, dan geven we dit direct door en wachten we
totdat de politie ter plaatse is", aldus de toezichthouders.
Terugkomen van vakantie en ontdekken dat er is ingebroken: een
koude douche waar natuurlijk niemand op zit te wachten. De gratis
huiscontrole van de toezichthouders kan het leed wat verzachten.
"We zorgen dat de politie snel ter plekke is. Die zorgen op hun
beurt voor eventuele vervangende sloten en voor de formulieren,
zodat de bewoner bij thuiskomst direct met de verzekering kan
bellen", licht teamleider Samier toe. Ondertussen vullen Ajjaji en
Wim de controlekaart in en werpen deze in de brievenbus van de
bewoner. Zo weet de bewoner op welke datum de toezichthouders langs
zijn geweest en alles in orde hebben bevonden.
Aanmeldingskaart
Inwoners van Capelle kunnen zich voor een huiscontrole opgeven via
een speciale aanmeldingskaart. De kaarten zijn verkrijgbaar bij de
gemeente en de politie. "Nu is het vrij rustig", vertelt Ajjaji,
"maar afgelopen zomer hadden we elke dag drie of vier
woningcontroles per team." Tot nu toe hebben ze de politie nog niet
in hoeven schakelen. Hoewel één keer stond Ajjaji al met de
portofoon in de aanslag, want hij trof een openstaande deur aan.
Terwijl hij verbinding zocht met de politie, kwam er haastig een
man naar buiten gerend. "Stop, niet doen, ik ben nog niet weg",
riep hij. De toezichthouders moesten het even natrekken, maar het
klopte: het was de bewoner zelf. Hij had zijn vakantie een paar
dagen uitgesteld.
Zwerfvuil en graffiti
Het bedrijventerrein De Linie wordt tijdens de surveillance
nagelopen op zwerfvuil en graffiti. Terwijl Wim een notitie maakt
van een kersverse, veelkleurige 'tag' op een blinde muur, komt er
haastig een man aangerend. "Mag ik hier parkeren", hijgt hij. De
toezichthouders grijnzen en stellen hem gerust. Het is niet de
eerste keer dat ze voor parkeerwachters worden aangezien. Opgelucht
loopt de man terug. Wim, die pas twee weken als toezichthouder
werkt, zegt: "Meestal reageren mensen goed op onze aanwezigheid.
Tot nu toe zie ik vooral blije gezichten. Mensen vinden het fijn
dat er naast de politie meer blauw op straat is. Maar er is ook een
andere kant. Het uniform trekt ook wel eens vervelende reacties
aan." Zijn collega, die in de afgelopen driekwart jaar al redelijk
door de wol geverfd is, beaamt dat. Hoe hij daarmee omgaat? "Gewoon
rustig blijven", aldus Ajjaji.
Een rondslingerende stapel afvalhout of een kapotte matras wordt
door de toezichthouders ook steevast gerapporteerd. Zo dragen ze
bij aan een schone en veiligere straat. Immers, rommel trekt rommel
aan: hoe sneller het is opgeruimd, hoe beter. Komen ze een
fietswrak tegen? Het wrak wordt genoteerd en gemeld aan de afdeling
Handhaving van de gemeente. Periodiek worden de wrakken door
Handhaving weggehaald. Goede fietsen die niet op slot staan, worden
door de toezichthouders overgedragen aan de politie. Ook losse
stoeptegels, omgewaaide bomen of kapot straatmeubilair wordt
gerapporteerd.
Overlast
Ook op andere gebieden zijn de toezichthouders de 'extra ogen en
oren' op straat. Zo houden ze bij waar en wanneer
overlastveroorzakers zoals hanggroepjes en dronkaards zich
verzamelen. Zijn het er veel? Hoe gedragen ze zich? Het wordt
allemaal genoteerd, want de politie gebruikt deze gegevens om te
besluiten of ze maatregelen moeten treffen. "Zij geven ons de
aandachtspunten door. Wij observeren en noteren", verklaart Ajjaji.
Terug op kantoor voeren ze alle verzamelde gegevens in de computer
in. Mutaties, heet dat in 'toezichthoudersjargon.' Samier: "Elke
dag maken we een mutatierapport op voor de politie. En alle
relevante gegevens worden naar de betreffende gemeentelijke
diensten doorgespeeld." En dan? Is die losse stoeptegel snel
vervangen, wordt die stapel brandhout inderdaad opgeruimd? Volgens
de teamleider wel. De onderlinge communicatie werkt goed. "Ze
moesten eerst even aan ons wennen", geeft hij toe. "Maar nu worden
de meeste meldingen snel opgevolgd."
Wanneer gaat u op vakantie?
Laat ons dit via een meldingskaart weten en wij zorgen ervoor dat
de toezichthouders ook uw huis en eventueel auto in het oog houden.
Voor een meldingskaart of meer informatie over de woningcontrole
kunt u bellen met het Informatiecentrum, telefoon 010-2848484.
Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Voor een gratis
preventieadvies kunt u terecht bij de Service Dienst Werk (SDW),
telefoon 010-4564022.
Toezichthouders: wat kunt u van ze verwachten?
Begin dit jaar heeft de gemeente Capelle aan den IJssel een aantal
toezichthouders aangesteld. Deze mannen en vrouwen zijn herkenbaar
aan hun donkerblauwe uniform met het logo van de gemeente op de
mouw. Ze houden toezicht op plekken waar veel mensen komen of waar
om andere redenen wel eens iets gebeurt. Wat kunt u van deze
toezichthouders verwachten?
Toezichthouders:
- spreken voorbijgangers aan op (kleine) overtredingen, zoals
fietsen op het voetpad;
- zorgen er bij ernstigere zaken of calamiteiten voor dat de
politie, brandweer of ambulancedienst snel ter plekke is;
- geven informatie of wijzen u de weg;
- zijn uw aanspreekpunt bij incidenten of overlast;
- voeren desgewenst een huiscontrole uit tijdens uw vakantie;
- rapporteren vernielingen, graffiti, zwerfvuil en illegaal
huisvuil bij de instanties, die het probleem (snel) kunnen
aanpakken of oplossen;
- melden alles wat ze zien en meemaken aan de gemeente en politie,
die daardoor een veel beter beeld krijgen van de situatie in een
buurt en eventueel actie kunnen nemen.
Kortom, toezichthouders dragen bij aan een veilig, schoon en heel
Capelle aan den IJssel.
Gemeente Capelle a/d IJssel