Landelijke Studenten Vakbond


Geen experimenten met het open bestel

Utrecht, 12 november 2004 -- HBO-raad, ISO, LSVb en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) zien geen heil in het vandaag genomen besluit van het kabinet om te gaan experimenteren met het open bestel. Zij delen de opvatting van het kabinet dat het goed is om (verder) te werken aan meer kwaliteit, differentiatie en maatwerk in het hoger onderwijs. Zij beschouwen een open bestel echter als een doorgeschoten vorm van marktwerking, die zal leiden tot een versnippering van het opleidingsaanbod en een minder toegankelijk stelsel. Bovendien stellen zij vast dat geen enkel EU-land een open bestel heeft en dat een debat hierover in het buitenland niet wordt gevoerd. De bevordering van meer kwaliteit is dan ook meer gediend bij voortbouwen op de resultaten die nu al zijn bereikt.

Het kabinet stelt vast dat aan het hoger onderwijs steeds hogere eisen worden gesteld. Daarbij gaat het om meer kwaliteit, differentiatie en maatwerk, maar ook om een grotere doelmatigheid en een betere aansluiting tussen het hoger onderwijs en de arbeidsmarkt. Om aan deze eisen te voldoen, wil het kabinet onderzoeken of het open bestel hiervoor het aangewezen middel is. In een open bestel kan iedere aanbieder, uit Nederland of een ander land, een opleiding aanbieden en daarvoor overheidsbekostiging ontvangen, mits deze opleiding van voldoende kwaliteit is.

Studenten, hogescholen en universiteiten zien geen heil in deze experimenten en wel om de volgende redenen:


* Als private en bekostigde aanbieders op één markt opereren zullen private aanbieders vooral opleidingen aanbieden met een lage kostprijs die goed in de markt liggen, zoals rechten of economie. Daarmee gaat een deel van de overheidsmiddelen naar private aanbieders en worden deze over veel meer aanbieders versnipperd. Dure opleidingen, zoals techniek en bèta-studies hebben veelal een hogere kostprijs en liggen slechter in de markt. Het gevolg zal dan ook zijn dat deze opleidingen tegen een hogere prijs aangeboden moeten worden. Hierdoor wordt de toegankelijkheid beperkt en zullen er nog minder studenten kiezen voor deze opleidingen.


* De concurrentie tussen private en (voorheen) bekostigde aanbieders zal er toe leiden dat veel opleidingen aan de onderkant van de kwaliteitseisen gaan zitten, om de kostprijs zo laag mogelijk te houden en de concurrentieslag te kunnen overleven.


* Indien Nederland besluit tot de invoering van een open bestel loopt ze daarmee internationaal, en zeker in Europees verband, uit de pas. In de EU heeft vrijwel geen enkel land een open bestel, evenmin wordt daarover gedebatteerd. Sterker nog, in Europees verband is juist afgesproken dat onderwijs een publieke verantwoordelijkheid is. De invoering van een open bestel in Nederland als enige EU-land heeft tot gevolg dat buitenlandse aanbieders in Nederland overheidsbekostiging kunnen ontvangen, terwijl dit voor Nederlandse aanbieders in andere landen niet mogelijk is. Om die reden kan een besluit tot het openen van het bestel alleen maar plaatsvinden nadat hier internationaal overeenstemming over is bereikt.


* Binnen het hoger onderwijs wordt thans hard gewerkt aan een verhoging van de kwaliteit en een stelsel waarin de studievragen van studenten veel meer centraal staan. Het versterken van deze ontwikkelingen zal zeker ook leiden tot meer kwaliteit, doelmatigheid, maatwerk en differentiatie. Daarvoor is het openbreken van het bestel niet nodig.

Contact

©2000-2004 Landelijke Studenten Vakbond. Alle rechten voorbehouden.