TWYNSTRA THE BRIDGE
Nationale Innovatiemonitor 2004
Bedrijfsleven verkiest innovatie boven kostenbesparing
Amersfoort, 15 november 2004 - Uit de jaarlijkse Innovatiemonitor van
Twynstra The Bridge, naar de innovatiepraktijk van 430 middelgrote en
grote ondernemingen, blijkt dat het bedrijfsleven innovatie hoge
prioriteit geeft. Na jaren van kostenbesparingen geeft tachtig procent
van het bedrijfsleven innovatie prioriteit boven kostenbesparingen. In
2003 lag dit percentage nog op 50%. Lagelonenlanden vormen geen
bedreiging voor het Nederlandse innovatieklimaat. Uit het onderzoek
blijkt dat het bedrijfsleven de ontwikkeling van nieuwe producten en
diensten in eigen land houdt.
Uit de innovatiemonitor blijkt dat 80% van de bedrijven vindt dat
innovatie noodzakelijk is om de concurrentiepositie veilig te stellen.
Volgens Radboud de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, is het
rendement op innovaties te laag. Uit het onderzoek blijkt dat
bedrijven, ondanks de hoge prioriteit, moeite hebben om innovatieve
ideeën om te zetten in succesvolle diensten en producten. Het
Nederlandse bedrijfsleven is sterk in het bedenken van ideeën voor
nieuwe producten en diensten. Innovatieve producten en diensten komen
echter onvoldoende van de grond door een tekort aan tijd en middelen
(37%). Voor 31% van de bedrijven geldt dat een initiatief te snel
winstgevend moet zijn en 30% ontbeert risicobereidheid.
Het concretiseren en op de markt brengen van nieuwe initiatieven
blijkt lastig. Door een overkill aan innovatieprojecten ontbreekt het
aan focus. Veel bedrijven zijn niet in staat om richting te geven aan
het innovatieproces, hebben geen zicht op het rendement en ontberen
ondernemende medewerkers die risico durven te nemen. 'Bedrijven moeten
zich concentreren op een kleiner aantal innovatieprojecten, meer
aandacht besteden aan het trainen van medewerkers in
ondernemersvaardigheden en de klant in een vroegtijdig stadium
betrekken bij het innovatieproces', aldus De Groot.
Voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten zijn de
betrokkenheid bij de markt en de klant, de interactie tussen
werknemers en het management en de directe toegang tot
kennisinstituten bepalend voor het succes. Driekwart van de bedrijven
geeft aan de innovatieactiviteiten niet te willen verplaatsen naar de
lagelonenlanden. De belangrijkste reden om in Nederland te blijven is
de goede kennisinfrastructuur (38%). De belangrijkste externe
belemmeringen voor een goed innovatiebeleid zijn niet de loonkosten,
maar het slechte economische klimaat (40%) en het gebrek aan
veranderbereidheid van klanten (29%). Bedrijven geven wel aan dat de
overheid wet- en regelgeving moet vereenvoudigen, moet investeren in
goed onderwijs en nieuwe stimuleringsmaatregelen moet ontwikkelen.
Noot voor de redactie,