Ingezonden persbericht
Persbericht 19 november 2004
Samenwerkende inwonersgroepen hebben volste vertrouwen in Provinciale Staten inzake grootschalige windturbinelocaties
Met het schrijven van 16 november jl. liet Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten weten dat zij de locaties grootschalige windturbines en het CBB (Concrete Beleids Beslissing, het dwingend bestuursbesluit) wil handhaven. Dit in tegenstelling tot wat de Statencommissie Ruimte en Groen stelt, namelijk dat een selectie van de locaties (48,4 MW) in het Streekplan komt en de uiteindelijke beslissing bij de gemeenten moet liggen.
Dat Gedeputeerde Staten aan het ontwerp Streekplan wil vasthouden, verbaast de binnen de provincie samenwerkende inwonersgroepen 'Geen Windmolens bij Woonwijken' niet. GS wil uiteraard tegenover de BLOW-partners (het Rijk en de andere provincies) kunnen stellen, dat zij er alles aan heeft gedaan de 50 MW-inspanningsverplichting van de Bestuursovereenkomst Landelijke Ont-wikkeling Windenergie (BLOW) in een concreet plan om te zetten.
Maar waarom GS zo tegen Provinciale Staten - het hoogste bestuursorgaan - ingaat, nu deze zover is gegaan dat er voor 48,5 MW aan locaties in het Streekplan wordt opgenomen, verbaast de inwoners-groepen wel. Gedeputeerde Staten heeft hiermee immers niets te verliezen. Ook is het vreemd dat GS voorbij gaat aan de conclusies van haar eigen en eerder uitgebrachte 'Nota van Beantwoording'. Van de twee in die nota als vervallen aangemerkte locaties, wordt nu weliswaar de locatie Harmelen-Oost weggelaten - wat dus terecht is - maar de locatie Amsterdam-Rijnkanaal (Wijk bij Duurstede) wordt opeens weer opgevoerd. Verder wijst GS de locatie Amsterdam-Rijnkanaal bij Baambrugge nu af, terwijl ze deze locatie nota bene in haar 'Nota van Beantwoording' zelf aanwees als alternatief voor de locatie A2, Abcoude/Baambrugge/Vinkeveen. Is GS nog wel bij de les?
De commissie Ruimte en Groen heeft gesteld dat het geen CBB (dwingend besluit) mag worden en dat de gemeenten, op basis van 'wel-of-geen draagvlak' de uiteindelijke beslissing moeten kunnen nemen. Deze opstelling is geheel conform de wet, die de autonomie van de gemeente beschrijft. GS wil daar van afwijken. Waarschijnlijk omdat zij bang is dat het draagvlak bij gemeenten en inwoners onvoldoende is, wil zij de locaties dwingend opleggen.
Dit is in schrille tegenstelling tot opmerkingen in bovengenoemd schrijven van GS, zoals:
- 'veelvuldig overleg met gemeenten',
- 'met respect voor de lokale directe betrokkenheid en de samenwerkingsgedachte tussen
gemeenten en provincie',
- 'wij zoeken het evenwicht tussen (leef)kwaliteit en druk op de ruimte'
en
- 'maatschappelijk draagvlak voor een streekplan is uiteraard van wezenlijk belang:
we maken het plan immers niet voor onszelf en maatschappelijk draagvlak vergroot
de kans van realisering'.
Het wordt echter een schimmenspel wanneer GS de mening van gemeenten en inwoners (4500 be-denkingen t.b.v. behoud van hun leefkwaliteit) naast zich neer legt. Waar is dan het democratische respect gebleven?
Het voorstel van de Statencommissie Ruimte en Groen vertolkt het standpunt van de fracties en valt als een belofte aan gemeenten en inwoners te beschouwen. De provinciale werkgroepen vanuit de inwoners hebben er dan ook het volste vertrouwen in dat Provinciale Staten in december haar stand-punt met betrekking tot de 'grootschalige locaties windturbines' handhaaft en de zeggenschap van gemeenten en inwoners over hun leef- en woonkwaliteit onverkort in stand houdt.
-----------------------
'Geen Windmolens bij Woonwijken'
Abcoude: Comité Baambrugge, Abcoude, Vinkeveen
Maarssen: Wijkcommissie Zwanenkamp
Woerden: Belangen Woerdense Inwoners
Wijk bij Duurstede: Belangen Wijkersloot e.o.
Houten: De Omwonenden Veerwagenweg
Lopik: Windkracht 10
Gemeenschappelijk contactadres: ( Standerdmolen 21, 3481 AE Harmelen
@ positioning.bakker@hccnet.nl
( 0348-44.2016
---- --