Wessanen NV

Amstelveen, 12 november 2004

Wessanen rapporteert aanhoudend positieve resultaatontwikkeling Extra kostenbesparingen als gevolg van lagere omzet

Belangrijkste ontwikkelingen derde kwartaal 2004
De EBITAE steeg van EUR 3,5 miljoen naar EUR 10,3 miljoen. De omzet bij constante wisselkoersen daalde van EUR 597,2 miljoen naar EUR 512,4 miljoen als gevolg van beëindigde onrendabele activiteiten, afnemende LowCarb-verkopen en het ongewoon heftige orkaanseizoen.
Met de reorganisatie van de Amerikaanse distributieactiviteiten werd opnieuw vooruitgang geboekt; extra kostenreductie van USD 15 miljoen aangekondigd ter compensatie van weggevallen omzet.
In Europa steeg de EBITAE bij een stabiele omzet met 24% naar EUR 13,5 miljoen (2003: EUR 10,9 miljoen).
De nettoschuld nam ondanks betaling van interimdividend verder af met EUR 4,0 miljoen, als gevolg van een verdere verlaging van het werkkapitaal en door de kasstroom uit operationele activiteiten.
Een positieve kasstroom uit operationele activiteiten van EUR 15,7 miljoen, boven op de EUR 79,8 miljoen die in het eerste halfjaar werd gerealiseerd.

Vooruitzichten 2004
Voor geheel 2004 verwacht Wessanen een EBITAE van ongeveer EUR 58 à 63 miljoen tegenover EUR 9,9 miljoen in 2003. Deze sterke verbetering is de som van de besparingen in het kader van Operatie Phoenix, minus extra investeringen ter ondersteuning van toekomstige groei. Financiële resultaten
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2003
492,9 597,2 Netto-omzet 1.611,3 1.807,5
512,4 597,2 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 1.697,1 1.807,5
10,3 3,5 EBITAE (bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten) 44,3 4,9
-6,9 -7,8 Bijzondere posten -35,2 -38,4 0,6 -7,1 EBIT (bedrijfsresultaat) 0,6 -41,5
4,7 2,1 Nettoresultaat vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten 24,5 3,3 0,1 -4,9 Nettoresultaat 2,2 -28,9 0,05 0,03 Winst per aandeel (in euro's) vóór afschrijving goodwill en bijzondere posten 0,35 0,05 Kamer van Koophandel . Amsterdam 33145851

CEO Ad Veenhof: "Werken aan toekomstige groei blijft belangrijkste focus"

"Zoals reeds aangegeven bij de publicatie van de resultaten over het tweede kwartaal, is het derde kwartaal van oudsher moeilijk voor Wessanen. We hebben onze bedrijfsactiviteiten niettemin in vele opzichten structureel weten te verbeteren. Bij onze Europese activiteiten nam de EBITAE opnieuw toe bij gelijkblijvende omzet in een moeilijke markt en ondanks gestegen grondstoffenprijzen en hogere uitgaven aan advertentie- en promotieactiviteiten. Dit onderstreept zowel onze sterke marktpositie in de segmenten waarin wij actief zijn als het succes van Operatie Phoenix op het vlak van kostenbeheersing en efficiencyverbetering.
In de VS hebben wij tastbare resultaten geboekt op het gebied van hogere serviceniveaus, verbeterde marges, verbeterd operationeel management en efficiëntere operationele procedures. Dit verschaft ons het platform voor de nagestreefde toekomstige groei. We kregen echter ook te maken met twee substantiële tegenslagen die de EBITAE voor EUR 7 miljoen negatief beïnvloedden. Ten eerste zagen we ons geconfronteerd met een ongewoon heftig orkaanseizoen in de zuidoostelijke regio. Hierdoor konden wij onze klanten in Florida dagenlang slechts beperkt bevoorraden, wat onze omzet en kosten negatief beïnvloedde. Ten tweede bleek de scherpe groei van LowCarb- producten niet aan te houden. Inspelend op deze ontwikkeling zullen wij onze kostenstructuur nog verder reduceren ­ met circa USD 15 miljoen extra ­ dan al voorzien was in het programma `Build on the Roots' en een aantal activiteiten versneld uitvoeren om omzet en winstgevendheid te verbeteren.
Al met al betekent dit dat, als de huidige vertraging in de verkoop van LowCarb-producten aanhoudt, de EBITAE-doelstelling van EUR 70 miljoen die we onszelf hebben gesteld voor geheel
2004 alleen kan worden benaderd als we lange termijn opofferen voor de korte termijn. Aangezien ik ervan overtuigd ben dat we moeten blijven investeren in toekomstige groei, kies ik hier niet voor. Daarom heb ik besloten de vooruitzichten aan te passen ten gunste van toekomstige groei door versterking van onze merken en onze `category management'-activiteiten."

Operatie Phoenix en aanhoudende focus op kosten
Met besparingen ten bedrage van EUR 20,1 miljoen in het derde kwartaal, ligt Operatie Phoenix op schema en zullen eind dit jaar voor een totaalbedrag van EUR 100 tot 115 miljoen besparingen zijn gerealiseerd.
Ook buiten Operatie Phoenix om blijft het concern zich richten op kostenverlaging. Het geïntensiveerde programma `Build on the Roots' (zie ook de toelichting bij de resultaten van de Amerikaanse activiteiten) zal begin volgend jaar leiden tot extra kostenbesparingen van circa EUR 15 miljoen.


---

Derde kwartaal 2004 ­ belangrijkste ontwikkelingen per groep Belangrijkste ontwikkelingen derde kwartaal 2004 ­ Noord-Amerikaanse activiteiten De EBITAE in het derde kwartaal van 2004 steeg met EUR 4,7 miljoen van EUR -6,4 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar naar EUR -1,7 miljoen, hoofdzakelijk als gevolg van kostenbesparingen en deels tenietgedaan door een lagere omzet dan verwacht. De US Branded Group presteerde opnieuw positief met een stabiele ROS van 8,0%. De omzet en resultaten van US Distribution werden nadelig beïnvloed door de beëindiging van onrendabele contracten, door het ongewoon heftige orkaanseizoen en door afnemende verkopen van LowCarb-producten.

Totaal Noord-Amerikaanse activiteiten

Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 282,9 388,3 Netto-omzet 959,1 1.179,3 303,6 388,3 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 1.047,9 1.179,3
-1,7 -6,4 EBITAE 3,3 -24,5
-0,6% -1,6% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 0,3% -2,1%
-6,2 0,2 Bijzondere posten -9,7 -27,9
-8,3 -6,6 EBIT -7,9 -53,6

Noord-Amerika Branded
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 36,2 39,8 Netto-omzet 102,7 113,0 39,0 39,8 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 112,2 113,0
2,9 3,2 EBITAE 8,1 7,1 8,0% 8,0% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,9% 6,3% 0,0 0,0 Bijzondere posten -0,3 0,0 2,9 3,2 EBIT 7,9 7,1

Noord-Amerika Distribution
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 246,7 348,5 Netto-omzet 856,4 1.066,3 264,6 348,5 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 935,7 1.066,3
-4,6 -9,6 EBITAE -4,8 -31,6
-1,9% -2,8% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) -0,6% -3,0%
-6,2 0,2 Bijzondere posten -9,4 -27,9
-11,2 -9,8 EBIT -15,8 -60,7
---

CEO Alec Covington van TOL NA licht resultaten derde kwartaal toe "Als ik de resultaten van TOL NA bekijk, is het duidelijk dat we grote vooruitgang hebben geboekt. De eerste tekenen van verbetering waren zichtbaar in het tweede kwartaal en deze lijn is nu nog duidelijker doorgetrokken: onze klanten profiteren van sterk verbeterde serviceniveaus, onze kostenniveaus zijn verlaagd en ons werkkapitaal is drastisch gedaald waardoor cash kon terugvloeien naar de business.
Gelet op de positieve reacties van zowel bestaande als potentieel nieuwe klanten, heb ik er alle vertrouwen in dat onze strategie een succes zal worden. Het staat echter buiten kijf dat we ons geconfronteerd zagen met enkele omzetproblemen die onze onderliggende positieve performance helaas tijdelijk tenietdoen. De hoofdoorzaak van deze problemen is uiteraard de scherp gedaalde verkopen van LowCarb-producten (USD 20 miljoen minder dan vorig jaar is omgezet). Daarnaast speelde een uitzonderlijk heftig orkaanseizoen en het effect daarvan op de omzet ons parten (USD 4-5 miljoen). Hoewel het orkaanseizoen, wellicht het meest verwoestende in de geschiedenis van Florida, voorbij is, blijft het moeilijk precies te voorspellen hoe de LowCarb-verkopen zich zullen ontwikkelen. De huidige situatie is waarschijnlijk niet meer dan een terugkeer naar normale verhoudingen na de steile groeicurve van de afgelopen twee à drie jaar. Aangezien het onzeker is wanneer de LowCarb-omzet zich zal hebben genormaliseerd, en ondanks op handen zijnde initiatieven die het verlies aan omzet moeten compenseren, acht ik het thans verstandig om te kiezen voor een nog conservatievere benadering van onze voorspellingen dan ik zelfs maar een kwartaal geleden zou hebben gedaan. De hier beschreven ontwikkelingen maken het noodzakelijk dat wij de herstructurering van TOL NA intensiveren. Onze kostenstructuur wordt snel teruggebracht tot een niveau dat past bij de omvang van onze activiteiten, ons distributienetwerk wordt momenteel geheel doorgelicht met het oog op efficiencyverbeteringen en onze `category management'-processen worden verbeterd zodat deze een cruciale rol kunnen gaan spelen bij het genereren van winstgevende omzetgroei in de komende jaren."

Herstructurering goed op koers
De voortgaande, stapsgewijze implementatie van `Operatie Phoenix'-initiatieven en van het programma `Build on the Roots' (het plan om de resultaten van Tree of Life NA structureel te verbeteren) blijft vrucht afwerpen bij de distributieactiviteiten. Zo is het werkkapitaal dit kwartaal met USD 17 miljoen verlaagd en het totale personeelsbestand met 261 posities gereduceerd. Echter, de invloed van de afzwakkende LowCarb-omzet op onze EBITAE en de kosten die direct samenhangen met meerdere orkanen, onderstrepen de noodzaak om de implementatie van de `Build on the Roots'-initiatieven te intensiveren naast additionele kostenreductieplannen. Ons programma `Build on the Roots' is de rest van dit jaar en de eerste helft van 2005 gericht op afronding van het proces dat betrekking heeft op rationalisatie van onze faciliteiten, en op rationalisatie van SKU's door implementatie van de Smart Assortment Strategy. Daarnaast is een extra kostenreductie gepland van USD 15 miljoen ter compensatie van de lagere omzet. Ter financiering van deze maatregelen is in het derde kwartaal een bijzondere last genomen van EUR 5 miljoen. In de komende kwartalen komt daar naar verwachting nog eens EUR 10 miljoen bij.


---

Marges van Branded blijven sterk
Ondanks ongunstige wisselkoersen en ­ door de hoge olieprijs ­ gestegen kosten van hars voor onze North American Branded Business, werd niettemin een ROS van 8,0% gerealiseerd in het derde kwartaal. Dit resultaat was te danken aan de voordelen van ons portfoliorationalisatieproces, aan Operatie Phoenix en seizoensgebonden invloeden. Terwijl de omzet exclusief wisselkoerseffecten daalde met 2% als gevolg van gediscontinueerde afzet, groeide de omzet van onze belangrijkste merken met ruim 10%; hieruit blijkt dat onze focus op merken onverminderd vruchten afwerpt.


---

Belangrijkste ontwikkelingen derde kwartaal 2004 ­ Europese activiteiten Ondanks moeilijke markten, afstoting van onrendabele omzet en de focus op implementatie van een nieuwe governance-structuur, bleef de omzet stabiel. De EBITAE nam met 24% toe tot een niveau van EUR 13,5 miljoen (derde kwartaal 2003: EUR 10,9 miljoen).
Alle activiteiten droegen bij aan de toename van de EBITAE-marges. Totaal Europese activiteiten
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 210,0 208.9 Netto-omzet 652,2 628,2 208,8 208.9 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 649,2 628,2 13,5 10.9 EBITAE 46,9 34,9
6,4% 5.2% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,2% 5,6%
-1,1 0 Bijzondere posten -20,5 0 11,7 9.9 EBIT 24,1 32,5 Europa Branded
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 114,6 116,6 Netto-omzet 361,2 366,0 114,3 116,6 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 360,4 366,0 8,1 7,2 EBITAE 28,3 23,8
7,1% 6,2% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,8% 6,5%
-1,2 0 Bijzondere posten -5,8 0 6,0 6,5 EBIT 20,4 22,0 Europa Distribution
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 32,1 31,1 Netto-omzet 101,2 79,6 31,7 31,1 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 100,2 79,6
1,1 0,7 EBITAE 3,8 2,4 3,4% 2,3% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 3,8% 3,0%
-1,2 0 Bijzondere posten -2,8 0 0 0,6 EBIT 1,1 2,3 Europa Private Label
Q3 2004 Q3 2003 in miljoenen euro, tenzij anders aangegeven 9 mnd 2004 9 mnd 2004 63,3 61,2 Netto-omzet 189,8 182,7 62,8 61,2 Netto-omzet bij constante wisselkoersen 188,6 182,7 4,3 3,0 EBITAE 14,8 8,7 6,8% 4,9% EBITAE-marge (als % van netto-omzet) 7,8% 4,8%
1,3 0 Bijzondere posten -11,9 0
5,7 2,8 EBIT 2,6 8,3
---

Niels Onkenhout, lid van de Concerndirectie en verantwoordelijk voor de Europese activiteiten "In het derde kwartaal domineerden twee initiatieven mijn agenda. Allereerst boekten wij verdere vooruitgang met de implementatie van onze nieuwe Europese structuur. De implementatie van een nieuwe, landgeoriënteerde structuur voor onze activiteiten in de Retail- en Health Food-sector zal zich vertalen in een organisatorisch platform voor een nog betere focus op de consument, effectievere marketing, productinnovatie en meer synergie. Daarnaast werken wij hard aan de randvoorwaarden voor toekomstige groei door nieuwe marketinginitiatieven. Wij voeden ons innovatiekanaal met nieuwe concepten; marketing- en merkenplannen worden momenteel uitgewerkt; en onze belangrijkste merken worden aan een grondige review onderworpen die zich toespitst op positionering en productportfolio. Het goed om te zien welke vooruitgang we hier boeken en ik zie nu al uit naar de realisatie van deze initiatieven en projecten in de loop van volgend jaar.
Tegelijkertijd doen we er alles aan om in de huidige, moeilijke, competitieve markt onze huidige activiteiten zeker te stellen en onze resultaten te verbeteren door implementatie van de `Operatie Phoenix'-initiatieven. Gezien de positieve gevolgen daarvan voor ons EBITAE-niveau en onze marges, ben ik ervan overtuigd dat alle energie en motivatie, die wij daarin steken, het waard zijn en juist worden geïnvesteerd."

Hogere marges in een onveranderde markt
De Europese markt blijft uitdagend. Consumenten die producten van Wessanen kopen, doen dat vaak met een speciale reden en lijken niet overgevoelig te zijn voor de prijsstelling. De retailsector, daarentegen, is nog steeds erg gefocust op prijs. Daar komt bij dat de prijzen van grondstoffen voor vleesproducten, zoals diepgevroren snacks, een absoluut hoogtepunt bereikten waardoor ons rendement negatief werd beïnvloed.
De stijgende trend voor onze Europese activiteiten, zoals ingezet in het eerste halfjaar, is echter opnieuw gunstig gebleken voor het Europese resultaat. Omdat kostenreducties zich in toenemende mate vertalen in resultaatverbetering, nemen de marges toe en komt er geld vrij voor investering in toekomstige groei. Tegelijkertijd doen we er alles aan om nu al de juiste ondersteuning te bieden voor onze merken. Parallel hieraan werken wij aan een effectievere organisatorische structuur en een solide positionering van onze belangrijkste merken.

Resultaten Health Food-kanaal onderstrepen loyaliteit klanten De distributieactiviteiten gericht op het Natuurvoedingskanaal gaven een gezond resultaat te zien in een ongewijzigde markt. Dit weerspiegelt zowel de sterke positie van deze bedrijfsonderdelen in de verschillende markten als de loyaliteit van de klanten. Programma's ter stimulering van de verdere ontwikkeling van de speciaalzaken worden momenteel opgesteld en gestart om enerzijds de huidige consumenten te behouden die van dit kanaal gebruikmaken, en anderzijds nieuwe klanten te werven.


---

Opnieuw sterk resultaat huismerken
Dankzij de groei van huismerken in de markt, maar ook door de `Operatie Phoenix'-initiatieven presteerden de huismerkactiviteiten van Wessanen bijzonder sterk in dit kwartaal. De ROS bereikte een niveau van 6,8% (derde kwartaal 2003: 4,9%), een solide percentage in deze markt. De omzet steeg met 3%, voornamelijk in de hogere segmenten waar toegevoegde waarde wordt geboden.


---

Overige financiële aspecten

Bijzondere posten
De bijzondere posten binnen de EBIT in het derde kwartaal kwamen uit op een totaal van EUR 6,9 miljoen, waarvan EUR 6,2 miljoen betrekking had op de Noord-Amerikaanse activiteiten. Deze bijzondere lasten waren voornamelijk het gevolg van het programma `Build on the Roots'. Andere bijzondere lasten vloeiden hoofdzakelijk voort uit `Operatie Phoenix'-projecten in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Bate uit deelnemingen
In 2000 boekten wij af op een van onze niet-geconsolideerde deelnemingen vanwege illiquiditeit. Gebaseerd op huidige ontwikkelingen hebben we deze afboeking deels ongedaan gemaakt. De opbrengst is geclassificeerd als bijzondere post.

Financiële baten en lasten in derde kwartaal
Na een aantrekkelijk aanbod in april 2004 ­ een kredietfaciliteit van EUR 250 miljoen met een looptijd van drie jaar ­ van Rabobank en Fortis Bank, besloot Wessanen de onderhands in de VS geplaatste lening voortijdig af te lossen en niet te verlengen in december 2004. Als gevolg van de vervroegde aflossing betaalde Wessanen het verschil tussen de couponrente en de gangbare marktrente over de resterende looptijd van de onderhandse lening; dit verschil is ten laste gebracht van de winst- en verliesrekening in het derde kwartaal. De rentepost over het derde kwartaal was derhalve EUR 1,4 miljoen hoger. De rentepost over het vierde kwartaal zal bijgevolg profiteren van de nieuwe financieringsstructuur.

Kasstroom en balans
Ondanks een dividenduitstroom van EUR 10 miljoen in het derde kwartaal nam de nettoschuld af met EUR 4 miljoen vergeleken met juni 2004. Dit was voornamelijk het gevolg van een reductie van het werkkapitaal en de kasstroom uit operationele activiteiten.

IFRS
Met ingang van kalenderjaar 2005 zal Koninklijke Wessanen nv de International Financial Reporting Standards (IFRS) toepassen. Voor het eerst zal op deze basis gerapporteerd worden over het eerste kwartaal van 2005 en de vergelijkende cijfers daarbij over 2004 zullen worden herrekend.
Bij de publicatie van onze resultaten over het tweede kwartaal hebben we toegelicht wat de belangrijkste wijzigingen zullen zijn in de balans en de winst- en verliesrekening. Sindsdien is er geen noemenswaardige wijziging opgetreden.


---

Belangrijke data

8 maart 2005 Publicatie jaarcijfers 2004
27 april 2005 Algemene Vergadering van Aandeelhouders
11 mei 2005 Publicatie resultaten eerste kwartaal 2005
31 augustus 2005 Publicatie resultaten tweede kwartaal 2005
9 november 2005 Publicatie resultaten derde kwartaal 2005

Meer informatie
Pers: neem contact op met Timo de Grefte, Corporate Director Communications tel. +31 (0) 20 547
94 59 e-mail corporate.communications@wessanen-hq.com. Investor Relations: neem contact op met André van der Toorn, Hoofd Investor Relations tel. +31 (0)20 547 94 14 e-mail investor.relations@wessanen-hq.com.

Lees alle achtergrondinformatie in Websanen, het online kwartaalmagazine van Wessanen: www.wessanen.com/websanen

Bedrijfsprofiel
Koninklijke Wessanen nv is een in Nederland gevestigd multinationaal voedingsmiddelenconcern dat opereert op de Europese, Amerikaanse en Canadese markt. Met de focus op authentieke voeding van hoge kwaliteit hebben wij een productaanbod dat varieert van zuiver natuurlijke en gezonde voedingsproducten tot Premium Taste-producten. Wij streven ernaar de waarde voor onze aandeelhouders voortdurend te vergroten door maximaal gebruik te maken van onze onderscheidende kwaliteiten op het gebied van category & channel management, sterke merken, distributieservices met toegevoegde waarde en transatlantische afstemming.

Bijlagen
Verkorte winst- en verliesrekening
Verkorte balans
Verkort kasstroomoverzicht
Kerncijfers
Financiële informatie per aandeel
Herziene operationele resultaat 2003 per kwartaal

Toekomstige ontwikkelingen
Alle informatie over toekomstige ontwikkelingen onder voorbehoud.


10

Bijlagen bij resultaten Q3 2004 Wessanen Geen accountantscontrole toegepast
Verkorte winst- en verliesrekening
in miljoenen euro

Q3 2004 Q3 2003 9 mnd 2004 9 mnd 2003

Netto-omzet 492,9 597,2 1.611,3 1.807,5 Bedrijfslasten 482,6 593,7 1.567,0 1.802,6 EBITAE 10,3 3,5 44,3 4,9 Afschrijving goodwill -2,8 -2,8 -8,5 -8,0 Bijzondere posten -6,9 -7,8 -35,2 -38,4 EBIT 0,6 -7,1 0,6 -41,5 Financiële baten en lasten, netto -3,9 -1,4 -10,8 -7,0 Buitengewone financiële bate -- -- 11,4 Winst vóór belastingen -3,3 -8,5 1,2 -48,5 Belastingen 1,5 3,8 0,1 19,5 Aandeel in resultaat deelnemingen en aandeel derden 1,9 -0,2 0,9 0,1 Nettoresultaat 0,1 -4,9 2,2 -28,9

Nettoresultaat vóór bijzondere posten en afschrijving goodwill 4,7 2,1 24,5 3,3

Verkorte balans
in miljoenen euro

30 september 2004 30 juni 2004 31 december 2003

Vaste activa 418,5 420,0 434,6 Vlottende activa 600,5 625,9 646,6
1.019,0 1.045,9 1.081,2

Groepsvermogen 503,3 519,2 502,3 Voorzieningen 60,9 64,0 54,4 Langlopende schulden 19,8 21,1 26,0 Kortlopende schulden 435,0 441,6 4985
1.019,0 1.045,9 1.081,2


---

Bijlagen bij resultaten Q3 2004 Wessanen

Verkort kasstroomoverzicht
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld

Q3 2004 Q3 2003 9 mnd 2004 9 mnd 2003 Operationele activiteiten
Nettoresultaat 0,1 -4,9 2,2 -28,9 Afschrijving op materiële vaste activa 7,9 7,4 22,7 23,5 Afschrijving op immateriële vaste activa 3,1 2,8 8,8 8,0 Bijzondere waardevermindering vaste activa 1,2 -- 9,3 13,7 Mutatie in werkkapitaal en voorzieningen 5,3 11,7 53,2 -7,1 Aandeel in resultaat deelnemingen en aandeel derden -1,9 1,4 -0,7 1,4 Kasstroom uit operationele activiteiten 15,7 18,4 95,5 10,6

Investeringsactiviteiten
Investeringen in materiële vaste activa -6,2 -3,9 -19,2 -14,5 Desinvesteringen in materiële vaste activa 0,1 -0,1 2,1 2,1 Financiële vaste active -3,1 0,8 6,2 4,6 Immateriële vaste activa, exclusief goodwill 0,1 0 -0,5 0 Aankoopprijs acquisities 0 0 0 -15,1 Kasstroom uit financieringsactiviteiten -9,1 -3,2 -11,4 -22,9

Financiering
Langlopende schulden 3,5 -2,7 -4,0 -8,2 Kortlopende financiering -7,2 -7,5 -59,9 25,2 Dividend -10,5 -10,5 -40,4 -40,7 Verkoop eigen aandelen 0,7 0 31,4 - Kasstroom uit financieringsactiviteiten -13,5 -21,1 -72,9 -24,1 Kasmutatie -6,9 -5,9 11,2 -36,4


12

Bijlagen bij resultaten Q3 2004 Wessanen

Kerncijfers
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld
Q3 2004 Q3 2003 9 mnd 2004 9 mnd 2003

EBITAE marge (als % van de omzet) 2,1% 0,6% 2,7% 0,3% Gemiddeld geïnvesteerd vermogen 450,9 548,2 485,5 561,2 ROI (% van het gem. geïnvesteerd vermogen) 9,1% 2,6% 12,2% 1,2% Toename economic premium 11,4 -12,3 47,1 -37,5 Gemiddelde goodwill 513,3 528,8 511,9 522,5 ROIC (% van het gem. geïnvesteerd vermogen, incl goodwill) 4,3% 1,3% 5,9% 0,6% Eigen vermogen in procenten van het totale vermogen 48,5% 49,1% 48,5% 49,1% EBITDAE/interestdekkingsratio 4,7 7,8 6,1 4,1

Financiële informatie per aandeel
in euros
Q3 2004 Q3 2003 9 mnd 2004 9 mnd 2003

Nettoresultaat vóór bijzondere posten en afschrijving 0,05 0,03 0,35 0,05 goodwill
Nettoresultaat 0,00 -0,07 0,03 -0,41 Gemiddeld aantal uitstaande aandelen, excl. eigen 69.824.462 70.122.006 69.119.438 70.169.185 aandelen
Totaal aantal uitstaande aandelen per 30 september 72.588.501 72.588.501 72.588.501 72.588.501
2004, resp. 30 september 2003


13


2003 operationele resultaten per kwartaal ­ herzien met aangepaste resultaten - herclassificate van GFG (Gelderland Frischwaren Gesellschaft) naar Europa Private Label en ANSB naar US Distribution
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld boekjaar Q1 2003 Q2 2003 Q3 2003 Q4 2003 2003 Koninklijke Wessanen nv
Netto-omzet 614,8 595,5 597,2 624,3 2.431,8 Bedrijfslasten 614,1 594,8 593,7 619,3 2.421,9 EBITAE 0,7 0,7 3,5 5,0 9,9 Afschrijvinggoodwill -2,6 -2,6 -2,8 -3,3 -11,3 Bijzondere posten - -30,6 -7,8 -30,5 -68,9 EBIT -1,9 -32,5 -7,1 -28,8 -70,3 Financiële baten en lasten, netto -2,6 -3,0 -1,4 -2,1 -9,1 Bijzondere financiële bate - - - 4,4 4,4 Winstvóórbelastingen -4,5 -35,5 -8,5 -26,5 -75,0 Belastingen 3,0 12,7 3,8 22,3 41,8 Aandeel in resultaat deelnemingen en 0,1 0,2 -0,2 -0,1 - aandeel derden
Nettoresultaat -1,4 -22,6 -4,9 -4,3 -33,2 Netto resultaat vóór afschrijving goodwill
en bijzondere posten 1,0 0,2 2,1 6,4 9,7 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 0,1% 0,1% 0,6% 0,8% 0,4%

boekjaar Q1 2003 Q2 2003 Q3 2003 Q4 2003 2003 Totaal Noord-Amerikaanse activiteiten
Netto-omzet 410,7 380.3 388,3 403,5 1.582,9 EBITAE -7,3 -10,8 -6,4 -9,5 -34,0 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) -1,8% -2,8% -1,6% -2,4% -2,1% Bijzondereposten - -28,1 0,2 -33,2 -61,1 EBIT -7,9 -39,1 -6,6 -39,4 -93,0

North America Branded
Netto-omzet 29,1 44,1 39,8 32,1 145,1 EBITAE 0,1 3,8 3,2 -0,4 6,6 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 3,4% 8,6% 8,0% 1,2% 4,5% Bijzondereposten - - - -7,7 -7,7 EBIT 0,0 3,9 3,2 -8,1 1,1

North America Distribution
Netto-omzet 381,6 336,2 348,5 371,4 1.437,8 EBITAE -7,4 -14,6 -9,6 -9,1 -40,6 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) -1,9% -4,3% -2,8% -2,5% -2,8% Bijzondereposten - -28,1 0,2 -25,5 -53,4 EBIT -7,9 -43,0 -9,8 -31,3 -91,9


14


2003 operationele resultaten per kwartaal ­ herzien met aangepaste resultaten - herclassificate van GFG (Gelderland Frischwaren Gesellschaft) naar Europa Private Label en ANSB naar US Distribution
in miljoenen euro, tenzij anders vermeld boekjaar Q1 2003 Q2 2003 Q3 2003 Q4 2003 2003 Totaal Europese activiteiten
Netto-omzet 204,1 215,2 208,9 220,7 848,9 EBITAE 10,5 13,5 10,9 17,4 52,3 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 5,1% 6,3% 5,2% 7,9% 6,2% Bijzondere posten - - - -10,8 -10,8 EBIT 9,7 12,9 9,9 5,8 38,3

Europe Branded
Netto-omzet 123,6 125,8 116,6 122,2 488,2 EBITAE 7,3 9,3 7,2 9,6 33,4 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 5,9% 7,4% 6,2% 7,8% 6,8% Bijzondere posten - - - -10,0 -10,0 EBIT 6,7 8,8 6,5 -1,0 21,0

Europe Distribution
Netto-omzet 20,1 28,3 31,1 34,0 113,6 EBITAE 0,7 1,0 0,7 1,2 3,6 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 3,2% 3,6% 2,3% 3,5% 3,1% Bijzondere posten - - - - - EBIT 0,7 1,0 0,6 1,2 3,5

Europe Private Label
Netto-omzet 60,4 61,1 61,2 64,4 247,1 EBITAE 2,5 3,2 3,0 6,6 15,3 EBITAE marge (als % van de netto-omzet) 4,0% 5,2% 5,0% 10,2% 6,2% Bijzondere posten - - - -0,8 -0,8 EBIT 2,4 3,2 2,8 5,5 13,8


15

Corporate Communications Prof. E.M. Meijerslaan 2 . Postbus 410
1180 AK Amstelveen . t +31 20 547 95 28 . f +31 (0)20 547 94 45 corporate.communications@wessanen-hq.com persbericht www.wessanen.com


---- --