Ministerie EZ

Vragen van het lid Van Dam (PvdA) aan de Minister van Economische Zaken over de veiligheid van Bluetooth-verbindingen

15 november 2004

De Staatssecretaris van Economische Zaken, Ir. C.E.G. van Gennip heeft deze vragen als volgt beantwoord.


1. Is het u bekend dat van sommige digitale apparaten (o.a. mobiele telefoons) de Bluetooth-verbinding niet veilig is, waardoor in apparaten kan worden ingebroken, persoonlijke gegevens kunnen worden gestolen en (in het geval van telefoons) kan worden gebeld en ge-smst?
1)

Ja.


2. Vindt u dat producenten hun klanten voor de aankoop van deze apparaten op dit gebrek horen te wijzen? Zo ja, wat vindt u ervan dat producenten dat tot nu toe niet hebben gedaan?

Het probleem is het gevolg van een fout bij het maken van de software van de betrokken telefoons. Dit probleem werd voor het eerst in november 2003 bekend. Het probleem openbaarde zich nadat de telefoons op de markt gekomen zijn. Als er nu nog telefoons verkocht worden met dit probleem, dan dienen naar mijn mening de klanten bij aankoop hierop gewezen te worden en op de hoogte gebracht te worden van hoe dit probleem gerepareerd kan worden.

Op de berichten over de onveiligheid van hun producten hebben sommige fabrikanten reacties in de (Engels en Duitstalige) pers gegeven en informatie op hun website geplaatst. Enkele fabrikanten hebben het probleem ook al verholpen door nieuwe software, welke het probleem niet heeft, te installeren en deze software beschikbaar te stellen via hun servicecentra. Andere fabrikanten zijn echter pas recent met updates van de software gekomen en zijn, zonder hun klanten te informeren, doorgegaan met de verkoop van kwetsbare telefoons. Middels een brief van mijn ministerie, zijn de fabrikanten dan ook verzocht om stappen te ondernemen om hun klanten op de hoogte te stellen van dit probleem en de wijze waarop zij zich kunnen beschermen.


3. Vindt u dat producenten hun klanten alsnog moeten informeren over de risicos die zij lopen? Zo ja, op welke manier moeten zij dit doen?

Ja, ik vind dat in het algemeen, zeker bij moderne
communicatiemiddelen als telefoons, computers, draadloze netwerken en software, de producent een plicht heeft om ervoor te zorgen dat gebruikers, ook nadat zij een product gekocht hebben, op de hoogte gesteld worden van eventuele veiligheidsrisicos. Dit kan gebeuren door het bestaan van deze problemen en de te nemen stappen voor een oplossing duidelijk te publiceren op hun website en eventueel bekend te maken via de daarvoor geëigende kanalen als e-mail lijsten en CERTs.


4. Vindt u in het algemeen dat producenten klanten voor de aankoop moeten informeren over bekende gebreken aan hun producten?

Ik vind in het algemeen dat producenten van producten waarvan bekend is dat deze gebreken hebben, de klant van deze gebreken op voorhand adequaat op de hoogte dienen te stellen. Problemen kunnen echter ook ontstaan door verkeerd gebruik. In handleidingen en door het ontwerp van apparatuur en programmatuur kan de gebruiker gewezen worden op de veiligheidsrisicos en de beste manieren om hier mee om te gaan.


5. Bent u bereid de Waarschuwingsdienst een bericht te laten publiceren over de risicos van Bluetooth?

Ik heb contact gehad met de Waarschuwingsdienst en zij zullen in hun maandelijkse nieuwsbrief aandacht besteden aan deze problematiek.


6. Als telefoonabonnees door een Bluetooth-inbraak geconfronteerd worden met hoge kosten, bijvoorbeeld doordat zij op een sms-dienst worden geabonneerd of doordat met hun telefoon is gebeld naar 0900-nummers, kunnen zij dan bezwaar maken tegen deze kosten?

Misbruik van een randapparaat, zoals een mobiele telefoon, waar de aanbieder van het netwerk geen invloed op heeft, valt de aanbieder niet aan te rekenen. De gedupeerde kan derhalve de schade niet op de aanbieder van het netwerk verhalen. De gedupeerde kan wel aangifte doen bij de politie.


7. Heeft u uw collega-bewindslieden inmiddels gewaarschuwd voor de risicos van hun Bluetooth-verbinding(-en), zodat van hen geen gegevens kunnen worden ontvreemd, zij niet kunnen worden afgeluisterd en niet uit hun naam kan worden gebeld of ge-smst?

Ja, ik heb middels een brief mijn collegas van dit probleem op de hoogte gesteld.


1) TROS Radar, 4 oktober jl.

Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51, telefoon 0800-643951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl
Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter, telefoon (070) 3796174, e-mail: c.j.thompson-sepmeijer@minez.nl

18-11-2004 | Ministerie van Economische Zaken | print