Trajectcontrole op de Zeelandbrug
Op 12 november wordt op de Zeelandbrug het eerste
trajectcontrolesysteem in Zeeland in werking gesteld. Om 10.00 uur
nemen mr. drs. A.J.G. Poppelaars, lid van Gedeputeerde Staten van
Zeeland en mr. J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie het trajectcontrolesysteem officieel in gebruik.
De politie, het Openbaar Ministerie en de provincie Zeeland willen het
mogelijke doen om verkeersongevallen op de Zeelandbrug te voorkomen.
Nu rijdt 30% van de weggebruikers op de Zeelandbrug harder dan 80
km/u. De installatie van het trajectcontrolesysteem zorgt ervoor, dat
de weggebruikers zich zullen houden aan de voorgeschreven snelheid van
maximaal 80 km/u.
In combinatie met het al eerder ingestelde inhaalverbod en de
geplaatste
barriers aan weerszijden van de Zeelandbrug, zal het
trajectcontrolesysteem
de verkeersveiligheid aanzienlijk verbeteren.
Dat is noodzakelijk aangezien de brug een kwetsbare verbinding vormt
tussen Schouwen-Duiveland en Noord-Beveland. De brug is immers bij een
ongeval niet of nauwelijks te gebruiken, waardoor filevorming en
verkeersonveiligheid kunnen ontstaan. Tevens is hulpverlening op de
Zeelandbrug bijzonder lastig vanwege de beperkt beschikbare ruimte.
Kenmerken trajectcontrole
Trajectcontrole is een relatief nieuwe manier om snelheden te meten en
overtreders te bekeuren. Kenmerkend is dat de snelheid niet op één
punt wordt gemeten, maar dat het om de gemiddelde snelheid over een
langere afstand gaat. Trajectcontrole werkt in principe zeven dagen
per week en 24 uur per dag. Weggebruikers blijken zich met
trajectcontrole goed aan de snelheidslimiet te houden Door
trajectcontrole worden de snelheidsverschillen tussen de weggebruikers
kleiner. Dit komt de verkeersveiligheid, de doorstroming van het
verkeer en het milieu ten goede.
Techniek Bij trajectcontrole hangen cameras op verschillende punten
langs de weg, die opnames maken van iedere passerend voertuig. Met
deze beelden berekent een computer de gemiddelde snelheid. Ligt de
snelheid hoger dan de maximumsnelheid, dan krijgt de weggebruiker een
bekeuring thuis gestuurd. Als het systeem is ingeschakeld, is de
pakkans 100%. Trajectcontrole is niet bedoeld als vervanging van de
flitspalen, maar is een aanvulling op de bestaande controlemethoden
zoals flitspalen en mobiele handhavingsapparatuur.
8 november 2004, Ingrid de Kubber, tel.: (0118) 631824, nr. 109/04