Nieuw-Vlaamse Alliantie
Een herkenbare Vlaamse internationale identiteit (15/11/04)
Diverse studies toonden in de afgelopen jaren aan dat Vlaanderen geen
herkenbare, eenvormige merkidentiteit of zogenaamde corporate identity
heeft in het buitenland. Vlaams minister van Buitenlands Beleid Geert
BOURGEOIS wil daarom een einde maken aan de grote variëteit in de
huisstijlen en kernboodschappen van de verschillende Vlaamse diensten
die internationaal communiceren. De Vlaamse regering gaf de minister
alvast de opdracht om werk te maken van een geïntegreerd en
gecoördineerd corporate communicatiemodel voor alle internationale
communicatie.
Om te vermijden dat diverse Vlaamse diensten los van elkaar een eigen
communicatie ontwikkelen, zal Minister Bourgeois een gemengde
werkgroep coördineren die een moderne gemeenschappelijke huisstijl
uittekent voor de communicatie in het buitenland. Met herkenbare logos
en uniforme kernboodschappen wil Bourgeois Vlaanderen met een
duidelijke identiteit op de wereldkaart zetten. Binnen de Vlaamse
huisstijl blijven variaties per afzonderlijke dienst vanzelfsprekend
mogelijk.
In de eerste plaats wordt gedacht aan de Vlaamse diensten die zich
specifiek richten op het buitenland zoals de administratie Buitenlands
Beleid, Toerisme Vlaanderen, FIT en Vlam. Maar ook die diensten of
administraties worden betrokken die Vlaanderen eerder occasioneel
internationaal promoten (o.a. via de organisatie van grote
evenementen) zoals de administraties Cultuur, Wetenschap en Innovatie,
Onderwijs, Economie
De werkgroep zal meteen ook een platform vormen van waaruit alle
andere departementen en diensten hun internationale
communicatie-initiatieven naar hun eigen specifieke doelgroepen verder
kunnen uitbouwen.
Auteur:
Geert Bourgeois, Vlaams minister van Buitenlands Beleid
Vlaamse regering
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/552.70.39
Fax: 02/552.70.01
E-post: ben.weyts@vlaanderen.be
Url: www.n-va.be