Gemeente Utrecht

Secretarie
Communicatiebureau/Bestuur
informatie

|                                  |Postbus 16200                              |
|                                  |3500 CE Utrecht                            |
|                                  |Telefoon: (030) 286 1132                   |
|                                  |Fax: (030) 286 1143                        |
|                                  |Internet: www.utrecht.nl                   |
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders

9 november 2004

Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.


1. Definitief Ontwerp HOV-Combibrug.
Het college heeft het Definitief Ontwerp voor de zogenaamde HOV-Combibrug vastgesteld. De nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal zal de bestaande Vleutensebrug vervangen. De brug is bestemd voor autoverkeer en langzaam verkeer. Daarnaast zal over de brug een vrije busbaan lopen, die deel uitmaakt van de HOV-verbinding Centraal Station - Leidsche Rijn via de Vleutenseweg. Bij de opdracht tot het maken van het Definitief Ontwerp is bijzondere aandacht gevraagd voor het geven van een eigen karakter aan de brug, sociale veiligheid aan de westzijde van het kanaal en een eigen plaats voor het langzaam verkeer. In het ontwerp is hier rekening mee gehouden. Nu het Definitief Ontwerp is vastgesteld, kan verder worden gewerkt aan het bestek. Inmiddels is ook de benodigde bouwvergunning in combinatie met de vrijstellingsprocedure als bedoeld in artikel 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening aangevraagd. De start van de bouw is voorzien in het laatste kwartaal van 2005. De HOV-Combibrug moet eind 2007 gereed zijn.


2. Onvoldoende draagvlak voor betaald parkeren in Tuindorp en Tuindorp-Oost In Tuindorp en Tuindorp-Oost is onvoldoende draagvlak voor de invoering van betaald parkeren. Dat blijkt uit de draagvlakmeting die in augustus jl. in beide wijken werd gehouden. Uit het onderzoek blijkt slechts 25% van de respondenten uit Tuindorp voor invoering van betaald parkeren. In Tuindorp-Oost lag dat percentage op 19%. Het college heeft daarom besloten geen betaald parkeren in deze wijken in te voeren. Uit de enquêteresultaten voor Tuindorp-Oost blijkt dat in nagenoeg alle straten een meerderheid van de respondenten tegen betaald parkeren is. Alleen op de Troosterlaan en de Van Everdingenlaan is een meerderheid voor, met respectievelijk 69% en 67%.

Ook in Tuindorp blijkt een meerderheid van de bewoners en bedrijven tegen betaald parkeren. In de meeste straten sprak een ruime meerderheid van bewoners en bedrijven zich uit tegen invoering. Alleen op de Mr. Sickenszlaan, de Prof. Jordanlaan en de Dr. H.J. Lovinklaan bleek een meerderheid voor betaald parkeren, met respectievelijk 67%, 85% en 55%. Daarnaast bleek op postcodeniveau ook een meerderheid van de respondenten voor betaald parkeren op bepaalde delen van de Mr. Tripkade en de Van Lynden van Sandenburglaan. Ondanks de vele verzoeken om betaald parkeren uit beide wijken, de hoge parkeerdruk en het feit dat in bepaalde straten een ruime meerderheid voor betaald parkeren stemde, is invoering ervan niet mogelijk. Bij het samenstellen van de parkeerrayons blijkt namelijk dat noch op wijkniveau noch op buurtniveau sprake is van de noodzakelijke meerderheid aan voorstanders. Het draagvlakonderzoek in Tuindorp en Tuindorp-Oost werd gehouden naar aanleiding van vele verzoeken van bewoners. In beide wijken werd eind 2001 ook al een draagvlakmeting gehouden. Ook toen rechtvaardigde de uitslag van het onderzoek geen invoering van betaald parkeren. De huidige parkeernota 'Parkeren, een kwestie van kiezen' die eind 2003 door de gemeenteraad werd vastgesteld, biedt ruimte om ook in kleinere gebieden tot invoering van betaald parkeren over te gaan. Daarom werd opnieuw een draagvlakonderzoek gehouden. De bewoners van Tuindorp en Tuindorp-Oost zijn inmiddels over de uitslag van de draagvlakmeting en het collegebesluit geïnformeerd door middel van een stadsplan.
3. Geen Grifthoek/Vogelenbuurt Pendel
Het is niet haalbaar een kostendekkende pendeldienst tussen parkeergarage Grifthoek, de Vogelenbuurt en de binnenstad te starten. Dat is de conclusie die het college trekt op basis van het haalbaarheidsonderzoek pendel Grifthoek/Vogelenbuurt. In dit onderzoek heeft het gebruik van de bestaande openbaar vervoerlijnen als uitgangspunt gediend. Daaruit bleek dat naast de te hoge kosten voor de pendel, ook de vervoersvraag te laag is. Varianten om de haalbaarheid van de pendeldienst te vergroten, leiden niet tot grote verbeteringen. Om de bereikbaarheid van de binnenstad vanuit de parkeergarage nog beter te maken wordt de huidige bushalte op de Kleine Singel verlegd in de richting van de parkeergarage. Het college gaf in 2002 aan de haalbaarheid van de pendeldienst te willen onderzoeken toen het besluit werd genomen de route van buslijn 5 niet te wijzigen.


4. Intentieovereenkomst Stationsgebied met NS Vastgoed Het college heeft de BIO (Bilaterale Intentie Overeenkomst) met NS Vastgoed over (vastgoed)ontwikkelingen in het Stationsgebied vastgesteld. Het programma van NS Vastgoed bedraagt 175.000 m2 bruto vloeroppervlak, verdeeld over vier deelgebieden. De BIO is gebaseerd op de Actualisatie van het Masterplan. In de BIO zijn vooral kaders vastgelegd voor de onderwerpen die in de volgende stappen in de onderhandelingen uitgewerkt worden: ruimtelijk functionele uitgangspunten, programma, vertrekpunten voor financiële afspraken en intenties rondom thema's als beheer en veiligheid.

De intentieovereenkomst is te beschouwen als een voorovereenkomst voor de erop volgende ontwikkel-overeenkomst en projectovereenkomsten: afspraken worden in deze contractstructuur steeds concreter. Definitieve ondertekening van de overeenkomst vindt pas plaats nadat de gemeenteraad het geactualiseerde Masterplan definitief heeft goedgekeurd. De raad koppelde heeft deze goedkeuring op 4 november jl. afhankelijk gemaakt van aanpassing van de contracten met Corio. Het is de bedoeling dat deze aanpassing binnen een maand rond is.


5. Modelvliegtuigen en -auto's (weer) toegestaan op SUL-terrein Het college staat in principe positief ten opzichte van het gebruik van lijnbestuurde modelvliegtuigen en modelauto's op het SUL-terrein aan de Floridadreef in Overvecht. Dit moet worden vastgelegd in een nieuwe milieuvergunning. Voor het rijden met modelauto's moet een vrijstellingsverzoek voor het huidige bestemmingsplan gehonoreerd worden. Om geluidsoverlast te voorkomen wordt in het nieuwe bestemmingsplan Bedrijventerrein Overvecht vastgelegd dat het terrein van de voormalige woonwagenlocatie binnen de vliegcirkel van 25 meter onbebouwd blijft. De genoemde procedures worden in de komende periode doorlopen. Eventuele bezwaren van omwonenden (Gageldijk) en belanghebbenden (Crematorium) worden in het kader van deze procedures behandeld. In de loop van 2005 kan formele toestemming worden verleend voor het gebruik van modelauto's en vliegtuigen, maar alleen als er geen sprake is beroepsprocedures.

Geruime tijd is onduidelijk geweest of de activiteiten van de SUL weer mogelijk zouden worden op hun terrein. Het college heeft (nadat ze de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling heeft gehoord) nu uitgesproken dat ze daar positief tegenover staat. Op het naastgelegen terrein aan de Floridadreef zouden woonwerkunits worden gebouwd, wat tot een onaanvaardbare geluidsbelasting zou leiden. Inmiddels heeft de ontwikkelaar er echter mee ingestemd dat de woonwerkunits worden omgezet in bedrijfsunits. Om te kunnen voldoen aan wettelijke geluidsnormen bouwt de SUL een geluidwerende voorziening van 7,8 meter hoog. In het toekomstig bestemmingsplan Bedrijventerrein Overvecht worden voor de SUL gebruiksvoorschriften opgenomen die het toekomstig gebruik met vliegtuigen en modelauto's mogelijk maken. Ondanks de vliegcirkel van 25 meter, blijft het terrein van de voormalige woonwagenlocatie goed uitgeefbaar als bedrijfsruimte. Randvoorwaarde is wel een maximale bouwhoogte van 12 meter


6. Meer parkeerplaatsen op Livingstonelaan
De Vereniging van Eigenaren Transwijk IV uit de wijk Zuidwest heeft een voorstel gedaan in het kader van het Recht van Initiatief. Zij stellen voor het parkeerterrein tegenover het appartementengebouw aan de Livingstonelaan 754 t/m 932 uit te breiden met 9 parkeerplaatsen, ten koste van enkele delen van het brede trottoir. Momenteel is er een groot tekort aan parkeergelegenheid, waardoor vaak op de rijweg en/of op het trottoir wordt geparkeerd. Met de uitbreiding zouden er dan 68 plaatsen zijn in plaats van de huidige 59 plaatsen. Het plan is in samenwerking met het Wijkbureau Zuidwest gemaakt. Het voorstel voldoet aan de eisen die de regeling Recht van Initiatief stelt. De gemeente heeft een raming gemaakt van de kosten voor de uitvoering van het project van E 29.000. Dit voorstel is ingediend voordat gepubliceerd werd dat het budget recht van initiatief 2004 geheel gereserveerd was voor reeds ingediende voorstellen. Het kan dus uitgevoerd worden binnen het budget recht van initiatief 2004.


7. Van Alphenstraat heringericht
Bewoners van de van Alphenstraat hebben een voorstel ingediend in het kader van het recht van initiatief. Men wilde de straat herinrichten met meer groen, fietsenrekken en drempels. De herinrichting zou ten koste gaan van 8 parkeerplaatsen in de straat. Omdat het opheffen van de parkeerplaatsen vanwege de parkeerdruk niet mogelijk bleek, werd de indieners gevraagd het plan zo aan te passen dat er geen parkeerplaatsen hoefden te verdwijnen. Het aanpassen van het plan duurde enkele maanden omdat het in overleg met alle betrokken bewoners en het wijkbureau is gebeurd. Er is een Stadsplan verspreid waarin de definitieve plannen bekend werden gemaakt. Naar aanleiding van de reacties daarop is er nog een enkele kleine aanpassing gedaan. Vervolgens heeft de wijkwethouder besloten het plan te honoreren. Kosten van de uitvoering bedragen E 27.000. Omdat het voorstel in 2003 is ingediend, komen deze kosten ten laste van het budget Recht van Initiatief 2003.


8. Herstel Wittevrouwenbrug eerder dan gepland Het is duidelijk te zien aan de scheuren in de rijbaan en de open voegen tussen de diverse elementen van de brug dat de Wittevrouwenbrug hard toe is aan een opknapbeurt. Eind 2002 is de verhardingslaag op de brug al gedeeltelijk hersteld vanwege de aanleg van de HOV-baan. Dit herstel was nodig om de zware bussen over de brug te kunnen laten passeren. Rond deze werkzaamheden zijn bovendien scheuren in de boogconstructie ontdekt. Op dat moment was er geen gelegenheid alle noodzakelijke herstelwerkzaamheden in één keer uit te voeren en is besloten dit in 2006 te doen Voor het vervoer dat tot op heden over de brug plaatsvindt vormde dit uitstel geen onoverkomelijk bezwaar. Inmiddels is de voorbereiding van de bouw van de parkeergarage aan het Lucasbolwerk in volle gang. Voor de feitelijke bouw van deze garage is aanvoer van zwaar materieel noodzakelijk. Tot voor kort werd er vanuit gegaan dat dit kon plaatsvinden via een noodbrug. Een goede verkeersafwikkeling van en naar zo'n noodbrug blijkt nu niet te realiseren zonder het verkeer in de binnenstad te ontwrichten. Daarom is de keuze gemaakt de Wittevrouwenbrug te gebruiken voor het transport van zwaar materieel. De brug moet dan wel steviger zijn dan nu het geval is. Dat kan door de voor 2006 geplande herstelwerkzaamheden eerder uit te voeren, namelijk al in het voorjaar van 2005. De fundamenten van de brug zullen worden verstevigd en de scheuren in de boogconstructie worden hersteld. De werkzaamheden worden in twee fasen uitgevoerd, waarbij steeds één rijbaan beschikbaar blijft voor het verkeer. De kosten bedragen E 975.000 en het college stelt de gemeenteraad voor dit krediet ter beschikking te stellen.


9. Vervolg Groenewegterrein: bescheidener van opzet Voor de tweede fase van ontwikkeling van de Zuidpunt van het Groenewegterrein is een bouwplan gemaakt dat voorziet in 81 woningen. Daarmee komt het totaal aantal woningen voor dit plangebied op 92. Het totaal aantal woningen is met tien verminderd ten opzichte van het plan dat in februari 2004 aan de raadscommissie werd voorgelegd. Dit plan werd door de raadscommissie afgewezen. Daarbij was met name de bouwhoogte een punt van discussie. In het huidige plan zijn twee bouwlagen geschrapt. dat levert helaas een tekort op in de grondexploitatie van E 120.000. Dit tekort zal ten laste worden gebracht van de reservepositie van het gemeentelijke ontwikkelingsbedrijf. Het bouwplan zal ter inzage aan de buurt worden voorgelegd. Eerder al besloot het college om het gebied gefaseerd te ontwikkelen. Voor de zomer stelde het college een bouwplan vast voor 11 drive-in eengezinswoningen. Besloten werd om wel alvast met de bouw te beginnen, omdat het Rijk subsidie heeft verleend voor de bodemsanering van het terrein, onder voorwaarde dat nog dit jaar gestart wordt met de bouw. Door de ontwikkeling van het terrein te faseren is die subsidie veilig gesteld.


10. Handhaving en toezicht in nieuwe vorm

Het college heeft vandaag een aantal besluiten genomen over toezicht en handhaving in de openbare en semi-openbare ruimte. Een van de belangrijkste doelstellingen van het college is het realiseren van een schone, hele en veilige stad. Er zijn verschillende medewerkers die in dat kader toezicht houden en optreden tegen hinderlijk gedrag en overtredingen. Deze functies zijn nu verspreid over verschillende onderdelen binnen de gemeente en de Stichting Stadstoezicht. Door deze functies samen te voegen kan de effectiviteit en kwaliteit van het toezicht op een schone, hele en veilige stad verbeterd worden.

De toezichthouders van Stadstoezicht leveren een belangrijke bijdrage aan de verhoging van de veiligheid. Omdat de ID-subsidie, waaruit de toezichthouders worden betaald door het Rijk per 1 juli 2005 wordt stopgezet, dreigen de toezichthouders uit het straatbeeld verdwijnen. Dit beschouwt het college als een ongewenste ontwikkeling. Om de positie van de toezichthouders op korte termijn veilig te stellen is op de begroting vanaf 2005 structureel geld vrijgemaakt.

Voor de langere termijn wil het college een onderzoek hoe de verschillende functies van toezicht en handhaving samengevoegd kunnen worden. Daarbij moeten ook de consequenties van de Wet Bestuurlijke boete worden betrokken, die vermoedelijk eind 2005 in werking treedt. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om op te treden tegen kleine ergernissen, zoals wildplassen en wildplakken. De gemeenten zijn overigens niet tevreden over de wet, zoals die nu voorligt. Om beter te kunnen handhaven zouden meer overtredingen, zoals verkeersovertredingen, onder deze wet moeten vallen.

Het college heeft het sectorhoofd Personeel, Organisatie en Informatie (POI) van de gemeente Utrecht opdracht gegeven te adviseren over de opzet van een organisatie waarin de mogelijke samenvoeging van functies van toezicht en handhaving in de openbare ruimte kunnen worden gerealiseerd. Het uitgangspunt van het college is dat er gesubsidieerde werkervaringsplaatsen beschikbaar moeten blijven voor (langdurig) werkzoekenden. POI wordt gevraagd te adviseren over de mate waarin de sociale doelstelling behouden kan blijven. Ten slotte moeten er beleidsregels komen over de inzet van toezicht en handhaving in de semi-openbare ruimte, zoals zwembaden en bibliotheken. Op 1 maart 2005 moet het advies van POI gereed zijn. Op basis van deze uitkomsten neemt het college in het tweede kwartaal van 2005 een besluit.

---- --