Rectificatie
Tot onze spijt moeten wij u mededelen dat het Thermometerdebat "Tijd voor een nieuwe schoolstrijd?" op 10 november a.s. geen doorgang vindt.
Het volgende Thermometerdebat vindt plaats op woensdag 8 december ('Architectuur als spiegel van de stad').
Redactie Thermometer
Persbericht
Rotterdam, 1 november 2004
TIJD VOOR EEN NIEUWE SCHOOLSTRIJD?
Debat in Zaal de Unie
Woensdag 10 november, 20.00 uur
DEBAT met: August Hans den Boef, auteur van het boek Nederland seculier! en teamleider bij de Hogeschool van Amsterdam, Herman Meijer, partijvoorzitter GroenLinks en oud-wethouder Rotterdam, Dick Mentink, hoogleraar Staats-en Bestuursrecht EUR, en Wilco Scheurwater, rector Evangelische school De Passie, Rotterdam
COLUMN: Carrie
GESPREKSLEIDER: Awee Prins
In 1917 kwam er een einde aan de schoolstrijd door de gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs. Hiermee werd de plaats van religie in het onderwijs vastgelegd: voortaan was er vrijheid van onderwijs. Dit recht is in artikel 23 van de Grondwet geregeld, maar sinds enkele jaren ligt het artikel onder vuur. Politici hebben gefaald een principiële discussie op gang te brengen en zijn blijven hangen in pragmatische oplossingen. Het is daarom hoog tijd voor de volgende vraag: is het tijd voor een nieuwe schoolstrijd?
Critici vragen zich af of het nog wel zin heeft om artikel 23 te laten bestaan. Dit artikel houdt het onderscheid tussen bijzondere en openbare scholen in stand, terwijl de Nederlandse samenleving is ontzuild en religie lang niet meer zo belangrijk is als voorheen. Misschien is het tijd om religie helemaal te weren; kennisoverdracht heeft niets met religie te maken. Bovendien gebruiken nieuwe religieuze groeperingen dit artikel om eigen scholen op te richten, zoals islamitische en hindoeïstische, en zijn katholieke en christelijke scholen vaak witter dan openbare scholen. Het oprichten van eigen scholen werkt etnische segregatie in de hand.
Anderen wijzen op het grote belang van artikel 23; het is een belangrijke verworvenheid van de burgers en die moet bewaakt worden, anders komt de vrijheid van godsdienst in gevaar. De Nederlandse regels geven scholen juist de ruimte om hun eigen onderwijs te organiseren volgens verschillende opvattingen en levensbeschouwingen. Voor moslims en andere groeperingen kan dit emanciperend werken; eigen onderwijs helpt kinderen hun eigen identiteit te versterken. Bovendien is de segregatie op bijzondere scholen helemaal niet zo groot als wel wordt gedacht. De tegenstanders van bijzonder onderwijs laten zich vooral leiden door onderbuikgevoelens tegen de islam.
Tijdens het debat zullen voor- en tegenstanders van een nieuwe schoolstrijd met elkaar in discussie gaan over bovenstaande vragen. Daarna zal er uitgebreid ruimte zijn voor vragen uit de zaal.
Plaats: Zaal de Unie, Mauritsweg 34, Rotterdam Toegang: gratis
Reserveren: sterk aanbevolen, via
DE THERMOMETER is een samenwerkingsverband van het Landelijk Bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR), de Stedelijke Adviescommissie Multiculturele Stad (SAMS), Studium Generale Erasmus Universiteit en de Rotterdamse Kunststichting (RKS).
DE THERMOMETER is een debatserie waarin de temperatuur van het maatschappelijk klimaat in stad en land wordt gemeten. Gekeken wordt naar de praktische bruikbaarheid van politieke ideeën en theorieën. Zie:
---
LBR
Schaatsbaan 51
3013 AR Rotterdam
Tel: 010-2010201
Fax: 010-2010222
Internet: www.lbr.nl