IP/04/1352
Brussel, 10 november 2004
EU versterkt de strijd tegen namaak en piraterij buiten haar grenzen
Om de groei van piraterij en namaak tegen te gaan heeft de Europese
Commissie vandaag een strategie goedgekeurd voor de handhaving van
intellectuele-eigendomsrechten in derde landen. Het actieplan is
gericht op de handhaving van de bestaande wetgeving op het gebied van
de intellectuele eigendom. Voorgesteld wordt de landen te
identificeren waarop de handhavingsmaatregelen op de eerste plaats
moeten worden gericht. De nadruk wordt gelegd op technische
samenwerking en bijstand om derde landen te helpen bij het bestrijden
van namaak, maar de Commissie zal niet aarzelen gebruik te maken van
bilaterale en multilaterale sanctiemechanismen ten aanzien van landen
die zich stelselmatig schuldig maken aan inbreuken op
intellectuele-eigendomsrechten. De Commissie zal campagnes steunen om
bedrijven en consumenten in derde landen bewust te maken van deze
problematiek en partnerschappen tussen overheid en bedrijfsleven
stimuleren om de desbetreffende wetgeving te handhaven.
De heer Pascal Lamy, lid van de Commissie verantwoordelijk voor
handel, verklaarde: "Piraterij en namaak nemen elk jaar toe en zijn
industrieën geworden die steeds meer door criminele organisaties
worden geleid. Dit is een ernstig probleem voor ons, maar ook voor
derde landen waarvan de bedrijven ook te lijden hebben van inbreuken
op hun intellectuele-eigendomsrechten." Hij voegde eraan toe: "Sommige
namaakproducten, zoals namaakgenees- en levensmiddelen vormen
rechtstreeks een bedreiging voor de volksgezondheid, terwijl het
namaken en illegaal kopiëren van andere producten het voortbestaan op
het spel zetten van de meest innovatieve sectoren in de EU omdat
anderen onrechtmatig gebruik maken van hun vondsten. Het vaststellen
van nieuwe wetgeving inzake intellectuele eigendom is één zaak. Maar
de juiste instrumenten ontwerpen om die wetgeving te handhaven is een
andere zaak. Dit laatste is nu onze prioriteit".
In bedoeld strategiedocument zijn de lijnen uiteengezet volgens welke
de Europese Commissie in de komende jaren tot een vermindering wil
komen van het aantal inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten
buiten de EU, wereldwijd. Dit document is een logische voortzetting
van de recente initiatieven van de EU om dit probleem binnen de EU en
aan haar grenzen aan te pakken.
Het is niet de bedoeling van de EU het wiel opnieuw uit te vinden; zij
wenst echter te laten zien dat zij meer en beter wil doen op een
gebied waar wetgeving alleen niet voldoende is. Het is van het
grootste belang dat derde landen gevolg geven aan de verplichtingen
die zij in het kader van de WTO en bilaterale overeenkomsten zijn
aangegaan door het probleem daadwerkelijk aan te pakken - zowel aan
hun grenzen, in hun gerechtshoven als op straat. Van onze kant moeten
wij erop toezien dat onze houders van intellectuele-eigendomsrechten
beschermd worden tegen diefstal van hun eigendom en onze burgers in
het algemeen tegen de gevaren van piraterij en namaak.
Het strategiedocument bevat de volgende punten:
1. Identificatie van prioritaire landen: de maatregelen van de EU
zijn gericht op de meest problematische landen in termen van
schendingen van de intellectuele eigendom. Welke landen dit zijn
zal de Commissie vaststellen door middel van een periodieke
enquête bij alle belanghebbenden.
2. Voorlichting: het bevorderen van initiatieven om de gevolgen van
namaak beter bij het publiek bekend te maken (verlies van
buitenlandse investeringen en technologie-overdracht, gevaren voor
de volksgezondheid, banden met de georganiseerde misdaad enz.) en
de publicatie van een gids voor de handhaving van
intellectuele-eigendomsrechten ten behoeve van het grote publiek
en de autoriteiten van derde landen.
3. Politieke dialoog, stimuleringsmaatregelen en technische
samenwerking: ervoor zorgen dat de technische bijstand aan derde
landen op de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten wordt
gericht, met name in de prioritaire landen; het uitwisselen van
ideeën en informatie met andere belangrijke verleners van
technische bijstand, zoals de WIPO (de wereldorganisatie voor de
intellectuele eigendom), de VS en Japan, om dubbel werk te
voorkomen en om gezamenlijk tot de beste werkmethodes te komen.
4. Mechanismen ter bescherming van de intellectuele eigendom in
multilaterale overeenkomsten (waaronder de WTO-overeenkomst inzake
de handelsaspecten van de intellectuele eigendom) en in
biregionale en bilaterale overeenkomsten: de problematiek van de
handhaving van de desbetreffende wetgeving moet regelmatiger naar
voren worden gebracht in het kader van deze overeenkomsten; er
moet overleg worden gepleegd met de handelspartners met het doel
in de Raad voor de handelsaspecten van de intellectuele eigendom
van de WTO een initiatief te lanceren, er moet gewaarschuwd worden
over de toename van het probleem, oorzaken moeten worden gezocht
en oplossingen voorgesteld en de clausules betreffende de
handhaving van de intellectuele eigendom in bilaterale
overeenkomsten moeten worden aangescherpt.
5. Geschillenbeslechting - sancties: erop wijzen dat de houders van
rechten gebruik kunnen maken van de EU-verordening inzake
handelsbelemmeringen of van bilaterale overeenkomsten wanneer er
aanwijzingen zijn dat de WTO-overeenkomst inzake de
handelsaspecten van de intellectuele eigendom wordt geschonden;
naast de geschillenbeslechting in het kader van de WTO voorzien
bilaterale overeenkomsten vaak in
geschillenbeslechtingsmechanismen wanneer niet wordt voldaan aan
de normen voor de bescherming van intellectuele-eigendomsrechten.
6. Partnerschappen van overheid en particuliere organen: het steunen
van/deelnemen aan plaatselijke intellectuele-eigendomsnetwerken in
de betrokken derde landen; het gebruik van mechanismen die de
diensten van de Commissie reeds hebben opgezet (Help Desk
Intellectuele Eigendom en Relay Centra voor Innovatie) om
informatie uit te wisselen met de houders van rechten en
organisaties; de samenwerking voortzetten met bedrijven en
organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van
piraterij/namaak.
IP/04/540 ; IP/04/1059
European Commission