VVD



Nieuws

12 nov 2004 - Zes voorstellen tot versterking
van het VMBO

Clemens Cornielje (VVD)

Werkbezoek Liemers College te Zevenaar op vrijdag 12 november. In het kader van de gemeentelijke herindeling in de Achterhoek.

Zes voorstellen tot versterking van het VMBO

Onderstaande voorstellen tot verbetering van het VMBO zal hij toetsen aan de praktijk. Hij gaat hierover in gesprek met vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en van het onderwijs (Liemers College, zie bijgevoegd programma van het werkbezoek). De voorstellen bouwen voort op de lijn die hij de afgelopen jaren namens de VVD heeft getrokken.

1.Ook in de onderbouw van het VMBO komt er meer ruimte voor praktische beroepsgerichte vakken. Eerder bepleitte Cornielje met succes om de basisvorming ingrijpend te hervormen. Er moest ruimte komen voor differentiatie van het niveau, de duur en het vakkenaanbod. Leerlingen die leren met hun hoofd hart en handen krijgen zo meer mogelijkheden.

2.Het vak praktische sector oriëntatie (PSO) dient geen theorievak over de praktijk, maar een echt praktijkvak te zijn. Het zwaar bevochten vak PSO heeft niet de invulling gekregen die Cornielje destijds voor ogen had. Het wordt tijd dat praktische beroepsgerichte vaardigheden hun plaats in het VMBO in de beroepsgerichte leerwegen weer terug krijgen.

3. De doorlopende leerlijnen van VMBO naar MBO moeten op alle scholen in het programma ingebed worden. Regionale Opleidingen Centra (MBO) maken met alle VMBO- scholen concrete afspraken om de overgang van VMBO naar MBO soepel te laten verlopen. De instellingen krijgen de ruimte om leerlingen maatwerktrajecten te bieden om zo voortijdig schoolverlaten te voorkomen en alle leerlingen in staat te stellen in het MBO een kwalificatie te halen. Het niveau één is kwalificerend. Het bereiken van hogere niveaus wordt aangemoedigd.

4. In overleg met het regionale bedrijfsleven worden afspraken gemaakt over een voldoende aantal stageplekken voor leerlingen van het VMBO die er voor kiezen om leren/werken te combineren. Deze duale leerweg kan alleen aangeboden worden als de VMBO-school hierover met het ROC (MBO) en het bedrijfsleven heldere afspraken heeft gemaakt. De afspraken hebben betrekking op werktijd, leertijd, de ondersteuning vanuit de VMBO-school, de begeleiding op de leer/werkplek en het vervolgtraject dat de leerling in het MBO zal volgen.

5. Het praktijkonderwijs voor leerlingen die niet in staat zijn om in het MBO een vakdiploma te halen, kan mede verzorgd worden door zg. Gemeenschappelijke Opleidings Aktiviteiten. De functiegerichte trainingen worden door de VMBO-school en het GOA samen vormgegeven en verzorgd.

6. De bureaucratie rondom het leerwegondersteund onderwijs, met name de indicatiestelling, dient aanzienlijk terug gebracht te worden. Geld moeten we stoppen in daadwerkelijke ondersteuning en niet in het minitieus vast stellen hoe dit geld te verdelen. Pilots met regionale zorgbudgetten tbv het leerwegondersteund onderwijs in de vorm van een lump sum ware te overwegen.

De uitkomsten van de gesprekken zal hij op 18 november aan de orde stellen op het congres over het VMBO in de Reehorst te Ede.

Clemens Cornielje is van 1994 tot 2002 eerste woordvoerder onderwijs van de VVD-fractie in de Tweede Kamer geweest. Hij is op dit moment voorzitter van de vaste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Van 1970 tot 1975 volgde hij de HAVO op het Liemers College te Zevenaar, vervolgens de Nieuwe Leraren Opleiding in Nijmegen. Hij was als leraar wiskunde werkzaam aan een MAVO in Arnhem en een VBO-school te Bemmel.