Ingezonden persbericht

Tentoonstelling Binnenste Buiten (deel 4/4)

Martine Sprangers en Anno Dijkstra, 14 november - 19 december

DALFSEN, 20041114 -- Van 14 november tot en met 19 december is in de atoombunker Safe te Dalfsen het vierde en laatste deel te zien van de tentoonstellingsreeks Binnenste Buiten, met werk van Martine Sprangers (1976) en Anno Dijkstra (1970). In deze serie exposities gaan ogenschijnlijk tegengestelde kunstenaars een confrontatie aan.


De documentaire fotografie van Martine Sprangers getuigt van een groot sociaal engagement. Ze zit dicht op haar onderwerpen, met name de mens en zoekt daarin de kleine dagelijkse verhalen. Het werk van Anno Dijkstra getuigd evenzeer van een groot engagement. In tegenstelling tot Sprangers neemt Dijkstra echter afstand tot de wereld. Hij hanteert stijlmiddelen als vervreemding en overdrijving om inhoud te geven aan gespannen relatie met de onverzoenlijkheden van het leven; agressie, geweld, de dood, schuld en schaamte.

Martine Sprangers (www.sprangers-fotografie.nl) heeft moeite zichzelf als kunstenaar te zien. Als fotograaf stelt ze zich in dienst van vele, vooral ideële opdrachtgevers. Ook uit haar vrije werk blijkt een grote hang naar betrokkenheid bij haar onderwerp. Haar bekendste onderwerp in de afgelopen jaren is de onlangs overleden Sjo. De reportageserie over deze in 1905 geboren Brabantse boerin won dit jaar de Zilveren Camera in de categorie Dagelijks Leven. De foto's uit deze serie laten Sjo in haar huis zien waar zij praktisch haar gehele leven heeft gewoond. Het huis en de vrouw ademen de geschiedenis van welhaast de gehele 20e eeuw. De omstandigheden, zoals het ontbreken van gas en riolering, zijn vaak vooroorlogs. Er wordt gekookt op hout of turf en het toilet is een gat in een plank. Evenwel is het huis verzadigd met spullen uit modernere tijden. Plastic tassen, postzegels op brieven, elektronische spullen, uit allerlei zaken blijkt dat de tijd bij nader inzien niet heeft stil gestaan. Na Sjo´s overlijden is Sprangers doorgegaan met vastleggen van het zich steeds verder onttakelende huis. Naast de bekroonde serie ´Sjo´ zullen deze recente foto´s te zien zijn in Safe.

Op een bizarre wijze lijkt de dood het leidmotief in deze tentoonstelling te worden. Anno Dijkstra (www.annodijkstra.nl) sluit in oktober zijn werkperiode af aan het Keramisch Werkcentrum in Den Bosch. Tientallen schedels heeft hij de afgelopen maanden geboetseerd en in de ovens van het werkcentrum afgebakken. In een autospuiterij zijn ze gespoten in gangbare kleuren tot glimmende pronkstukken. Net als in ander werk wil Dijkstra de bezoeker als het ware verleiden om zijn eigen angsten schaamte en schuldgevoelens onder ogen te zien. Hij maakt het werk letterlijk aantrekkelijk. Wapentuig wordt realistisch en verfijnd uit zacht (bouw)schuim gesneden. Hongerigen en mismaakten uit de derde wereld worden in neutraal witte zacht blijvende klei uitgevoerd en sereen gepresenteerd op blinkende podia. Het herinnert ons eraan dat wanneer kunst de zich onaangename werkelijkheid aanmeet en presenteert in de beschermde omgeving van tentoonstelling ruimtes, wij altijd gerustgesteld in plaats van verontrust worden en dat op zich is verontrustend.

In de tentoonstellingsreeks Binnenste Buiten onderzoekt gastcurator Jan Maarten Voskuil in een viertal tentoonstellingen zijn ambivalenties. De keuze tussen kunstenaar of curator, tussen autonome kunst en engagement, tussen het persoonlijke en het maatschappelijke, tussen abstractie en figuratie, tussen gevoel en ratio. Kunstenaars die zeer verschillend lijken, feitelijk tegenpolen zijn, laat hij een dialoog aangaan. Zijn hypothese is dat de tegenstellingen vaak twee zijden van dezelfde medaille zijn. Dat ze elkaar aanvullen, in zekere zin zelfs niet zonder elkaar kunnen.
Open: do. t/m zat 13:30-17:00



Ingezonden persbericht