Buhrmann meldt resultaatverbetering derde kwartaal
AMSTERDAM, 10 Nov 2004 -
* Het bedrijfsresultaat (EBITAE) uit de doorlopende activiteiten
verbeterde met 33% tegen gelijke koersen; 23,5% stijging tegen
actuele koersen inclusief negatieve valuta-effecten
* Positieve trend in groei van toegevoegde waarde door de doorlopend
succesvolle uitvoering van onze belangrijkste strategische
initiatieven op het gebied van de eigen merken, schoonmaak- en
cateringproducten en preferred suppliers-programma
* Totale autonome omzet steeg met 1%; Autonome omzet van office
products steeg wereldwijd met 2%
* Nettowinst* per aandeel (fully diluted) gestegen naar EUR 0,14;
nettowinst* omhoog naar EUR 29,4 miljoen
KERNCIJFERS
bedragen in EUR miljoenen
3e kwartaal (exclusief Paper Merchanting)
2004
2003
D in
EUR
D tegen
gelijke
koersen
Netto-omzet 1.348,4 1.404,2 -4,0% 1,2%
Toegevoegde waarde 363,3 367,2 -1,1% 4,3%
EBITAE** 48,9 39,6 23,5% 33,0%
3e kwartaal (inclusief Paper Merchanting)
Netto-omzet 1.348,4 2.053,3 -34,3% -30,8%
Toegevoegde waarde 363,3 468,6 -22,5% -18,2%
EBITAE** 48,9 52,6 -6,9% -0,2%
Nettowinst* 29,4 6,2
Nettoresultaat 15,3 -6,1
Nettowinst* per gewoon
aandeel (fully diluted) in euro 0,14
0,03
* Nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening vóór afschrijving van
goodwill en bijzondere posten.
** Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en
bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder
Waarderingsgrondslagen)
REACTIE VAN DE VOORZITTER VAN DE RAAD VAN BESTUUR
Frans Koffrie, voorzitter van de Raad van Bestuur van Buhrmann, zei in
zijn commentaar over de prestaties in het derde kwartaal: We zijn
verheugd met de resultaten die we in het derde kwartaal van 2004
hebben behaald. Onze duurzame en sterke concurrentiepositie als
totaalleverancier, geheel gericht op business-to-business-leveringen,
heeft ons in staat gesteld onze activiteiten verder uit te breiden,
vooral in het klantensegment van grote organisaties. Het is
bemoedigend te constateren dat de verkoop van kantoorartikelen in
Noord-Amerika geleidelijk toeneemt. Daarnaast krijgt de positieve
trend in groei van de toegevoegde waarde een extra impuls door de
verdere implementatie van onze strategische initiatieven. We zijn
ervan overtuigd dat de implementatie van deze initiatieven ons in
staat stelt om onze omzet- en winstgroei voort te zetten.
STRATEGISCHE INITIATIEVEN LEIDEN TOT HOGERE WINSTGEVENDHEID
De sterke omzetontwikkeling in eigen merken en schoonmaak- en
cateringproducten, een verdere concentratie van de inkoop via het
preferred supplier programma alsmede een stijging van de
productiviteit leidden, tegen gelijke koersen, tot een 25 % hoger
bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal voor onze wereldwijde
office products-activiteiten.
De omzet van de wereldwijde office products-activiteiten groeide met
2% tegen gelijke koersen, wat enerzijds de stijgende omzet in
Noord-Amerika, anderzijds ook de zwakke marktomstandigheden in een
aantal Europese landen weerspiegelt. Als gevolg van onze strategische
initiatieven groeide de toegevoegde waarde van onze wereldwijde office
products-activiteiten met 5% tegen gelijke koersen. Het
bedrijfsresultaat (EBITAE) van onze wereldwijde office
products-activiteiten steeg als percentage van de omzet van 3,6% vorig
jaar naar 4,4% dit jaar. Het rendement op het geïnvesteerd vermogen
voor office products wereldwijd steeg van 22,9% in het derde kwartaal
van 2003 tot 30,3% dit kwartaal.
ROLL-OUT EIGENMERKARTIKELEN EN SCHOONMAAK- EN CATERINGPRODUCTEN
VERLOOPT VOORSPOEDIG
Het afgelopen jaar hebben we een assortiment van 1.600 nieuwe
eigenmerkartikelen geïntroduceerd in Noord-Amerika, waar deze eigen
merken nu 18% van onze office products omzet vertegenwoordigen. In
Europa beslaan deze eigen merken nu 22% van de omzet in office
products. De divisie Office Products Noord-Amerika realiseerde opnieuw
een groei met dubbele cijfers voor wat betreft de omzet van
schoonmaak- en cateringproducten, waarmee ons productassortiment is
verbreed.
VERKOOP AAN GROTE KLANTEN TOEGENOMEN
Wij nemen een stabilisatie waar van de uitgaven aan kantoorartikelen
per kantoormedewerker in Noord-Amerika. De verkoop aan bestaande grote
klanten nam verder toe dankzij het succesvolle initiatief om het
productassortiment uit te breiden. Hoewel onze kostenbesparende
inkoopsystemen en het uitgebreide productaanbod ons in staat stellen
blijvend te voldoen aan, en zelfs de eisen te overtreffen die met name
grote instellingen stellen, blijven we onze marketing-, sales- en
servicemodellen voor de middelgrote bedrijven verbeteren. Ofschoon de
omzet in het segment van middelgrote klanten nog beneden onze
verwachtingen ligt, zijn we ervan overtuigd, dat deze investeringen
zullen leiden tot omzetgroei.
VOORUITBLIK
Het realiseren van winstgevende omzetgroei heeft onze hoogste
prioriteit. We zijn ervan overtuigd, dat onze strategische
initiatieven in dit opzicht een belangrijk verschil maken, hetgeen
wordt ondersteund door de successen die we dit jaar al wisten te
boeken.
Wij zien een verdere en gestage verbetering in de marktomstandigheden
in Noord-Amerika. In Europa verwachten we dat de positieve effecten
van de genomen maatregelen om de prestaties van onze organisatie te
verbeteren geleidelijk zichtbaar zullen worden.
We verwachten een wederom positieve kasstroom in het vierde kwartaal
van 2004 en derhalve herhalen we onze prognose dat over het hele jaar
2004 de kasstroom positief zal zijn.
Exclusief valutakoersschommelingen, verwachten wij dat de amortisatie
van goodwill ongeveer EUR 45 miljoen zal bedragen, terwijl de
afschrijvingslasten voor het hele jaar naar verwachting rond EUR 85
miljoen zullen zijn. De effectieve belastingdruk voor 2004, uitgedrukt
als percentage van de brutowinst vóór amortisatie van goodwill en
bijzondere posten (EBTAE), zal naar verwachting lager zijn dan10%. De
kapitaalsinvesteringen zullen in 2004 ongeveer EUR 70 miljoen
bedragen.
PERFORMANCE ANALYSE - DERDE KWARTAAL 2004 VS. DERDE KWARTAAL 2003
Bedragen in EUR miljoenen
NOORD-AMERIKA derde kwartaal 2004
D in Euro
D tegen
gelijke koersen
Netto-omzet 899,3 -5,9% 1,8%
Toegevoegde waarde (TW) 242,3 -2,7% 5,3%
EBITAE* 42,2 11,6% 20,8%
Gem. geïnvesteerd vermogen 562,3 -11,8% -5,6%
Ratios
TW/netto-omzet 26,9%
EBITAE/netto-omzet 4,7%
EBITAE/Gem. Geïnvesteerd vermogen 30,0%
EUROPA/AUSTRALIË
Netto-omzet 364,3 2,0% 1,7%
Toegevoegde waarde (TW) 101,2 4,6% 4,3%
EBITAE* 13,5 43,2% 44,0%
Gem. geïnvesteerd vermogen 173,9 -7,3% -7,3%
Ratios
TW/netto-omzet 27,8%
EBITAE/netto-omzet 3,7%
EBITAE/Gem. Geïnvesteerd vermogen 31,1%
TOTAAL OFFICE PRODUCTS
Netto-omzet 1263,6 -3,7% 1,8%
Toegevoegde waarde (TW) 343,5 -0,7% 5,0%
EBITAE* 55,7 17,9% 25,4%
Gem. geïnvesteerd vermogen 736,2 -10,8% -6,0%
Ratios
TW/netto-omzet 27,2%
EBITAE/netto-omzet 4,4%
EBITAE/Gem. Geïnvesteerd
vermogen 30,3%
GRAPHIC SYSTEMS
Netto-omzet 84,8 -7,7%
Toegevoegde waarde (TW) 19,8 -6,8%
EBITAE* -2,7 -10,7%
Gem. geïnvesteerd vermogen 116,9 -7,7%
Ratios
TW/netto-omzet 23.3%
EBITAE/netto-omzet -3.2%
EBITAE/Gem. Geïnvesteerd
vermogen -9.3%
* Winst vóór interest, belastingen, afschrijvingen van goodwill en
bijzondere posten (zie ook de opmerkingen onder
waarderingsgrondslagen)
De omzet van onze wereldwijde office-products activiteiten was, tegen
gelijke koersen, 1,8 % hoger, hetgeen de positieve omzetontwikkeling
van zowel de divisie Noord-Amerika als de Divisie Europa/Australië
weerspiegelt. Terwijl onze klanten profiteren van de concurrerende
prijsstelling, komt het succes van onze eigenmerkartikelen en onze
preferred suppliers initiatieven tot uiting in de aanzienlijke
stijging van de toegevoegde waarde. Doordat wij de efficiency in de
gehele supply chain blijven verbeteren en de inkoopkosten bij onze
klanten omlaag brengen, met behulp van een toenemend gebruik van onze
eCommerce-oplossingen, is het aandeel van de omzet die via internet
werd gerealiseerd, toegenomen tot 36% van onze wereldwijde omzet in
kantoorproducten.
DIVISIE NOORD-AMERIKA
MEER VOLUME EN BETERE MARGES DANKZIJ ROLL-OUT VAN NIEUWE
EIGENMERKARTIKELEN
De marktomstandigheden in Noord-Amerika verbeteren geleidelijk,
waarbij onze concurrentiepositie zich blijft versterken. Het aantal
banen in de service-industrie en de bestuurlijke sector vertoont een
stijgende tendens en de vraag naar kantoorruimte groeit. Over onze
gehele klantenbasis zien we dat de uitgaven aan kantoorartikelen per
kantoormedewerker zich hebben gestabiliseerd.
We zijn verheugd over de progressie die behaald is het stimuleren van
de omzet en de winstgevendheid. Het door de divisie behaalde
bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal steeg met 21% tegen
gelijke koersen. De totale autonome groei voor de divisie in het derde
kwartaal bedroeg 3%, terwijl de autonome omzet in kantoorartikelen op
hetzelfde niveau lag als het vorig jaar. Gecorrigeerd voor het
substitutie-effect van de eigenmerkartikelen bedroeg de autonome groei
voor kantoorartikelen 2%, gestimuleerd door de toegenomen verkoop aan
bestaande grote klanten en gewonnen nieuwe klanten. De belangrijkste
margeverbeteringsinitiatieven, de introductie van de
eigenmerkartikelen en het preferred suppliers-programma, verlopen
voorspoedig. De omzet in eigenmerkartikelen is thans goed voor 18 %
van de omzet van de divisie. De omzetgroei op het gebied van
schoonmaak- en cateringproducten liep opnieuw in de dubbele cijfers,
wat het succes van ons initiatief tot uitbreiding van het huidige
productassortiment onderstreept.
De eerder genoemde implementatie van onze belangrijkste strategische
initiatieven ligt op schema. Gedurende de laatste twaalf maanden
hebben we 1.600 eigenmerkartikelen aan ons assortiment toegevoegd. Al
onze distributiecentra zijn bevoorraad met eigenmerkartikelen en we
hebben onze catalogus 2005 gelanceerd in september, alsmede onze
catalogus met eigenmerkartikelen.
Klantenbezoeken vinden momenteel plaats om deze nieuwe producten te
introduceren als onderdeel van ons conversieplan. Daarnaast stelt het
eigen merk initiatief ons in staat om het aantal leveranciers met wie
we werken te reduceren, als onderdeel van ons preferred
suppliers-programma. Omdat we gecommitteerd blijven om de totale
inkoopkosten van onze klanten helpen te verlagen, blijven we ons
daarnaast richten op onze eCommerce en eProcurement mogelijkheden. Om
de nieuw verworven klanten in het segment van middelgrote bedrijven
vast te houden en de omzet te verhogen, investeren wij in Integrated
Sales-teams binnen onze afzonderlijke operaties.
ASAP Software rapporteerde in het derde kwartaal een omzet van EUR
168,0 miljoen (USD 205,2 miljoen), vergeleken met EUR 163,6 miljoen
(USD 184,4 miljoen) in 2003. De toegevoegde waarde steeg met 17% tegen
gelijke koersen, naar EUR 15,8 miljoen (USD 19,3 miljoen). Het
bedrijfsresultaat (EBITAE) bedroeg EUR 5,4 miljoen (USD 6,6 miljoen)
in het derde kwartaal van 2004 tegen EUR 4,5 miljoen (USD 5,0 miljoen)
in het voorafgaande jaar.
DIVISIE EUROPA/AUSTRALIË
INTERNE MAATREGELEN VERBETEREN WINSTGEVENDHEID VAN EUROPESE
ACTIVITEITEN
De gecombineerde Office Products Europa en Australië Divisies
rapporteerden een daling van de autonome groei van 1%. Het
bedrijfsresultaat (EBITAE) steeg met 43% tot EUR 13,5 miljoen.
De resultaten van het derde kwartaal voor de divisie Office Products
Europa zijn bemoedigend, ondanks het feit dat de marktomstandigheden
in een aantal Europese landen zwak bleven en van negatieve invloed
waren op de omzet in enkele van onze grotere markten.
Eigenmerkartikelen zijn goed voor 22% van de Europese omzet in
kantoorproducten. Interne maatregelen dragen bij aan de verbetering
van de prestaties van de Divisie.
Een zwakke omzet bij zowel onze Duitse activiteiten in
documentautomatisering alsmede kantoormeubilair, plus het feit dat wij
ons hebben teruggetrokken uit niet-rendabele groothandelsactiviteiten
in de Benelux, waren de belangrijkste redenen voor de teruglopende
omzet in het derde kwartaal in Europa. Het marktaandeel in Duitsland
op het gebied van kantoorartikelen bleef groeien. Met de reorganisatie
van onze Duitse documentautomatiseringsactiviteiten op schema, worden
de best practices van onze succesvolle Nederlandse dochter Veenman in
toenemende mate in Duitsland geïmplementeerd.
De gestaag toenemende omzet in Groot-Brittannië gedurende het kwartaal
bevestigt dat de maatregelen, die door het management zijn genomen,
tot een ommekeer hebben geleid. In de rest van Europa werden
duidelijke prestatieverbeteringen gerealiseerd in met name Frankrijk
en Ierland. Corporate Express Frankrijk heeft haar regionale
distributienetwerk uitgebreid en profiteert van haar landelijke
dekking, waarbij aan een noodzakelijke voorwaarde is voldaan om aan
grote tenders te kunnen meedoen. Naast de andere productlijnen heeft
Corporate Express Ierland succes met haar activiteiten in
kantoormeubilair.
De algemene economische omstandigheden in Australië blijven gunstig.
Het bedrijf blijft profiteren van haar single-source supplier
strategie.
GRAPHIC SYSTEMS
POSITIEVE ONTWIKKELING NIEUWE ORDERS DRAAGT BIJ AAN OMZET EN WINST
2005
Hoewel de macro-economische omstandigheden nog steeds een vertragende
invloed hebben op het herstel, lijkt het dieptepunt in deze cyclus te
zijn gepasseerd. Het aantal nieuwe orders verbeterde in het derde
kwartaal van 2004 ten opzichte van het derde kwartaal vorige jaar, en
liet voor het eerst sinds maart 2001 een positieve vergelijking zien.
In verband met de langere productietijden bij Heidelberg voor de
nieuwste generatie drukpersen, zullen de meest recent bestelde
machines echter niet meer in 2004 kunnen worden geleverd. Daarom is
het onze verwachting dat het bedrijfsresultaat in het vierde kwartaal
rond break-even zal liggen.
Terwijl de verkoop van machines daalde ten opzichte van het vorige
jaar, steeg de omzet van services, supplies en spare parts. De Divisie
profiteert van haar leidende positie als leverancier van
totaaloplossingen voor commerciële drukkers en heeft een hogere omzet
gerealiseerd in supplies. Ook de hogere omzet in service, als gevolg
van efficiëntere planning en controle, had een positief effect op het
resultaat.
De overdracht van de digitale printactiviteiten aan Nexpress vond eind
oktober plaats. Dit droeg bij aan een afname van zowel het
werkkapitaal als het aantal werknemers (FTEs).
KASSTROOM EN FINANCIERING
Aan het eind van het derde kwartaal heeft Buhrmann zowel het
resterende deel van de uitstaande 12¼% achtergestelde
obligatieleningen gedeconsolideerd alsmede de benodigde kasmiddelen om
deze obligatieleningen per 1 november 2004 af te lossen. De daarmee
gepaard gaande bijzondere financieringslasten bedroegen EUR 3,2
miljoen, waarbij de transactie tevens een bijzondere belastingbate
opleverde van EUR 1,2 miljoen.
De beschikbare kasstroom bedroeg in het derde kwartaal EUR 4,3
miljoen. De investering in werkkapitaal bedroeg EUR 27,6 miljoen, die
deels het gevolg is van het opbouwen van voorraden voor het vierde
kwartaal en de volledige lancering van ons Noord-Amerikaanse
assortiment eigenmerkartikelen in september. Het werkkapitaal als
percentage van de omzet (voortschrijdend gemiddelde over vier
kwartalen) verbeterde van 10,9% een jaar geleden tot 9,6%.
De rentedekking (EBITDA gedeeld door contante rentelasten), op basis
van een voortschrijdend gemiddelde over vier kwartalen, verbeterde tot
4,0 keer. De rentedragende schuld bedroeg op 30 september EUR 857,9
miljoen. Per einde van het derde kwartaal bedroeg de rentedragende
schuld als percentage van het eigen vermogen 55,3%.
HOLDINGS
Het bedrijfsresultaat (EBITAE) in het derde kwartaal dat onder
Holdings werd gerapporteerd bedroeg EUR 4,1 miljoen negatief (derde
kwartaal 2003: EUR 5,2 miljoen negatief).
OVERIGE INFORMATIE
Toekomstgerichte uitspraken
Dit persbericht bevat bepaalde toekomstgerichte uitspraken met
betrekking tot Buhrmanns toekomstige activiteiten, economische
ontwikkeling, financiële situatie en financieringsplannen, inclusief
zaken zoals de bedrijfsstrategie en maatregelen ter implementatie van
deze strategie, concurrentiekracht, doelstellingen, expansie en de
bedrijfstak waarin Buhrmann actief is, alsmede Buhrmanns activiteiten
en uitspraken over toekomstig succes. Deze uitspraken zijn gebaseerd
op bepaalde aannames van Buhrmann en door Buhrmann uitgevoerde
analyses op basis van de binnen de onderneming bestaande ervaring en
interpretatie van historische trends, huidige omstandigheden,
verwachte toekomstige ontwikkelingen en andere factoren die de
onderneming onder de omstandigheden van toepassing acht. Of de
werkelijke resultaten en ontwikkelingen overeen zullen komen met
Buhrmanns verwachtingen en voorspellingen is echter afhankelijk van
een aantal risicos en onzekerheden, waaronder, maar niet uitsluitend,
de risicofactoren genoemd in het jaarverslag. Voor een meer
gedetailleerde uiteenzetting van dergelijke risicos en andere factoren
verwijzen wij naar het Buhrmann jaarverslag in de vorm van het form
20-f, zoals gedeponeerd bij de Amerikaanse Securities and Exchange
Commission. Alle hiervóórgenoemde waarschuwingen met betrekking tot
toekomstgerichte uitspraken zijn eveneens van toepassing op dit
verslag, en er bestaat geen zekerheid dat de resultaten of
ontwikkelingen zoals voorzien door Buhrmann in werkelijkheid
gerealiseerd zullen worden of, zelfs indien ze voor een belangrijk
deel gerealiseerd worden, dat deze de verwachte uitwerking of gevolgen
zullen hebben voor Buhrmann, haar werkmaatschappijen of hun
bedrijfstak en activiteiten.
Waarderingsgrondslagen
* Bijzondere baten en lasten Gedurende het boekjaar vinden er
bepaalde gebeurtenissen plaats die gezien kunnen worden als zijnde
onderdeel van de gewone bedrijfsuitoefening. Deze gebeurtenissen
hebben echter unieke kenmerken waardoor ze zich toch onderscheiden
van de standaard dagelijkse bedrijfsuitoefening. Deze
gebeurtenissen kunnen dusdanig onregelmatig voorkomen en qua
grootte zo afwijkend zijn, dat ze als bijzondere resultaten worden
gerapporteerd om zo de gelegenheid te bieden een beter beeld te
verschaffen van de resultaten van de bedrijfsuitoefening. Andere
gebeurtenissen, zoals herstructureringen zijn zo omvangrijk en
hebben een dermate grote impact op de activiteiten en
kostenstructuur van het bedrijf, dat het ook in dit geval beter is
om deze als bijzondere resultaten te rapporteren en zo een beter
beeld te verschaffen van de resultaten. De financiële
consequenties van deze gebeurtenissen voor het bedrijf worden
daarom afzonderlijk gerapporteerd als bijzondere resultaten.
* Omzetboekingen (m.b.t. de machineverkopen van de Divisie Graphic
Systems) Volgend op de publicatie van de nieuwe richtlijn van de
Raad voor de Jaarverslaggeving ten aanzien van het verantwoorden
van omzet (270.2) worden machineverkopen vanaf 2003 als omzet
verantwoord nadat de apparatuur is geïnstalleerd, in plaats van op
het moment dat deze wordt afgeleverd.
* Autonome groei - Voor de berekening van autonome groeipercentages
wordt gecorrigeerd voor alle factoren die een goede beeldvorming
ten aanzien van de onderliggende ontwikkeling verstoren, zoals:
wisselkoerswijzigingen, acquisities, desinvesteringen, variaties
in het aantal werkdagen, de overgang naar een vertegenwoordiging
op provisiebasis bij onze dochteronderneming ASAP Software en de
wijziging in de omzetverantwoording van de Divisie Graphic Systems
* Gegevens die niet vallen binnen het kader van Algemeen Aanvaarde
Grondslagen voor Waardering en Resultaatbepaling Vaak worden er
cijfers gepresenteerd waarin bijzondere baten en lasten niet zijn
begrepen en/of vóór afschrijvingen (bijv. van goodwill) indien van
toepassing. Deze cijfers worden door Buhrmann beschouwd als
belangrijke indicatoren voor de onderliggende operationele gang
van zaken en zijn bedoeld om de transparantie van onze rapportages
te vergroten.
Op dit bericht is geen accountantscontrole toegepast.
Lees het volledige rapport (DOC, 641k).
disclaimer 5top
Laatst gewijzigd op : 15-4-2003
Buhrmann NV
Postbus 23456
1100 DZ Amsterdam
t. 020 651 11 11
f. 020 651 10 05
4e-mail