Nieuws
12 nov 2004 - Zes voorstellen tot versterking
van het VMBO
Clemens Cornielje (VVD)
Werkbezoek Liemers College te Zevenaar op vrijdag 12 november. In het
kader van de gemeentelijke herindeling in de Achterhoek.
Zes voorstellen tot versterking van het VMBO
Onderstaande voorstellen tot verbetering van het VMBO zal hij toetsen aan
de praktijk. Hij gaat hierover in gesprek met vertegenwoordigers van het
bedrijfsleven en van het onderwijs (Liemers College, zie bijgevoegd
programma van het werkbezoek). De voorstellen bouwen voort op de lijn die
hij de afgelopen jaren namens de VVD heeft getrokken.
1.Ook in de onderbouw van het VMBO komt er meer ruimte voor praktische
beroepsgerichte vakken. Eerder bepleitte Cornielje met succes om de
basisvorming ingrijpend te hervormen. Er moest ruimte komen voor
differentiatie van het niveau, de duur en het vakkenaanbod. Leerlingen
die leren met hun hoofd hart en handen krijgen zo meer mogelijkheden.
2.Het vak praktische sector oriëntatie (PSO) dient geen theorievak over
de praktijk, maar een echt praktijkvak te zijn. Het zwaar bevochten vak
PSO heeft niet de invulling gekregen die Cornielje destijds voor ogen
had. Het wordt tijd dat praktische beroepsgerichte vaardigheden hun
plaats in het VMBO in de beroepsgerichte leerwegen weer terug krijgen.
3. De doorlopende leerlijnen van VMBO naar MBO moeten op alle scholen in
het programma ingebed worden. Regionale Opleidingen Centra (MBO) maken
met alle VMBO- scholen concrete afspraken om de overgang van VMBO naar
MBO soepel te laten verlopen. De instellingen krijgen de ruimte om
leerlingen maatwerktrajecten te bieden om zo voortijdig schoolverlaten te
voorkomen en alle leerlingen in staat te stellen in het MBO een
kwalificatie te halen. Het niveau één is kwalificerend. Het bereiken van
hogere niveaus wordt aangemoedigd.
4. In overleg met het regionale bedrijfsleven worden afspraken gemaakt
over een voldoende aantal stageplekken voor leerlingen van het VMBO die
er voor kiezen om leren/werken te combineren. Deze duale leerweg kan
alleen aangeboden worden als de VMBO-school hierover met het ROC (MBO) en
het bedrijfsleven heldere afspraken heeft gemaakt. De afspraken hebben
betrekking op werktijd, leertijd, de ondersteuning vanuit de VMBO-school,
de begeleiding op de leer/werkplek en het vervolgtraject dat de leerling
in het MBO zal volgen.
5. Het praktijkonderwijs voor leerlingen die niet in staat zijn om in het
MBO een vakdiploma te halen, kan mede verzorgd worden door zg.
Gemeenschappelijke Opleidings Aktiviteiten. De functiegerichte trainingen
worden door de VMBO-school en het GOA samen vormgegeven en verzorgd.
6. De bureaucratie rondom het leerwegondersteund onderwijs, met name de
indicatiestelling, dient aanzienlijk terug gebracht te worden. Geld
moeten we stoppen in daadwerkelijke ondersteuning en niet in het
minitieus vast stellen hoe dit geld te verdelen. Pilots met regionale
zorgbudgetten tbv het leerwegondersteund onderwijs in de vorm van een
lump sum ware te overwegen.
De uitkomsten van de gesprekken zal hij op 18 november aan de orde
stellen op het congres over het VMBO in de Reehorst te Ede.
Clemens Cornielje is van 1994 tot 2002 eerste woordvoerder onderwijs van
de VVD-fractie in de Tweede Kamer geweest. Hij is op dit moment
voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap. Van 1970 tot 1975 volgde hij de HAVO op het Liemers College
te Zevenaar, vervolgens de Nieuwe Leraren Opleiding in Nijmegen. Hij was
als leraar wiskunde werkzaam aan een MAVO in Arnhem en een VBO-school te
Bemmel.
VVD