Gemeente Utrecht
2004 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
96 Vragen van de heer drs. H.H. Janssen
(ingekomen 14 oktober 2004)
De CDA fractie heeft met stijgende verbazing kennis genomen van de besluiten die het college heeft genomen met betrekking tot het autoverkeer in en rond De Meern, temeer omdat zowel de wijkraad Vleuten - De Meern, de ondernemersvereniging Leidsche Rijn en een groot aantal bewoners uit Veldhuizen en De Meern anders geadviseerd hebben. Het betreft de volgende besluiten:
. De Rijksstraatweg wordt tussen de Loobrug en Meridiaan (Regenboogbrug) in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
. De Alendorperweg wordt afgesloten voordat de nieuwe Stroomweg De Tol open gaat.
Het gevolg van deze maatregelen zal onder meer zijn dat de Castellumlaan en de Zandweg in De Meern in de toekomst nog meer belast zullen worden dan nu al het geval is. Bovendien zal ten gevolge van deze besluiten meer gemotoriseerd verkeer alternatieve routes door de wijken 't Weer en Nijevelt gaan zoeken. Het CDA acht dit volstrekt ongewenst en heeft daarom de volgende vragen aan het college:
1. Bent u met ons van mening dat het onwenselijk is dat de Castellumlaan en de Zandweg nog zwaarder belast zullen worden in de toekomst? Wat gaat het college doen om dit te voorkomen? En wat gaat u doen om sluipverkeer door de wijken 't Weer en Nijevelt tegen te gaan?
2. Ter ontlasting van de bestaande wegen van De Meern naar Vleuten ('t Zand, Zandweg en Europaweg) is een nieuwe noord-zuidverbinding geprojecteerd ten oosten van 't Zand. Nu al afsluiten van de Alendorperweg heeft tot gevolg dat per direct de andere bestaande wegen naar Vleuten zwaarder worden belast. Bent u met ons eens dat dit een ongewenste situatie is?
3. Door de Alendorperweg voorlopig open te houden wordt het verkeer richting Vleuten over meerdere wegen (Alendorperweg, Europaweg, 't Zand, Zandweg) verdeeld. Waarom wacht u niet met afsluiting van de Alendorperweg totdat genoemde nieuwe noord-zuidverbinding gereed is?
Eerder heeft het CDA voorgesteld verkeer komend uit westelijke richting tussen de Loobrug en de kern De Meern ook in de toekomst mogelijk te houden. Het college stelt nu dat dit niet mogelijk is omdat hiervoor langs dit deel van de Rijksstraatweg een weg parallel aan de HOV baan zou moeten worden aangelegd, waardoor een deel van De Balije niet zou kunnen worden gebouwd. Volgens de CDA fractie is er tussen de toekomstige HOV baan en de Leidsche Rijn wel degelijk ruimte voor het aanleggen van een rijstrook voor eenrichtingsverkeer, zonder dat daarvoor geplande woningbouw in De Balije hoeft te wijken.
4. Heeft het college overwogen de strook die ontstaat tussen HOV baan en Leidsche Rijn te benutten voor het aanleggen van zo'n rijstrook voor eenrichtingsverkeer, met een breedte van drie tot vier meter? Zo nee, waarom niet?
5. Aan de noordkant van de wijk Nijevelt zijn een bejaardenhuis, bejaardenwoningen en een gezondheidscentrum (tandarts en huisarts) gevestigd. Het gevolg van de besluiten die het college heeft genomen is dat alle verkeer naar deze voorzieningen door de hele wijk Nijevelt zal moeten rijden. Ook dit vinden wij ongewenst, Is het college dit met ons eens? Zo nee, waarom niet?
Om bovengenoemd probleem te voorkomen heeft het CDA eerder al het doortrekken van de weg tegenover Meridiaan (Regenboogbrug) als alternatief bepleit. Daardoor kan verkeer uit de wijk 't Weer genoemde voorzieningen bereiken zonder door de hele wijk Nijevelt te hoeven rijden. Een tweede alternatief om het genoemde probleem te voorkomen is het in twee richtingen openstellen van de Rijksstraatweg tussen Meridiaan en Boekbinderslaan (circa 30 meter) of het laten meerijden van bestemmingsverkeer over de HOV baan over deze beperkte afstand.
6. Heeft het college genoemde alternatieven wel overwogen? Zo ja, waarom is dan besloten van deze alternatieven af te zien? Zo nee, waarom niet?
Antwoord van burgemeester en wethouders
(verzonden 9 november 2004)
Op 9 januari 2003 heeft uw raad de Actualisatie van de Ontwikkelingsvisie Leidsche Rijn vastgesteld.
De verkeersstructuur die hier onderdeel van uit maakt is erop gericht de woongebieden te ontzien en het gemotoriseerde verkeer af te wikkelen op de hoofdinfrastructuur (ring rond Veldhuizen en De Meern, analoog aan de verkeersstructuur van Houten).Omdat in deze opzet het autoverkeer wel in één richting op de Rijksstraatweg kon blijven rijden, bleek uit modelberekeningen dat een forse toename op die route werd verwacht en dat daarmee ook de belasting van Nijevelt, de Meerndijk en de Castellumlaan zou toenemen. Omdat ons College dit een ongewenste ontwikkeling vindt hebben wij op 30 maart 2004 besloten een verkeersbesluitprocedure te starten voor afsluiting van de Rijksstraatweg en het instellen van éénrichtingsverkeer op de Zandweg. De raadscommissie voor Verkeer en Beheer heeft hiervoor in haar vergadering van 25 mei 2004 in meerderheid haar steun uitgesproken.
Onderdeel van de verkeersbesluitprocedure waren twee informatieavonden waarbij in totaal ongeveer 300 belangstellenden zijn geweest. Uiteindelijk zijn 66 schriftelijke reacties ingediend: 20 over de Zandweg, 28 over de Rijksstraatweg, 17 over de veranderende bereikbaarheid van de wijk Nijevelt en 1 algemene reactie. De inhoud van deze zienswijzen overziend bestond er voor ons geen aanleiding om af te zien van de voorgenomen verkeersbesluiten of deze aan te passen. Wel hebben wij op basis van de reacties op 5 oktober jl. besloten een aantal aanvullende maatregelen te treffen op de Castellumlaan (in-/uitritconstructie en aanvullende bewegwijzering), Zandweg (aanleg extra plateaus), Alendorperweg (starten verkeersbesluitprocedure), De Balije (beschikbaarheid fietsverbindingen) en onderzoek naar de ontsluiting van zorgcomplex Nijevelt.
1. Uw veronderstelling dat de Zandweg na afsluiting van de Rijksstraatweg zwaarder belast zal worden is niet juist. Deze gaat namelijk gepaard met het instellen van eenrichtingsverkeer op de Zandweg (tussen Meridiaan en Europaweg). Berekeningen van te verwachten verkeersintensiteiten op de Zandweg na uitvoering van de maatregelen op de Rijksstraatweg en Zandweg laten zelfs een afname van autoverkeer op de Zandweg ten opzichte van de huidige situatie zien.
Ten aanzien van de Castellumlaan zal er als gevolg van de genoemde verkeersbesluiten naar verwachting helaas een geringe stijging plaatsvinden van het aantal motorvoertuigen per etmaal (maximaal 500). Om die stijging zo gering mogelijk te houden wordt voorgesteld een inritconstructie met een plateau op de kop van de Castellumlaan, bij de aansluiting op de rotonde 't Zand aan te leggen. Dit plateau zorgt ervoor dat de route ' t Zand - Castellumlaan als 'ondergeschikte' weg aansluit op de rotonde, waardoor doorgaand autoverkeer wordt gestimuleerd gebruik te maken van de snellere ringstructuur rondom de woonkern De Meern (Langerakbaan - Oudenrijnseweg - C. H. Letchertweg). Daarnaast wordt autoverkeer met aanvullende bewegwijzering bij de afrit van de A12 en op de rotonde ' t Zand zelf verwezen naar de snellere route via deze rondwegen. In de definitieve situatie (gepland in 2007) moet de Castellumlaan via een bypass rechtstreeks op de Langerakbaan worden aangesloten. Door deze maatregel wordt verkeer in de definitieve situatie nog meer gestuurd naar de rondwegen, met als gevolg een afname van autoverkeer op de Castellumlaan.
Als gevolg van de verkeersbesluiten op de Rijksstraatweg en de Zandweg zal sprake zijn van een verschuiving van de verkeersstromen die voorheen gebruik maakten van deze routes. Een gedeelte van dit verkeer zal naar verwachting gebruik gaan maken van de routes door 't Weer. Bij benadering is berekend dat het aantal motorvoertuigen per dag dat via 't Weer rijdt toe zal nemen van ruim 3.000 naar circa 4.000 motorvoertuigen per etmaal. Voor een 30 km/h-gebied zoals 't Weer is dit acceptabel.
In de wijk Nijevelt verwachten wij geen sluipverkeer. Door de verkeersmaatregelen op de Rijksstraatweg verandert alleen de ontsluiting van de wijk op de hoofdwegenstructuur voor delen van de wijk. Bestemmingsverkeer dat in de huidige situatie de Rijksstraatweg gebruikt om van en naar de wijk Nijevelt te rijden zal door deze verkeersmaatregel andere routes moeten kiezen. Autoverkeer kan de wijk ook in de nieuwe situatie via de Rijksstraatweg verlaten. Alleen de wijk in zal een andere route moeten worden gekozen. Hiervoor lijkt de meest logische route via de Van Heemskerklaan. Dit zal met name gelden voor delen van de wijk Nijevelt die in het directe invloedsgebied van de Rijksstraatweg liggen, dus het noordwestelijke deel van de woonwijk Nijevelt.
2. Het afsluiten van de Alendorperweg is noodzakelijk voordat medio 2005 de Stroomweg De Tol in gebruik wordt genomen. Verkeersmodellen geven aan dat er in dat geval rekening gehouden moet worden met een sterke toename van het autoverkeer op de Alendorperweg die hiervoor ongeschikt is. Het afsluiten van de Alendorperweg heeft geen gevolgen voor de Castellumlaan en de Zandweg. De Alendorperweg sluit bij de rotonde 't Zand aan op de Burg. Middelweerdweg/Langerakbaan. Door het afsluiten van de Alendorperweg zal autoverkeer tussen De Meern en Vleuten deels gebruik gaan maken van een route via 't Zand. Deze sluit op dezelfde locatie aan op de rotonde 't Zand, die is opgenomen in de nieuwe hoofdstructuur van Leidsche Rijn. Het autoverkeer vervolgt in dat geval dezelfde route als bij een open Alendorperweg. Wij constateren dat er geen verschuivingen plaatsvinden van autoverkeer naar de Castellumlaan of Zandweg als gevolg van een afsluiting van de Alendorperweg.
Het afsluiten van de Alendorperweg past binnen het eindbeeld voor de autostructuur zoals deze door uw raad in de 'Actualisatie van de Ontwikkelingsvisie Leidsche Rijn' op 9 januari 2003 is vastgesteld en binnen de ontwikkelingen in het Leidsche Rijn park. Voor het afsluiten van de Alendorperweg zal een verkeersbesluitprocedure doorlopen moeten worden. Wij verwachten dat de daadwerkelijke afsluiting in het voorjaar van 2005 kan plaatsvinden. Autoverkeer zal na de afsluiting worden verwezen naar routes die daar ook geschikt voor zijn, zoals de Utrechtseweg, Europaweg en ´t Zand. Dit geldt zowel voor de huidige als de toekomstige situatie.
3. Wij gaan er vanuit dat u refereert aan de nieuw aan te leggen noord-zuidverbinding de Parkzichtlaan tussen de Alendorperweg en de Utrechtseweg (Noordelijke Stadsas), die gefaseerd word aangelegd tussen 2005 en 2008. Deze nieuwe verbinding ligt ten westen van ' t Zand. Ten oosten van 't Zand is geen sprake van een nieuwe noord-zuidverbinding. In antwoord 2 geven wij aan waarom wij het noodzakelijk vinden de Alendorperweg voorafgaand aan de openstelling van Stroomweg De Tol af te sluiten.
4. Het college heeft een dergelijke variant bij haar besluitvorming overwogen. Een eenrichtingsverbinding tussen de HOVbaan en de Leidsche Rijn zonder consequenties voor de Balije is niet mogelijk. Gezien het feit dat de verwachte verkeersintensiteiten voor zo'n type verbinding ca. 3.000 - 6.000 mvt/dag ter hoogte van de Boekbinderslaan en tussen de ca. 5.500 - 7.000 mvt/dag ter hoogte van de Meerndijk zijn, kan niet worden volstaan met een 30 km/u inrichting. De CROW-normen voor dit type inrichting bedragen maximaal 4.500 mvt/dag.
Dit betekent dat volgens de landelijke richtlijnen moet worden voorzien in een 50km/u-weg. Gevolg is dat de geluidcontouren vanwege de normering in de Wet geluidhinder veranderen ten opzichte van de huidige plannen. Consequentie hiervan zou zijn dat een deel van de geplande en contractueel vastgelegde woningen niet kan worden gebouwd en dat eerder genomen besluiten over het stedenbouwkundig programma De Balije, De Heuvels (6 mei 2003) en het financiële afsprakenkader De Balije (20 maart 2003) moeten worden teruggedraaid. Dit heeft ernstige vertraging voor de woningbouw tot gevolg en het financiële nadeel kan in totaal (afwaarderen woningen, contractopenbreking met projectontwikkelaar, grondverwerving, aanleg weg, etc.) oplopen tot zo'n 4,5 miljoen euro. Hiervoor zijn binnen de grondexploitatie Leidsche Rijn en de investeringsplanning geen middelen beschikbaar.
5. Bij ons besluit over de afsluiting van de Rijksstraatweg hebben wij tevens besloten om de financiële, planologische en verkeerskundige consequenties (oversteekbaarheid HOV-baan, aanpassing verkeerregeling) van de ontsluiting van het 'zorgcomcplex Nijevelt' via een verbinding van de Regenboogbrug richting de Touwslagerlaan te onderzoeken. Om doorgaand verkeer te voorkomen zou de Touwslagerlaan dan aan de zuidkant moeten worden afgesloten.
De raadscommissie Verkeer en Beheer zal naar verwachting rond de jaarwisseling over de uitkomsten van dit onderzoek worden geïnformeerd.
6. Zie antwoord 5, wij hebben besloten de ontsluiting van het 'zorgcomplex' Nijevelt nader te onderzoeken en de raadscommissie Verkeer en Beheer zal naar verwachting rond de jaarwisseling over de uitkomsten hiervan worden geïnformeerd.
Ons college beseft dat het in twee richtingen toestaan van autoverkeer op de Rijksstraatweg tussen de Boekbinderslaan en de Regenboogbrug - uw tweede alternatief - als voordeel heeft dat de woonerven van de wijk Nijevelt deels worden ontlast. Toch hebben wij hiervan afgezien omdat dit alternatief naast de verbetering van de autobereikbaarheid van een aantal negatieve consequenties heeft: de verkeersveiligheid voor fietsers neemt af, er zal meer autoverkeer de HOV-baan kruisen en de Zandweg op het gedeelte Castellumlaan - Meridiaan zal zwaarder belast worden.
---- --