Gemeente Abcoude


College Wethouder van Financiën Yvonne van den Heerik presenteerde in de raadsvergaderingen van 28 oktober en 4 november namens het college een sluitende meerjarenbegroting 2005-2008. Van den Heerik typeert het begrotingstraject als moeilijk. Aan de ene kant krijgt de gemeente minder geld uit Den Haag, maar krijgt wel een groter takenpakket dan voorheen. Aan de andere kant moet de gemeente rekening houden met mogelijke toekomstige maatregelen van het Rijk zoals afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB en de maximale jaarlijkse verhoging van het eigenaardeel van de OZB. Hierdoor moest er niet alleen gekeken worden naar compensatie van de ontstane tekorten, maar moest er ook begroot worden met onzekerheden waarop de gemeente geen invloed kan uitoefenen.

In september van dit jaar was er nog sprake van een tekort voor de jaren 2005-2008. Voor deze jaren heeft het college aanvullende bezuinigingsvoorstellen en voorstellen voor aanvullende inkomsten gedaan. In deze begrotingskrant leest u meer over de oorzaken van het ontstaan van deze tekorten, de voorstellen - op hoofdlijnen - om deze tekorten te compenseren, welke toekomstige externe factoren de gemeente bedreigen, de ingediende moties en amendementen vanuit de gemeenteraad en de uiteindelijke keuzes van de raad. Daarnaast vindt u op deze pagina in kort bestek de programma´s die horen bij de programmabegroting 2005 van gemeente Abcoude en in grafiekvorm het bijbehorende financiële plaatje.

Rijk versus gemeente

De opbouw van de meerjarenbegroting start met het bepalen van het begrotingssaldo bij ongewijzigd beleid. Ongewijzigd beleid zou leiden tot structureel oplopende tekorten van drie tot vijf ton op jaarbasis. De Algemene uitkering van het Rijk van ongeveer vier miljoen euro loopt in de komende jaren geleidelijk terug. In 2005 wordt er - zoals nu kan worden voorzien - door het Rijk een korting van ongeveer drie ton euro richting gemeente Abcoude doorgevoerd. Deze bezuiniging in combinatie met de gebruikelijke kostenverhogingen en het bij de gemeente door het Rijk leggen van taken die voorheen door het Rijk werden uitgevoerd, leidt tot deze structurele tekorten. Niet alleen gemeente Abcoude maar heel veel Nederlandse gemeenten staan voor de komende jaren voor beslissingen die soms pijnlijk zijn. Alle uitgaven moeten op hun noodzakelijkheid worden (her)beoordeeld.

Invloed van toekomstige ontwikkelingen

Naast de huidige bezuinigen die het Rijk doorvoert richting gemeenten moet de gemeente ook rekening houden met toekomstige maatregelen van het Rijk. Een van die plannen is het afschaffen van de heffing gebruikersdeel onroerendezaakbelasting (OZB). Afschaffing hiervan wordt - zoals nu bekend - voorzien voor 2006. In gemeente Abcoude zou deze bezuinigingsmaatregel hard aankomen vanwege het hoge tarief dat Abcoude nu heeft (dat overigens in belangrijke mate is ontstaan als reactie op een rijksmaatregel van een aantal jaren geleden, namelijk een wijziging in de verdeling van de gelden van het Gemeentefonds ten gunste van de grote steden). Op basis van het OZB-tarief 2004 zal dit voornemen van het Rijk de gemeente Abcoude ruim drie ton euro per jaar kosten. Daarnaast wil het Rijk de verhoging van de OZB voor eigenaren aan banden leggen. Dit betekent dat in de toekomst slechts een minimale verhoging van de OZB op jaarbasis mogelijk is. Deze twee maatregelen, die in de lucht hangen, vormen een risico dat de gemeente zelf niet in de hand heeft, maar waarvoor ze wel de oplossing moet aandragen als deze maatregelen worden doorgevoerd. Weliswaar heeft het Rijk compensatie vanuit het Gemeentefonds toegezegd, maar het is niet bekend of deze compensatie volledig is en voor hoeveel jaren die geldt.

De wethouder van Financiën geeft aan dat het bijna onmogelijk is om deze maatregelen voor te zijn. Je wilt er wel rekening mee houden maar het betreffen zoveel aannames waar je als gemeente geen invloed op hebt.

Verhoging inkomsten

De Meerjarenbegroting is gepresenteerd zonder rekening te houden met eventuele toekomstige ontwikkelingen als hierboven geschetst. Een van de maatregelen die het college voorstelt, is de verhoging van de OZB. De raad heeft vorig jaar, bij de toen voorliggende meerjarenbegroting, ingestemd met een verhoging van de OZB voor de eerstkomende jaren met 4,5% op jaarbasis. Nu ligt er een voorstel om die 4,5% voor 2005 te verhogen met 1,5%. De verhoging van 4,5% was al voorzien; het gaat nu dus alleen om een extra verhoging van 1,5%. Dit betekent in totaal een stijging van 6% voor 2005. Diezelfde 1,5% extra wordt ook voorzien voor 2006, maar daarna daalt de verhoging van de OZB in de nu voorliggende meerjarenbegroting naar 2,5% voor 2007 in plaats van de eerder aangenomen 4,5% en naar 2% in 2008.

Andere maatregelen die het college voorstelt om de inkomsten te verhogen zijn: verhoging van de bouwleges, het kostendekkend maken van begraven en het in de verkoop doen van gemeentelijke groenstroken grenzend aan particuliere gronden.

Bezuinigingen

Naast verhoging van de inkomsten presenteert het college ook een reeks van bezuinigingsmaatregelen. Het betreft uitstel van aanschaf van bepaalde zaken, zoals materieel voor de buitendienst, het verschuiven van investeringen - zoals de herinrichting van de Hoogstraat - van het voorziene jaar waarin de investering had moeten plaatsvinden naar een volgend jaar en bezuinigingen op bijvoorbeeld automatisering en inhuur juridische ondersteuning. Verder betreffen de bezuinigingsmaatregelen het opnieuw bekijken van allerhande contracten en het doorlichten van fondsen en voorzieningen en de daarmee gepaard gaande kapitaallasten en financieringsbehoeften.

Begroting 2005

Op basis van de verhoging van de inkomsten en anderzijds de bezuinigingen kon het college donderdagavond 28 oktober een sluitende begroting 2005 presenteren. Met dien verstande dat er in de commissie Algemeen Bestuurlijke en Financiële Zaken (ABFZ) van 4 oktober door de commissieleden (vertegenwoordigers van diverse partijen) al was aangegeven dat een bezuinigingsmaatregel zoals door het college voorgesteld ongedaan werd gemaakt. Het betreft de voor de helft door de gemeente en voor de andere helft door de politie betaalde politiesurveillant. Men vindt het belangrijk dat de politiesurveillant blijft, maar er zijn twijfels over de invulling van het takenpakket. Over die invulling is men nog niet tevreden. Doordat deze voorgestelde bezuiniging vervalt, was er een hiaat in de begroting van 2005 van EUR 18.000 waarvoor dekking is gevonden.

Moties en amendementen

D66 diende een amendement in waarin wordt voorgesteld EUR 100.000 extra te onttrekken aan de reserveopbrengsten Remu ten behoeve van het Revitaliseringsfonds en de inhaaldonaties aan de wachtgeldvoorziening in 2005 en 2006 ten laste te brengen van dit fonds. In het verleden is verzuimd een wachtgeld voorziening voor ambtenaren te vormen terwijl daartoe wel de nodige inhoudingen op de salarissen plaatsvonden. De begroting van zowel 2005 en 2006 wordt door dit voorstel EUR 48.500 gunstiger. Dit amendement werd unaniem aangenomen.

Politiesurveillant

Hierdoor konden ook de amendementen van de SVAB en het CDA voor het behoud van de politiesurveillant worden aangenomen. Zowel SVAB als CDA kwamen met een amendement voor behoud van de politiesurveillant weliswaar beide met een eigen invalshoek, maar met een strekking zoals hierboven beschreven. Uiteindelijk was de raad van mening dat een herbezinning op takenpakket thuis hoort bij een evaluatie in 2005. De raad handhaaft de surveillant in ieder geval voor komend jaar.

Natuur- en milieueducatie

Ook de natuur- en milieueducatie voor de schooljeugd kon hierdoor voor 2005 behouden blijven.

Baambrugge

PvdA meldt in een motie dat de aanwezigheid van voorzieningen in de kleine kern Baambrugge onder druk staat en daarmee ook de leefbaarheid. De provincie Utrecht stelt voor de kleine kernenproblematiek subsidie beschikbaar voor onderzoek ter verbetering van deze problematiek. PvdA nodigt daarom het college uit om initiatieven onder de Baambrugse bevolking te stimuleren en een plan te ontwikkelen dat de leefbaarheid in Baambrugge in brede zin bevordert. Het college gaat deze motie samen met de raadscommissie Welzijn uitvoeren.

Overige amendementen

CDA diende een amendement in dat na aanpassing ertoe leidt dat de bezuinigingsmaatregel welzijnssubsidies eventueel wordt opgeschort voor zover dat nodig mocht blijken voor de zorgvuldigheid van het herijkingstraject welzijn. Ook kwam het CDA nog met een amendement rioolheffing. Voorstel was de heffing alleen met het inflatiepercentage aan te passen. Nadat de wethouder had aangegeven dat er op korte termijn een nieuw rioolplan zal worden gepresenteerd inclusief kostenraming, gaf het CDA zelf aan dat pas over dit amendement kan worden gestemd na inzage in dat plan.

Drie moties

Tot slot waren er nog een drietal moties. Een motie van de VVD om het voorziene tekort over begrotingsjaar 2004 goed te maken in de komende jaren. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen. En een motie van de VVD over het aangaan van een kerntakendiscussie. Doel van deze discussie is te komen tot een meerjarenbeleid dat garantie biedt tot het voeren van een financieel gezonde exploitatie van de gemeente. Financiering van deze discussie en de vorming van bijbehorend beleid moet plaatsvinden met gelden uit het Revitaliseringsfonds. D66 diende een motie in aangaande de door het Rijk aangekondigde maatregelen met betrekking tot het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB en de maximering van de OZB eigenarendeel. De gemeente hierop tijdig zou moeten inspelen met eventueel te treffen financiële maatregelen.

2005 belangrijk jaar

De gemeenteraad staat in 2005 voor een belangrijke beslissing over de toekomst van gemeente Abcoude. De laatste uitkomsten van het revitaliseringsproces van de gemeentelijke organisatie, het al dan niet succesvol zijn van intergemeentelijke samenwerking, de te voeren kerntakendiscussie, de door de provincie uit te voeren kwaliteitsmeting alsmede het financiële perspectief zullen de ingrediënten vormen voor het besluit of gemeente Abcoude in de toekomst zelfstandig kan blijven. In 2003 besloot de gemeenteraad bij motie deze discussie in 2005 opnieuw te voeren.

Meer informatie

Wilt u meer lezen over de begroting 2005? Dan kunt u hier de verkorte versie downloaden van de programma´s die de basis vormen van de programmabegroting 2005. Ook kunt u hier de gehele programmabegroting 2005 downloaden.


---

10 november 2004

Burgerjaarverslag 2003

Connectcar

© 2004 Gemeente Abcoude. Disclaimer