Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

ons kenmerk: INH. 2004/819
datum: 11-11-2004
onderwerp: Agrologistiek in Uitvoering: de eerste resultaten

Bijlagen: 3

Geachte Voorzitter,

Door middel van deze brief bericht ik u, mede namens de minister van Verkeer en Waterstaat, over de voortgang van de ontwikkelingen met betrekking tot de Visie Agrologistiek. Het doel van de Visie Agrologistiek (2002) is een bijdrage te leveren aan het verder ontwikkelen van een duurzame, innoverende en vervoersefficiënte agrologistiek, ten behoeve van het behoud en de versterking van economisch krachtige en maatschappelijk verantwoorde agroketens.

Tijdens het AO over de Visie Agrologistiek op 6 februari 2002 is afgesproken een tiental aansprekende, door het bedrijfsleven aangedragen en uit te voeren (pilot)projecten op het gebied van agrologistiek te ondersteunen met kennis en menskracht (Kamerstuk nr. 28141). De regievoering is gelegd bij het Platform Agrologistiek 1. Eveneens werd toegezegd jaarlijks over de voortgang van de implementatie van de visie Agrologistiek te rapporteren. Het eerste voortgangsverslag ontving u 24 juni 2003. In deze brief werd onder meer de selectie van 9 pilotprojecten toegelicht en werd ingegaan op de rol en werkwijze van het Platform Agrologistiek. In de nu voorliggende brief ga ik in op de voortgang van de pilotprojecten, de selectie van twee nieuwe pilotprojecten, de geleerde lessen en ervaringen en de werking van het Platform, alsmede de gevoerde communicatie. Voorts ga ik in op het onderzoek 'Gevraagd: Gids in Doolhof Wet- en Regelgeving', toegespitst op agribusinessparken.
Aan het slot van de brief volgen enige conclusies en vervolgstappen.

Stand van zaken projecten

Over het algemeen is de voortgang van de (pilot)projecten, de zogenaamde A-projecten, bevredigend. Twee projecten zitten momenteel in de bouwfase: Zuivelpark Hoogeveen en Agribusinesspark Wieringermeer. De rest is in de planvormingsfase. Alleen het project Mondiaal Sierteeltnetwerk zal waarschijnlijk niet in de huidige vorm worden uitgevoerd. De initiatiefnemers willen het in een andere vorm aanpakken. Bezien zal worden of dit project dan nog binnen de doelstellingen van het Platform valt. Voor meer informatie over de stand van zaken met betrekking tot de projecten verwijs ik u naar bijlage 1.

De selectie van twee nieuwe pilotprojecten

Het Platform heeft ingestemd met twee nieuwe projecten die de A status krijgen. Dit zijn de projecten California Streaming en UnitNet. De reden om deze projecten toe te voegen is dat zij in hoge mate bijdragen aan de uitgangspunten van de Visie Agrologistiek, bijzonder innoverend en van strategisch belang zijn en een grote voorbeeldwerking kunnen hebben.

California Streaming
In Greenport Venlo wordt een pilot ontwikkeld waarbij een cluster van vijf of zes ondernemers een gemeenschappelijk reststromenbedrijf exploiteert. De werknaam hiervan is 'California Streaming'/'Nieuw gemengd bedrijf'. Het accent bij California Streaming ligt op andere vormen van productie en vervoer. Dit leidt tot een duurzamer oplossing met minder transport.

Het agrologistieke cluster rond Venlo is één van de vijf Greenports in de nota Ruimte. De integratie van dierlijke en plantaardige productie, die in het 'Nieuwe Gemengde Bedrijf' geambieerd wordt, betekent een belangrijke potentiële uitbreiding van de Greenports die nu louter op plantaardige productie zijn gericht.
Aan het Platform wordt gevraagd:

* Advies te geven over alle logistieke aspecten van deze grootschalige clustering (zowel intern als extern).
* Hulp te geven bij het voldoen aan wetgeving. Eventueel het creëren van ruimte in wet- en regelgeving voor deze systeeminnovatie.
* Hulp in de communicatie naar het maatschappelijk veld.
* Te voorzien in een voorzitter van de stuurgroep die het project langs de klippen loodst.

UnitNet
Het doel van UnitNet is het introduceren van een effectief en efficiënt netwerksysteem in het goederenvervoer, dat gerealiseerd wordt door middel van samenwerking tussen de verschillende transportmodaliteiten en verladende partijen.
UnitNet staat voor: United (alle modaliteiten samen) en Netwerken (denkend in logistieke systemen en netwerken). Op dit moment is sprake van een grote concurrentie tussen ondernemingen in dezelfde modaliteit en tussen modaliteiten onderling. Via UnitNet wordt een concept in praktijk gebracht, waarbij bedrijven, zowel horizontaal als verticaal, samenwerken in de keten. De bedrijven opereren niet als concurrenten maar als samenwerkingspartners die gezamenlijk de groei van het goederenvervoer opvangen.
Op deze wijze bereiken betrokkenen een win-win situatie: bedrijven besparen op hun logistieke kosten en kunnen efficiënter opereren. De maatschappelijke voordelen bestaan uit transportbesparing met als gevolg onder andere minder CO2-uitstoot en minder transportkilometers.

Om de problemen met het wegvervoer vanuit Spanje naar Noord-Europa te omzeilen, heeft een consortium van 10 ondernemers inmiddels een eerste pilotproject achter de rug. Het gaat er om sinaasappels per boot naar Rotterdam te transporteren. In de toekomst wil men op deze manier zo'n 322.000 (veelal buitenlandse) vrachtritten besparen.
* Van het Platform wordt in de eerste instantie verwacht mee te denken over een goede communicatiestrategie.

Wat heeft de aanpak van het Platform opgeleverd en wat leren we er van?

De bedoeling van de aanpak van het Platform, zoals de Tweede Kamer voor ogen stond, is om door het uitvoeren van (pilot) projecten ervaring op te doen, er van te leren en via voorbeeldwerking en communicatie een brede uitrol te bewerkstelligen in de BV Nederland. Enkele concrete resultaten en leerpunten tot nu toe zijn:
* Door inzet van het Platform is de uitvoering van de projecten Agribusinesspark Wieringermeer en Zuivelpark Hoogeveen versneld.
* Het Platform heeft zich ingespannen voor het begrippenkader behorend bij Agrologistiek (zoals Greenports) en de opname hiervan in de Nota Ruimte. Dit geeft een impuls aan het denken over agrologistieke oplossingen en agroparken.

* Het Platform heeft in 2003 een quick scan laten uitvoeren naar succesfactoren van agroparken. Het bleek dat bij geslaagde projecten drie zaken doorslaggevend waren: 1. een bedrijf dat zelf er helemaal voor gaat, 2. bestuurders die 'hun nek durven uit te steken en er voor gaan' en 3. een goed communicatietraject verbonden aan het project. De hoge administratieve lastendruk daarentegen fungeert als een knelpunt en leidt er toe dat het een kwestie is van lange adem om een project te realiseren. Als voorbeeld kan het Agribusinesspark Wieringermeer aangehaald worden. Men dacht aanvankelijk de klus te klaren in 1 jaar. Het werden er vijf doordat veel procedures moesten worden doorlopen.
* Het Platform krijgt daarom ook heel veel signalen binnen over de hindermacht van de vele regelgeving en administratieve lastendruk. Een voorbeeld hiervan zijn de stankcirkels, zie het project Kuijpers Kip (bijlage 1).

* Er bestaat de behoefte aan ruimte om te kunnen experimenteren en te leren. De bestaande wet- en regelgeving geeft die ruimte veelal niet.

* Bij drie projecten spelen dierrechten een rol. Hoewel de duurzame projecten heel ver gaan om de mestproblematiek op te lossen moeten er toch voor 100% dierrechten worden betaald. In het AO van 9 juni jl. over het mestbeleid heb ik daarom toegezegd om te overwegen dat grootschalige duurzame bedrijven bij uitbreiding maar de helft van de dierrechten behoeven aan te kopen. Uitgangspunt daarbij is dat zij zelf een oplossing vinden voor verantwoorde mestverwerking en op voorwaarde dat dit in de vorm van een bescheiden aantal pilotprojecten wordt onderzocht. Ook moet de totale mestproductie in Nederland gemeten in het jaar 2002, niet stijgen 2.
* Er bestaat een grote behoefte aan financieringsbronnen en hulp om die te vinden. Veel ondernemers starten hun pilotproject omdat ze er in geloven, maar hebben kleine marges en hebben dus een steun in de rug nodig, bijvoorveeld voor concreet onderzoek dat gekoppeld is aan hun innovatieve ideeën.

* De samenwerking tussen departementen, maar ook de andere overheden is essentieel. Is deze samenwerking er niet dan zijn de meeste projecten tot mislukken gedoemd.

* Door de diversiteit van de projecten komen innovatieve ondernemers met elkaar in contact, wat een aantal nieuwe allianties heeft opgeleverd, bijvoorbeeld samenwerking Hiemstra met Veiling Zon (Klavertje 4) en Kuijpers Kip met Knowhouse. Ook hebben projectleiders onderling contacten, bijvoorbeeld hoe om te gaan met bepaalde wetgeving of overheidsorganen.
* Stadsdistributie met name de verschillende venstertijden wordt door heel veel partijen als het belangrijkste knelpunt gezien. Mijn collega van Verkeer en Waterstaat heeft in de Nota Mobiliteit inmiddels beleid op dit punt uitgestippeld.

Monitoringsonderzoek Platform Agrologistiek

Het Platform functioneert momenteel anderhalf jaar in zijn huidige vorm.
In opdracht van het Platform Agrologistiek heeft de Maatschap voor Communicatie een monitorringonderzoek 3 uitgevoerd. Het Platform wilde graag weten of de werkwijze aanslaat en of de ondersteuning van de projecten een bijdrage levert aan de totstandkoming van de gewenste innovaties. De kern van het onderzoek bestond uit 9 persoonlijke interviews met de projectleiders van de projecten. Uit dit kwalitatieve onderzoek zijn de volgende conclusies te trekken, gekoppeld aan de drie doelen die het Platform zichzelf heeft gesteld.

'Informerende functie: knelpunten agenderen en informatie uitwisseling.

De projectleiders herkennen de toegevoegde waarde van het Platform op dit punt. Het Platform draagt volgens hen bij aan het politiek bestuurlijk of ambtelijk agenderen van knelpunten, vooral bij concrete initiatieven van ondernemers komen dergelijke knelpunten aan het licht. De rijke mix van ideeën en projecten is een mooie voedingsbodem voor het realiseren van innovatieve doorbraken. Dit blijkt echter hoge eisen te stellen aan de organisatie van een gerichte kennisuitwisseling.

Actievormende functie: projecten van de grond krijgen.

Doordat het Platform geen subsidieregeling beheert, herbergt het Platform uiteenlopende projecten die zich in verschillende fasen van ontwikkeling of uitvoering bevinden.
Hier geldt: hoe concreter het project des te groter is de meerwaarde van het netwerk van het Platform. Kanttekening daarbij is wel dat de inzet afhankelijk is van de betrokkenheid van de platformleden. Punten van aandacht zijn: een meer toegesneden dienstenpakket voor projecten die meer strategisch zijn en minder concreet.

Agenderende functie: politieke bewustwording binnen Nederland en de EU.

Het Platform draagt bij aan politieke, bestuurlijke en ambtelijke bewustwording, in ieder geval in Nederland'.

Communicatie

De bovengenoemde agenderende, informerende en actievormende functies kunnen alleen waar gemaakt worden door intensieve communicatie met betrokkenen en met de geïnteresseerde buitenwereld. De geselecteerde pilotprojecten vervullen een voorbeeldfunctie en daarbij hoort het bekendheid geven aan de vorderingen en resultaten. Voor agrologistieke vernieuwingen is draagvlak in de samenleving een voorwaarde. Verscheidene projectleiders noemen de communicatie-ondersteuning als één van de belangrijkste activiteiten van het Platform. De brochure 'Springplank voor groene netwerken' vat bondig samen wat de ideeën achter de Visie Agrologistiek zijn en beschrijft elk van de projecten. Deze brochure heeft u ontvangen bij het rondetafelgesprek agrologistiek in december 2003. De video/DVD 'Het kan wel' brengt op beeldende wijze een mentaliteit over om in nieuwe concepten te durven denken. Bij de doelgroep van ondernemers is deze audiovisuele productie goed ontvangen. Op 5 oktober vond in Amsterdam het congres ' Agrologistiek in Uitvoering' plaats, dat door ruim 400 deelnemers werd bezocht. Met name de ondernemers die bij agrologistiek het voortouw nemen kwamen uitgebreid aan het woord, zie de bijgevoegde congreskrant. De TV-serie 'Nederland in bedrijf' brengt onder andere bedrijven met agrologistieke oplossingen in beeld. Verschillende vakbladen hebben de afgelopen tijd aandacht besteed aan agrologistiek.

Uit webstatistieken blijkt dat de internetsite van het Platform, www.agrologistiek.nl, goed bezocht wordt.

Administratieve lastendruk

In opdracht van het Platform Agrologistiek hebben het onderzoeksbureau Ecorys en het advocatenbureau Scheffer een gids gemaakt in het doolhof van regelgeving bij de totstandkoming van agribusinessparken4. De omvang en de doorlooptijd van wet- en regelgeving zorgt voor problemen bij de totstandkoming van agribusinessparken. De studie doet aanbevelingen voor zowel de ondernemer als voor de overheid hoe hier mee om te gaan. De studie is als bijlage 2 bijgevoegd. De concrete aanbeveling uit de studie waar ik graag gevolg aan zal geven, is alle relevante wetgeving op het gebied van agribusiness complexen te bundelen en deze op de website agrologistiek te plaatsen. Een andere concrete actie is verwoord in mijn toespraak ten behoeve van de opening van het agrologistiek congres op 5 oktober, in Amsterdam. Daarin heb ik aangegeven dat vernieuwingen in de agrarische sector, zoals het oprichten van grote clusters van gemengde bedrijven, vragen om een andere houding van de overheid.
Ik wil daarom ook experimenteren met een 'status aparte' voor innovatieve en duurzame pilots in de Greenports, bijvoorbeeld in het pilot project California Streaming. Ik denk hierbij aan de mogelijkheden van de Interimwet Stad en Milieu Benadering. Met deze interimwet krijgen gemeenten de mogelijkheid om onder voorwaarden af te wijken van milieu-, wet- en regelgeving.

Conclusies

Over het algemeen zijn de eerste resultaten van de uitvoering van de Visie Agrologistiek goed. Succesfactoren zijn dat de innovaties door het bedrijfsleven zelf zijn bedacht, dat lokale bestuurders en het bedrijf zelf er 'absoluut voor gaan' en dat er een goede communicatiestrategie is, vooral bij projecten waar dieren bij betrokken zijn.
Wat betreft het functioneren van het platform ben ik van mening dat zij een waardevolle rol vervult op de moeilijke weg van het realiseren van de doelstellingen van de Visie Agrologistiek. Er wordt doorgegaan met de facilitatie van de pilotprojecten. Wel is er een accentverschuiving nodig. Het Platform zal in de toekomst, zich meer dan voorheen, toeleggen op het faciliteren van strategische projecten.

Op de website Agrologistiek zal een actueel overzicht gegeven worden van de voor agrologistieke projecten interessante subsidieregelingen, financieringsmogelijkheden en innovatieve trajecten. Daarnaast komt een accent op kennisoverdracht en communicatie te liggen, in onder meer de richting van gemeenten en provincies. Met HBO-opleidingen en de Wageningen UR wordt gekeken hoe agrologistiek in het onderwijs beter gepositioneerd kan worden.

De grootste risico's liggen, naast het vertrouwen in de samenwerking, in de sfeer van de vergunningen, ruimtelijke ordening en regelgeving. Met het oog op het laatste zal ik op de website Agrologistiek een overzicht plaatsen van de voor agrologistiek relevante wet- en regelg eving. Om een innovatief en duurzaam maatschappelijk experiment mogelijk te maken, wil ik kijken welke mogelijkheden de Interimwet Stad en Milieubenadering biedt bij bijvoorbeeld het pilotproject California Streaming. Dit zal onder meer in samenhang worden gedaan met het project Klavertje 4, dat door het ministerie van VROM een van de 14 voorbeeldprojecten is voor ontwikkelingsplanologie.

Het ministerie van VROM is bezig te onderzoeken of de stankrichtlijn, onder voorwaarden, ruimer geïnterpreteerd kan worden.

Agrologistiek en greenports zijn onderwerpen in de grote nota's die dit jaar zijn uitgekomen. De Nota Ruimte introduceert het begrip greenports. In de Nota Mobiliteit is de rijksinzet om voor de greenports te komen tot een gedeelde agenda tussen overheid en bedrijfsleven. In de nota 'Pieken in de Delta' wijst het ministerie van Economische Zaken vijftig economische topprojecten aan. De greenport Venlo, waar zich het project Klavertje 4 afspeelt, maakt onderdeel uit van één van deze topprojecten.
Voor agrologistiek wordt in de Agenda Vitaal Platteland naast de winst voor voedselveiligheid, ruimtelijke kwaliteit, milieu en dierenwelzijn vooral ook het belang van een andere manier van samenwerken tussen bedrijfsleven en overheid binnen de gehele agroketen benadrukt'. Het gedachtegoed van de Visie Agrologistiek wordt meegenomen in de verdere uitwerking van deze nota's.

Er is een sterke samenhang tussen agrologistiek en het programma Transportbesparing5 van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Uit de middelen voor het programma Transportbesparing is EUR 1,6 mln - via de Stichting Agro Keten Kennis - ter beschikking gesteld voor de uitvoering van agrologistieke projecten gericht op Transportbesparing. Dit budget is inmiddels voor 2004 uitgeput. Inmiddels heeft de minister van Verkeer en Waterstaat besloten het programma Transportbesparing te verbreden met logistieke projecten. Onderzocht wordt op welke wijze agrologistieke projecten ingepast kunnen worden binnen deze verbrede aanpak.
Wat betreft het knelpunt stadsdistributie: de Commissie Lemstra heeft een nationaal proceskader verkend met als doel de samenwerking tussen buurgemeenten en bedrijfsleven te vergroten. In een aantal proefgebieden worden samen met het bedrijfsleven, acties opgezet om intergrale knelpunten rondom dit thema op te lossen. Ook wordt een onafhankelijke commissie ingesteld die hierover op verzoek adviseert en zich eveneens buigt over mogelijke nieuwe instrumenten.

De minister van Landbouw, Natuur
en Voedselkwaliteit,

dr. C.P. Veerman


1 Het Platform Agrologistiek is samengesteld uit vertegenwoordigers van bedrijfsleven en overheid.

2 Kamerstuk 28 385, nr. 38

3 Intern Rapport monitorringonderzoek Platform Agrologistiek door de maatschap voor Communicatie, Utrecht 2004

4 Gevraagd: Gids in Doolhof Wet- en regelgeving. Handreiking voor ondernemers en oplossingsrichtingen voor de overheid, Ecorys en Sheffer Advocaten/TerraFillius Advies BV, 30 juni 2004
5 Het programma Transportbesparing richt zich op verminderen van de vraag naar goederenvervoer door de aanpassing van producten en productieprocessen, clusteren van producenten, toeleveranciers en afnemers en door de vermindering van afvalstromen. Zie ook www.transportbesparing.nl
Bijlagen
Agrologistiek in uitvoering 2004
Gevraagd: Gids in doolhof Wet- en regelgeving
Stand van zaken projecten (bijlage 1 bij brief INH. 2004/819)