TWYNSTRA THE BRIDGE

Nationale Innovatiemonitor 2004

Bedrijfsleven verkiest innovatie boven kostenbesparing

Amersfoort, 15 november 2004 - Uit de jaarlijkse Innovatiemonitor van Twynstra The Bridge, naar de innovatiepraktijk van 430 middelgrote en grote ondernemingen, blijkt dat het bedrijfsleven innovatie hoge prioriteit geeft. Na jaren van kostenbesparingen geeft tachtig procent van het bedrijfsleven innovatie prioriteit boven kostenbesparingen. In 2003 lag dit percentage nog op 50%. Lagelonenlanden vormen geen bedreiging voor het Nederlandse innovatieklimaat. Uit het onderzoek blijkt dat het bedrijfsleven de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten in eigen land houdt.

Uit de innovatiemonitor blijkt dat 80% van de bedrijven vindt dat innovatie noodzakelijk is om de concurrentiepositie veilig te stellen. Volgens Radboud de Groot, directeur van Twynstra The Bridge, is het rendement op innovaties te laag. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven, ondanks de hoge prioriteit, moeite hebben om innovatieve ideeën om te zetten in succesvolle diensten en producten. Het Nederlandse bedrijfsleven is sterk in het bedenken van ideeën voor nieuwe producten en diensten. Innovatieve producten en diensten komen echter onvoldoende van de grond door een tekort aan tijd en middelen (37%). Voor 31% van de bedrijven geldt dat een initiatief te snel winstgevend moet zijn en 30% ontbeert risicobereidheid.

Het concretiseren en op de markt brengen van nieuwe initiatieven blijkt lastig. Door een overkill aan innovatieprojecten ontbreekt het aan focus. Veel bedrijven zijn niet in staat om richting te geven aan het innovatieproces, hebben geen zicht op het rendement en ontberen ondernemende medewerkers die risico durven te nemen. 'Bedrijven moeten zich concentreren op een kleiner aantal innovatieprojecten, meer aandacht besteden aan het trainen van medewerkers in ondernemersvaardigheden en de klant in een vroegtijdig stadium betrekken bij het innovatieproces', aldus De Groot.

Voor de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten zijn de betrokkenheid bij de markt en de klant, de interactie tussen werknemers en het management en de directe toegang tot kennisinstituten bepalend voor het succes. Driekwart van de bedrijven geeft aan de innovatieactiviteiten niet te willen verplaatsen naar de lagelonenlanden. De belangrijkste reden om in Nederland te blijven is de goede kennisinfrastructuur (38%). De belangrijkste externe belemmeringen voor een goed innovatiebeleid zijn niet de loonkosten, maar het slechte economische klimaat (40%) en het gebrek aan veranderbereidheid van klanten (29%). Bedrijven geven wel aan dat de overheid wet- en regelgeving moet vereenvoudigen, moet investeren in goed onderwijs en nieuwe stimuleringsmaatregelen moet ontwikkelen.

Noot voor de redactie,