Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD)
Meer regie en vernieuwing gewenst bij ontwikkeling woonboulevards
12-11-2004
Woonboulevards huisvesten ruim 1/3 deel van het totale winkelaanbod in
de wonenbranche. De economische wind in de rug en de âcocooning-trendâ
hebben in de jaren tachtig en negentig gezorgd voor een stevige
ontwikkeling van meubelconcentraties en woonboulevards. Woonboulevards
bleken en blijken een succesformule, want het voorziet in een
behoefte. De succesformule in combinatie met de beleidsmogelijkheden
leidt als niet wordt opgelet tot onbalans. De deregulering die de Nota
Ruimte beoogt zal dit effect versterken.. Als op regionaal niveau geen
duidelijke visie bestaat met betrekking tot gewenste ontwikkelingen,
dan zal toelating van de bestaande uitbreidings- en nieuwbouwplannen
leiden tot leegstand en functiewijziging op bestaande locaties. Dit
blijkt uit het onderzoek âWoonboulevards, huidige positie en
toekomstperspectiefâ van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) in
samenwerking met de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) en
Vereniging Meubelboulevards Nederland (MBN). Het onderzoek is
uitgevoerd door advies- en ingenieursbureau DHV uit Amersfoort. Het
rapport is vandaag door de heer R. van der Weerd (directeur van CBW)
overhandigd aan de heer J. ten Hoopen (CDA-Tweede Kamerlid) tijdens de
themabijeenkomst âDynamische Winkelplanningâ¦.een zegen voor de
consument?â. De bijeenkomst is georganiseerd door de Nederlandse Raad
van Winkelcentra (NRW) in samenwerking met het HBD.
Gratis volledige download >>> pdf
Tij keren
Initiatieven voor de ontwikkeling van woonboulevards zijn verschoven
van retailers (ondernemers in meubelen en woninginrichting) naar
partijen in de vastgoedontwikkeling. Het accent is komen te liggen bij
het realiseren van nieuwe winkelmeters volgens een vast stramien.
Doordat ook een regionale regie op basis van een gedragen
detailhandelsvisie en regionale afspraken ontbraken is gaandeweg een
verdichting van woonboulevards en wonenaanbod ontstaan met een tekort
aan maatwerk qua omvang (afstemming op marktmogelijkheden) en concept
(onderscheidend vermogen).
Om het tij te keren moet een aantal ontwikkelingen in gang worden
gezet. Deels vanuit de sector zelf: er zal een herstructurering plaats
moeten vinden en er is meer vernieuwing in het aanbod van producten en
diensten nodig. Deels vanuit de beleidsmakers. Zo moet bij de
ontwikkeling van nieuwe initiatieven gekeken worden naar de
aanwezigheid van voldoende regionale marktmogelijkheden. Het opstellen
van een regionale visie en de verkenning van investeringsbereidheid en
eventuele verhuisbereidheid van ondernemers zijn hierbij onmisbaar. Er
moet sprake zijn van een sterke regiefunctie binnen regionale
samenwerkingsverbanden en op provinciaal niveau. Op deze wijze kan de
ontwikkelingsdrang vanuit projectontwikkelaars , en vaak ook gemeenten
beheersbaar gemaakt worden. Dit zodanig dat een evenwicht ontstaat
tussen vraag en aanbod en dat recht wordt gedaan aan de
herstructurering en kwaliteitsverbetering van het regionale
wonenaanbod.
Deze en meer conclusies en aanbevelingen staan in âWoonboulevards,
huidige positie en toekomstperspectiefâ. Dit rapport is verkrijgbaar
via de Infodesk van het HBD, telefoon (070)338 56 66, e-mail:
bestel@hbd.nl en kost ⬠15,- excl. BTW en administratiekosten. Ook
vindt u het rapport als gratis download op www.hbd.nl.