ICT in informatie dienstverlening
Op 12 november 2004 (Woudestein, Senaatzaal, 13.30 uur) promoveert
Janneke Hermans op haar proefschrift ICT in informatie
dienstverlening. Gebruik en inzet van ICT in de Nederlandse
effectenhandel 1860 â 1970. Traditioneel worden informatie- en
communicatietechnologieën (ICT) gezien als technologieën die
bedrijfsprocessen ondersteunen. Door de hype van de nieuwe economie
aan het einde van de jaren negentig van de twintigste eeuw, wordt meer
en meer ingezien dat ICT ook een strategische rol kan spelen. Hermans
maakte een analyse van inzet en gebruik van ICT in de Nederlandse
effectenhandel in de periode 1860-1970. Zij bestudeerde het aantal en
type diensten die financiële tussenpersonen verlenen alsmede de
organisatiestructuur van de Nederlandse effectenhandel.
Na 1840 krijgt Nederland te maken met telecommunicatiemiddelen waar
elektrische stroom aan te pas komt. In 1852 werd de
Rijkstelegraafdienst opgericht en enkele jaren later kreeg de
Amsterdamse beurs een eigen Rijkstelegraafkantoor. In 1884 wordt het
beursgebouw aangesloten op het telefoonnetwerk zodat handelaren onder
beurstijd konden bellen of gebeld worden. Met betrekking tot het
aantal en type diensten die financiële tussenpersonen stelt Hermans
dan ook vast dat ICT in hoge mate voor het dynamiseren van het
dienstverleningsproces heeft gezorgd. Alleen al de mogelijkheid om
onder beurstijd contact te hebben met de klant door middel van de
telefoon -zodat de klant op de hoogte kon blijven van de actuele
beurskoersen- was revolutionair. Met betrekking tot de
organisatiestructuur van de effectenhandel heeft ICT een minder
duidelijk effect, stelt de promovenda. In de loop van de twintigste
eeuw komen de grote algemene handelsbanken op die de hele keten
beheersen, nodig om een effectenorder uit te voeren. Daarvoor waren
meerdere tussenpersonen nodig om een dergelijke order tot uitvoer te
brengen. Deze kleinere tussenpersonen leggen het echter af tegen de
grote algemene handelsbanken. Het gegeven dat deze grote spelers de
middelen hadden om de meest moderne en snelle ICT aan te schaffen, en
dus hun transactiekosten weten te verlagen, lijkt in dit geval van
doorslaggevende betekenis.
Promotor: prof.dr.drs. F.H.A. Janszen, Management van technologie en
innovatie
Erasmus Universiteit Rotterdam