CREATIVE VENUE

ING Card: succesvolle start van nieuwe generatie creditcard

Persbericht
Hoofddorp, 9 november 2004

Consument gebruikt creditcard voor steeds meer aankopen; flexibel gespreid terugbetalen groeit

ING Card meldt een succesvolle start met haar eerste nieuwe generatie creditcard. De nieuwe creditcard geeft kaarthouders 24 uur per dag inzicht in hun bestedingen en biedt hen de mogelijkheid om online het terugbetalingstempo geheel flexibel in te geven of te wijzigen. Het zelfstandige bedrijfsonderdeel van ING introduceerde de ING Card in maart 2004 op de Nederlandse markt. In totaal noteerde ING Card al ruim 60.000 nieuwe kaarthouders. De Nederlandse consument benut enigszins sneller dan verwacht de nieuwe flexibele gebruiksmogelijkheden. Bestedingsanalyses van kaarthouders over de eerste zes maanden duiden op een veel breder gebruik bij aankopen dan tot nu toe van kaarthouders bekend was. Duurdere aankopen waren populair vlak voor de zomer. In de zomer was het gebruikelijke seizoenspatroon te zien, meer transacties in binnen- en buitenland, een oplopend transactievolume en een stijging van het uitstaand krediet. De consument heeft zelf heel handig de flexibele betalingsspreiding benut, aldus de directie van ING Card. Het gemiddeld uitstaande krediet blijft min of meer constant hetgeen er op duidt dat consumenten het terugbetalingstempo van de kortlopende kredieten op de kaart heel goed zelf weten te regelen.

Consumenten worden steeds bewuster als het gaat om de kosten van creditcard gebruik, zo signaleert ING Card. Met name zijn zij kritischer op de rente die zij moeten betalen op hun uitstaande creditcard kredieten. ING Card handhaaft daarom onverminderd de lage rente van 12,68% per jaar. De consument is zich, aldus ING Card, steeds bewuster van het feit dat met een lagere rente wezenlijk geld bespaard kan worden. Daarom lanceerde ING Card begin november het fenomeen Saldo Transfer. Consumenten die uitstaande kredietsaldi hebben op andere creditcards, kunnen deze eenvoudig overzetten naar een ING Card kredietsaldo en zo jaarlijks tientallen tot honderden euros rentekosten besparen. Het aantal Saldo Transfer - aanvragen overtreft reeds na enkele dagen alle verwachtingen.

De ING Card cijfers en trendanalyse liggen deels in lijn met de trend die De Nederlandse Bank al eerder publiceerde, namelijk dat het verstrekte en opgenomen krediet via creditcards toeneemt en andere kredietfaciliteiten minder snel groeien. Ruim 80% van de nieuwe kaarthouders gebruikt de ING Card actief en daarvan maakt ruim 70% gebruik van gespreid terugbetalen. Opnames via geldautomaten zijn populair mede door het scherpe tarief van drie euro per transactie. Zoals bekend gemaakt bij de introductie, mikt ING Card met de nieuwe generatie creditcard voornamelijk op de grote groep van twee miljoen niet-creditcard gebruikers in Nederland.

Naast het Saldo Transfer maakte ING Card ook bekend dat per 1 november 2004 de jaarlijkse kaartbijdrage verlaagd is van 34 euro naar 25 euro per jaar. Het kaartgebruik gedurende het eerste jaar was, en blijft vooralsnog, gratis. Ook alle bestaande kaarthouders profiteren van deze prijsverlaging. De lage rente op het uitstaande krediet van 1% per maand (12,68% per jaar) blijft zoals gezegd onveranderd.

We willen na de succesvolle start, onze marktpositie verder versterken en de entreedrempel voor nieuwe kaarthouders verlagen, aldus Paul Collard, marketing directeur van ING Card. In de hausse van nieuwe creditcards en betaalkaarten afgelopen zomer, blijft een zeer scherpe marktpositionering noodzakelijk teneinde de beoogde opbouw van ons marktaandeel vast te houden.

Collard vervolgt: De consument kan echt geld besparen op zijn creditcard als hij kiest voor een lage rente. We zien rentetarieven om ons heen van 17,5% en zelfs meer dan 20% op jaarbasis. Dat betekent verschillen van 5-10% in ons voordeel. Die achterstand kun je als aanbieder niet zo maar inlopen omdat het business model van die aanbieder op die hoge rente is geënt. Wat betreft ons rentetarief hebben we dus een troef in handen. We hebben echter als nieuwkomer op de markt wel een lagere kaartbijdrage nodig als instap. Voor mensen die nog niet eerder een kaart op zak hadden is dat belangrijk. Die moeten immers nog ontdekken dat je beter goed naar de rentetarieven kunt kijken dan naar de jaarlijkse kosten. Die lage rente in combinatie met ING Cards nieuwe functionaliteiten bepaalt de meerwaarde die de consument toekent aan onze creditcard. Met de succesvolle start, heeft de consument haar eerste vertrouwen uitgesproken, en dat is voor ons een prima basis voor klantloyaliteit op lange termijn.

ING Card introduceerde half maart van dit jaar haar nieuwe generatie creditcard, ING Card, en rekende met het nieuwe product, aldus Collard, in één keer af met de vooroordelen die consumenten koesteren tegen creditcards: duur, onveilig, geen overzicht, weinig controle over uitgaven, alleen voor veelverdieners. De nieuwe creditcard biedt extra financiële armslag. Daarbij haakt de kaart in op de kredietbehoefte die consumenten hebben tussen roodstand op de betaalrekening (hoge rente, lage limieten) en de persoonlijke lening (hoge limieten, lange looptijd, lage rente, veel procedures). Daarbij zijn vrijwel alle aankopen 200 dagen verzekerd tegen verlies en diefstal en dat maakt ING Card een ideaal betaalmiddel voor grotere en duurdere aankopen.

Noot aan de
redactie:

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

ING Card B.V.
Frank Witte, woordvoerder
f.witte@creativevenue.nl

Tel. 020 - 4525225
Fax 020 - 4528650

www.ingcard.nl

Over ING Card
ING Card startte als nieuwe zelfstandige Business Unit van ING Groep in april 2003. Zij is een pan-Europese aanbieder van creditcards voor algemeen gebruik. In Nederland en België zijn inmiddels alle huidige creditcard activiteiten binnen ING groep ondergebracht bij ING Card.

ING Card zal op afzienbare termijn de nieuwe ING Card in België introduceren. Naar verwachting volgen Duitsland, Spanje en Italië eveneens. De strategie van ING Card is er op gericht om actief te zijn in die landen waar ING een goede naam- en merkbekendheid heeft. De Business Unit wil tegelijkertijd een marktpositie bouwen op basis van reeds aanwezige grote en aantrekkelijke ING klantenbestanden. De aanwezigheid en het succes van ING Direct in diverse Europese landen, creëert daartoe een belangrijke basis.

10 nov 04 11:00