16-11-2004
Peugeot 307 maakt sterke indruk in laatste WRC-ronde
In de 16e en laatste ronde van het FIA World Rally Championship 2004,
de Rally van Australië, heeft Peugeot Total een sterke indruk
achtergelaten. Het team zette de opwaartse lijn van de afgelopen
wedstrijden qua snelheid en betrouwbaarheid door, hetgeen opnieuw
resulteerde in de tweede plaats, ditmaal van Harri Rovanperä en Risto
Pietiläinen.
Teamgenoten Marcus Grönholm en Timo Rautiainen, koplopers na de eerste
etappe, verspeelden door een eigen inschattingsfout op de tweede dag
de kans op de overwinning. Winnaar van de wedstrijd in de omgeving van
de West-Australische stad Perth werd de wereldkampioensequipe
Loeb/Elena met Citroën Xsara. Dat de laatste loodjes het zwaarst
wegen, was in de uitslag duidelijk zichtbaar. De WRC-categorie kende
zoveel uitvallers, dat maar liefst vier equipes uit de standaard Groep
N in de top-8 eindigden en WRC-punten scoorden.
Peugeots satellietteam Bozian Racing en andere 206 WRC-inschrijvers
hadden afgezien van deelname aan deze WK-ronde aan de andere kant van
de wereld, zodat alleen Peugeot Total met twee 307s WRC het Franse
merk vertegenwoordigden. De 1427 km lange Rally van Australië met 25
klassementsproeven van in totaal 388,3 km kenmerkte zich ook deze keer
weer door de hitte. De tegenvoeters gaan de zomer tegemoet en overdag
werden in het achterland van Perth dan ook temperaturen boven de 30° C
bereikt. Ook de snelheden op de proeven zijn traditioneel hoog; het
zijn trajecten met snelle bochten, veelal door beboste gebieden,
waarbij de bomen dicht op het parcours staan. Dit gegeven en de
unieke, losse toplaag van het gravelwegdek, kogellagerachtige
bolletjes die het gevoel geven alsof je op knikkers rijdt, maken het
West-Australische evenement bijzonder uitdagend. Voor Carlos Sainz, de
doorgewinterde Spaanse matador, was dat iets te veel van het goede.
Sainz kwam niet eens aan de start van wat zijn afscheid van de
rallysport had moeten worden. De Citroën-rijder crashte tijdens de
verkenning hard en moest na een negatief medisch advies afzien van
deelname.
Zes snelste tijden
Bij de toppers raakten Petter Solberg (Subaru) en Markko Martin (Ford)
vroeg in de wedstrijd in de problemen. Afgezien van een
beoordelingsfoutje van Harri Rovanperä ging het Peugeot Total voor de
wind. De gravelspecialist van het team zette de achtste van de negen
eerste-dagproeven op zijn naam en beëindigde etappe één als derde.
Teamgenoot Marcus Grönholm was ouderwets ontketend, won de eerste drie
proeven en ook KPs 6 en 7, om fier het klassement aan te voeren.
Nieuwbakken wereldkampioen Sebastien Loeb zat in de Peugeot-sandwich.
De leider geveld
Het ging dus goed met de rode 307s, die qua afstellingen hun rijders
vertrouwen gaven en in technisch opzicht probleemloos bleven. Maar na
een kilometer of drie in de openingsproef van de tweede dag moest
Marcus Grönholm het team melden dat hij eruit lag. Het was een proef
die we de vorige dag ook hadden gereden. We kwamen echter een bocht in
die nu behoorlijk was uitgevreten, waardoor de motorbeschermplaat over
de weg schuurde en de wielen bodemcontact verloren. We spinden en
raakten met zowel de voor- als achterkant een boom. Ik probeerde de
motor te herstarten, maar door de klap was de dynamoriem afgeklemd en
moesten we even later opgeven.
Harri Rovanperä verloor door een foutje zon tien seconden, net zoals
in de eerste etappe, maar won de laatste twee KPs van de dag en
bezette de solide tweede plaats achter nieuwe leider Loeb. In de
slotetappe met zes KPs was de Fin de snelste op de middelste twee
proeven, maar hij nam geen grote risicos en consolideerde zijn
positie.
Concentreren op nieuw hoofdstuk
Teamchef Corrado Provera toonde zich enerzijds content met de
prestatie van zijn tweede Finse equipe, maar anderzijds was hij
natuurlijk teleurgesteld over het uitvallen van Grönholm, drievoudig
oud-winnaar van de Rally van Australië. Dit jaar gingen alle mooie
dingen voor ons vergezeld van minder goed nieuws. En dat is vooral
spijtig in de eindfase van het kampioenschap, nu we zo op de goede weg
zijn met de snelheid en het uithoudingsvermogen van de 307 WRC. Maar
eindelijk kunnen we dit seizoen van ons afzetten en ons concentreren
op het nieuwe hoofdstuk 2005. Dan komen we terug om te winnen, aldus
Provera.
Rally van Australië:
1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara
2. Rovanperä/Pietiläinen (SF/SF), Peugeot 307
3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus
4. Hirvonen/Lehtinen (SF/SF), Subaru Impreza
5. Atkinson/Atkinson (AUS/AUS), Subaru Impreza
6. Pons/Julià (E/E), Mitsubishi Lancer
7. Crocker/Foletta (AUS/AUS), Subaru Impreza
8. Arai/Sircombe (J/NZ), Subaru Impreza
9. McShea/Orr (GB/GB), Subaru Impreza
10. Baldacci/Berbacchini (RSM/I), Mitsubishi Lancer
Eindstand wereldkampioenschap rijders:
1. Sébastien Loeb (wereldkampioen) 118 p
2. Petter Solberg 82 p
3. Markko Martin 79 p
4. Carlos Sainz 73 p
5. Marcus Grönholm 62 p
6. François Duval 53 p
7. Mikko Hirvonen 29 p
8. Harri Rovanperä 28 p
9. Janne Tuohino 16 p
10. Freddy Loix 9 p
11. Stéphane Sarrazin 8 p
12. Daniel Carlsson 6 p
13. Gilles Panizzi 6 p
14. Andrea Navarra 5 p
15. Giggi Galli 5 p
16. Chris Atkinson 5 p
17. Cedric Robert 4 p
Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:
1. Citroën (wereldkampioen) 194 p
2. Ford 143 p
3. Subaru 122 p
4. Peugeot 101 p
AutoRai