Unilever NV

9-11-2004

Onderzoek en innovatie essentieel voor groei gezonde producten

Vlaardingen, 9 november.- "Unilever wil meer gezonde producten op de markt brengen met een gedegen wetenschappelijke onderbouwing, als invulling van haar Vitaliteitsmissie." Dat zei Antony Burgmans, bestuursvoorzitter van Unilever, vandaag tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Unilever Researchprijzen in Vlaardingen. "We richten ons daarbij zowel op mensen die overvoed zijn als op mensen die ondervoed zijn." Ook is Unilever een intern programma gestart om al haar producten te beoordelen op hun gehalte aan zout, toegevoegde suiker, verzadigd vet en transvet.

Om deze gezondheidsbevorderende producten succesvol in de markt te zetten, moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Ten eerste moeten de producten goed smaken. Ten tweede moeten ze betaalbaar zijn en waar voor hun geld bieden, zowel in de ontwikkelde als in de zich ontwikkelende markten. Vanzelfsprekend moeten ze helpen de gezondheid te verbeteren en doen wat ze beloven. Voorts moeten ze gemakkelijk in het gebruik zijn. Technologie en topkennis op gebieden als geur en smaak, voeding en gezondheid, product-structurering, hygiëne en consumentengedrag zijn hierbij onontbeerlijk. Het is onder andere de rol van Research & Development binnen Unilever om kritisch te blijven op innovaties. Dit laat zien dat Unilever op het gebied van gezondere voeding een leidende rol speelt.

Ook op het gebied van hygiëne verrichten we onderzoek naar gedragsverandering die tot een gezonder leven leidt. Zo stimuleren we kinderen, met name in Afrika en Azië, om vaker hun handen te wassen met zeep, waardoor de kans op darminfecties aanzienlijk afneemt.

Nieuwe technologie
Burgmans haalde voorbeelden aan waarbij de ontwikkeling en het gebruik van nieuwe technologieën tot innovaties leiden. Zo weten we dat minder dan twee van de honderd jongvolwassenen zich houdt aan de aanbeveling dagelijks minstens 400 gram groenten en fruit te eten. Dit ondanks jarenlange voorlichtings-campagnes. Welke rol kan Unilever vervullen om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren op een zo gemakkelijk mogelijke manier? Met nieuwe technologie kunnen we nieuwe aanbiedvormen ontwikkelen. Ook kunnen we de kwaliteit en voedingswaarde van verse producten overbrengen in bewerkte producten.

In 2010 zullen in Azië meer gevallen van hart- en vaatziekten voorkomen dan in de rest van de wereld.
Voor Europa en Noord-Amerika hebben we Becel pro·activ ontwikkeld. De werkzame bestanddelen (plantensterolen) in deze margarine zorgen ervoor dat het slechte-cholesterolgehalte daalt. Aziaten eten echter weinig margarine. We kijken nu naar nieuwe technologie die dezelfde effectieve daling kan bewerkstelligen in producten die in Azië dagelijks worden geconsumeerd.

Voedingsverbeteringsprogramma
Op dit moment loopt een wereldwijd voedingsverbeteringsprogramma binnen Unilever. "We volgen de adviezen van de World Health Organization (WHO) en beoordelen alle producten op hun gehalte aan zout, toegevoegde suiker, verzadigd vet en transvet", aldus Burgmans. Met nieuwe technologie kunnen
we zout en suiker waar mogelijk verder reduceren in soep en ijs, terwijl de smaak en de kwaliteit gewaarborgd blijven. Het blijven natuurlijk wel belangrijke ingrediënten die het genot verhogen, smaak toevoegen, de productstructuur verbeteren en conserverend werken, zo zei Burgmans. Dergelijke ingrediënten zijn ook van belang in een dagelijkse voeding waar variatie in zit en waar mensen van kunnen genieten. "Wel kan Unilever bijdragen om de consumptie van deze vier ingrediënten te verminderen", aldus Burgmans.

Unilever Researchprijs
De jaarlijkse Researchprijzen van Unilever vormen een aanmoediging tot het verrichten van wetenschappelijk onderzoek op hoog niveau en bevorderen een goed contact tussen Unilever en de universiteiten. De prijzen, elk ten bedrage van 2500 euro, werden voor de 48ste keer toegekend aan jonge academici die belangrijk onderzoek hebben verricht op het gebied van chemie, biotechnologie, werktuigbouwkunde en sociale wetenschappen aan de Nederlandse universiteiten. Met de uitreiking van de Researchprijs wil Unilever veelbelovend jong talent aan de Nederlandse universiteiten stimuleren in hun verdere ontwikkeling.

De prijswinnaars in 2004 zijn: Marjolijn Bragt (Universiteit Maastricht); Peter van Zwam
(Radboud Universiteit Nijmegen); Melodie Himmelreich (Universiteit van Tilburg); Wouter Hakvoort (Universiteit Twente); Ingrid Nieuwenhuis (Universiteit van Amsterdam); Ilja Voets (Wageningen Universiteit); Maryse Kok (Vrije Universiteit Amsterdam); Erik Beune (Universiteit Utrecht); Wouter Monkhorst (Technische Universiteit Delft); Marieke Wageveld (Erasmus Universiteit Rotterdam); Jaap Smits (Technische Universiteit Eindhoven); Edwin Otten (Rijksuniversiteit Groningen); en Joris Berding (Universiteit Leiden).

2004

5-11-2004
Unilever kent Europese Mediaplanning & -inkoop toe aan MindShare

27-10-2004
Resultaten derde kwartaal 2004

25-10-2004
Unilevers resultaten over het derde kwartaal 2004 - teleconferentie / webcast

21-10-2004
Unilever Nederland sluit fabriek Baarn

20-9-2004
Handelsverklaring Unilever

27-8-2004
Verweerschrift Unilever N.V. inzake de NLG 0,10 preferente aandelen

26-8-2004
Unilever-voorzitter Antony Burgmans opent vijfde International Sustainability Forum

26-8-2004
Unilever-voorzitter Antony Burgmans wint Sustainability Leadership Award

18-8-2004
Unilever Nederland bundelt activiteiten werkmaatschappijen

28-7-2004
Unilever resultaten tweede kwartaal en eerste halfjaar 2004

26-7-2004
Unilevers resultaten over het tweede kwartaal en eerste halfjaar 2004/teleconferentie

16-7-2004
Behandeling enquêteverzoek 10 cents prefs door Ondernemingskamer

15-7-2004
Resultaten Unilever

12-7-2004
Unilever meldt ontvangst enquêteverzoek


1-7-2004
Nieuwe logo Unilever per 1 juli 2004 officieel in gebruik

12-5-2004
Unilever ontwikkelt landbouwinitiatief in Afrika in publiek-privaat samenwerkingsverband

11-5-2004
Aandeelhouders kiezen voor het eerst niet-uitvoerende bestuurders

11-5-2004
Toespraak Antony Burgmans AGM 2004 over de EUR 0,05 preferente aandelen

10-5-2004
Harry Brouwer volgt Anthonie Stal op als directievoorzitter Unilever Bestfoods NL

9-5-2004
Bernd Ellmann benoemd tot groepspresident IJs- en Diepvriesproducten Europa

27-4-2004
Unilever resultaten eerste kwartaal 2004

25-4-2004
Anthonie Stal volgt Anthony Simon op als President Marketing Divisie Voedingsmiddelen

25-4-2004
Unilevers resultaten over het eerste kwartaal 2004 - Teleconferentie

12-2-2004
Unilever Resultaten vierde kwartaal en jaar 2003

11-2-2004
Bestuursmutaties - Terugtreden Niall FitzGerald op 30 september 2004

11-2-2004
Unilever plaatst vitaliteit in hart van nieuwe missie

10-2-2004
Unilever's 2003 full year results and Path to Growth progress & Delivery of value beyond 2004

11-1-2004
Financiële kalender Unilever 2004

7-1-2004
Benoemingen Unilever

© Unilever Nederland B.V. 2004 | Adres: Weena 455 / Postbus 760 - 3000 DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 | BTW nr NL003870820B01