10-11-2004
Mazda boekt uitstekend resultaat in eerste helft 2004
Mazda Motor Corporation heeft in de eerste helft van het financiële
jaar 2004 een bijzonder sterke stijging van het bedrijfsresultaat
gerealiseerd, zo is vandaag bekendgemaakt.
Dit zorgt ervoor dat de Japanse automobielfabrikant het financiële
jaar 2004 naar alle waarschijnlijkheid in de boeken kan schrijven als
het allerbeste jaar ooit. In de eerste helft van het boekjaar 2004,
dat eindigde op 30 september jl., kende Mazda een stijging van alle
resultaten. De geconsolideerde omzet in deze periode bedroeg 1.320,6
miljard yen ( 9,6 miljard), een stijging van 9% ten opzichte van
dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 53% naar
43,5 miljard yen ( 317,5 miljoen), terwijl de netto winst vergeleken
met vorig jaar met 68% groeide naar 18,7 miljard yen ( 136,5 miljoen).
Deze groei in de resultaten werd grotendeels gerealiseerd door een
groeiende omzet dankzij een continu sterke verkoopkracht in Europa.
Dit werd op zijn beurt veroorzaakt door de verkoop van succesvolle
modellen als de Mazda3 en door de continue inspanningen van de
onderneming tot kostenreductie via het Achieve Best Cost (ABC) plan.
Mazda Representative Director en Chief Financial Officer Gideon
Wolther: Ik ben bijzonder verheugd dat ik opnieuw een zeer gunstig
financieel resultaat mag presenteren. Sterke impulsen in de eerste
helft van dit boekjaar geven ons het vertrouwen dat ook de resultaten
over het gehele boekjaar zullen stijgen. We zijn hard op weg om het
beste resultaat ooit in de geschiedenis van Mazda te halen, een
bedrijfsresultaat van 78 miljard yen ( 569,3 miljoen). En daarbij moet
ik dan ook nog opmerken dat de laatste keer dat we bijna een dergelijk
resultaat behaalden, in 1985, 1 dollar 245 yen waard was.
Financiële resultaten 1e helft boekjaar 2004
De geconsolideerde omzet was 1.320,6 miljard yen ( 9,6 miljard), een
toename van 111,1 miljard yen ( 810,8 miljoen) ten opzichte van de 1e
helft van 2003. Het bedrijfsresultaat bedroeg 43,5 miljard yen ( 317,5
miljoen), een stijging t.o.v. vorig jaar met 15,1 miljard yen ( 110,2
miljoen). De genormaliseerde winst was 36,9 miljard yen ( 269,3
miljoen), 17,9 miljard ( 130,6 miljoen) meer dan in de 1e helft van
2003, met een stijging van de netto winst van 7,5 miljard yen ( 54,7
miljoen) naar 18,7 miljard yen ( 136,5 miljoen).
De geconsolideerde cash flow was negatief op 14 miljard yen ( 102,2
miljoen). De netto schuld nam toe met 5,2 miljard yen ( 37,9 miljoen)
tot 363,3 miljard yen ( 2,6 miljard) vergeleken met het eind van het
financiële jaar 2003. De verhouding vreemd geld / eigen vermogen
verbeterde met 10% punten naar 151%.
Financiële prognose boekjaar 2004
Mazda kondigde tevens een toename aan van het resultaat over het hele
boekjaar 2004, waaronder een verwacht bedrijfsresultaat van 78 miljard
yen ( 569,3 miljoen), wat een historisch record zal betekenen. De
verwachting is dat alle resultaten aan het eind van het boekjaar 2004
hoger zullen zijn dan einde boekjaar 2003.
De verwachting is dat de verkoopopbrengsten over het hele boekjaar
2004 ongeveer 2.710 miljard yen ( 19,8 miljard) zullen bedragen, een
toename van 5% ten opzichte van het boekjaar 2003. Dit is exclusief de
invloed van de verandering van het boekjaar bij overzeese activiteiten
in 2003.
De verwachting is dat het bedrijfsresultaat zal eindigen op 78 miljard
yen ( 569,3 miljoen), een toename van 7,8 miljard yen ( 56,9 miljoen)
ten opzichte van het financiële jaar 2003 en een toename van 8 miljard
yen ( 58,4 miljoen) ten opzichte van eerdere prognoses. Ook de
prognoses voor de genormaliseerde winst en de netto winst in het
boekjaar 2004 zijn hoger dan voorheen.
Nieuwe prognoses financiële resultaat boekjaar 2004
Verkoopopbrengsten: 2.710 miljard yen ( 19,8 miljard), een stijging
van 135 miljard yen ( 985,3 miljoen) ten opzichte van het boekjaar
2003, exclusief de invloed van de erandering van het boekjaar
Bedrijfsresultaat: 8 miljard yen ( 569,3 miljard), een toename van 7,8
miljard yen ( 56,9 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003
Genormaliseerde winst: 74 miljard yen ( 540,1 miljoen), een stijging
van 16 miljard yen ( 116,8 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003
Netto winst: 37 miljard yen ( 270,0 miljoen), een toename van 3,1
miljard yen ( 22,6 miljoen) t.o.v. boekjaar 2003
Mazda Momentum
Tegelijkertijd met de bekendmaking van de half jaar cijfers en de
prognoses voor het financiële jaar 2004 heeft het management van Mazda
Motor Corporation ook aangegeven dat het verdere steun geeft aan wat
genoemd wordt het Mazda Momentum. In dit businessplan voor de
middenlange termijn is de visie verwerkt waar de onderneming over 10
jaar wil staan. Ook staan hierin de plannen voor de basis van waaruit
Mazda op grote schaal verder wil groeien, terwijl het tegelijkertijd
de huidige, positieve resultaten en verkoopcijfers wil vasthouden.
Onder het motto Mazda Momentum heeft het managementteam nieuwe plannen
ontwikkeld, waarin alle energie van de onderneming is gericht op het
handhaven van het met hard werken verdiende huidige momentum zegt
Hisakazu Imaki, President en CEO van Mazda Motor Corporation. We
hebben een significante vooruitgang doorgemaakt, maar toch ben ik nog
niet helemaal tevreden. We moeten het momentum dat we nu hebben verder
uitbouwen. De komende periode zal heel cruciaal voor ons zijn. We
hebben een duidelijk idee waar we willen zijn over 10 jaar, maar
voorlopig moeten we eerst goede resultaten neerzetten, onze positie op
de belangrijkste markten verder verstevigen, meer investeren in R&D,
wereldwijd meer efficiëntie zien te vinden en onze human resources
optimaliseren aldus Imaki. Mazda Momentum bevat ook de meest
belangrijke corporate doelstellingen voor het boekjaar 2006. Eén
doelstelling is het vestigen van een nieuw record met het
bedrijfsresultaat, dat boven de 100 miljard yen ( 729,8 miljoen) moet
komen te liggen. De verwachting is dat dit resultaat behaald wordt met
de verkoop (wholesales) van 1,25 miljoen eenheden, 120.000 meer dan er
aan het eind van het boekjaar 2004 verwacht worden. Mazda richt zich
daarnaast ook op het terugdringen van de verhouding vreemd geld /
eigen vermogen van de huidige 151% naar minder dan 100% aan het eind
van het boekjaar 2006.
Om deze financiële en ondernemingsdoelstellingen te halen ligt het
accent op de volgende vier maatregelen:
* Versterken van de belangrijkste markten;
* Versterken van Research & Development;
* Verbeteren van wereldwijde efficiëntie en synergie;
* Optimaliseren Human Resources.
Meer specifiek zullen de acties op de verschillende markten er op
gericht zijn om de klanttevredenheid te vergroten en zullen er voor
die markten speciale nieuwe modellen worden ontwikkeld, waaronder drie
SUV/cross-over modellen, in eerste instantie bedoeld voor de
Noord-Amerikaanse markt. De plannen omvatten verder een grotere
investering in R&D en wel met 30% aan het eind van het boekjaar 2006.
Ook zal het tempo waarin nieuwe productintroducties plaatsvinden,
worden versneld: tot aan het eind van 2006 staan er totaal 16
belangrijke productintroducties gepland op de meest belangrijke
markten.
In Mazda Momentum staan verder plannen voor het verder verbeteren van
de wereldwijde efficiëntie en synergie op het gebied van R&D,
productie en logistiek. Ook de persoonlijke ontwikkeling van de
medewerkers staat centraal, in navolging van het succes op dit gebied
in de afgelopen vier jaar. Het Mazda Business Leadership Development
programma (MBLD) zal hierbij nog steeds een belangrijke rol spelen.
De uitdaging van mijn managementteam is het vinden van de juiste
verhouding tussen investeren in de toekomst en het vasthouden van het
huidige momentum volgens Imaki. Ik denk dat het een heel uitdagende
periode zal worden voor Mazda, een periode met fundamentele
veranderingen. Maar we zullen moeten bouwen aan een stevige basis en
zorgen voor een onafgebroken momentum. Een volledig committment aan
deze doelstellingen en aan een zorgvuldige uitvoering van de
bijbehorende taken zal de hoeksteen vormen van Mazda Momentum.
* 1 euro = 137,02 yen (koers van 30 september 2004).
AutoRai