Themabijeenkomst
De praktische invulling van de Rechtmatigheidstoets
12 november Congrescentrum De Reehorst te Ede
Accountantscontrole is een wettelijke verplichting voor een gemeente.
Dit is geregeld in de Gemeentewet (artikel 213) en de gemeentelijke
verordening ex artikel 213, zoals vastgesteld door de, gemeenteraad.
Als gevolg van de wijziging in de wetgeving is het vanaf 1 januari
2004 nodig dat de Raad besluiten neemt over:
* De opdrachtverlening aan een accountant voor de controle van de
jaarrekening.
* Invulling van het nieuwe begrip Rechtmatigheid en de
goedkeuringstoleranties.
Het NIVRA heeft hierover een discussierapport opgesteld en een Audit
Alert.
Het discussierapport en de audit alert zijn te downloaden bij
www.nivra.nl.
De invulling van de rechtmatigheidcontrole in de praktijk leidt tot
veel onduidelijkheid. De minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties heeft op 8 september aangegeven onverkort vast te
houden aan de invoering van het besluit accountantscontrole over het
boekjaar 2004.
De accountantsverklaringen/rapporten die voorjaar 2005 zullen
verschijnen moeten worden beoordeeld in het teken van het groeimodel.
Deze themabijeenkomst kan u helpen om 2004 tot een succesvol
groeimodeljaar te maken en om daarna in 2005/2006 zodanige
verbeteringen door te voeren dat de gemeente rechtmatigheidsproof is.
Het kan tot imagoschade leiden als mogelijk geen goedkeurende
accountantsverklaring wordt gekregen omdat niet wordt voldaan aan de
rechtmatigheidseisen. Om dit te voorkomen wordt op deze bijeenkomst
ingegaan op een praktische invulling van de gestelde eisen.
Daarom wordt ingegaan op onder meer de volgende zaken:
* Achtergrond en uitwerking van de regeling door accountants en
Nivra
* De visie van de VNG
* Praktische invulling vanuit de optie van de accountant
* Praktijkvoorbeelden van organisaties die hier al ervaring mee
hebben
* Verandert er echt zoveel ten opzichte van eerdere jaren?
* Hoe voorkom ik risicos op dit gebied en houd de praktijk toch
werkbaar?
* Welke kansen biedt deze regelgeving voor de organisatie?
* Hoe kan de raad hierin optimaal meedoen?
* Kunnen wij doelmatig blijven naar de burgers toe en onnodige
bureaucratie voorkomen?
* Wij zijn toch een zelfcontrolerende organisatie die haar processen
kent en daardoor rechtmatig werkt?
* Wat is het rechtmatigheidsrisico dat een gemeente of provincie
loopt?
* Hoe gaan mijn collegas met deze vragen om en wat kan ik daar van
leren?
En uiteraard is er volop ruimte en gelegenheid om eigen vragen in
te brengen in de discussie.
Rechtmatigheid
Met ingang van het begrotingsjaar 2004 is de reikwijdte van het
accountantsoordeel verruimd en beoordeelt de accountant, naast het
getrouwe beeld, ook of de baten, lasten en balansmutaties rechtmatig
(in overeenstemming met relevante wetgeving) tot stand zijn gekomen.
Over de inhoud van het rechtmatigheidbegrip is lange tijd
onduidelijkheid geweest. Sinds kort is door de VNG samen met het Nivra
meer helderheid geschapen. Met de hiervoor opgestelde audit alert
wordt meer uniformiteit bewerkstelligd in de accountantsuitingen ten
aanzien van het rechtmatigheidonderzoek.
Het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG)
onderscheidt 9 rechtmatigheidcriteria, waarvan 6 al worden getoetst in
het getrouwheidsonderzoek.
De 3 belangrijke nieuwe criteria voor de rechtmatigheidcontrole nieuwe
stijl zijn:
* Begrotingscriterium
* Misbruik en oneigenlijk gebruik
* Voorwaardencriterium
Het begrotingscriterium en het onderdeel misbruik en oneigenlijk
gebruik zijn feitelijk vaststaande gegevens waarop de accountant
altijd al toetst bij de controle.
Vooral voor het voorwaardencriterium is het noodzakelijk dat de raad
zelf de norm vaststelt. Het gaat dan om de vraag welke interne
regelgeving effecten kan hebben op de rechtmatigheid, maar ook welke
externe regelgeving relevant is voor de financiële
rechtmatigheidstoetsing in het kader van de controle van de
jaarrekening. De VNG adviseert de onderwerpen als groeitraject
geleidelijk in te voeren en vooral in de eerste jaren niet teveel
zaken onder de rechtmatigheidstoet te laten vallen. Reden hiervoor is
dat in de regel wel degelijk met de regelingen rekening wordt gehouden
en er geen aanwijsbare reden is dat er iets mis zou zijn. Daarnaast
zou een te uitgebreid aantal regelingen kunnen leiden tot een (veel)
hogere accountantsrekening. Jaarlijks kan dit onderdeel worden
aangepast op basis van de behoeften en wensen van de raad.
Het BAPG geeft als definitie voor rechtmatigheid: Het in
overeenstemming zijn met de begroting en van toepassing zijnde
wettelijke regelingen. De VNG adviseert van deze definitie uit te gaan
en niet van de uitgebreidere definitie in de verordening ex artikel
212, die ook over bijvoorbeeld raads- en collegebesluiten gaat. De
toetsingsvoorwaarden van de wettelijke regelingen liggen vast in wet-
en regelgeving zoals algemeen verbindende voorschriften van de
Europese Unie, formele wetten, algemene maatregelen van bestuur,
ministeriele regelingen, raadsbesluiten, verordeningen, richtlijnen,
protocollen en dergelijke met een wettelijke grondslag en
jurisprudentie.
Deze kunnen door de raad naar behoefte nader worden verbijzonderd of
ingeperkt.
Programma
9.30 uur
Ontvangst, begroeting en koffie
10.00 uur Opening door de heer W. Wijntjes, RA dagvoorzitter,
voormalig directeur van de Accountantsdienst bij de gemeente Den Haag
en sinds 2001 directeur bij de Provincie en voorzitter van de
Commissie Besluit Begroten en Verantwoorden (BBV).
10.05 uur Mevrouw C.E.P.M. den Houting, RA MGA, researchmedewerker
Overheidsaccountancy bij het Nivra en nauw betrokken bij de opstelling
van het discussierapport en de audit alert. Zij gaat in op de
achtergrond bij het Nivra om tot het discussierapport en de audit
alert te komen.
10.30 uur De heer drs. M. Kerklaan A.A. van de VNG gaat in op de door
de VNG gegeven aanwijzingen om tot een goede invulling van het begrip
rechtmatigheid te komen. Ben ik wel accountantproof?
11.00 uur De heer drs. R. Ellermeyer RA, partner Ernst & Young en
voorzitter van de branchegroep lokale overheid. Hier wordt ingegaan op
het discussierapport, opdracht aan de accountant en kaderstelling met
ervaringen uit de praktijk.
11.45 uur De heer drs. R. van Vugt R.A., van Deloitte en Touche.
Ingegaan wordt op voorbeelden en ervaringen in de dagelijkse praktijk
met betrekking tot rechtmatigheid.
12.15 uur De heer G.A.C. van Dorst RA RE, hoofd van de Centrale
Afdeling Financiën te Breda. Hij gaat in op de praktijk en werkwijze
in Breda.
In Overheidsmanagement 5/2004 is hierover een artikel gepubliceerd.
12.45 uur Discussie/vragen naar aanleiding van de inleidingen
13.15 uur Einde bijeenkomst. Aansluitend kan gebruik worden gemaakt
van de lunch. Geeft u bij inschrijving aan of u hiervan gebruik wilt
maken?
Datum en locatie
De themabijeenkomst vindt plaats op vrijdag 12 november 2004 in
Congrescentrum De Reehorst, Bennekomseweg 24 te Ede.
Doelgroep
De themabijeenkomst is bedoeld voor portefeuillehouders, hoofden en
beleidsmedewerkers Financiën, hoofden en beleidsmedewerkers juridische
zaken, controllers, griffiers, leden rekenkamercommissies, raadsleden
en accountants.
Kosten
De kosten van deelname aan de FAMO-themabijeenkomst bedragen 150 voor
FAMO-leden en 200 voor niet-leden.
Na de bijeenkomst ontvangt u afzonderlijk een factuur voor de
deelnemersbijdrage.
Sponsors
FAMO wordt gesponsord door Deloitte, Bank Nederlandse Gemeenten, AON
Nederland, TMOP, BMC, Ernst & Young Accountants, HumanCapitalGroup,
Pink Roccade Civility, Haute Finance, PricewaterhouseCoopers, Eiffel
en Resource Connection.
Inschrijving
Indien u zich voor deze bijeenkomst wilt inschrijven kunt u dit doen
bovenaan deze pagina. Een week voor de bijeenkomst ontvangt u van ons
een schriftelijke bevestiging van uw deelname.
Registratie i.v.m. WBP aangemeld bij het CBP 24-7-2002 meldingsnummer
m-1026707.
Annulering
Annulering van de inschrijving kan alleen schriftelijk (brief, fax of
e-mail) tot uiterlijk een week voor de bijeenkomst .
Bij verhindering mag uw plaats worden ingenomen door een vervanger. U
wordt verzocht eventuele vervanging door te geven aan het Congres- en
Studiecentrum VNG.
Voor inlichtingen
Secretariaat FAMO
Postbus 30435
2500 GK DEN HAAG
Tel. 070-3738100
Fax: 070-3738743
E-mail: cs@vng.nl
Congres-en Studiecentrum VNG