Persberichten
12 november 2004
Trajectcontrole op de Zeelandbrug staat aan
Op de Zeelandbrug is vandaag een trajectcontrolesysteem in gebruik
genomen. De Zeelandbrug is de eerste brug in Nederland waar deze vorm
van verkeerscontrole door het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie (BVOM) wordt toegepast. Vanochtend is het systeem in
werking gesteld om de verkeersveiligheid te bevorderen. De ruimte op
de brug is beperkt. Bij ongevallen op de brug wordt het verkeer
bijzonder belemmerd, waardoor filevorming en verkeersonveilige
situaties kunnen ontstaan. Op de Zeelandbrug geldt een maximumsnelheid
van 80 km/h, maar veel automobilisten (30%) rijden hier te hard.
Werking
Het systeem meet 24 uur per dag de gemiddelde snelheid van autos over
een traject van 2,5 kilometer. Aan het begin en het einde van het
traject staat een poort. Elk voertuig dat hier onderdoor rijdt, wordt
geregistreerd. Voor de bestuurder is de meting niet zichtbaar. Wie
tussen de twee poorten harder rijdt dan gemiddeld 87 km/h kan enkele
weken later een acceptgiro in de brievenbus verwachten. De poorten op
de Zeelandbrug zijn al enige tijd geleden geplaatst, maar het systeem
is vandaag om 10.00 uur aangezet.
Trajectcontrole op ander plaatsen
Vanaf september dit jaar zijn drie trajectcontrolesystemen
geïntroduceerd op de snelwegen A4 (tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep),
A12 (tussen De Meern en Woerden) en de provinciale weg N919 bij
Veenhuizen. Na een maand daalde het aantal hardrijders op de A4 en A12
tot 5% en inmiddels rijdt ongeveer 3% van de snelweggebruikers nog te
hard. Op de N919 rijdt slechts één procent van de bestuurders met een
te hoge snelheid, terwijl voorheen ongeveer 20 procent van de
passanten te hard reed. Op dit moment vinden de voorbereidingen plaats
voor trajectcontrole op de A2 tussen Maarssen en Breukelen en in
Flevoland voor een verplaatsbaar trajectcontrolesysteem.
Openbaar Ministerie