http://www.minez.nl
MINEZ: Consument moet kritisch shoppen
Ministerie van Economische Zaken
persbericht
9 november 2004
De consument moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn voorkeur
uitspreken voor duurzame producten. Dit kunnen zij doen door kritisch
te shoppen. Uiteindelijk heeft de consument het laatste woord. Dit zei
Karien Van Gennip tijdens de driedaagse Europese conferentie over MVO
in Maastricht. Niet alleen bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om
in hun bedrijfsvoering aandacht te besteden aan mens, milieu en
economie, ook de consument heeft verantwoordelijkheid voor een
duurzame economie. Maar ook werden de lidstaten van de EU aangesproken
op hun verantwoordelijkheid. De lidstaten zouden in hun rol als
consument duurzaam moeten inkopen. De conferentie trok 700 deelnemers
bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke
organisaties, vakbonden, overheden en academische wereld.
Karien Van Gennip heeft ook opgeroepen tot een Europees netwerk van
Kenniscentra om het MVO onder het MKB te stimuleren. Nederland opent
op 24 november het eigen kenniscentrum Maatschappelijk verantwoord
ondernemen. EU lidstaten zouden dit voorbeeld moeten volgen zodat ook
in de EU best practices kunnen worden uitgewisseld.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen loont. Maatschappelijk
verantwoord ondernemen levert een bedrijf duurzame groei, vertrouwen
van beleggers en aandeelhouders en een betere concurrentiepostitie.
Dit was een van de belangrijkste boodschappen van staatssecretaris Van
Gennip. MVO is niet langer een achterhoede gevecht van NGOs maar het
hoort thuis in de corebusiness van elk bedrijf. De conclusies van de
conferentie zal zij ook inbrengen in de Europese Raad voor het
Concurrentievermogen. MVO zou een vast agendapunt van deze Raad moeten
zijn, aldus Van Gennip. MVO is een pijler in strijd om
concurrentiekracht. MVO is een van de middelen om de
Lissabondoelstelling te bereiken. Want MVO is een innovatieve vorm van
ondernemen die leidt tot duurzame economische groei.
Transparantie is een sleutelbegrip in het verantwoord ondernemen van
bedrijven. Zonder transparantie is er geen vertrouwen van beleggers,
consumenten en overige belanghebbenden. Met behulp van onder andere
maatschappelijke verslaggeving is hier vooruitgang te boeken. Dit jaar
is het ministerie begonnen met het benchmarken van de maatschappelijke
jaarverslagen van de 175 grootste Nederlandse bedrijven. Tijdens de
conferentie heeft Van Gennip gepleit voor benchmarking in alle EU
lidstaten. Hierdoor wordt internationaal zichtbaar hoe bedrijven
gestalte geven aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Tijdens de slotmanifestatie van de conferentie overhandigde Van Gennip
een estafette stokje aan een vertegenwoordiger van het jongerenforum.
Want juist deze generatie heeft een belangrijke rol om het debat voort
te zetten in het streven naar een duurzame toekomst.
De conclusies van de conferentie en de speech van Karien van Gennip
kunt u vinden op www.ez.nl of www.csr2004.nl
Meer informatie
Voor meer informatie over dit onderwerp kunt u terecht bij Postbus 51,
telefoon 0800 - 6463951, e-mail: ezinfo@postbus51.nl.
Voor journalisten: mevr. J. Thompson-Sepmeijer, persvoorlichter,
telefoon (070) 379 6174, e-mail:
C.J.Thompson-Sepmeijer@minez.nl
09 nov 04 15:46
Ministerie van Economische Zaken