European Commission

IP/04/1352

Brussel, 10 november 2004

EU versterkt de strijd tegen namaak en piraterij buiten haar grenzen

Om de groei van piraterij en namaak tegen te gaan heeft de Europese Commissie vandaag een strategie goedgekeurd voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten in derde landen. Het actieplan is gericht op de handhaving van de bestaande wetgeving op het gebied van de intellectuele eigendom. Voorgesteld wordt de landen te identificeren waarop de handhavingsmaatregelen op de eerste plaats moeten worden gericht. De nadruk wordt gelegd op technische samenwerking en bijstand om derde landen te helpen bij het bestrijden van namaak, maar de Commissie zal niet aarzelen gebruik te maken van bilaterale en multilaterale sanctiemechanismen ten aanzien van landen die zich stelselmatig schuldig maken aan inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten. De Commissie zal campagnes steunen om bedrijven en consumenten in derde landen bewust te maken van deze problematiek en partnerschappen tussen overheid en bedrijfsleven stimuleren om de desbetreffende wetgeving te handhaven.

De heer Pascal Lamy, lid van de Commissie verantwoordelijk voor handel, verklaarde: "Piraterij en namaak nemen elk jaar toe en zijn industrieën geworden die steeds meer door criminele organisaties worden geleid. Dit is een ernstig probleem voor ons, maar ook voor derde landen waarvan de bedrijven ook te lijden hebben van inbreuken op hun intellectuele-eigendomsrechten." Hij voegde eraan toe: "Sommige namaakproducten, zoals namaakgenees- en levensmiddelen vormen rechtstreeks een bedreiging voor de volksgezondheid, terwijl het namaken en illegaal kopiëren van andere producten het voortbestaan op het spel zetten van de meest innovatieve sectoren in de EU omdat anderen onrechtmatig gebruik maken van hun vondsten. Het vaststellen van nieuwe wetgeving inzake intellectuele eigendom is één zaak. Maar de juiste instrumenten ontwerpen om die wetgeving te handhaven is een andere zaak. Dit laatste is nu onze prioriteit".

In bedoeld strategiedocument zijn de lijnen uiteengezet volgens welke de Europese Commissie in de komende jaren tot een vermindering wil komen van het aantal inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten buiten de EU, wereldwijd. Dit document is een logische voortzetting van de recente initiatieven van de EU om dit probleem binnen de EU en aan haar grenzen aan te pakken.

Het is niet de bedoeling van de EU het wiel opnieuw uit te vinden; zij wenst echter te laten zien dat zij meer en beter wil doen op een gebied waar wetgeving alleen niet voldoende is. Het is van het grootste belang dat derde landen gevolg geven aan de verplichtingen die zij in het kader van de WTO en bilaterale overeenkomsten zijn aangegaan door het probleem daadwerkelijk aan te pakken - zowel aan hun grenzen, in hun gerechtshoven als op straat. Van onze kant moeten wij erop toezien dat onze houders van intellectuele-eigendomsrechten beschermd worden tegen diefstal van hun eigendom en onze burgers in het algemeen tegen de gevaren van piraterij en namaak.

Het strategiedocument bevat de volgende punten:
1. Identificatie van prioritaire landen: de maatregelen van de EU zijn gericht op de meest problematische landen in termen van schendingen van de intellectuele eigendom. Welke landen dit zijn zal de Commissie vaststellen door middel van een periodieke enquête bij alle belanghebbenden.

2. Voorlichting: het bevorderen van initiatieven om de gevolgen van namaak beter bij het publiek bekend te maken (verlies van buitenlandse investeringen en technologie-overdracht, gevaren voor de volksgezondheid, banden met de georganiseerde misdaad enz.) en de publicatie van een gids voor de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten ten behoeve van het grote publiek en de autoriteiten van derde landen.

3. Politieke dialoog, stimuleringsmaatregelen en technische samenwerking: ervoor zorgen dat de technische bijstand aan derde landen op de handhaving van intellectuele-eigendomsrechten wordt gericht, met name in de prioritaire landen; het uitwisselen van ideeën en informatie met andere belangrijke verleners van technische bijstand, zoals de WIPO (de wereldorganisatie voor de intellectuele eigendom), de VS en Japan, om dubbel werk te voorkomen en om gezamenlijk tot de beste werkmethodes te komen.
4. Mechanismen ter bescherming van de intellectuele eigendom in multilaterale overeenkomsten (waaronder de WTO-overeenkomst inzake de handelsaspecten van de intellectuele eigendom) en in biregionale en bilaterale overeenkomsten: de problematiek van de handhaving van de desbetreffende wetgeving moet regelmatiger naar voren worden gebracht in het kader van deze overeenkomsten; er moet overleg worden gepleegd met de handelspartners met het doel in de Raad voor de handelsaspecten van de intellectuele eigendom van de WTO een initiatief te lanceren, er moet gewaarschuwd worden over de toename van het probleem, oorzaken moeten worden gezocht en oplossingen voorgesteld en de clausules betreffende de handhaving van de intellectuele eigendom in bilaterale overeenkomsten moeten worden aangescherpt.

5. Geschillenbeslechting - sancties: erop wijzen dat de houders van rechten gebruik kunnen maken van de EU-verordening inzake handelsbelemmeringen of van bilaterale overeenkomsten wanneer er aanwijzingen zijn dat de WTO-overeenkomst inzake de handelsaspecten van de intellectuele eigendom wordt geschonden; naast de geschillenbeslechting in het kader van de WTO voorzien bilaterale overeenkomsten vaak in
geschillenbeslechtingsmechanismen wanneer niet wordt voldaan aan de normen voor de bescherming van intellectuele-eigendomsrechten.
6. Partnerschappen van overheid en particuliere organen: het steunen van/deelnemen aan plaatselijke intellectuele-eigendomsnetwerken in de betrokken derde landen; het gebruik van mechanismen die de diensten van de Commissie reeds hebben opgezet (Help Desk Intellectuele Eigendom en Relay Centra voor Innovatie) om informatie uit te wisselen met de houders van rechten en organisaties; de samenwerking voortzetten met bedrijven en organisaties die zich bezighouden met de bestrijding van piraterij/namaak.

IP/04/540 ; IP/04/1059