Petit Meest Markante Horecaondernemer 2004
Persbericht 9 november 2004
Badhotel Rockanje en Delta Hotel in Vlaardingen gelauwerd
Lucas Petit Meest Markante Horecaondernemer 2004
WOERDEN/ LEEUWARDEN, 9 november 2004 Lucas Petit is uit twaalf
regionale winnaars door een vakjury benoemd tot de Meest Markante
Horecaondernemer van Nederland 2004. Volgens juryvoorzitter Guido van
Woerkom is Petit een op en top horecaman, die zijn gasten voorop
plaatst. Hij weet hen op bijzondere wijze een goed gevoel te geven
door zich in hun situatie te verplaatsen; hij heeft een scherpzinnig
oog voor gastvrijheid. Lucas Petit is eigenaar van het Badhotel
Rockanje en het Delta Hotel in Vlaardingen. De Markant-verkiezing
wordt door Koninklijk Horeca Nederland georganiseerd in samenwerking
met vakblad Horeca Entree.
Lucas wil dat de gasten in zijn hotels een bijzondere ervaring
beleven, zegt jurylid Joop Braakhekke over de Meest Markante
Horecaondernemer van Nederland 2004. Doordat hij zijn hotels een eigen
sfeer heeft gegeven, is je verblijf uniek te noemen. Zijn personeel is
heel gastvrij en weet je echt dat warme gevoel van ik ben er welkom
mee te geven.
Volgens Lucas Petit zelf vormen Badhotel Rockanje en het Delta Hotel
in Vlaardingen een afspiegeling van het dagelijks leven. Ze zijn een
soort minisamenleving. Prachtig als je dat vorm kunt geven. De
verkiezing was voor hem een toets. Je bent overtuigd van je eigen
ideeën over gastvrijheid en ondernemen. Ik was benieuwd naar wat mijn
vakgenoten daar van vinden. Dat weet Lucas Petit dan nu
Met de Markant worden horecaondernemers met markante en innoverende
ideeën over het ondernemerschap in de horeca onderscheiden. De Markant
is de enige, sectorbrede prijs binnen de horecabedrijfstak. Van de
hotelmanager van het vijfsterrenhotel tot de eigenaar/ ondernemer van
een cafetaria op de hoek, het trendy restaurant of het sfeervolle
café. Kortom het hele scala aan horecabedrijven. Zij kunnen in
aanmerking komen voor de titel de Meest Markante Horecaondernemer van
een bepaalde regio. Het gaat om ondernemers die, naast dat zij hun vak
uitstekend verstaan, zich onderscheiden van hun collega ondernemers.
De criteria waaraan zij minimaal moeten voldoen:
· een financieel gezond bedrijf;
· een goed personeelsbeleid;
· een goede presentatie van hun bedrijf en product.
De kandidaten voor een Markant worden veelal voorgedragen door collega
ondernemers, organisaties en bedrijven, die betrokken zijn bij de
bedrijfstak horeca. De verkiezing wordt sinds 1992 georganiseerd. De
winnaars van de laatste vijf jaar zijn Thierry Kamminga (Café Cheers,
Sneek, 2003), Michel Lambermon (Lambermons Eigenwijze Kooktheater,
Haarlem, 2002), Harald Droste (Drostes Hotel & Restaurant, Tubbergen,
2001), Evert-Jan van der Gun (Lof der Zotheid, Den Haag, 2000) en Elly
Zwinkels (Koffiehuys Zowyzo, 1999).
Bijlage
Amsterdam: Casper Reinders van Jimmy Woo, Suzy Wong en Noa
Reinders heeft een frisse vernieuwende kijk op de horeca, vindt de
jury. Hij voert innovaties met een perfect gevoel voor gastvrijheid
door en is daarmee trendsettend in de hoofdstad.
Het lijkt gemakkelijker dan het is,stelt de jury in haar rapport, een
succesvol horecabedrijf neerzetten dat ook nog eens trendsettend is.
Laat staan, drie van dergelijke restaurants en lounges succesvol
maken. Je moet er veel voor werken en vooral inventief voor zijn.
Casper Reinders is zo'n positieve trendsetter. Zijn bedrijven zijn top
en zorgen voor heel wat spin-off naar anderen. Aan zijn deur stond de
hele crew van de film Ocean Twelve en heel Bekend Nederland staat te
trappelen om tot de incrowd te mogen behoren. Dat heet Vakmanschap.
Datgene wat Reinders nu heeft gedaan en hopelijk nog van plan is te
doen draagt op markante wijze bij tot een positief imago van onze
branche: eerlijk, gastvrij en helemaal van deze tijd!
Drenthe: Jan Tuin van Dinnercafé Bussemaker (Exloo)
Jan Tuin runt met veel plezier zijn dinercafé Bussemaker, dat hijzelf
omschrijft als toeristisch en grootschalig, maar toch ook heel
eenvoudig, aldus het juryrapport. Door een constante training en
begeleiding weet hij zijn medewerkers te motiveren tot dezelfde
gastvrijheid, waar hij en zijn vrouw Aljo, al 25 jaar voor staan.
Jan Tuin is zelfs na 25 jaar nog steeds dezelfde fanatieke ondernemer
als op de eerste dag. Hij zorgt er met zijn gastvrije team voor, dat
gasten zich bij hem thuis voelen. In 2002 brandde dinercafé Bussemaker
compleet af. Vooral de enorme waardering van zijn gasten en de lokale
bevolking, hebben Jan en Aljo Tuin gesteund in deze moeilijke periode.
Sinds een klein jaar draait het weer als vanouds op volle toeren en
heeft het weer een enorme aantrekkingskracht. Dat komt mede door hun
gastvrije instelling. Bussemaker onderscheidt zich door een geweldige
uitstraling, warme sfeer, heerlijk eten en dat alles op een
fantastische locatie. Nu de opstartperiode erop zit, kan Tuin zich
richten op de vele plannen en ideeën voor de ontwikkeling van zijn
toeristisch dinercafé. Of zoals hij het zelf zegt: stilstand is
achteruitgang.
Flevoland: Joke en Erik Hellendoorn van t Voorhuys (Emmeloord)
Joke en Erik Hellendoorn staan in t Voorhuys garant voor gastvrijheid,
vindt de jury. Zij hebben aan een puur commerciële bedrijfsvoering een
emotionele toegevoegd zodat hun gasten zich bij hen buitengewoon
welkom voelen.
Vakkennis is heel belangrijk,stelt de jury in haar rapport, maar voor
Erik en Joke voeren gastvrijheid en persoonlijke aandacht de
boventoon. Een succesvol horecabedrijf neerzetten is één ding, maar
een bestaand bedrijf overnemen en uitbouwen is geen sinecure. Een
sfeervol hotel, een heerlijk restaurant en een gezellig grandcafé
worden gecombineerd met een film of een avondje theater. Dat is de
beleving, waar Erik en Joke heel professioneel mee omspringen. Zelf
vinden ze zich helemaal niet zo markant, want je stinkende best doen,
dat hoort gewoon bij het ondernemerschap. Betrokken, eerlijk,
rechtvaardig, maar soms ook niet streng genoeg; het zijn deze
menselijke karaktereigenschappen, waarmee Joke en Erik Hellendoorn
zich onderscheiden en zich met recht Meest Markante Horecaondernemers
van Flevoland 2004 mogen noemen.
Friesland: Jilles Dijkstra van de Leave Sawntjin (Hijum)
Jilles Dijkstra is samen met zijn vrouw Caroline in het Friese dorpje
Hijum begonnen met een specialiteiten restaurant. De specifieke
kenmerken zijn dat hij op een dorpje van ongeveer 180 inwoners een
restaurant en slaapaccommodatie runt en dit ook levensvatbaar is.
Jilles Dijkstra en zijn vrouw Caroline van restaurant Leave Sawntjin
in Hijum zijn ervaren horecaondernemers en dat proef je direct bij
binnenkomst in het bedrijf. De jury prijst het ondernemerspaar vanwege
onder meer de aangename verrassingen voor de gasten. Ze slagen er in
om vanuit een "huiskamergevoel" een klein, maar bijzonder restaurant
te drijven. Er is een duidelijke taakverdeling, waarbij ieder doet
waar hij/zij sterk in is; man is gastheer en entertainer, vrouw is kok
en gastvrouw. Vanuit de keuken worden verrassende gerechten
gepresenteerd, waarbij nadrukkelijk gebruik gemaakt wordt van de eigen
Friese producten.
De Dijkstra's tonen lef om in een dorp van 180 inwoners ten noorden
van Leeuwarden een restaurant en slaapaccommodatie te runnen dat ook
nog levensvatbaar is. Het getuigt van ondernemerschap om op deze
plaats een dergelijk succesvol en bijzonder bedrijf te realiseren. De
Dijkstra' s zijn gastvrij, hartelijk en bijzonder klantgericht.
Service met een hoofdletter S!
Groningen: Hans van Diest van Gasterei de Seghesteen (Slochteren)
Volgens de jury zorgt Hans van Diest met Gasterei de Seghesteen voor
een unieke culinaire ervaring in een fantastische, sfeervolle
ambiance. De vakkundige en prettige ontvangst dragen bij aan een
optimaal gevoel van gastvrijheid.
Door zelf op de werkvloer van het Gasterei de Seghesteen te staan,
straalt Hans van Diest gastvrijheid uit, vindt de jury. Ontspanning en
gezelligheid worden hier samen met culinaire innovatie een verrassende
beleving van je avondje uit. De samenwerking met andere bedrijven uit
de regio en het personeelsbeleid zijn een voorbeeld voor collegas. Van
Diest biedt zijn medewerkers de mogelijkheid zich te ontplooien en te
ontwikkelen met kwaliteitszorg in alle geledingen van Gasterei de
Seghesteen als resultaat. Er wordt gewerkt voor de langere termijn en
niet voor kortstondig succes. Hans van Diest biedt de gast uitstekende
waar voor zijn geld. Met recht een markante ondernemer!
Gelderland: Twan Krebbers en David Brons van Matrixx (Nijmegen)
Volgens de jury voegen Krebbers en Brons met the Matrixx een andere
dimensie toe aan het begrip discotheek: exclusiviteit in beleving,
extravagantie van feesten en een flexibele organisatie met extra
aandacht voor gastvrijheid. Twan Krebbers en David Brons gebruiken op
excellente wijze marketinginstrumenten in een steeds veranderend
trendy horecalandschap,stelt de jury. Ze vechten hard tegen
vooroordelen en zetten hun creativiteit in om het imago van de branche
te verbeteren en te werken aan vernieuwing. De markante
bedrijfsvoering uit zich ook in het trendy interieur. Mede daardoor
onderscheidt the Matrixx zich van traditionele branchegenoten. De
aankleding, de muziekkeuze, gevoegd bij een buitengewone
gastvriendelijkheid van het personeel zorgen voor een unieke en
exclusieve beleving bij de gasten.
Limburg: Frits en Katinka Pelt van Café Pelt (Heerlen)
Volgens de jury is Pelt een uitstekend kastelein, die samen met zijn
vrouw een dorpscafé midden in de stad runt. Hij is een regionale
bekendheid en een uitstekend gastheer, aldus de jury. Het specifieke
Pelt-gevoel wordt zelfs door het personeel op subtiele wijze
overgebracht op de gasten.
Frits Pelt onderscheidt zich door zijn constante ondernemerschap. Hij
is samen met zijn vrouw Katinka continue bezig om nieuwe activiteiten
te ontwikkelen en bestaande uit te bouwen en waar nodig te verbeteren.
Vanwege de warme ambiance verzorgt De Doevetil vanuit Café Pelt haar
radioprogramma. Samen met collega-ondernemers is Pelt actief om het
beste uit het Pancratiusplein te halen. Hij zet zich ook in voor de
collectieve belangen van collegas. Frits is daarnaast een zanger/
entertainer, die zijn persoonlijkheid als een warme deken over zijn
bruine café legt.
Midden Nederland: Ruud en Justin van Hooydonk van Nieuwegeins Business
Center
De jury roemt de fantastische ambiance van het NBC en het perfecte
gastheerschap van de familie Van Hooydonk. Een persoonlijke sfeer
laten terugkomen, in een groot zakelijk pand, is de kracht van de Van
Hooydonks aldus de jury.
Volgens de jury onderscheidt het NBC zich van andere business- en
zalencentra door hun veelzijdigheid en de persoonlijke benadering van
de klanten. Kwaliteit en flexibiliteit staan hoog in het vaandel bij
het NBC. Aan de buitenkant verwacht je niet, wat je binnen aantreft.
Al met al een mooi bedrijf, waar men verrast wordt door de grootte en
het multifunctionele karakter. Justin van Hooydonk heeft de leiding
over de dagelijkse gang van zaken, zijn ouders zijn zich aan het
terugtrekken en zijn meer op de achtergrond bezig. Justin is een
gedreven ondernemer met constante aandacht voor kwaliteit (van
medewerkers en product) en voor het promoten van zijn bedrijf bij
iedere mogelijke gelegenheid.
Noord-Brabant: Patrick Verbunt van Bonheur Groep (Tilburg)
Hij is een echt mensen mens, aldus de jury, Hij zorgt ervoor dat zijn
personeel gemotiveerd en hoogwaardig gekwalificeerd is en stimuleert
zijn medewerkers zich verder te ontwikkelen in het gastvrijheidvak.
Tot de Bonheur Horeca Groep behoren Hotel-restaurant Auberge du
Bonheur, Stadion Willem II Congres & Evenementen en Bonheur Catering.
Patrick Verbunt runt een divers horecabedrijf, waar het verblijf van
de gasten een unieke ervaring en beleving is, zo stelt de jury. Hij
kwalificeert zich als een creatief en actief ondernemer, die van
schijnbare tegenslagen uitgesproken kansen maakt. Zo introduceerde
Verbunt tijdens de beursmalaise het AEX-menu, waarvan de prijsstelling
was verbonden aan de stand van de AEX. Begin van dit jaar opende
Bonheur Horeca Groep een tijdelijk restaurant op 114 meter hoogte in
de Westpoint Tower in Tilburg, waar in 100 dagen bijna 10.000 mensen
te gast waren. Door uitgekiende PR en uitstekende contacten met zowel
de pers als lokale overheden en relevante netwerken, weet de Bonheur
Horeca Groep zich optimaal te onderscheiden. Er zijn verder nog
samenwerkingsverbanden met Brabant Golfland, Tilburg Culinair en
diverse hotels in Midden-Brabant. De meerwaarde die Patrick Verbunt de
Bonheur Horeca Groep heeft geschonken zijn legio; de locaties, zijn
medewerkers, de kwaliteit van het food & beverage, het entertainment.
Dit alles zorgt ervoor dat gasten met een fijne indruk hun verblijf
bij Bonheur afsluiten.
Noord-Holland: Kees en Henriëtte den Ouden van Grand Hotel Opduin
(Texel)
Volgens de jury heeft Grand Hotel Opduin een onderscheidend karakter
doordat de familie Den Ouden zorgdragen voor een traditionele
bedrijfsvoering met een moderne stijl. De natuur en het eilandgevoel,
gevoegd bij de uitstekende zorg voor zijn gasten, maken een verblijf
in dit tophotel tot een uitgeruste ervaring.
De onafhankelijke manier waarop Kees en Henriëtte den Ouden het Grand
Hotel Opduin runnen, is eilandbewoners zo eigen, stelt de jury, noem
het eigenwijs; op eigen wijze! Zij houden van een persoonlijke
benadering en hebben normen, waarden en het milieu als verantwoord
ondernemers hoog in het vaandel. De kwaliteitstraining van het
personeel draagt bij aan een hoge mate van gastvrijheid en
gastheerschap. De bedrijfsleiding doet daar zelf ook aan mee door
continu op de werkvloer aanspreekbaar te zijn voor haar gasten. De
beleving van een verblijf bij de familie Den Ouden wordt daardoor
versterkt. Grand Hotel Opduin en haar directie zijn te typeren als
onderscheidend, traditioneel, maar toch ook modern en innovatief,
opvallend en eigenwijs, maar altijd met slechts één centraal belang,
dat van de gast!
Overijssel: Hennie van der Most
Eigenlijk behoeft de mens Hennie van der Most geen introductie, zo
schrijft de jury in haar rapport. Van de meest eigenaardige en al
bestaande gebouwen weet deze ondernemer heel succesvolle congres- en
uitgaanscentra of hotels te maken. Niet te vergeten zijn paradepaardje
Preston Palace een uitgaanscentrum in een oud ziekenhuis. Het hotel
van Preston Palace heeft maar liefst een bezettingsgraad van meer dan
90%.
Hennie van der Most is de man, die van de oude Kalkar-kerncentrale
attractiepark Kernwasser Wunderland maakte. Die in een watertoren bij
Nieuwleusen De Koperen Hoogte, een restaurant en hotel met
spectaculair penthouse, vestigde. Ieder bedrijf uit zijn holding heeft
een uniek karakter en een eigen ambiance. Een glimlach en een
gastvriendelijke ontvangst kosten niets, vertelde Van der Most de
jury, toen hem werd gevraagd of hij alert is op de gastvrijheid van
zijn medewerkers. Bij het aantrekken van nieuw personeel wordt daar al
opgelet. Van der Most introduceerde een unieke all-in formule in veel
van zijn attractieparken en evenementenhallen. Voor een vast bedrag
eten, drinken en onbeperkt gebruikmaken van alle faciliteiten! Dit
concept wordt o.a. gebruikt bij Kernwasser Wunderland en Preston
Palace in Almelo. Andere onderdelen van de Hennie van der Most
bedrijven zijn o.a. de Piri Piri Kiprestaurants, Speelstad Oranje,
Indoor Camping Itterbeck, Evenementenhal Rijswijk en Evenementenhal
Hardenberg.
Zuid-Holland: Lucas Petit van Badhotel Rockanje en Delta Hotel
(Vlaardingen)
Volgens de jury weet Petit zijn gasten een goed gevoel te geven door
zich in hun situatie te verplaatsen. Zijn gasten moeten tenslotte een
bijzondere ervaring beleven in het Badhotel Rockanje en Delta Hotel in
Vlaardingen. De hotels bieden daardoor net even iets anders op het
gebied van lekker eten & drinken en relaxed vergaderen en slapen.
In 1995 nam Lucas Petit de exploitatie over van het uit 1955 stammende
Delta Hotel in Vlaardingen. Zes jaar later volgde het Badhotel
Rockanje. Twee heerlijke hotels op bijzondere locaties, waar je naar
toe gaat als je eens wat anders wilt beleven. Zij onderscheiden zich
in alles onderscheiden van het reguliere aanbod. Ieder hotel heeft een
geheel individuele uitstraling die wordt ondersteund door een
zorgvuldig gekozen thema - lodge in het Badhotel en Nautisch in het
Delta Hotel. Petit onderscheidt zich ook door een informele
no-nonsense benadering van zowel gasten als zijn personeel. Bij alle
plannen staat wat de gast denkt, voelt en beleeft centraal. Dit is de
kracht van de exploitatie van beide hotels en van Petit zelf. De
medewerkers krijgen alle gelegenheid zich te ontwikkelen, waardoor ze
beter functioneren, doelgerichter en gelukkiger zijn. De hotels
kenmerken zich door een buitengewone gastvrijheid, die regelmatig
wordt gecheckt en besproken.
---
Koninklijk Horeca Nederland