AutoRai

16-11-2004

Peugeot 307 maakt sterke indruk in laatste WRC-ronde

In de 16e en laatste ronde van het FIA World Rally Championship 2004, de Rally van Australië, heeft Peugeot Total een sterke indruk achtergelaten. Het team zette de opwaartse lijn van de afgelopen wedstrijden qua snelheid en betrouwbaarheid door, hetgeen opnieuw resulteerde in de tweede plaats, ditmaal van Harri Rovanperä en Risto Pietiläinen.

Teamgenoten Marcus Grönholm en Timo Rautiainen, koplopers na de eerste etappe, verspeelden door een eigen inschattingsfout op de tweede dag de kans op de overwinning. Winnaar van de wedstrijd in de omgeving van de West-Australische stad Perth werd de wereldkampioensequipe Loeb/Elena met Citroën Xsara. Dat de laatste loodjes het zwaarst wegen, was in de uitslag duidelijk zichtbaar. De WRC-categorie kende zoveel uitvallers, dat maar liefst vier equipes uit de standaard Groep N in de top-8 eindigden en WRC-punten scoorden.

Peugeots satellietteam Bozian Racing en andere 206 WRC-inschrijvers hadden afgezien van deelname aan deze WK-ronde aan de andere kant van de wereld, zodat alleen Peugeot Total met twee 307s WRC het Franse merk vertegenwoordigden. De 1427 km lange Rally van Australië met 25 klassementsproeven van in totaal 388,3 km kenmerkte zich ook deze keer weer door de hitte. De tegenvoeters gaan de zomer tegemoet en overdag werden in het achterland van Perth dan ook temperaturen boven de 30° C bereikt. Ook de snelheden op de proeven zijn traditioneel hoog; het zijn trajecten met snelle bochten, veelal door beboste gebieden, waarbij de bomen dicht op het parcours staan. Dit gegeven en de unieke, losse toplaag van het gravelwegdek, kogellagerachtige bolletjes die het gevoel geven alsof je op knikkers rijdt, maken het West-Australische evenement bijzonder uitdagend. Voor Carlos Sainz, de doorgewinterde Spaanse matador, was dat iets te veel van het goede. Sainz kwam niet eens aan de start van wat zijn afscheid van de rallysport had moeten worden. De Citroën-rijder crashte tijdens de verkenning hard en moest na een negatief medisch advies afzien van deelname.

Zes snelste tijden
Bij de toppers raakten Petter Solberg (Subaru) en Markko Martin (Ford) vroeg in de wedstrijd in de problemen. Afgezien van een beoordelingsfoutje van Harri Rovanperä ging het Peugeot Total voor de wind. De gravelspecialist van het team zette de achtste van de negen eerste-dagproeven op zijn naam en beëindigde etappe één als derde. Teamgenoot Marcus Grönholm was ouderwets ontketend, won de eerste drie proeven en ook KPs 6 en 7, om fier het klassement aan te voeren. Nieuwbakken wereldkampioen Sebastien Loeb zat in de Peugeot-sandwich.

De leider geveld
Het ging dus goed met de rode 307s, die qua afstellingen hun rijders vertrouwen gaven en in technisch opzicht probleemloos bleven. Maar na een kilometer of drie in de openingsproef van de tweede dag moest Marcus Grönholm het team melden dat hij eruit lag. Het was een proef die we de vorige dag ook hadden gereden. We kwamen echter een bocht in die nu behoorlijk was uitgevreten, waardoor de motorbeschermplaat over de weg schuurde en de wielen bodemcontact verloren. We spinden en raakten met zowel de voor- als achterkant een boom. Ik probeerde de motor te herstarten, maar door de klap was de dynamoriem afgeklemd en moesten we even later opgeven.
Harri Rovanperä verloor door een foutje zon tien seconden, net zoals in de eerste etappe, maar won de laatste twee KPs van de dag en bezette de solide tweede plaats achter nieuwe leider Loeb. In de slotetappe met zes KPs was de Fin de snelste op de middelste twee proeven, maar hij nam geen grote risicos en consolideerde zijn positie.

Concentreren op nieuw hoofdstuk
Teamchef Corrado Provera toonde zich enerzijds content met de prestatie van zijn tweede Finse equipe, maar anderzijds was hij natuurlijk teleurgesteld over het uitvallen van Grönholm, drievoudig oud-winnaar van de Rally van Australië. Dit jaar gingen alle mooie dingen voor ons vergezeld van minder goed nieuws. En dat is vooral spijtig in de eindfase van het kampioenschap, nu we zo op de goede weg zijn met de snelheid en het uithoudingsvermogen van de 307 WRC. Maar eindelijk kunnen we dit seizoen van ons afzetten en ons concentreren op het nieuwe hoofdstuk 2005. Dan komen we terug om te winnen, aldus Provera.

Rally van Australië:

1. Loeb/Elena (F/MC), Citroën Xsara

2. Rovanperä/Pietiläinen (SF/SF), Peugeot 307
3. Duval/Prevot (B/B), Ford Focus

4. Hirvonen/Lehtinen (SF/SF), Subaru Impreza
5. Atkinson/Atkinson (AUS/AUS), Subaru Impreza
6. Pons/Julià (E/E), Mitsubishi Lancer

7. Crocker/Foletta (AUS/AUS), Subaru Impreza
8. Arai/Sircombe (J/NZ), Subaru Impreza

9. McShea/Orr (GB/GB), Subaru Impreza

10. Baldacci/Berbacchini (RSM/I), Mitsubishi Lancer

Eindstand wereldkampioenschap rijders:

1. Sébastien Loeb (wereldkampioen) 118 p

2. Petter Solberg 82 p

3. Markko Martin 79 p

4. Carlos Sainz 73 p

5. Marcus Grönholm 62 p

6. François Duval 53 p

7. Mikko Hirvonen 29 p

8. Harri Rovanperä 28 p

9. Janne Tuohino 16 p

10. Freddy Loix 9 p

11. Stéphane Sarrazin 8 p

12. Daniel Carlsson 6 p

13. Gilles Panizzi 6 p

14. Andrea Navarra 5 p

15. Giggi Galli 5 p

16. Chris Atkinson 5 p

17. Cedric Robert 4 p

Eindstand wereldkampioenschap fabrikanten:

1. Citroën (wereldkampioen) 194 p

2. Ford 143 p

3. Subaru 122 p

4. Peugeot 101 p