Groen!
Brussel, 9 november 2004
Luchthaven Deurne: Vlaamse regering kiest voor het asfalt, niet voor
de mensen
"De Vlaamse regering van minister-president Leterme heeft geen geld
voor voldoende extra plaatsen voor gehandicapten en volgend jaar
schrapt ze 800 jobs in het onderwijs. Maar intussen investeert ze wel
meer dan 15.000.000 euro in een vliegveld zonder economische
toekomst." Zo reageert Vlaams volksvertegenwoordiger Mieke Vogels
(Groen!) op de mededeling van de Vlaamse regering dat ze overheidsgeld
wil steken in de luchthaven van Deurne.
"Minister Peeters (CD&V) en Van Mechelen (VLD) willen een beslissing
rond de uitbouw van de luchthaven van Deurne inclusief de
ondertunneling van de Krijgsbaan op korte termijn forceren," zegt
Mieke Vogels (Groen!). "De hele Vlaamse regering geeft zo aan dat een
verlenging van de startbaan van de luchthaven van Deurne blijkbaar een
beleidsprioriteit is."
De Vlaamse regering (en de provincie) wil op korte termijn alleen al
voor de intunneling liefst 15.000.000 euro ophoesten. Daarbovenop
komen nog miljoenen euro's voor een bedrijvenzone nabij de luchthaven.
"En dat op een moment dat diezelfde Vlaamse regering op zowat alles
zit te besparen," reageert Vogels. "De regering schrapt de aanleg van
fietspaden en het verkeersveilig maken van zwarte punten op onze
wegen. Ze snoeit in de aankopen van bos en natuur, er is onvoldoende
geld om te investeren in het wegwerken van wachtlijsten voor
gehandicapten, ze snoeit in het onderwijs en vermindert de
voorzieningen voor jongeren. Maar 15.000.000 euro investeren in het
vliegveld van Deurne? Neen, daarop wil deze regering niet besparen!"
Groen! kan zich alleen maar verbazen over het gemak waarmee ineens
omgesprongen wordt met de budgettaire krapte van deze Vlaamse
regering, aldus Vogels. Vlaams milieuminister Peeters heeft de
voorbije dagen uitgebreide jammerklachten gelanceerd over het feit dat
hij te weinig geld heeft voor het onderhoud en dus veilig houden van
wegen. Een tolheffing lijkt de minister de enige oplossing om
noodzakelijke wegeninvesteringen betaalbaar te houden. Maar voor de
intunneling van de Krijgsbaan in Deurne heeft minister Peeters wel
geld over. "Terwijl deze tunnel de veiligheid op de R11 zeker niet zal
bevorderen, integendeel," stelt Vogels. Zij twijfelt er bovendien aan
dat deze investering ook effectief veel tewerkstelling zal creëren.
"Indien het vliegveld van Deurne echt rendabel zou zijn, had men niet
zo lang naar private investeerders moeten zoeken. De officiële
statistieken leren ons dat sinds het topjaar 2001 (273.208 passagiers)
de luchthaven meer dan 100.000 passagiers verloor (168.283 in 2003).
Als er nu interesse is van de privé, dan is het omwille van de
mogelijkheden die geboden worden om temidden van woonzones nieuwe
bedrijventerreinen te ontwikkelen. Intussen vragen stellen omtrent de
gevolgen voor de leefbaarheid van het stedelijk gebied rond het
vliegveld, mag blijkbaar niet meer. Vragen stellen rond de toename van
het vrachtverkeer doorheen de woonzones evenmin. Groen! kiest voor een
leefbare stad, de Vlaamse regering geeft haar geld duidelijk liever
aan beton en asfalt."