GroenLinks

Beoogd eurocommissaris Frattini - stroman van Berlusconi?

Franco Frattini 14 november 2004

Maandag 15 november voelt de commissie burgerlijke vrijheden van het Europees Parlement Franco Frattini, beoogd eurocommissaris justitie, vrijheid en veiligheid, aan de tand. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg heeft een aantal kritische vragen voor Frattini in petto.

De Italiaanse regering droeg Frattini voor nadat de eerdere Italiaanse kandidaat, de reactionaire katholiek Rocco Buttiglione, door de commissie burgerlijke vrijheden en een meerderheid van de fracties in het Europarlement, was afgekeurd. Buttiglione trok vervolgens zijn kandidatuur in en startte een beweging van theo-cons die Europa van traditionele christelijke waarden wil doordrenken.

Frattini is op het eerste gezicht een betere keus dan Buttiglione. De jurist was tot voor kort minister van Buitenlandse Zaken. In de functie betoonde hij zich een behendig diplomaat. Met zijn optreden wist hij een deel van de schade te repareren die premier Silvio Berlusconi aanrichtte met zijn foute uitspraken en blunders.

Berlusconi
Maar Frattini gaat wel heel ver om zijn partijleider uit de wind te houden. Als minister van hervormingen gaf hij in 2002 zijn naam aan de wet-Frattini, die een verkiezingsbelofte van Berlusconi uit 2001 moest inlossen door de belangenconflicten van de zakenman-politicus op te lossen. De `oplossing' bestaat erin dat Berlusconi geen directeur mag zijn, maar wel eigenaar kan blijven van drie commerciële TV-stations, een reclamebedrijf, een uitgeverij, een voetbalclub, een bank en andere bedrijven. Het enige concrete gevolg van de wet-Frattini - die nog altijd niet in werking is getreden - is dat Berlusconi zijn voorzitterschap van de voetbalclub AC Milan moet opgeven. Zowel het Europees Parlement als de parlementaire assemblée van de Raad van Europa hebben scherpe kritiek geleverd op de wet.

Onafhankelijkheid Frattini
Frattini's loyaliteit aan Berlusconi roept vragen op. Zal hij zijn beleid als justitiecommissaris laten dicteren door Rome? Durft hij de Italiaanse regering tot de orde te roepen wanneer deze Europese beginselen en wetten schendt? Dat laatste is nogal eens het geval. Het bijna-monopolie van Berlusconi's bedrijf Mediaset op de commerciële televisiemarkt, gevoegd bij zijn politieke invloed op de staatsomroep RAI, is in strijd het Europees Verdrag over de Rechten van de Mens (EVRM).

Artikel 10 van dat EVRM en de daarop gebaseerde jurisprudentie van het Europees Mensenrechtenhof verplichten de aangesloten staten om de pluriformiteit van de media te beschermen en te bevorderen. Op grond van het Grondrechtenhandvest van de Europese Unie (artikel 11, lid 2) zijn ook de Europese instellingen daaraan gehouden. Frattini zal als justitiecommissaris eerstverantwoordelijke zijn voor de tenuitvoerlegging van het handvest door de Europese Commissie. Zal hij de eis van het Europees Parlement om scherpere regels af te kondigen tegen mediaconcentratie naast zich neerleggen, omdat dergelijke regels Berlusconi's enorme mediamacht aantasten?

Asiel
Een ander punt van zorg is het asielbeleid. De regering-Berlusconi verlangt dat de Europese Unie kampen opricht in Noord-Afrika voor de opvang van asielzoekers en andere migranten. Zij wil dat Noord-Afrikaanse landen zich meer inspannen om hun de tocht naar Europa te beletten. Vooruitlopend op dit voorstel deporteerde Italië onlangs honderden bootvluchtelingen van het eiland Lampedusa naar Libië, nog voordat zij een asielverzoek konden indienen. Een flagrante schending van het VN-Vluchtelingenverdrag en het EVRM, maar zal Frattini Italië durven terugfluiten?

Onafhankelijke rechtspraak
GroenLinks heeft nog meer twijfels. Respecteert Frattini de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht, die in Italië zwaar onder druk staat omdat Berlusconi geen middel schuwt om aan veroordelingen wegens omkoping of fraude te ontkomen? Vindt hij dat de Italiaanse accountancywet, die vervolging van verdachten van boekhoudfraude - waaronder Berlusconi - vrijwel onmogelijk maakt, door de beugel kan? Ook al wordt die wet binnenkort afgekeurd door het Europees Hof van Justitie? Zal Frattini ervoor zorgen dat de rechten van verdachten niet in de knel komen door de invoering van het Europees bewijsverkrijgingsbevel, dat de uitwisseling van bewijsmateriaal tussen de opsporingsautoriteiten van de EU-lidstaten moet vergemakkelijken? Of zal hij zich alleen bekommeren om de verdachte Berlusconi?

En tenslotte: is Frattini bereid de procedure ter waarschuwing en schorsing van een lidstaat die mensenrechten schendt (artikel 7 EU-verdrag) in werking te zetten, wanneer deze volhardt in het negeren van één of meer artikelen van het EVRM en het Grondrechtenhandvest? Ook al is Italië de lidstaat die als eerste in aanmerking komt voor deze sanctie?

Schriftelijke antwoorden
Ter voorbereiding van de hoorzitting met Frattini heeft het Europarlement een aantal vragen voor hem op papier gezet. Frattini's schriftelijke antwoorden zijn vaag en verontrustend. Zo beschouwt hij, in de geest van de wet-Frattini, `transparantie' aangaande de economische belangen van politici als een probaat middel tegen de samenballing van politieke en mediamacht à la Berlusconi. Het EP kan daarmee geen genoegen nemen, want het heeft nog in april 2004 uitgesproken dat de "feitelijke erkenning van het belangenconflict van de minister-president" niet volstaat en dat Italië een wet moet maken die "afdoende bepalingen omvat om aan het voortduren van deze situatie een einde te maken".

Frattini betuigt zijn steun aan de voorstellen voor Europese vluchtelingenkampen in Noord-Afrika. Het Europarlement heeft zich daar onlangs tegen uitgesproken. Frattini lijkt de Italiaanse praktijk van het terugsturen van asielzoekers naar Noord-Afrika te willen legaliseren door de landen in deze regio tot `veilige derde landen' te verklaren. Hij steunt bovendien het Italiaanse voorstel om EU-lidstaten gezamenlijk vliegtuigen te laten charteren voor de uitzetting van illegale immigranten, alsmede de wens van de lidstaten om een Europees fonds voor vrijwillige en gedwongen terugkeer op te zetten. Het EP heeft zich eerder dit jaar tegen beide voorstellen gekeerd, omdat het niet logisch is om een gemeenschappelijk uitzettingsbeleid te organiseren nog voor er een gemeenschappelijk asielbeleid bestaat.

Tenslotte slaagt Frattini erin de vragen van het Europarlement over toezicht op de naleving van de mensenrechten in de EU-lidstaten te beantwoorden zonder enige verwijzing naar de waarschuwings- en schorsingsprocedure in het EU-verdrag.

Stroman?
Berlusconi beschouwt het als een hele geruststelling dat de trouwe Frattini de Brusselse justitieportefeuille gaat bemannen. `Siamo assolutamente tranquilli', verklaarde de Italiaanse premier toen hij Frattini voordroeg. De Europese Groenen vinden het geen geruststellende gedachte dat Berlusconi een stroman krijgt in de Europese Commissie. Als Frattini tijdens de hoorzitting in het Europarlement niet voldoende afstand neemt van het beleid van de Italiaanse regering, moeten we betwijfelen of hij de voor de functie vereiste onafhankelijkheid bezit.

Links:

- curriculum vitae Frattini


- antwoorden van Frattini op schriftelijke vragen van het Europarlement

«