Horeca neemt zorgtaak serieus
Persbericht 9 november 2004
"Cure" is medisch, "care" staat voor horeca
Horeca neemt zorgtaak serieus
WOERDEN/ LEEUWARDEN, 9 november 2004 Waar cure staat voor de medische
zorg, staat care binnen het zorgstelsel voor de horeca, zegt Horwath
Consulting. In opdracht van Koninklijk Horeca Nederland zijn de kansen
en mogelijkheden die de zorg biedt onderzocht. Nu het hele zorgstelsel
onder druk staat en aan veranderingen onderhevig is, biedt dit de
horeca zoveel mogelijkheden, dat die nieuwe rol met beide handen
aangepakt zal worden. HoreCARE is de kans voor de horeca
Binnen zorg wordt een onderscheid gemaakt tussen cure en care.
Gezondheidsinstellingen vullen de cure taken in - maken patiënten
beter - terwijl de care voorzorg en nazorg - buiten de gezondheidszorg
om ook verzorgd kan worden door de horeca. De behoefte aan zorg en de
manier waarop deze wordt ingevuld is aan grote veranderingen
onderhevig. De herziening van de zorgsector naar een vraaggestuurd
stelsel, komt o.a. door vergrijzing en de stijgende koopkracht van
steeds kritischer en zelfstandiger wordende senioren.
Horecaondernemers springen hier nu al met hun creativiteit en
innovatief handelen op in, zegt directeur Jeu Claes van Koninklijk
Horeca Nederland, maar we hadden het gevoel dat er nog veel meer
mogelijkheden waren. Daarom hebben we Horwath Consulting gevraagd een
onderzoek te doen naar de kansen van zorg in de horeca en naar horeca
in de zorg. Er blijkt heel veel mogelijk te zijn voor de traditionele
horeca. In het rapport worden per horecasector diverse voorbeelden
gegeven. Denk daarbij aan een hotel waar je weer op krachten komt na
een operatie. Dure ziekenhuisbedden komen weer beschikbaar, omdat het
hotel over voldoende capaciteit beschikt om patiënten van goede zorg
te voorzien.
Gezondheidszorg gaat steeds meer van cure naar preventie en beleving,
zoals saunas, afslankprogrammas, arrangementen om te ontstressen,
relaxweekends, beautyweekends, pedicure, manicure etc. In
woonzorgcomplexen zien we een uitdrukkelijke rol voor het
gastvrijheidaspect van de professionele horecaondernemer. De bestaande
horecabedrijven bieden veel zorgmogelijkheden. Restaurants kunnen
bijvoorbeeld op de nieuwe kansen inspelen door de verzorging van
maaltijden aan huis voor alleenstaanden, hulpbehoevenden en bejaarden
(tafeltje dekje of tafeltje dekje plus met luxe maaltijden en menus).
Het aanschuiven aan de maaltijd in restaurants is een sociale
invulling van de zorgzame samenleving.
Koninklijk Horeca Nederland gaat binnen en buiten de vereniging
aandacht schenken aan pilots en best-practices, maar zal ook
discussies starten met potentiële partners (zorgverzekeraars,
ouderenverenigingen, cateraars, overheden, zorginstellingen en
anderen).
---
Noot voor de redactie
Koninklijk Horeca Nederland