RAND EUROPE

Europees onderzoek: bedrijf van de toekomst is virtueel en slim

In Europa ontstaan steeds meer bedrijven die dankzij een flexibele organisatie en handig gebruik van informatietechnologie, snel kunnen reageren op de markt. Deze bedrijven hebben sinds kort een naam, 'virtuele, slimme organisaties'(VSO) en hun betekenis voor Europa is onderzocht. VSO's blijken een grote economische voorsprong te hebben ten opzichte van traditionele bedrijven. Tegelijkertijd worden ze beperkt in hun ontwikkeling, onder andere door regelgeving die flexibele inzet van arbeidskrachten bemoeilijkt. Het onderzoek is uitgevoerd door RAND Europe, in samenwerking met het Danish Technology Institute en Adecco Cornix Ltd. (UK), in opdracht van de Europese Commissie.

RAND Europe heeft in kaart gebracht hoe VSO's opereren, hoe ze ontstaan en hoe de overheid de opkomst van dit soort bedrijven kan bevorderen. Het prototype VSO heeft geen traditionele bedrijfsstructuur maar is een doelgerichte netwerkorganisatie die steeds van vorm verandert. Ook fysiek wijkt de VSO af van gangbare bedrijven. Een VSO investeert nauwelijks in bedrijfsmiddelen en houdt de kosten laag door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden van internet. Werknemers worden ingehuurd op tijdelijke basis.

De onderzoekers stellen dat Europa zich alleen kan ontwikkelen tot een geavanceerde, concurrerende kenniseconomie als meer VSO's van de grond kunnen komen. Overheden moeten daaraan meewerken. Ze moeten een klimaat scheppen waarin onconventionele ondernemingsvormen kunnen gedijen en waarin voortdurend wordt gezocht naar nieuwe bedrijfsmatige toepassingen van informatietechnologie. Dat kan betekenen dat het maatschappelijk belang van economische groei soms op gespannen voet staat met belangen van individuele werknemers of bedrijven. Ook de financiering van VSO's is vaak een probleem. Omdat ze niet groeien volgens gangbare patronen, is het niet gemakkelijk om investeringskapitaal te verwerven. De onderzoekers doen aanbevelingen voor verder onderzoek naar mogelijke oplossingen voor deze dilemma's.

RAND is een onafhankelijk onderzoeksinstituut voor beleidsanalyse en heeft vestigingen in de Verenigde Staten, Duitsland, Engeland en Nederland (Leiden).

Het rapport 'Europe, competing: market prospects, business needs and technological trends for virtual, smart organisations in Europe' is op te halen via de website van
RAND: www.rand.org/publications/MG/MG195/. Voor nadere inlichtingen of interviews met de kunt u contact opnemen met een van de onderzoekers, Maarten Botterman, RAND Europe, 071 5245151 of maarten@rand.org.


09 nov 04 08:43