9-11-2004
Onderzoek en innovatie essentieel voor groei gezonde
producten
Vlaardingen, 9 november.- "Unilever wil meer gezonde producten op de
markt brengen met een gedegen wetenschappelijke onderbouwing, als
invulling van haar Vitaliteitsmissie." Dat zei Antony Burgmans,
bestuursvoorzitter van Unilever, vandaag tijdens de jaarlijkse
uitreiking van de Unilever Researchprijzen in Vlaardingen. "We richten
ons daarbij zowel op mensen die overvoed zijn als op mensen die
ondervoed zijn." Ook is Unilever een intern programma gestart om al
haar producten te beoordelen op hun gehalte aan zout, toegevoegde
suiker, verzadigd vet en transvet.
Om deze gezondheidsbevorderende producten succesvol in de markt te
zetten, moet worden voldaan aan een aantal voorwaarden. Ten eerste
moeten de producten goed smaken. Ten tweede moeten ze betaalbaar zijn
en waar voor hun geld bieden, zowel in de ontwikkelde als in de zich
ontwikkelende markten. Vanzelfsprekend moeten ze helpen de gezondheid
te verbeteren en doen wat ze beloven. Voorts moeten ze gemakkelijk in
het gebruik zijn. Technologie en topkennis op gebieden als geur en
smaak, voeding en gezondheid, product-structurering, hygiëne en
consumentengedrag zijn hierbij onontbeerlijk. Het is onder andere de
rol van Research & Development binnen Unilever om kritisch te blijven
op innovaties. Dit laat zien dat Unilever op het gebied van gezondere
voeding een leidende rol speelt.
Ook op het gebied van hygiëne verrichten we onderzoek naar
gedragsverandering die tot een gezonder leven leidt. Zo stimuleren we
kinderen, met name in Afrika en Azië, om vaker hun handen te wassen
met zeep, waardoor de kans op darminfecties aanzienlijk afneemt.
Nieuwe technologie
Burgmans haalde voorbeelden aan waarbij de ontwikkeling en het gebruik
van nieuwe technologieën tot innovaties leiden. Zo weten we dat minder
dan twee van de honderd jongvolwassenen zich houdt aan de aanbeveling
dagelijks minstens 400 gram groenten en fruit te eten. Dit ondanks
jarenlange voorlichtings-campagnes. Welke rol kan Unilever vervullen
om de consumptie van groenten en fruit te stimuleren op een zo
gemakkelijk mogelijke manier? Met nieuwe technologie kunnen we nieuwe
aanbiedvormen ontwikkelen. Ook kunnen we de kwaliteit en
voedingswaarde van verse producten overbrengen in bewerkte producten.
In 2010 zullen in Azië meer gevallen van hart- en vaatziekten
voorkomen dan in de rest van de wereld.
Voor Europa en Noord-Amerika hebben we Becel pro·activ ontwikkeld. De
werkzame bestanddelen (plantensterolen) in deze margarine zorgen
ervoor dat het slechte-cholesterolgehalte daalt. Aziaten eten echter
weinig margarine. We kijken nu naar nieuwe technologie die dezelfde
effectieve daling kan bewerkstelligen in producten die in Azië
dagelijks worden geconsumeerd.
Voedingsverbeteringsprogramma
Op dit moment loopt een wereldwijd voedingsverbeteringsprogramma
binnen Unilever. "We volgen de adviezen van de World Health
Organization (WHO) en beoordelen alle producten op hun gehalte aan
zout, toegevoegde suiker, verzadigd vet en transvet", aldus Burgmans.
Met nieuwe technologie kunnen
we zout en suiker waar mogelijk verder reduceren in soep en ijs,
terwijl de smaak en de kwaliteit gewaarborgd blijven. Het blijven
natuurlijk wel belangrijke ingrediënten die het genot verhogen, smaak
toevoegen, de productstructuur verbeteren en conserverend werken, zo
zei Burgmans. Dergelijke ingrediënten zijn ook van belang in een
dagelijkse voeding waar variatie in zit en waar mensen van
kunnen genieten. "Wel kan Unilever bijdragen om de consumptie van deze
vier ingrediënten te verminderen", aldus Burgmans.
Unilever Researchprijs
De jaarlijkse Researchprijzen van Unilever vormen een aanmoediging tot
het verrichten van wetenschappelijk onderzoek op hoog niveau en
bevorderen een goed contact tussen Unilever en de universiteiten. De
prijzen, elk ten bedrage van 2500 euro, werden voor de 48ste keer
toegekend aan jonge academici die belangrijk onderzoek hebben verricht
op het gebied van chemie, biotechnologie, werktuigbouwkunde en sociale
wetenschappen aan de Nederlandse universiteiten. Met de uitreiking van
de Researchprijs wil Unilever veelbelovend jong talent aan de
Nederlandse universiteiten stimuleren in hun verdere ontwikkeling.
De prijswinnaars in 2004 zijn: Marjolijn Bragt (Universiteit
Maastricht); Peter van Zwam
(Radboud Universiteit Nijmegen); Melodie Himmelreich (Universiteit van
Tilburg); Wouter Hakvoort (Universiteit Twente); Ingrid Nieuwenhuis
(Universiteit van Amsterdam); Ilja Voets (Wageningen Universiteit);
Maryse Kok (Vrije Universiteit Amsterdam); Erik Beune (Universiteit
Utrecht); Wouter Monkhorst (Technische Universiteit Delft); Marieke
Wageveld (Erasmus Universiteit Rotterdam); Jaap Smits (Technische
Universiteit Eindhoven); Edwin Otten (Rijksuniversiteit Groningen); en
Joris Berding (Universiteit Leiden).
2004
5-11-2004
Unilever kent Europese Mediaplanning & -inkoop toe aan
MindShare
27-10-2004
Resultaten derde kwartaal 2004
25-10-2004
Unilevers resultaten over het derde kwartaal 2004 -
teleconferentie / webcast
21-10-2004
Unilever Nederland sluit fabriek Baarn
20-9-2004
Handelsverklaring Unilever
27-8-2004
Verweerschrift Unilever N.V. inzake de NLG 0,10
preferente aandelen
26-8-2004
Unilever-voorzitter Antony Burgmans opent vijfde
International Sustainability Forum
26-8-2004
Unilever-voorzitter Antony Burgmans wint Sustainability
Leadership Award
18-8-2004
Unilever Nederland bundelt activiteiten
werkmaatschappijen
28-7-2004
Unilever resultaten tweede kwartaal en eerste halfjaar
2004
26-7-2004
Unilevers resultaten over het tweede kwartaal en eerste
halfjaar 2004/teleconferentie
16-7-2004
Behandeling enquêteverzoek 10 cents prefs door
Ondernemingskamer
15-7-2004
Resultaten Unilever
12-7-2004
Unilever meldt ontvangst enquêteverzoek
1-7-2004
Nieuwe logo Unilever per 1 juli 2004 officieel in gebruik
12-5-2004
Unilever ontwikkelt landbouwinitiatief in Afrika in
publiek-privaat samenwerkingsverband
11-5-2004
Aandeelhouders kiezen voor het eerst niet-uitvoerende
bestuurders
11-5-2004
Toespraak Antony Burgmans AGM 2004 over de EUR 0,05
preferente aandelen
10-5-2004
Harry Brouwer volgt Anthonie Stal op als
directievoorzitter Unilever Bestfoods NL
9-5-2004
Bernd Ellmann benoemd tot groepspresident IJs- en
Diepvriesproducten Europa
27-4-2004
Unilever resultaten eerste kwartaal 2004
25-4-2004
Anthonie Stal volgt Anthony Simon op als President
Marketing Divisie Voedingsmiddelen
25-4-2004
Unilevers resultaten over het eerste kwartaal 2004 -
Teleconferentie
12-2-2004
Unilever Resultaten vierde kwartaal en jaar 2003
11-2-2004
Bestuursmutaties - Terugtreden Niall FitzGerald op 30
september 2004
11-2-2004
Unilever plaatst vitaliteit in hart van nieuwe missie
10-2-2004
Unilever's 2003 full year results and Path to Growth
progress & Delivery of value beyond 2004
11-1-2004
Financiële kalender Unilever 2004
7-1-2004
Benoemingen Unilever
© Unilever Nederland B.V. 2004 | Adres: Weena 455 / Postbus 760 - 3000
DK Rotterdam
Tel.: 010 - 217 4000 | E-mail: info.nl@unilever.com | KvK 24053802 |
BTW nr NL003870820B01
Unilever NV