|Datum |10 november | | |2004 | |Nummer|017 |BUHRMANN MELDT RESULTAATVERBETERING DERDE KWARTAAL
. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) uit de doorlopende activiteiten verbeterde met 33% tegen gelijke koersen; 23,5% stijging tegen actuele koersen inclusief negatieve valuta-effecten . Positieve trend in groei van toegevoegde waarde door de doorlopend succesvolle uitvoering van onze belangrijkste strategische initiatieven op het gebied van de eigen merken, schoonmaak- en cateringproducten en 'preferred suppliers'-programma . Totale autonome omzet steeg met 1%; Autonome omzet van office products steeg wereldwijd met 2% . Nettowinst* per aandeel (fully diluted) gestegen naar EUR 0,14; nettowinst* omhoog naar EUR 29,4 miljoen
KERNCIJFERS
|bedragen in EUR |3e kwartaal |3e kwartaal | |miljoenen |(exclusief Paper |(inclusief Paper | | |Merchanting) |Merchanting) | | |2004 |2003 |( in |( |2004 |2003 |( in |( | | | | |EUR |tegen | | |EUR |tegen | | | | | |gelijk| | | |gelijk| | | | | |e | | | |e | | | | | |koerse| | | |koerse| | | | | |n | | | |n | |Netto-omzet |1.348|1.404|-4,0%|1,2% |1.348|2.053|-34,3|-30,8%| | |,4 |,2 | | |,4 |,3 |% | | |Toegevoegde waarde |363,3|367,2|-1,1%|4,3% |363,3|468,6|-22,5|-18,2%| | | | | | | | |% | | |EBITAE** |48,9 |39,6 |23,5%|33,0% |48,9 |52,6 |-6,9%|-0,2% | |Nettowinst* | | | | |29,4 |6,2 | | | |Nettoresultaat | | | | |15,3 |-6,1 | | | |Nettowinst* per gewoon aandeel (fully | |0,14 |0,03 | | | |diluted) in euro | | | | | |
* Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van goodwill en bijzondere posten.
** Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder Waarderingsgrondslagen)
REACTIE VAN DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN BESTUUR
Frans Koffrie, voorzitter van de Raad van Bestuur van Buhrmann, zei in zijn commentaar over de prestaties in het derde kwartaal: "We zijn verheugd met de resultaten die we in het derde kwartaal van 2004 hebben behaald. Onze duurzame en sterke concurrentiepositie als totaalleverancier, geheel gericht op 'business-to-business'-leveringen, heeft ons in staat gesteld onze activiteiten verder uit te breiden, vooral in het klantensegment van grote organisaties. Het is bemoedigend te constateren dat de verkoop van kantoorartikelen in Noord-Amerika geleidelijk toeneemt. Daarnaast krijgt de positieve trend in groei van de toegevoegde waarde een extra impuls door de verdere implementatie van onze strategische initiatieven. We zijn ervan overtuigd dat de implementatie van deze initiatieven ons in staat stelt om onze omzet- en winstgroei voort te zetten."
STRATEGISCHE INITIATIEVEN LEIDEN TOT HOGERE WINSTGEVENDHEID De sterke omzetontwikkeling in eigen merken en schoonmaak- en cateringproducten, een verdere concentratie van de inkoop via het 'preferred supplier' programma alsmede een stijging van de productiviteit leidden, tegen gelijke koersen, tot een 25 % hoger bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal voor onze wereldwijde office products-activiteiten.
De omzet van de wereldwijde office products-activiteiten groeide met 2% tegen gelijke koersen, wat enerzijds de stijgende omzet in Noord-Amerika, anderzijds ook de zwakke marktomstandigheden in een aantal Europese landen weerspiegelt. Als gevolg van onze strategische initiatieven groeide de toegevoegde waarde van onze wereldwijde office products-activiteiten met 5% tegen gelijke koersen. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) van onze wereldwijde office products-activiteiten steeg als percentage van de omzet van 3,6% vorig jaar naar 4,4% dit jaar. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen voor office products wereldwijd steeg van 22,9% in het derde kwartaal van 2003 tot 30,3% dit kwartaal.
ROLL-OUT EIGENMERKARTIKELEN EN SCHOONMAAK- EN CATERINGPRODUCTEN VERLOOPT VOORSPOEDIG Het afgelopen jaar hebben we een assortiment van 1.600 nieuwe eigenmerkartikelen geïntroduceerd in Noord-Amerika, waar deze eigen merken nu 18% van onze office products omzet vertegenwoordigen. In Europa beslaan deze eigen merken nu 22% van de omzet in office products. De divisie Office Products Noord-Amerika realiseerde opnieuw een groei met dubbele cijfers voor wat betreft de omzet van schoonmaak- en cateringproducten, waarmee ons productassortiment is verbreed.
VERKOOP AAN GROTE KLANTEN TOEGENOMEN
Wij nemen een stabilisatie waar van de uitgaven aan kantoorartikelen per kantoormedewerker in Noord-Amerika. De verkoop aan bestaande grote klanten nam verder toe dankzij het succesvolle initiatief om het productassortiment uit te breiden. Hoewel onze kostenbesparende inkoopsystemen en het uitgebreide productaanbod ons in staat stellen blijvend te voldoen aan, en zelfs de eisen te overtreffen die met name grote instellingen stellen, blijven we onze marketing-, sales- en servicemodellen voor de middelgrote bedrijven verbeteren. Ofschoon de omzet in het segment van middelgrote klanten nog beneden onze verwachtingen ligt, zijn we ervan overtuigd, dat deze investeringen zullen leiden tot omzetgroei.
VOORUITBLIK
Het realiseren van winstgevende omzetgroei heeft onze hoogste prioriteit. We zijn ervan overtuigd, dat onze strategische initiatieven in dit opzicht een belangrijk verschil maken, hetgeen wordt ondersteund door de successen die we dit jaar al wisten te boeken.
Wij zien een verdere en gestage verbetering in de marktomstandigheden in Noord-Amerika. In Europa verwachten we dat de positieve effecten van de genomen maatregelen om de prestaties van onze organisatie te verbeteren geleidelijk zichtbaar zullen worden.
We verwachten een wederom positieve kasstroom in het vierde kwartaal van 2004 en derhalve herhalen we onze prognose dat over het hele jaar 2004 de kasstroom positief zal zijn.
Exclusief valutakoersschommelingen, verwachten wij dat de amortisatie van goodwill ongeveer EUR 45 miljoen zal bedragen, terwijl de afschrijvingslasten voor het hele jaar naar verwachting rond EUR 85 miljoen zullen zijn. De effectieve belastingdruk voor 2004, uitgedrukt als percentage van de brutowinst vóór amortisatie van goodwill en bijzondere posten (EBTAE), zal naar verwachting lager zijn dan10%. De kapitaalsinvesteringen zullen in 2004 ongeveer EUR 70 miljoen bedragen. INFORMATIE VOOR BELEGGERS
BIJLAGE BIJ HET PERSBERICHT OVER HET DERDE KWARTAAL 2004
PERFORMANCE ANALYSE - DERDE KWARTAAL 2004 VS. DERDE KWARTAAL 2003
* Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder waarderingsgrondslagen)
De omzet van onze wereldwijde office-products activiteiten was, tegen gelijke koersen, 1,8 % hoger, hetgeen de positieve omzetontwikkeling van zowel de divisie Noord-Amerika als de Divisie Europa/Australië weerspiegelt. Terwijl onze klanten profiteren van de concurrerende prijsstelling, komt het succes van onze eigenmerkartikelen en onze 'preferred suppliers' initiatieven tot uiting in de aanzienlijke stijging van de toegevoegde waarde. Doordat wij de efficiency in de gehele supply chain blijven verbeteren en de inkoopkosten bij onze klanten omlaag brengen, met behulp van een toenemend gebruik van onze eCommerce-oplossingen, is het aandeel van de omzet die via internet werd gerealiseerd, toegenomen tot 36% van onze wereldwijde omzet in kantoorproducten.
DIVISIE NOORD-AMERIKA
MEER VOLUME EN BETERE MARGES DANKZIJ ROLL-OUT VAN NIEUWE EIGENMERKARTIKELEN
De marktomstandigheden in Noord-Amerika verbeteren geleidelijk, waarbij onze concurrentiepositie zich blijft versterken. Het aantal banen in de service-industrie en de bestuurlijke sector vertoont een stijgende tendens en de vraag naar kantoorruimte groeit. Over onze gehele klantenbasis zien we dat de uitgaven aan kantoorartikelen per kantoormedewerker zich hebben gestabiliseerd.
We zijn verheugd over de progressie die behaald is het stimuleren van de omzet en de winstgevendheid. Het door de divisie behaalde bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal steeg met 21% tegen gelijke koersen. De totale autonome groei voor de divisie in het derde kwartaal bedroeg 3%, terwijl de autonome omzet in kantoorartikelen op hetzelfde niveau lag als het vorig jaar. Gecorrigeerd voor het substitutie-effect van de eigenmerkartikelen bedroeg de autonome groei voor kantoorartikelen 2%, gestimuleerd door de toegenomen verkoop aan bestaande grote klanten en gewonnen nieuwe klanten. De belangrijkste margeverbeteringsinitiatieven, de introductie van de eigenmerkartikelen en het 'preferred suppliers'-programma, verlopen voorspoedig. De omzet in eigenmerkartikelen is thans goed voor 18 % van de omzet van de divisie. De omzetgroei op het gebied van schoonmaak- en cateringproducten liep opnieuw in de dubbele cijfers, wat het succes van ons initiatief tot uitbreiding van het huidige productassortiment onderstreept.
De eerder genoemde implementatie van onze belangrijkste strategische initiatieven ligt op schema. Gedurende de laatste twaalf maanden hebben we 1.600 eigenmerkartikelen aan ons assortiment toegevoegd. Al onze distributiecentra zijn bevoorraad met eigenmerkartikelen en we hebben onze catalogus 2005 gelanceerd in september, alsmede onze catalogus met eigenmerkartikelen. Klantenbezoeken vinden momenteel plaats om deze nieuwe producten te introduceren als onderdeel van ons conversieplan. Daarnaast stelt het eigen merk initiatief ons in staat om het aantal leveranciers met wie we werken te reduceren, als onderdeel van ons 'preferred suppliers'-programma. Omdat we gecommitteerd blijven om de totale inkoopkosten van onze klanten helpen te verlagen, blijven we ons daarnaast richten op onze eCommerce en eProcurement mogelijkheden. Om de nieuw verworven klanten in het segment van middelgrote bedrijven vast te houden en de omzet te verhogen, investeren wij in Integrated Sales-teams binnen onze afzonderlijke operaties.
ASAP Software rapporteerde in het derde kwartaal een omzet van EUR 168,0 miljoen (USD 205,2 miljoen), vergeleken met EUR 163,6 miljoen (USD 184,4 miljoen) in 2003. De toegevoegde waarde steeg met 17% tegen gelijke koersen, naar EUR 15,8 miljoen (USD 19,3 miljoen). Het bedrijfsresultaat (EBITAE) bedroeg EUR 5,4 miljoen (USD 6,6 miljoen) in het derde kwartaal van 2004 tegen EUR 4,5 miljoen (USD 5,0 miljoen) in het voorafgaande jaar.
DIVISIE EUROPA/AUSTRALIË
INTERNE MAATREGELEN VERBETEREN WINSTGEVENDHEID VAN EUROPESE ACTIVITEITEN
De gecombineerde Office Products Europa en Australië Divisies rapporteerden een daling van de autonome groei van 1%. Het bedrijfsresultaat (EBITAE) steeg met 43% tot EUR 13,5 miljoen.
De resultaten van het derde kwartaal voor de divisie Office Products Europa zijn bemoedigend, ondanks het feit dat de marktomstandigheden in een aantal Europese landen zwak bleven en van negatieve invloed waren op de omzet in enkele van onze grotere markten. Eigenmerkartikelen zijn goed voor 22% van de Europese omzet in kantoorproducten. Interne maatregelen dragen bij aan de verbetering van de prestaties van de Divisie.
Een zwakke omzet bij zowel onze Duitse activiteiten in documentautomatisering alsmede kantoormeubilair, plus het feit dat wij ons hebben teruggetrokken uit niet-rendabele groothandelsactiviteiten in de Benelux, waren de belangrijkste redenen voor de teruglopende omzet in het derde kwartaal in Europa. Het marktaandeel in Duitsland op het gebied van kantoorartikelen bleef groeien. Met de reorganisatie van onze Duitse documentautomatiseringsactiviteiten op schema, worden de 'best practices' van onze succesvolle Nederlandse dochter Veenman in toenemende mate in Duitsland geïmplementeerd.
De gestaag toenemende omzet in Groot-Brittannië gedurende het kwartaal bevestigt dat de maatregelen, die door het management zijn genomen, tot een ommekeer hebben geleid. In de rest van Europa werden duidelijke prestatieverbeteringen gerealiseerd in met name Frankrijk en Ierland. Corporate Express Frankrijk heeft haar regionale distributienetwerk uitgebreid en profiteert van haar landelijke dekking, waarbij aan een noodzakelijke voorwaarde is voldaan om aan grote tenders te kunnen meedoen. Naast de andere productlijnen heeft Corporate Express Ierland succes met haar activiteiten in kantoormeubilair.
De algemene economische omstandigheden in Australië blijven gunstig. Het bedrijf blijft profiteren van haar 'single-source supplier' strategie.
GRAPHIC SYSTEMS
POSITIEVE ONTWIKKELING NIEUWE ORDERS DRAAGT BIJ AAN OMZET EN WINST 2005
Hoewel de macro-economische omstandigheden nog steeds een vertragende invloed hebben op het herstel, lijkt het dieptepunt in deze cyclus te zijn gepasseerd. Het aantal nieuwe orders verbeterde in het derde kwartaal van 2004 ten opzichte van het derde kwartaal vorige jaar, en liet voor het eerst sinds maart 2001 een positieve vergelijking zien. In verband met de langere productietijden bij Heidelberg voor de nieuwste generatie drukpersen, zullen de meest recent bestelde machines echter niet meer in 2004 kunnen worden geleverd. Daarom is het onze verwachting dat het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal rond break-even zal liggen.
Terwijl de verkoop van machines daalde ten opzichte van het vorige jaar, steeg de omzet van services, supplies en spare parts. De Divisie profiteert van haar leidende positie als leverancier van totaaloplossingen voor commerciële drukkers en heeft een hogere omzet gerealiseerd in supplies. Ook de hogere omzet in service, als gevolg van efficiëntere planning en controle, had een positief effect op het resultaat.
De overdracht van de digitale printactiviteiten aan Nexpress vond eind oktober plaats. Dit droeg bij aan een afname van zowel het werkkapitaal als het aantal werknemers (FTE's).
KASSTROOM EN FINANCIERING
Aan het eind van het derde kwartaal heeft Buhrmann zowel het resterende deel van de uitstaande 12¼% achtergestelde obligatieleningen gedeconsolideerd alsmede de benodigde kasmiddelen om deze obligatieleningen per 1 november 2004 af te lossen. De daarmee gepaard gaande bijzondere financieringslasten bedroegen EUR 3,2 miljoen, waarbij de transactie tevens een bijzondere belastingbate opleverde van EUR 1,2 miljoen.
De beschikbare kasstroom bedroeg in het derde kwartaal EUR 4,3 miljoen. De investering in werkkapitaal bedroeg EUR 27,6 miljoen, die deels het gevolg is van het opbouwen van voorraden voor het vierde kwartaal en de volledige lancering van ons Noord-Amerikaanse assortiment eigenmerkartikelen in september. Het werkkapitaal als percentage van de omzet (voortschrijdend gemiddelde over vier kwartalen) verbeterde van 10,9% een jaar geleden tot 9,6%.
De rentedekking (EBITDA gedeeld door contante rentelasten), op basis van een voortschrijdend gemiddelde over vier kwartalen, verbeterde tot 4,0 keer. De rentedragende schuld bedroeg op 30 september EUR 857,9 miljoen. Per einde van het derde kwartaal bedroeg de rentedragende schuld als percentage van het eigen vermogen 55,3%.
HOLDINGS
Het bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal dat onder 'Holdings' werd gerapporteerd bedroeg EUR 4,1 miljoen negatief (derde kwartaal 2003: EUR 5,2 miljoen negatief).