OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
http://www.ou.nl

Subtiele ingreep leidt tot betere samenwerking

Laat studenten die online moeten samenwerken vooraf kiezen welke rol ze gaan vervullen binnen de groep. Deze simpele en goedkope ingreep is voldoende om de kwaliteit van de samenwerking, de tevredenheid over de samenwerking en de houding ten opzichte van samenwerken te verbeteren. Bovendien voorkom je profiteurs in de groep. Dit is een greep uit de resultaten van het promotieonderzoek 'The effect of roles on CSCL' waarop Jan-Willem Strijbos op 12 november hoopt te promoveren aan de Open Universiteit Nederland.

Subtiel beïnvloeden
Jan-Willem Strijbos heeft een heel subtiele manier gevonden om de online samenwerking te verbeteren. In zijn onderzoek legde hij de deelnemers aan het begin van de samenwerking een aantal functionele rollen voor: projectplanner, communicator, rapporteur en dataverzamelaar. Hij vroeg hun om voor zichzelf te bepalen welke rol ze wilden vervullen en dat aan hem door te geven. Hij legde hen dus geen rol op én hij rekende ze achteraf ook niet op af op de manier waarop ze de gekozen rol vervulden.

Analyse van e-mail
Strijbos onderzocht het gevolg van deze subtiele ingreep, onder andere door het onderlinge e-mailverkeer te analyseren. Hij stelde vast dat binnen de groepen de participatie verbeterde, dat de groepsleden hun activiteiten beter coördineerden en bewuster bezig waren met het samenwerken, dat er minder irritatie was en dat de tevredenheid over het proces en de samenwerking duidelijk toenam.

Minder profiteurs
Een ander aspect betreft de aanwezigheid van een profiteur in de groep. Zo'n 'free rider' laat anderen het werk doen, draagt zelf weinig bij, maar profiteert wel mee van het groepsresultaat. Online samenwerken maakt profiteren nog makkelijker: de groepsleden zien elkaar niet en kunnen elkaar niet onmiddellijk corrigeren. Profiteursgedrag leidt bijna altijd tot irritaties binnen de groep, maar het kan ook leiden tot een aversie tegen groepswerk in het algemeen. De inzet van rollen leidde tot beduidend minder profiteursgedrags, mede doordat ieder groepslid nu een duidelijk herkenbare taak heeft waarop anderen hem/haar kunnen aanspreken.

Leerresultaat
Deze simpele en goedkope ingreep betekende dus een grote verbetering in het samenwerken via de computer. Dat staat los van het leerresultaat: er was namelijk geen significant verschil in leerresultaat tussen groepen mét functionele rollen en groepen zónder functionele rollen. Desalniettemin kan deze positievere ervaring van efficient en effectief samenwerken bijdragen aan de inbedding en acceptatie van online samenwerken in zowel het onderwijs als de latere beroepspraktijk.

Jan-Willem Strijbos (Millingen aan de Rijn, 1974) verdedigt zijn dissertatie getiteld 'The effect of roles on CSCL' op vrijdag 12 november om 16.00 uur aan de Open Universiteit Nederland te Heerlen.