---
B&W geeft basismaatregelen vrij voor inspraak
Het college van B&W heeft besloten over de beleidsuitgangspunten voor
de uitwerking van het wijkverkeersplan 19e eeuwse Schil. Hierbij is
rekening gehouden met de reacties van burgers op en na de
bijeenkomsten in januari en juni dit jaar. Op basis van de
beleidsuitgangspunten is bepaald welke maatregelen minimaal moeten
worden genomen om het doel van het verkeersplan te bereiken. Doel is
het creëren van een leefbare woonomgeving voor bewoners en
bereikbaarheid van de diverse functies in de 19e eeuwse Schil en de
historische binnenstad. Op 12 november start de inspraak over de
basismaatregelen.
Het vastleggen van de uitgangspunten en de daarop gebaseerde
basismaatregelen is een belangrijke stap op weg naar het uiteindelijke
verkeersplan. Daarom worden de basismaatregelen vrijgegeven voor
inspraak en liggen van 12 november tot 9 december ter inzage op het
stadskantoor. Bewoners en belanghebbenden in de 19e eeuwse Schil
worden deze week geïnformeerd via een brief en een samenvatting van de
rapportage met beleidsuitgangspunten en basismaatregelen. De
samenvatting en complete rapportage staan vanaf 12 november ook op
www.dordrecht.nl.
Vervolg procedure
Het is de bedoeling dat het college van B&W na het afwegen van de
inspraakreacties een besluit neemt in februari 2005. Dan volgt
behandeling door de commissie Ruimte en Economie in maart 2005.
Definitieve vaststelling door de gemeenteraad staat in mei 2005
gepland. Ondertussen werkt de sector Stadsontwikkeling aan het
definitieve verkeersplan 19e eeuwse Schil. Daarin komt een
maatregelenkaart, waarop per straat wordt aangegeven welke ingreep
waar komt. Ook deze maatregelenkaart wordt eerst voorgelegd aan B&W en
de gemeenteraad en besproken met bewoners en belanghebbenden. Pas
daarna wordt tot uitvoering overgegaan.
De beleidsuitgangspunten
1. Parkeren bewoners. Goede parkeervoorzieningen in de buurt van de
woning. Bij voorkeur parkeren op eigen terrein (zeker bij
nieuwbouw). Als dat niet mogelijk is, is parkeren op straat het
uitgangspunt.
2. Parkeren werkenden/bezoekers. De groei van het bezoekersparkeren
opvangen via parkeren aan de flank (Energiehuis/Weeskinderendijk,
waarbij moet worden gezorgd voor transport van en naar de
binnenstad) en parkeergarages in Schil en historische binnenstad.
Aan de winkelstraten in de Schil moeten voldoende
bezoekersplaatsen blijven bestaan.
3. Leefbaarheid. De leefkwaliteit in de Schil staat voorop.
Uitgangspunt is dat de milieunormen voor lucht en geluid niet
overschreden worden. Het doorgaande verkeer, dat geen relatie
heeft met Binnenstad of Schil, wordt geconcentreerd op de
hoofdroutes.
4. Verkeersveiligheid. Eén van de hoofddoelstellingen is het
verbeteren van de verkeersveiligheid. De 8 `black spots' in de
Schil (kruispunten waar in de periode 1999-2003 meer dan 6
letselongevallen hebben plaatsgevonden) worden aangepakt. In de
wegenstructuur wordt een onderscheid gemaakt tussen 30 km/u in
verblijfsgebieden en 50 km/u op hoofdwegen.
5. Fietsroutes. De fiets is één van de belangrijkste vervoersmiddelen
naar de Binnenstad. De hoofdfietsroutes zullen voldoende kwaliteit
moeten hebben met waar nodig aparte fietsvoorzieningen.
6. Autostructuur. Doorgaand verkeer concentreren op de hoofdwegen.
7. Afbakening Verkeersplan Schil. Door de groei van het verkeer
zullen op de hoofdstructuur knelpunten ontstaan, die niet alleen
binnen het Verkeersplan Schil op te lossen zijn. Het betreft de
Oranjelaan, Sumatraplein, Oranjepark/Toulonselaan en mogelijk de
Burgemeester de Raadtsingel. De doorstroming van het verkeer (ook
openbaar vervoer) zal via het Mobiliteitsplan Dordrecht worden
geregeld. (opmerking: aan het Mobiliteitsplan wordt op dit moment
gewerkt. Naar verwachting wordt de nota in de loop van 2005 in de
politiek behandeld)
De basismaatregelen
1. Parkeeroverlast voor bewoners in de Schil tegengaan. O.a. door
beter benutten van beschikbare parkeerruimte en op langere termijn
aanscherpen van beleidsregels en mogelijke herindeling van de
vergunningssectoren in de historische binnenstad en Schil.
2. Hoofdwegen 50 km/uur; overige wegen onder 30 km/uur regime laten
vallen.
3. `Black spots' aanpakken (kruispunten waar in de periode 1999-2003
meer dan 6 letselongevallen hebben plaatsgevonden)
4. Stil asfalt aanbrengen op de Achterhakkers.
5. Verkeerslichtenregeling van kruispunten op hoofdwegen efficiënter
afstellen (bevordert verkeersveiligheid en doorstroming).
6. Afsluiten C. de Wittstraat en Wilhelminastraat.
7. Afsluiten Groenedijk, aan de zijde van de Oranjelaan.
8. In Schil-oost zoeken naar een geschikte locatie voor als er een
nieuwe garage nodig is.
Kaartje Basismaatregelen Verkeersplan 19e eeuwse Schil
Onderschrift bij kaartje Basismaatregelen verkeersplan 19e eeuwse
schil:
Op dit kaartje zijn de basismaatregelen ingetekend. Of de
hoofdstructuur voldoende uitgebreid is, wordt nog bezien door de
brandweer. Mogelijk is een extra verbinding met een maximale
rijsnelheid van 50 km nodig tussen de Oranjelaan en het Kromhout.
Dit, om in het geval van calamiteiten op tijd ter plaatse te zijn.