EO/04/29
12 november 2004
Europese Ombudsman bekritiseert Commissie wegens weigering terugbetaling kosten aan Nederlands instituut
De Europese Ombudsman, P. Nikiforos Diamandouros, heeft de Europese
Commissie bekritiseerd wegens haar weigering kosten voor
secretariaatsdiensten terug te betalen aan een Nederlands instituut.
De Ombudsman oordeelde dat het besluit van de Commissie niet fair was.
De Commissie had nagelaten om de klager binnen een redelijke termijn
en op een adequate en niet ambigue manier te informeren over haar
besluit geen contract te sluiten voor deze diensten. Het argument van
de Commissie betreffende de veronderstelde kennis van klager van haar
normale procedures was noch juridisch noch overtuigend, zei de
Ombudsman. De kosten welke het instituut vorderde overstegen 170 000
EURO.
De zaak
Het Instituut in kwestie was één van de Forums in het Europees Netwerk
van Stedelijke Forums voor Langdurige Ontwikkeling, een programma dat
beheerd wordt door de Commissie. Alhoewel klager mondelinge
bevestigingen had gekregen van de Commissie dat de kosten voor het ter
beschikking stellen van secretariaatsdiensten van het Netwerk zouden
worden terugbetaald, verwierp de Commissie uiteindelijk de vordering.
Het instituut stapte daarop naar de Ombudsman, stellende dat het
verschillende keren naar de Commissie had geschreven met het verzoek
een formele overeenkomst te sluiten voor de secretariaatsbijstand
welke het leverde.
De Commissie argumenteerde dat ze contractuele geschillen altijd
schriftelijk regelt en dat de klager mondeling geïnformeerd werd dat
zijn voorstel niet in aanmerking kon komen. Alhoewel de Commissie de
afwezigheid van een schriftelijk antwoord op de brieven van klager
betreurde, beweerde ze dat kennis die klager had over de normale
procedures van de Commissie het niet kon veroorloven te
veronderstellen dat de Commissie verplichtingen was aangegaan.
De Ombudsman kwam tot het besluit dat de afwijzing door de Commissie
van de vordering tot terugbetaling niet fair bleek te zijn en
gebaseerd was op onduidelijke informatie. Alhoewel de Commissie stelde
dat ze contractuele geschillen steeds schriftelijk oplost, heeft ze
nagelaten een schriftelijk antwoord te voorzien op de brieven van
klager van 4 juli and 7 oktober 1997. De Ombudsman verzocht de
Commissie haar standpunt te herzien met het oog op het bereiken van
een minnelijke schikking, eraan toevoegende dat de minnelijke
schikking kon bestaan in een redelijk voorstel dat minder kon zijn dan
het gevorderde bedrag.
Aangezien de Commissie weigerde om het instituut terug te betalen,
sloot de Ombudsman de zaak af met een kritische opmerking. Zijn
besluit kan gevonden worden op zijn website op het volgende adres :
http://www.euro-ombudsman.eu.int/decision/en/021986.htm
Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met de heer Olivier
Verheecke,
Hoofd Juridisch Adviseur, tel. +32 2 284 20 03.
European Commission