Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Directie Voorlichting en Communicatie

Toespraak van de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, H. Hoogervorst, bij de presentatie van het rapport van Sneller Beter-gezant Rein Willems, woensdag 10 november 2004

Wijzigingen voorbehouden. Alleen uitgesproken tekst geldt.

Met het rapport dat de heer Willems ons vandaag aanreikt ontvangen wij een heldere visie op hoofdlijn hoe we de veiligheid in de zorg structureel aan kunnen pakken en verbeteren. Ik ben de heer Willems zeer erkentelijk voor zijn inspanningen.

Dat er reden is om te werken aan de patiëntveiligheid in de zorg blijkt heel nadrukkelijk uit het Shell rapport. De analyse liegt er niet om. De incidentenregistratie kan beter, een gesloten bedrijfscultuur, onvoldoende sturing op veiligheid. Aan de andere kant groeit de wil om aan patiëntveiligheid te werken. Dat de Orde voor Medisch specialisten en de NVZ samen met mij dit onderwerp oppakken geeft wel aan dat de sector hieraan wil werken.
Meer aandacht voor patiëntveiligheid in het algemeen is mooi, maar meer aandacht voor en openheid over patiëntveiligheid op de werkvloer, dat is écht belangrijk. Daarop geeft Shell een glasheldere visie. Eigenlijk kan ik heel kort zijn: in die visie kan ik mij uitstekend vinden.

Op het congres van de Inspectie voor de gezondheidszorg over patiëntveiligheid afgelopen juni heb ik enkele principes voor betere patiëntveiligheid op een rij gezet. De heer Willems heeft vanuit zijn specifieke expertise aan die oproep verdere handen en voeten gegeven.

Zijn advies is dat alle ziekenhuizen in 2008 werken met een gecertificeerd Veiligheids-Management-Systeem (een VMS). Met een dergelijk systeem werken ziekenhuizen systematisch aan het managen en verbeteren van de kwaliteit en de veiligheid in de eigen organisatie. Ik vind dat essentieel.
Kern is voor mij dat daarbij de in het rapport genoemde cultuuraspecten zoals de gesloten bedrijfscultuur, de inadequate regeling van verantwoordelijkheden en de gebrekkige registratie van meldingen in de ziekenhuizen worden aangepakt.
Veiligheidsmanagement slaagt pas als alle professionals in het ziekenhuis vanuit eenzelfde perspectief en doel werken. Nu is er nog teveel afstand tussen medisch specialist en andere beroepsgroepen zoals verpleegkundigen. Veiligheidsproblemen worden dus niet integraal benaderd. Toespraak Parnassusplein 5 Doorkiesnummer Hebt u 's avonds of in het weekend dringend Postbus 20350 (070) 340 60 00 een voorlichter nodig, belt u dan met het 2500 EJ DEN HAAG Fax (070) 340.62.92 ministerie, telefoon (070) 340 79 11. Daar Telefoon (070) 340 79 11 regelt men dat u wordt teruggebeld.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 2 -

De door Willems voorgestelde vormgeving van het veiligheids managementsysteem - met verantwoordingsmomenten en certificering - zorgt ervoor dat het voor de sector geen vrijblijvende oefening kan zijn.

De directies of raden van bestuur van de ziekenhuizen nemen in het advies een centrale plaats in. Zoals het rapport stelt: "Zonder de inzet van de top is een succesvol veiligheidsmanagement niet mogelijk". Ook daar ben ik het zeer mee eens.
Uiteraard heeft de professional een eigen verantwoordelijkheid wat veiligheid betreft. Maar de directie heeft de eindverantwoordelijkheid. De directie moet onder andere zorgen voor een cultuur waarin mensen ervoor openstaan om van fouten te leren en waarin mensen het beter willen doen. Dat vraagt leiderschap.
De verhouding tussen ziekenhuisdirecties en medewerkers en maatschappen moet zakelijker worden.
Functioneringsgesprekken met medisch specialisten zoals Willems stelt is heel normaal in iedere bedrijfstak - niet alleen bij loondienst maar ook bij contractpartners.
Dat lijkt mij een goed punt voor de Orde en de NVZ, maar ik begrijp dat de Orde daar ook positief tegenover staat. De volgende Sneller Beter- ambassadeur gaat zich overigens specifiek op het thema rekenschap richten.

Dat de zorgverzekeraars zich ook met kwaliteit en veiligheid gaan bemoeien en daarover afspraken maken met ziekenhuizen is hard nodig. Ik deel deze aanbeveling.
Die verplichting bestaat in feite nu al op basis van de huidige wet- en regelgeving. Maar het gebeurt nog te weinig. Veilig werken verdient zichzelf ook nog eens terug, en daar hebben ook de zorgverzekeraars profijt bij.

De heer Willems roept ook de overheid op om daadkracht te tonen. Het is mijn nadrukkelijke bedoeling (en ook die van de inspectie) dat ziekenhuizen die de veiligheid van patiënten niet actief verbeteren, daar niet meer mee wegkomen. Door projecten als Sneller Beter waar best practices centraal staan, maar ook via de indicatoren wil ik continue aandacht blijven vragen voor het thema patiëntveiligheid. Toespraak Op 1 januari 2008 dienen de ziekenhuizen over een gecertificeerd veiligheids-managementssysteem te beschikken. Vanaf die dag is dat de gouden standaard waar iedereen zich aan dient te houden. Ik vind dat

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 3 -

een goede insteek. Ik wil daar graag met de voorzitters van de Orde en de NVZ, zonder wettelijke regelingen, concrete afspraken over maken. Ik heb van inspecteur-generaal Kingma begrepen dat ook hij zich uitgedaagd voelt door het advies van Rein Willems en graag bereid is om de voortgang van het veiligheidsbeleid van de ziekenhuizen scherp te monitoren.
Ik wil graag nog eens benadrukken dat het in mijn ogen hier dus niet gaat om wettelijke voorschriften van de overheid en evenmin om het opleggen van administratieve lasten. Het gaat om een door alle partijen afgesproken standaard. Het gaat om een norm die het veld zichzelf oplegt en waarop de Inspectie de achterblijvers kan afrekenen ­ de Inspectie als toezichthouder conform de Kwaliteitswet. Dit sluit in mijn ogen goed aan bij het advies van Shell.

De heer Willems wijst er in zijn analyse op dat de incidentenregistratie in de ziekenhuizen gebrekkig is en de meldingsbereidheid laag. We weten onze cijfers dus niet precies. Ik vind het belangrijk om dat inzicht wel te hebben. Pp basis van buitenlands onderzoek vermoeden we dat er elk jaar in de Nederlandse ziekenhuizen tussen de 1500 en 6000 mensen als gevolg van medische fouten overlijden, waarvan een deel bovendien vermijdbaar. Maar we nemen de moeite niet om deze ernstige zaak goed te onderzoeken. Ik heb aan de Orde gevraagd om hier, in het kader van de subsidie die ik hen verleen voor patiëntveiligheid en kwaliteit, onderzoek naar te laten doen. Zodat we een beter inzicht krijgen in de aard, ernst, omvang en kosten van adverse events en schade voor de patiënt. Een dergelijk onderzoek levert ons een eerste meting.

Ook gaat Willems in op nut en wenselijkheid dat medische professionals elkaar via internet op de hoogte houden van ontwikkelingen rondom patiëntveiligheid. Ik ben dat met hem eens. Ik heb dat het afgelopen jaar ook aangemoedigd en onlangs is in Utrecht al een eerste aanzet gegeven voor zo'n platform. Het is een goede zaak als alle bestaande initiatieven, pilots en projecten hun krachten bundelen. Goede initiatieven als deze zal ik graag ondersteunen.

Dames en heren. Ik kom aan het eind van mijn betoog. Daarin wil ik nog eens met nadruk zeggen dat het advies van de Rein Willems ook echt Toespraak een advies is.
De sector moet vooral zélf aan de slag met een verdere concretisering en invulling. Willems biedt ons namens de Vereniging van Nederlandse

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- 4 -

Chemische Industrie de expertise aan die in de chemische industrie aanwezig is. Ik spoor de sector aan om daar vooral gebruik van te maken.

Op diverse onderdelen van patiëntveiligheid zullen we onze kennis verder moeten verdiepen en toesnijden op de zorgsector. Ik kan u melden dat wij vanuit VWS daar op inzetten. Er lopen al de nodige acties. Ik denk aan de invoering van het landelijk elektronisch medicatiedossier per 2006 en de activiteiten rond bijvoorbeeld valpreventie en infectiepreventie.

Nog deze maand zullen we ons in kleinere kring buigen over een goede vormgeving van het blamefree melden, het veilig incidenten melden zonder repercussies.
Ook zal ik graag al voor het eind van dit jaar de eisen in kaart laten brengen waaraan een veiligheidsmanagementsysteem in de zorg tenminste zou moeten voldoen. Voor de sector kan dat een goed stuk gereedschap zijn om voortvarend aan de slag te gaan.

Tenslotte nog een woord over de stand van zaken. Shell hanteert daarvoor een interessant fase-model - U treft dat aan op pagina 11 van het rapport. Dat model brengt de cultuur in beeld rond openheid om incidenten te melden en ervan te willen leren. Shell zelf zit tussen fase 4 en 5.
Wij zouden in de zorg ook zelf moeten aangeven in welke fase wij menen te zitten. Ik denk tussen fase 1 en 3, afhankelijk van het ziekenhuis.

En dat kan en moet veel beter worden. Ik neem de uitdaging van Shell graag aan om het aantal incidenten binnen een periode van 15 jaar te reduceren met 75%. En ook de voorzitters van de Nederlandse vereniging van ziekenhuizen en de Orde van Medisch specialisten daag ik daartoe uit.

Ik dank nogmaals de heer Willems hartelijk voor zijn inzet.

Toespraak


---- --