RAND EUROPE
Europees onderzoek: bedrijf van de toekomst is virtueel en slim
In Europa ontstaan steeds meer bedrijven die dankzij een flexibele
organisatie en handig gebruik van informatietechnologie, snel kunnen
reageren op de markt. Deze bedrijven hebben sinds kort een naam,
'virtuele, slimme organisaties'(VSO) en hun betekenis voor Europa is
onderzocht. VSO's blijken een grote economische voorsprong te hebben
ten opzichte van traditionele bedrijven. Tegelijkertijd worden ze
beperkt in hun ontwikkeling, onder andere door regelgeving die
flexibele inzet van arbeidskrachten bemoeilijkt. Het onderzoek is
uitgevoerd door RAND Europe, in samenwerking met het Danish Technology
Institute en Adecco Cornix Ltd. (UK), in opdracht van de Europese
Commissie.
RAND Europe heeft in kaart gebracht hoe VSO's opereren, hoe ze
ontstaan en hoe de overheid de opkomst van dit soort bedrijven kan
bevorderen. Het prototype VSO heeft geen traditionele
bedrijfsstructuur maar is een doelgerichte netwerkorganisatie die
steeds van vorm verandert. Ook fysiek wijkt de VSO af van gangbare
bedrijven. Een VSO investeert nauwelijks in bedrijfsmiddelen en houdt
de kosten laag door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van
internet. Werknemers worden ingehuurd op tijdelijke basis.
De onderzoekers stellen dat Europa zich alleen kan ontwikkelen tot een
geavanceerde, concurrerende kenniseconomie als meer VSO's van de grond
kunnen komen. Overheden moeten daaraan meewerken. Ze moeten een
klimaat scheppen waarin onconventionele ondernemingsvormen kunnen
gedijen en waarin voortdurend wordt gezocht naar nieuwe bedrijfsmatige
toepassingen van informatietechnologie. Dat kan betekenen dat het
maatschappelijk belang van economische groei soms op gespannen voet
staat met belangen van individuele werknemers of bedrijven. Ook de
financiering van VSO's is vaak een probleem. Omdat ze niet groeien
volgens gangbare patronen, is het niet gemakkelijk om
investeringskapitaal te verwerven. De onderzoekers doen aanbevelingen
voor verder onderzoek naar mogelijke oplossingen voor deze
dilemma's.
RAND is een onafhankelijk onderzoeksinstituut voor beleidsanalyse en
heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland en
Nederland (Leiden).
Het rapport 'Europe, competing: market prospects, business needs and
technological trends for virtual, smart organisations in Europe' is
op te halen via de website van
RAND: www.rand.org/publications/MG/MG195/. Voor nadere inlichtingen
of interviews met de kunt u contact opnemen met een van de
onderzoekers, Maarten Botterman, RAND Europe, 071 5245151 of
maarten@rand.org.
09 nov 04 08:43