Gemeente Abcoude
College Wethouder van Financiën Yvonne van den Heerik presenteerde in
de raadsvergaderingen van 28 oktober en 4 november namens het college
een sluitende meerjarenbegroting 2005-2008. Van den Heerik typeert het
begrotingstraject als moeilijk. Aan de ene kant krijgt de gemeente
minder geld uit Den Haag, maar krijgt wel een groter takenpakket dan
voorheen. Aan de andere kant moet de gemeente rekening houden met
mogelijke toekomstige maatregelen van het Rijk zoals afschaffing van
het gebruikersdeel van de OZB en de maximale jaarlijkse verhoging van
het eigenaardeel van de OZB. Hierdoor moest er niet alleen gekeken
worden naar compensatie van de ontstane tekorten, maar moest er ook
begroot worden met onzekerheden waarop de gemeente geen invloed kan
uitoefenen.
In september van dit jaar was er nog sprake van een tekort voor de
jaren 2005-2008. Voor deze jaren heeft het college aanvullende
bezuinigingsvoorstellen en voorstellen voor aanvullende inkomsten
gedaan. In deze begrotingskrant leest u meer over de oorzaken van het
ontstaan van deze tekorten, de voorstellen - op hoofdlijnen - om deze
tekorten te compenseren, welke toekomstige externe factoren de
gemeente bedreigen, de ingediende moties en amendementen vanuit de
gemeenteraad en de uiteindelijke keuzes van de raad. Daarnaast vindt u
op deze pagina in kort bestek de programma´s die horen bij de
programmabegroting 2005 van gemeente Abcoude en in grafiekvorm het
bijbehorende financiële plaatje.
Rijk versus gemeente
De opbouw van de meerjarenbegroting start met het bepalen van het
begrotingssaldo bij ongewijzigd beleid. Ongewijzigd beleid zou leiden
tot structureel oplopende tekorten van drie tot vijf ton op jaarbasis.
De Algemene uitkering van het Rijk van ongeveer vier miljoen euro
loopt in de komende jaren geleidelijk terug. In 2005 wordt er - zoals
nu kan worden voorzien - door het Rijk een korting van ongeveer drie
ton euro richting gemeente Abcoude doorgevoerd. Deze bezuiniging in
combinatie met de gebruikelijke kostenverhogingen en het bij de
gemeente door het Rijk leggen van taken die voorheen door het Rijk
werden uitgevoerd, leidt tot deze structurele tekorten. Niet alleen
gemeente Abcoude maar heel veel Nederlandse gemeenten staan voor de
komende jaren voor beslissingen die soms pijnlijk zijn. Alle uitgaven
moeten op hun noodzakelijkheid worden (her)beoordeeld.
Invloed van toekomstige ontwikkelingen
Naast de huidige bezuinigen die het Rijk doorvoert richting gemeenten
moet de gemeente ook rekening houden met toekomstige maatregelen van
het Rijk. Een van die plannen is het afschaffen van de heffing
gebruikersdeel onroerendezaakbelasting (OZB). Afschaffing hiervan
wordt - zoals nu bekend - voorzien voor 2006. In gemeente Abcoude zou
deze bezuinigingsmaatregel hard aankomen vanwege het hoge tarief dat
Abcoude nu heeft (dat overigens in belangrijke mate is ontstaan als
reactie op een rijksmaatregel van een aantal jaren geleden, namelijk
een wijziging in de verdeling van de gelden van het Gemeentefonds ten
gunste van de grote steden). Op basis van het OZB-tarief 2004 zal dit
voornemen van het Rijk de gemeente Abcoude ruim drie ton euro per jaar
kosten. Daarnaast wil het Rijk de verhoging van de OZB voor eigenaren
aan banden leggen. Dit betekent dat in de toekomst slechts een
minimale verhoging van de OZB op jaarbasis mogelijk is. Deze twee
maatregelen, die in de lucht hangen, vormen een risico dat de gemeente
zelf niet in de hand heeft, maar waarvoor ze wel de oplossing moet
aandragen als deze maatregelen worden doorgevoerd. Weliswaar heeft het
Rijk compensatie vanuit het Gemeentefonds toegezegd, maar het is niet
bekend of deze compensatie volledig is en voor hoeveel jaren die
geldt.
De wethouder van Financiën geeft aan dat het bijna onmogelijk is om
deze maatregelen voor te zijn. Je wilt er wel rekening mee houden maar
het betreffen zoveel aannames waar je als gemeente geen invloed op
hebt.
Verhoging inkomsten
De Meerjarenbegroting is gepresenteerd zonder rekening te houden met
eventuele toekomstige ontwikkelingen als hierboven geschetst. Een van
de maatregelen die het college voorstelt, is de verhoging van de OZB.
De raad heeft vorig jaar, bij de toen voorliggende meerjarenbegroting,
ingestemd met een verhoging van de OZB voor de eerstkomende jaren met
4,5% op jaarbasis. Nu ligt er een voorstel om die 4,5% voor 2005 te
verhogen met 1,5%. De verhoging van 4,5% was al voorzien; het gaat nu
dus alleen om een extra verhoging van 1,5%. Dit betekent in totaal een
stijging van 6% voor 2005. Diezelfde 1,5% extra wordt ook voorzien
voor 2006, maar daarna daalt de verhoging van de OZB in de nu
voorliggende meerjarenbegroting naar 2,5% voor 2007 in plaats van de
eerder aangenomen 4,5% en naar 2% in 2008.
Andere maatregelen die het college voorstelt om de inkomsten te
verhogen zijn: verhoging van de bouwleges, het kostendekkend maken van
begraven en het in de verkoop doen van gemeentelijke groenstroken
grenzend aan particuliere gronden.
Bezuinigingen
Naast verhoging van de inkomsten presenteert het college ook een reeks
van bezuinigingsmaatregelen. Het betreft uitstel van aanschaf van
bepaalde zaken, zoals materieel voor de buitendienst, het verschuiven
van investeringen - zoals de herinrichting van de Hoogstraat - van het
voorziene jaar waarin de investering had moeten plaatsvinden naar een
volgend jaar en bezuinigingen op bijvoorbeeld automatisering en inhuur
juridische ondersteuning. Verder betreffen de bezuinigingsmaatregelen
het opnieuw bekijken van allerhande contracten en het doorlichten van
fondsen en voorzieningen en de daarmee gepaard gaande kapitaallasten
en financieringsbehoeften.
Begroting 2005
Op basis van de verhoging van de inkomsten en anderzijds de
bezuinigingen kon het college donderdagavond 28 oktober een sluitende
begroting 2005 presenteren. Met dien verstande dat er in de commissie
Algemeen Bestuurlijke en Financiële Zaken (ABFZ) van 4 oktober door de
commissieleden (vertegenwoordigers van diverse partijen) al was
aangegeven dat een bezuinigingsmaatregel zoals door het college
voorgesteld ongedaan werd gemaakt. Het betreft de voor de helft door
de gemeente en voor de andere helft door de politie betaalde
politiesurveillant. Men vindt het belangrijk dat de politiesurveillant
blijft, maar er zijn twijfels over de invulling van het takenpakket.
Over die invulling is men nog niet tevreden. Doordat deze voorgestelde
bezuiniging vervalt, was er een hiaat in de begroting van 2005 van EUR
18.000 waarvoor dekking is gevonden.
Moties en amendementen
D66 diende een amendement in waarin wordt voorgesteld EUR 100.000
extra te onttrekken aan de reserveopbrengsten Remu ten behoeve van het
Revitaliseringsfonds en de inhaaldonaties aan de wachtgeldvoorziening
in 2005 en 2006 ten laste te brengen van dit fonds. In het verleden is
verzuimd een wachtgeld voorziening voor ambtenaren te vormen terwijl
daartoe wel de nodige inhoudingen op de salarissen plaatsvonden. De
begroting van zowel 2005 en 2006 wordt door dit voorstel EUR 48.500
gunstiger. Dit amendement werd unaniem aangenomen.
Politiesurveillant
Hierdoor konden ook de amendementen van de SVAB en het CDA voor het
behoud van de politiesurveillant worden aangenomen. Zowel SVAB als CDA
kwamen met een amendement voor behoud van de politiesurveillant
weliswaar beide met een eigen invalshoek, maar met een strekking zoals
hierboven beschreven. Uiteindelijk was de raad van mening dat een
herbezinning op takenpakket thuis hoort bij een evaluatie in 2005. De
raad handhaaft de surveillant in ieder geval voor komend jaar.
Natuur- en milieueducatie
Ook de natuur- en milieueducatie voor de schooljeugd kon hierdoor voor
2005 behouden blijven.
Baambrugge
PvdA meldt in een motie dat de aanwezigheid van voorzieningen in de
kleine kern Baambrugge onder druk staat en daarmee ook de
leefbaarheid. De provincie Utrecht stelt voor de kleine
kernenproblematiek subsidie beschikbaar voor onderzoek ter verbetering
van deze problematiek. PvdA nodigt daarom het college uit om
initiatieven onder de Baambrugse bevolking te stimuleren en een plan
te ontwikkelen dat de leefbaarheid in Baambrugge in brede zin
bevordert. Het college gaat deze motie samen met de raadscommissie
Welzijn uitvoeren.
Overige amendementen
CDA diende een amendement in dat na aanpassing ertoe leidt dat de
bezuinigingsmaatregel welzijnssubsidies eventueel wordt opgeschort
voor zover dat nodig mocht blijken voor de zorgvuldigheid van het
herijkingstraject welzijn. Ook kwam het CDA nog met een amendement
rioolheffing. Voorstel was de heffing alleen met het
inflatiepercentage aan te passen. Nadat de wethouder had aangegeven
dat er op korte termijn een nieuw rioolplan zal worden gepresenteerd
inclusief kostenraming, gaf het CDA zelf aan dat pas over dit
amendement kan worden gestemd na inzage in dat plan.
Drie moties
Tot slot waren er nog een drietal moties. Een motie van de VVD om het
voorziene tekort over begrotingsjaar 2004 goed te maken in de komende
jaren. Deze motie is met algemene stemmen aangenomen. En een motie van
de VVD over het aangaan van een kerntakendiscussie. Doel van deze
discussie is te komen tot een meerjarenbeleid dat garantie biedt tot
het voeren van een financieel gezonde exploitatie van de gemeente.
Financiering van deze discussie en de vorming van bijbehorend beleid
moet plaatsvinden met gelden uit het Revitaliseringsfonds. D66 diende
een motie in aangaande de door het Rijk aangekondigde maatregelen met
betrekking tot het afschaffen van het gebruikersdeel van de OZB en de
maximering van de OZB eigenarendeel. De gemeente hierop tijdig zou
moeten inspelen met eventueel te treffen financiële maatregelen.
2005 belangrijk jaar
De gemeenteraad staat in 2005 voor een belangrijke beslissing over de
toekomst van gemeente Abcoude. De laatste uitkomsten van het
revitaliseringsproces van de gemeentelijke organisatie, het al dan
niet succesvol zijn van intergemeentelijke samenwerking, de te voeren
kerntakendiscussie, de door de provincie uit te voeren
kwaliteitsmeting alsmede het financiële perspectief zullen de
ingrediënten vormen voor het besluit of gemeente Abcoude in de
toekomst zelfstandig kan blijven. In 2003 besloot de gemeenteraad bij
motie deze discussie in 2005 opnieuw te voeren.
Meer informatie
Wilt u meer lezen over de begroting 2005? Dan kunt u hier de verkorte
versie downloaden van de programma´s die de basis vormen van de
programmabegroting 2005. Ook kunt u hier de gehele programmabegroting
2005 downloaden.
---
10 november 2004
Burgerjaarverslag 2003
Connectcar
© 2004 Gemeente Abcoude. Disclaimer