DaimlerChrysler in het derde kwartaal van 2004: bedrijfsresultaat
stijgt naar EUR 1,3 miljard
* Omzetstijging van EUR 34,1 miljard naar EUR 34,9 miljard (+ 2%)
* Bruto bedrijfsresultaat ondanks hoge buitengewone lasten van EUR
1,2 miljard naar EUR 1,3 miljard gestegen
* Netto bedrijfswinst van EUR 1,0 miljard (Q3 vorig jaar - EUR 1,7
miljard)
* Resultaat per aandeel EUR 0,94 (Q3 vorig jaar - EUR 1,63)
* Bruto bedrijfsresultaat in de eerste negen maanden met 51% naar
EUR 5,0 miljard gestegen
* Netto bedrijfswinst in de eerste negen maanden EUR 1,9 miljard
(Q1-Q3 vorig jaar: verlies van EUR 1,0 miljard)
* Voor het gehele jaar 2004 wordt onveranderd duidelijke stijging
van het bruto bedrijfsresultaat verwacht
DaimlerChrysler (beursafkorting DCX) heeft in het derde kwartaal van
2004 een bedrijfsresultaat van EUR 1,3 miljard behaald, een
verbetering van 7% ten opzichte van het resultaat in dezelfde periode
van vorig jaar (EUR 1,2 miljard). In dit kwartaalresultaat zijn
bijzondere lasten opgenomen betreffende Mitsubishi Fuso Truck and Bus
Corporation (MFTBC) van EUR 405 miljoen, Toll Collect (EUR 119
miljoen) en de Chrysler Group (EUR 104 miljoen). Hiertegenover staan
eenmalige opbrengsten uit de schikking met Bombardier over de verkoop
van Adtranz (EUR 120 miljoen), alsmede de beëindiging van de joint
venture inzake bedrijfswagenmotoren met Hyundai (EUR 60 miljoen). Per
saldo werd het bedrijfsresultaat belast met speciale effecten ten
bedrage van EUR 448 miljoen. Het concernresultaat bedroeg in het derde
kwartaal EUR 1,0 miljard. Het resultaat van - EUR 1,7 miljard van
vorig jaar werd destijds beïnvloed door de afwaardering van de
deelname in EADS van EUR 2,0 miljard. Het resultaat per aandeel steeg
naar EUR 0,94 (vorig jaar - EUR 1,63). De netto liquide middelen uit
industriële activiteiten steeg sinds eind 2003 met EUR 0,9 miljard
naar EUR 2,6 miljard.
In de eerste negen maanden steeg het bruto bedrijfsresultaat met 51%
naar EUR 5,0 miljard. De bedrijfswinst verbeterde zich in dezelfde
periode van - EUR 1,0 miljard naar EUR 1,9 miljard. Het resultaat per
aandeel steeg van - EUR 0,94 naar EUR 1,92. De omzet steeg in de
eerste negen maanden met 3% naar EUR 104,3 miljard.
Stijgingen van afzet en omzet
Ondanks een lichte teruggang in de wereldwijde groei van voertuigen
heeft DaimlerChrysler in het derde kwartaal 1,1 miljoen voertuigen
afgezet en daarmee het niveau van vorig jaar met 2% overtroffen.
Hoewel de euro ten opzichte van de Amerikaanse dollar een opwaardering
vertoont, groeide de concernomzet als gevolg van de afzetstijging met
2% naar EUR 34,9 miljard. Na correctie van consolidatiekring- en
wisselkoerseffecten bedraagt de stijging 4%.
Aan het einde van het derde kwartaal 2004 bestond het
personeelsbestand van DaimlerChrysler wereldwijd uit 386.200
medewerk(st)ers (+ 3%). Vooral het personeelsbestand van de
bedrijfswagendivisie vertoonde een aanzienlijke groei. Oorzaak van
deze ontwikkeling was niet alleen het in dienst nemen van nieuwe
medewerkers in Europa en Noord-Amerika, maar vooral ook het meerekenen
van de 18.300 werknemers van MFTBC. Na correctie van de
consolidatiekring groeide het personeelsbestand met 2%.
1) Figures for previous year have been adjusted to exclude
discontinued operations (MTU Aero Engines).
2) A 4% increase after adjusting for the effects of currency
translation and changes in the consolidated Group.
3) A 7% increase after adjusting for the effects of currency
translation and changes in the consolidated Group.
4) Figures for previous year have been adjusted to reflect the
reallocation of the DaimlerChrysler Off-Highway business unit from the
Commercial Vehicles division to the segment Other Activities. Since
April 1, 2004 Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC)
included with a time lag of one month in the Commercial Vehicles
Division.
Dit persbericht bevat toekomstgerichte uitspraken gebaseerd op
overtuigingen van het management van DaimlerChrysler. Indien in dit
persbericht woorden/zinsneden als `verwacht' en `project' voorkomen,
dan geven deze toekomstgerichte uitspraken weer. Dergelijke uitspraken
weerspiegelen de huidige opvattingen van DaimlerChrysler met
betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en zijn onderhevig aan
risico's en onzekerheden. Er zijn vele factoren die ertoe kunnen
leiden dat de daadwerkelijke resultaten aanzienlijk anders zullen
zijn, waaronder onder andere veranderingen in algemene economische en
zakelijke omstandigheden, schommelingen in wisselkoersen en
rentetarieven, de introductie van concurrerende producten, gebrek aan
marktacceptatie van nieuwe producten en wijzigingen in
bedrijfsstrategieën. De daadwerkelijke resultaten kunnen aanzienlijk
afwijken van de hier uitgesproken verwachtingen. DaimlerChrysler wijst
elke verplichting om deze toekomstgerichte uitspraken te actualiseren
af.
© 1998-2004 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland