CREATIVE VENUE
ING Card: succesvolle start van nieuwe generatie creditcard
Persbericht
Hoofddorp, 9 november 2004
Consument gebruikt creditcard voor steeds meer aankopen; flexibel
gespreid terugbetalen groeit
ING Card meldt een succesvolle start met haar eerste nieuwe generatie
creditcard. De nieuwe creditcard geeft kaarthouders 24 uur per dag
inzicht in hun bestedingen en biedt hen de mogelijkheid om online het
terugbetalingstempo geheel flexibel in te geven of te wijzigen. Het
zelfstandige bedrijfsonderdeel van ING introduceerde de ING Card in
maart 2004 op de Nederlandse markt. In totaal noteerde ING Card al
ruim 60.000 nieuwe kaarthouders. De Nederlandse consument benut
enigszins sneller dan verwacht de nieuwe flexibele
gebruiksmogelijkheden. Bestedingsanalyses van kaarthouders over de
eerste zes maanden duiden op een veel breder gebruik bij aankopen dan
tot nu toe van kaarthouders bekend was. Duurdere aankopen waren
populair vlak voor de zomer. In de zomer was het gebruikelijke
seizoenspatroon te zien, meer transacties in binnen- en buitenland,
een oplopend transactievolume en een stijging van het uitstaand
krediet. De consument heeft zelf heel handig de flexibele
betalingsspreiding benut, aldus de directie van ING Card. Het
gemiddeld uitstaande krediet blijft min of meer constant hetgeen er op
duidt dat consumenten het terugbetalingstempo van de kortlopende
kredieten op de kaart heel goed zelf weten te regelen.
Consumenten worden steeds bewuster als het gaat om de kosten van
creditcard gebruik, zo signaleert ING Card. Met name zijn zij
kritischer op de rente die zij moeten betalen op hun uitstaande
creditcard kredieten. ING Card handhaaft daarom onverminderd de lage
rente van 12,68% per jaar. De consument is zich, aldus ING Card,
steeds bewuster van het feit dat met een lagere rente wezenlijk geld
bespaard kan worden. Daarom lanceerde ING Card begin november het
fenomeen Saldo Transfer. Consumenten die uitstaande kredietsaldi
hebben op andere creditcards, kunnen deze eenvoudig overzetten naar
een ING Card kredietsaldo en zo jaarlijks tientallen tot honderden
euros rentekosten besparen. Het aantal Saldo Transfer - aanvragen
overtreft reeds na enkele dagen alle verwachtingen.
De ING Card cijfers en trendanalyse liggen deels in lijn met de trend
die De Nederlandse Bank al eerder publiceerde, namelijk dat het
verstrekte en opgenomen krediet via creditcards toeneemt en andere
kredietfaciliteiten minder snel groeien. Ruim 80% van de nieuwe
kaarthouders gebruikt de ING Card actief en daarvan maakt ruim 70%
gebruik van gespreid terugbetalen. Opnames via geldautomaten zijn
populair mede door het scherpe tarief van drie euro per transactie.
Zoals bekend gemaakt bij de introductie, mikt ING Card met de nieuwe
generatie creditcard voornamelijk op de grote groep van twee miljoen
niet-creditcard gebruikers in Nederland.
Naast het Saldo Transfer maakte ING Card ook bekend dat per 1 november
2004 de jaarlijkse kaartbijdrage verlaagd is van 34 euro naar 25 euro
per jaar. Het kaartgebruik gedurende het eerste jaar was, en blijft
vooralsnog, gratis. Ook alle bestaande kaarthouders profiteren van
deze prijsverlaging. De lage rente op het uitstaande krediet van 1%
per maand (12,68% per jaar) blijft zoals gezegd onveranderd.
We willen na de succesvolle start, onze marktpositie verder versterken
en de entreedrempel voor nieuwe kaarthouders verlagen, aldus Paul
Collard, marketing directeur van ING Card. In de hausse van nieuwe
creditcards en betaalkaarten afgelopen zomer, blijft een zeer scherpe
marktpositionering noodzakelijk teneinde de beoogde opbouw van ons
marktaandeel vast te houden.
Collard vervolgt: De consument kan echt geld besparen op zijn
creditcard als hij kiest voor een lage rente. We zien rentetarieven om
ons heen van 17,5% en zelfs meer dan 20% op jaarbasis. Dat betekent
verschillen van 5-10% in ons voordeel. Die achterstand kun je als
aanbieder niet zo maar inlopen omdat het business model van die
aanbieder op die hoge rente is geënt. Wat betreft ons rentetarief
hebben we dus een troef in handen. We hebben echter als nieuwkomer op
de markt wel een lagere kaartbijdrage nodig als instap. Voor mensen
die nog niet eerder een kaart op zak hadden is dat belangrijk. Die
moeten immers nog ontdekken dat je beter goed naar de rentetarieven
kunt kijken dan naar de jaarlijkse kosten. Die lage rente in
combinatie met ING Cards nieuwe functionaliteiten bepaalt de
meerwaarde die de consument toekent aan onze creditcard. Met de
succesvolle start, heeft de consument haar eerste vertrouwen
uitgesproken, en dat is voor ons een prima basis voor klantloyaliteit
op lange termijn.
ING Card introduceerde half maart van dit jaar haar nieuwe generatie
creditcard, ING Card, en rekende met het nieuwe product, aldus
Collard, in één keer af met de vooroordelen die consumenten koesteren
tegen creditcards: duur, onveilig, geen overzicht, weinig controle
over uitgaven, alleen voor veelverdieners. De nieuwe creditcard biedt
extra financiële armslag. Daarbij haakt de kaart in op de
kredietbehoefte die consumenten hebben tussen roodstand op de
betaalrekening (hoge rente, lage limieten) en de persoonlijke lening
(hoge limieten, lange looptijd, lage rente, veel procedures). Daarbij
zijn vrijwel alle aankopen 200 dagen verzekerd tegen verlies en
diefstal en dat maakt ING Card een ideaal betaalmiddel voor grotere en
duurdere aankopen.
Noot aan de
redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
ING Card B.V.
Frank Witte, woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl
Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650
www.ingcard.nl
Over ING Card
ING Card startte als nieuwe zelfstandige Business Unit van ING Groep
in april 2003. Zij is een pan-Europese aanbieder van creditcards voor
algemeen gebruik. In Nederland en België zijn inmiddels alle huidige
creditcard activiteiten binnen ING groep ondergebracht bij ING
Card.
ING Card zal op afzienbare termijn de nieuwe ING Card in België
introduceren. Naar verwachting volgen Duitsland, Spanje en Italië
eveneens. De strategie van ING Card is er op gericht om actief te zijn
in die landen waar ING een goede naam- en merkbekendheid heeft. De
Business Unit wil tegelijkertijd een marktpositie bouwen op basis van
reeds aanwezige grote en aantrekkelijke ING klantenbestanden. De
aanwezigheid en het succes van ING Direct in diverse Europese landen,
creëert daartoe een belangrijke basis.
10 nov 04 11:00