Nieuw-Vlaamse Alliantie


Een herkenbare Vlaamse internationale identiteit (15/11/04)

Diverse studies toonden in de afgelopen jaren aan dat Vlaanderen geen herkenbare, eenvormige merkidentiteit of zogenaamde corporate identity heeft in het buitenland. Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert BOURGEOIS wil daarom een einde maken aan de grote variëteit in de huisstijlen en kernboodschappen van de verschillende Vlaamse diensten die internationaal communiceren. De Vlaamse regering gaf de minister alvast de opdracht om werk te maken van een geïntegreerd en gecoördineerd corporate communicatiemodel voor alle internationale communicatie.

Om te vermijden dat diverse Vlaamse diensten los van elkaar een eigen communicatie ontwikkelen, zal Minister Bourgeois een gemengde werkgroep coördineren die een moderne gemeenschappelijke huisstijl uittekent voor de communicatie in het buitenland. Met herkenbare logos en uniforme kernboodschappen wil Bourgeois Vlaanderen met een duidelijke identiteit op de wereldkaart zetten. Binnen de Vlaamse huisstijl blijven variaties per afzonderlijke dienst vanzelfsprekend mogelijk.

In de eerste plaats wordt gedacht aan de Vlaamse diensten die zich specifiek richten op het buitenland zoals de administratie Buitenlands Beleid, Toerisme Vlaanderen, FIT en Vlam. Maar ook die diensten of administraties worden betrokken die Vlaanderen eerder occasioneel internationaal promoten (o.a. via de organisatie van grote evenementen) zoals de administraties Cultuur, Wetenschap en Innovatie, Onderwijs, Economie

De werkgroep zal meteen ook een platform vormen van waaruit alle andere departementen en diensten hun internationale communicatie-initiatieven naar hun eigen specifieke doelgroepen verder kunnen uitbouwen.

Auteur:
Geert Bourgeois, Vlaams minister van Buitenlands Beleid Vlaamse regering

Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/552.70.39
Fax: 02/552.70.01
E-post: ben.weyts@vlaanderen.be
Url: www.n-va.be