Arnhem, 10 november 2004
Webbased zelfbeoordelinginstrument voor peuterleidsters en
onderbouwleerkrachten
Citogroep en PiMedia ontwikkelen Bekwaamheidsspiegel Piramide
Begin november is de Bekwaamheidsspiegel Piramide, ontwikkeld door de
Citogroep en PiMedia, online beschikbaar. De Bekwaamheidsspiegel
Piramide is een webbased zelfbeoordelingsinstrument. Het geeft
peuterleidsters en onderbouwleerkrachten die werken met de Piramide
methode inzicht in hun functioneren binnen de klas. Na het
beantwoorden van een set digitale vragenlijsten presenteert het
programma direct scoreprofielen op het scherm. Ook kan een uitgebreid
rapport worden aangevraagd dat via e-mail bij de leidster of
leerkracht binnenkomt. Op basis van dat rapport kan een leidster of
leerkracht besluiten om samen met zijn of haar Piramide trainer een
begeleidingstraject in te gaan.
De Bekwaamheidsspiegel is in te zetten als begin- en vervolgmeting in
een periode van training, nascholing en coaching. Of als hulpmiddel
bij het nadenken over het effect van de sterke en minder sterke kanten
van een leidster of leerkracht. Uitgangspunt in de online
vragenlijsten is het handelen van de leidster of leerkracht in
verschillende situaties en hoe dat door werkt op het gedrag van de
kinderen. Het instrument is in samenwerking met Piramide trainers tot
stand gekomen en sluit dus nauw aan op de dagelijkse praktijk. De
steunpunten Piramide, waar de Piramide trainers werkzaam zijn,
verstrekken licenties op de Bekwaamheidsspiegel.
Pedagogisch-didactische bekwaamheden
Met de Bekwaamheidsspiegel kan een leidster of leerkracht zeven
pedagogische en didactische bekwaamheden onderzoeken: plannen en
voorbereiden van een speel-/leerprogramma, plannen en voorbereiden van
leerlijnen op verschillende ontwikkelingsgebieden, voorbereiden van de
speel-/leeromgeving, klassenmanagement, instructie, begeleiden van
zelfstandig spelen en werken en begeleiden van een doen-alsof spel.
Het programma bestaat uit de onderdelen Vluchtig en Nauwkeurig Kijken.
Voor Vluchtig Kijken reageert een leidster of leerkracht op een
vijftigtal uitspraken over een breed scala aan onderwijssituaties. Zo
krijgt de leidster of leerkracht op een efficiënte manier een
betrouwbare indruk van de mate waarin hij of zij de onderscheiden
bekwaamheden beheerst. Nauwkeurig Kijken gaat dieper in op de
verschillende bekwaamheden.
Rapportage
Direct na de afname van Vluchtig Kijken berekent de
Bekwaamheidsspiegel in hoeverre de leidster of leerkracht de zeven
bekwaamheden beheerst en drukt dit uit in een percentage per
bekwaamheid. Na alle vragen over een bekwaamheid te hebben beantwoord
bij het onderdeel Nauwkeurig Kijken, ontvangt de leidster of
leerkracht binnen vierentwintig uur een rapport met daarin een
beschrijving van de bekwaamheid en van de gevolgen van het wel of niet
beheersen ervan, de weergave van de persoonlijke scores en alle
persoonlijke grafieken die eerder op het beeldscherm zijn weergegeven.
Piramide methode
Piramide is een educatieve methode om de ontwikkeling van drie- tot
zesjarigen te stimuleren. Door een combinatie van spelen, werken en
leren kunnen leidsters en leerkrachten met de Piramide methode jonge
kinderen effectief ondersteunen in hun ontwikkeling. De methode richt
zich op acht gebieden die een belangrijke rol spelen in de
ontwikkeling van een kind, uiteenlopend van denk- en taalontwikkeling
tot creatieve-, persoonlijkheids- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Cito