Koninklijk Horeca Nederland

Petit Meest Markante Horecaondernemer 2004

Persbericht 9 november 2004
Badhotel Rockanje en Delta Hotel in Vlaardingen gelauwerd Lucas Petit Meest Markante Horecaondernemer 2004 WOERDEN/ LEEUWARDEN, 9 november 2004 Lucas Petit is uit twaalf regionale winnaars door een vakjury benoemd tot de Meest Markante Horecaondernemer van Nederland 2004. Volgens juryvoorzitter Guido van Woerkom is Petit een op en top horecaman, die zijn gasten voorop plaatst. Hij weet hen op bijzondere wijze een goed gevoel te geven door zich in hun situatie te verplaatsen; hij heeft een scherpzinnig oog voor gastvrijheid. Lucas Petit is eigenaar van het Badhotel Rockanje en het Delta Hotel in Vlaardingen. De Markant-verkiezing wordt door Koninklijk Horeca Nederland georganiseerd in samenwerking met vakblad Horeca Entree.

Lucas wil dat de gasten in zijn hotels een bijzondere ervaring beleven, zegt jurylid Joop Braakhekke over de Meest Markante Horecaondernemer van Nederland 2004. Doordat hij zijn hotels een eigen sfeer heeft gegeven, is je verblijf uniek te noemen. Zijn personeel is heel gastvrij en weet je echt dat warme gevoel van ik ben er welkom mee te geven.

Volgens Lucas Petit zelf vormen Badhotel Rockanje en het Delta Hotel in Vlaardingen een afspiegeling van het dagelijks leven. Ze zijn een soort minisamenleving. Prachtig als je dat vorm kunt geven. De verkiezing was voor hem een toets. Je bent overtuigd van je eigen ideeën over gastvrijheid en ondernemen. Ik was benieuwd naar wat mijn vakgenoten daar van vinden. Dat weet Lucas Petit dan nu

Met de Markant worden horecaondernemers met markante en innoverende ideeën over het ondernemerschap in de horeca onderscheiden. De Markant is de enige, sectorbrede prijs binnen de horecabedrijfstak. Van de hotelmanager van het vijfsterrenhotel tot de eigenaar/ ondernemer van een cafetaria op de hoek, het trendy restaurant of het sfeervolle café. Kortom het hele scala aan horecabedrijven. Zij kunnen in aanmerking komen voor de titel de Meest Markante Horecaondernemer van een bepaalde regio. Het gaat om ondernemers die, naast dat zij hun vak uitstekend verstaan, zich onderscheiden van hun collega ondernemers. De criteria waaraan zij minimaal moeten voldoen: · een financieel gezond bedrijf;
· een goed personeelsbeleid;
· een goede presentatie van hun bedrijf en product.

De kandidaten voor een Markant worden veelal voorgedragen door collega ondernemers, organisaties en bedrijven, die betrokken zijn bij de bedrijfstak horeca. De verkiezing wordt sinds 1992 georganiseerd. De winnaars van de laatste vijf jaar zijn Thierry Kamminga (Café Cheers, Sneek, 2003), Michel Lambermon (Lambermons Eigenwijze Kooktheater, Haarlem, 2002), Harald Droste (Drostes Hotel & Restaurant, Tubbergen, 2001), Evert-Jan van der Gun (Lof der Zotheid, Den Haag, 2000) en Elly Zwinkels (Koffiehuys Zowyzo, 1999).

Bijlage

Amsterdam: Casper Reinders van Jimmy Woo, Suzy Wong en Noa Reinders heeft een frisse vernieuwende kijk op de horeca, vindt de jury. Hij voert innovaties met een perfect gevoel voor gastvrijheid door en is daarmee trendsettend in de hoofdstad. Het lijkt gemakkelijker dan het is,stelt de jury in haar rapport, een succesvol horecabedrijf neerzetten dat ook nog eens trendsettend is. Laat staan, drie van dergelijke restaurants en lounges succesvol maken. Je moet er veel voor werken en vooral inventief voor zijn. Casper Reinders is zo'n positieve trendsetter. Zijn bedrijven zijn top en zorgen voor heel wat spin-off naar anderen. Aan zijn deur stond de hele crew van de film Ocean Twelve en heel Bekend Nederland staat te trappelen om tot de incrowd te mogen behoren. Dat heet Vakmanschap. Datgene wat Reinders nu heeft gedaan en hopelijk nog van plan is te doen draagt op markante wijze bij tot een positief imago van onze branche: eerlijk, gastvrij en helemaal van deze tijd!

Drenthe: Jan Tuin van Dinnercafé Bussemaker (Exloo) Jan Tuin runt met veel plezier zijn dinercafé Bussemaker, dat hijzelf omschrijft als toeristisch en grootschalig, maar toch ook heel eenvoudig, aldus het juryrapport. Door een constante training en begeleiding weet hij zijn medewerkers te motiveren tot dezelfde gastvrijheid, waar hij en zijn vrouw Aljo, al 25 jaar voor staan. Jan Tuin is zelfs na 25 jaar nog steeds dezelfde fanatieke ondernemer als op de eerste dag. Hij zorgt er met zijn gastvrije team voor, dat gasten zich bij hem thuis voelen. In 2002 brandde dinercafé Bussemaker compleet af. Vooral de enorme waardering van zijn gasten en de lokale bevolking, hebben Jan en Aljo Tuin gesteund in deze moeilijke periode. Sinds een klein jaar draait het weer als vanouds op volle toeren en heeft het weer een enorme aantrekkingskracht. Dat komt mede door hun gastvrije instelling. Bussemaker onderscheidt zich door een geweldige uitstraling, warme sfeer, heerlijk eten en dat alles op een fantastische locatie. Nu de opstartperiode erop zit, kan Tuin zich richten op de vele plannen en ideeën voor de ontwikkeling van zijn toeristisch dinercafé. Of zoals hij het zelf zegt: stilstand is achteruitgang.

Flevoland: Joke en Erik Hellendoorn van t Voorhuys (Emmeloord) Joke en Erik Hellendoorn staan in t Voorhuys garant voor gastvrijheid, vindt de jury. Zij hebben aan een puur commerciële bedrijfsvoering een emotionele toegevoegd zodat hun gasten zich bij hen buitengewoon welkom voelen.
Vakkennis is heel belangrijk,stelt de jury in haar rapport, maar voor Erik en Joke voeren gastvrijheid en persoonlijke aandacht de boventoon. Een succesvol horecabedrijf neerzetten is één ding, maar een bestaand bedrijf overnemen en uitbouwen is geen sinecure. Een sfeervol hotel, een heerlijk restaurant en een gezellig grandcafé worden gecombineerd met een film of een avondje theater. Dat is de beleving, waar Erik en Joke heel professioneel mee omspringen. Zelf vinden ze zich helemaal niet zo markant, want je stinkende best doen, dat hoort gewoon bij het ondernemerschap. Betrokken, eerlijk, rechtvaardig, maar soms ook niet streng genoeg; het zijn deze menselijke karaktereigenschappen, waarmee Joke en Erik Hellendoorn zich onderscheiden en zich met recht Meest Markante Horecaondernemers van Flevoland 2004 mogen noemen.

Friesland: Jilles Dijkstra van de Leave Sawntjin (Hijum) Jilles Dijkstra is samen met zijn vrouw Caroline in het Friese dorpje Hijum begonnen met een specialiteiten restaurant. De specifieke kenmerken zijn dat hij op een dorpje van ongeveer 180 inwoners een restaurant en slaapaccommodatie runt en dit ook levensvatbaar is. Jilles Dijkstra en zijn vrouw Caroline van restaurant Leave Sawntjin in Hijum zijn ervaren horecaondernemers en dat proef je direct bij binnenkomst in het bedrijf. De jury prijst het ondernemerspaar vanwege onder meer de aangename verrassingen voor de gasten. Ze slagen er in om vanuit een "huiskamergevoel" een klein, maar bijzonder restaurant te drijven. Er is een duidelijke taakverdeling, waarbij ieder doet waar hij/zij sterk in is; man is gastheer en entertainer, vrouw is kok en gastvrouw. Vanuit de keuken worden verrassende gerechten gepresenteerd, waarbij nadrukkelijk gebruik gemaakt wordt van de eigen Friese producten.
De Dijkstra's tonen lef om in een dorp van 180 inwoners ten noorden van Leeuwarden een restaurant en slaapaccommodatie te runnen dat ook nog levensvatbaar is. Het getuigt van ondernemerschap om op deze plaats een dergelijk succesvol en bijzonder bedrijf te realiseren. De Dijkstra' s zijn gastvrij, hartelijk en bijzonder klantgericht. Service met een hoofdletter S!

Groningen: Hans van Diest van Gasterei de Seghesteen (Slochteren) Volgens de jury zorgt Hans van Diest met Gasterei de Seghesteen voor een unieke culinaire ervaring in een fantastische, sfeervolle ambiance. De vakkundige en prettige ontvangst dragen bij aan een optimaal gevoel van gastvrijheid.
Door zelf op de werkvloer van het Gasterei de Seghesteen te staan, straalt Hans van Diest gastvrijheid uit, vindt de jury. Ontspanning en gezelligheid worden hier samen met culinaire innovatie een verrassende beleving van je avondje uit. De samenwerking met andere bedrijven uit de regio en het personeelsbeleid zijn een voorbeeld voor collegas. Van Diest biedt zijn medewerkers de mogelijkheid zich te ontplooien en te ontwikkelen met kwaliteitszorg in alle geledingen van Gasterei de Seghesteen als resultaat. Er wordt gewerkt voor de langere termijn en niet voor kortstondig succes. Hans van Diest biedt de gast uitstekende waar voor zijn geld. Met recht een markante ondernemer!

Gelderland: Twan Krebbers en David Brons van Matrixx (Nijmegen) Volgens de jury voegen Krebbers en Brons met the Matrixx een andere dimensie toe aan het begrip discotheek: exclusiviteit in beleving, extravagantie van feesten en een flexibele organisatie met extra aandacht voor gastvrijheid. Twan Krebbers en David Brons gebruiken op excellente wijze marketinginstrumenten in een steeds veranderend trendy horecalandschap,stelt de jury. Ze vechten hard tegen vooroordelen en zetten hun creativiteit in om het imago van de branche te verbeteren en te werken aan vernieuwing. De markante bedrijfsvoering uit zich ook in het trendy interieur. Mede daardoor onderscheidt the Matrixx zich van traditionele branchegenoten. De aankleding, de muziekkeuze, gevoegd bij een buitengewone gastvriendelijkheid van het personeel zorgen voor een unieke en exclusieve beleving bij de gasten.

Limburg: Frits en Katinka Pelt van Café Pelt (Heerlen) Volgens de jury is Pelt een uitstekend kastelein, die samen met zijn vrouw een dorpscafé midden in de stad runt. Hij is een regionale bekendheid en een uitstekend gastheer, aldus de jury. Het specifieke Pelt-gevoel wordt zelfs door het personeel op subtiele wijze overgebracht op de gasten.
Frits Pelt onderscheidt zich door zijn constante ondernemerschap. Hij is samen met zijn vrouw Katinka continue bezig om nieuwe activiteiten te ontwikkelen en bestaande uit te bouwen en waar nodig te verbeteren. Vanwege de warme ambiance verzorgt De Doevetil vanuit Café Pelt haar radioprogramma. Samen met collega-ondernemers is Pelt actief om het beste uit het Pancratiusplein te halen. Hij zet zich ook in voor de collectieve belangen van collegas. Frits is daarnaast een zanger/ entertainer, die zijn persoonlijkheid als een warme deken over zijn bruine café legt.

Midden Nederland: Ruud en Justin van Hooydonk van Nieuwegeins Business Center
De jury roemt de fantastische ambiance van het NBC en het perfecte gastheerschap van de familie Van Hooydonk. Een persoonlijke sfeer laten terugkomen, in een groot zakelijk pand, is de kracht van de Van Hooydonks aldus de jury.
Volgens de jury onderscheidt het NBC zich van andere business- en zalencentra door hun veelzijdigheid en de persoonlijke benadering van de klanten. Kwaliteit en flexibiliteit staan hoog in het vaandel bij het NBC. Aan de buitenkant verwacht je niet, wat je binnen aantreft. Al met al een mooi bedrijf, waar men verrast wordt door de grootte en het multifunctionele karakter. Justin van Hooydonk heeft de leiding over de dagelijkse gang van zaken, zijn ouders zijn zich aan het terugtrekken en zijn meer op de achtergrond bezig. Justin is een gedreven ondernemer met constante aandacht voor kwaliteit (van medewerkers en product) en voor het promoten van zijn bedrijf bij iedere mogelijke gelegenheid.

Noord-Brabant: Patrick Verbunt van Bonheur Groep (Tilburg) Hij is een echt mensen mens, aldus de jury, Hij zorgt ervoor dat zijn personeel gemotiveerd en hoogwaardig gekwalificeerd is en stimuleert zijn medewerkers zich verder te ontwikkelen in het gastvrijheidvak. Tot de Bonheur Horeca Groep behoren Hotel-restaurant Auberge du Bonheur, Stadion Willem II Congres & Evenementen en Bonheur Catering. Patrick Verbunt runt een divers horecabedrijf, waar het verblijf van de gasten een unieke ervaring en beleving is, zo stelt de jury. Hij kwalificeert zich als een creatief en actief ondernemer, die van schijnbare tegenslagen uitgesproken kansen maakt. Zo introduceerde Verbunt tijdens de beursmalaise het AEX-menu, waarvan de prijsstelling was verbonden aan de stand van de AEX. Begin van dit jaar opende Bonheur Horeca Groep een tijdelijk restaurant op 114 meter hoogte in de Westpoint Tower in Tilburg, waar in 100 dagen bijna 10.000 mensen te gast waren. Door uitgekiende PR en uitstekende contacten met zowel de pers als lokale overheden en relevante netwerken, weet de Bonheur Horeca Groep zich optimaal te onderscheiden. Er zijn verder nog samenwerkingsverbanden met Brabant Golfland, Tilburg Culinair en diverse hotels in Midden-Brabant. De meerwaarde die Patrick Verbunt de Bonheur Horeca Groep heeft geschonken zijn legio; de locaties, zijn medewerkers, de kwaliteit van het food & beverage, het entertainment. Dit alles zorgt ervoor dat gasten met een fijne indruk hun verblijf bij Bonheur afsluiten.

Noord-Holland: Kees en Henriëtte den Ouden van Grand Hotel Opduin (Texel)
Volgens de jury heeft Grand Hotel Opduin een onderscheidend karakter doordat de familie Den Ouden zorgdragen voor een traditionele bedrijfsvoering met een moderne stijl. De natuur en het eilandgevoel, gevoegd bij de uitstekende zorg voor zijn gasten, maken een verblijf in dit tophotel tot een uitgeruste ervaring.
De onafhankelijke manier waarop Kees en Henriëtte den Ouden het Grand Hotel Opduin runnen, is eilandbewoners zo eigen, stelt de jury, noem het eigenwijs; op eigen wijze! Zij houden van een persoonlijke benadering en hebben normen, waarden en het milieu als verantwoord ondernemers hoog in het vaandel. De kwaliteitstraining van het personeel draagt bij aan een hoge mate van gastvrijheid en gastheerschap. De bedrijfsleiding doet daar zelf ook aan mee door continu op de werkvloer aanspreekbaar te zijn voor haar gasten. De beleving van een verblijf bij de familie Den Ouden wordt daardoor versterkt. Grand Hotel Opduin en haar directie zijn te typeren als onderscheidend, traditioneel, maar toch ook modern en innovatief, opvallend en eigenwijs, maar altijd met slechts één centraal belang, dat van de gast!

Overijssel: Hennie van der Most
Eigenlijk behoeft de mens Hennie van der Most geen introductie, zo schrijft de jury in haar rapport. Van de meest eigenaardige en al bestaande gebouwen weet deze ondernemer heel succesvolle congres- en uitgaanscentra of hotels te maken. Niet te vergeten zijn paradepaardje Preston Palace een uitgaanscentrum in een oud ziekenhuis. Het hotel van Preston Palace heeft maar liefst een bezettingsgraad van meer dan 90%.
Hennie van der Most is de man, die van de oude Kalkar-kerncentrale attractiepark Kernwasser Wunderland maakte. Die in een watertoren bij Nieuwleusen De Koperen Hoogte, een restaurant en hotel met spectaculair penthouse, vestigde. Ieder bedrijf uit zijn holding heeft een uniek karakter en een eigen ambiance. Een glimlach en een gastvriendelijke ontvangst kosten niets, vertelde Van der Most de jury, toen hem werd gevraagd of hij alert is op de gastvrijheid van zijn medewerkers. Bij het aantrekken van nieuw personeel wordt daar al opgelet. Van der Most introduceerde een unieke all-in formule in veel van zijn attractieparken en evenementenhallen. Voor een vast bedrag eten, drinken en onbeperkt gebruikmaken van alle faciliteiten! Dit concept wordt o.a. gebruikt bij Kernwasser Wunderland en Preston Palace in Almelo. Andere onderdelen van de Hennie van der Most bedrijven zijn o.a. de Piri Piri Kiprestaurants, Speelstad Oranje, Indoor Camping Itterbeck, Evenementenhal Rijswijk en Evenementenhal Hardenberg.

Zuid-Holland: Lucas Petit van Badhotel Rockanje en Delta Hotel (Vlaardingen)
Volgens de jury weet Petit zijn gasten een goed gevoel te geven door zich in hun situatie te verplaatsen. Zijn gasten moeten tenslotte een bijzondere ervaring beleven in het Badhotel Rockanje en Delta Hotel in Vlaardingen. De hotels bieden daardoor net even iets anders op het gebied van lekker eten & drinken en relaxed vergaderen en slapen. In 1995 nam Lucas Petit de exploitatie over van het uit 1955 stammende Delta Hotel in Vlaardingen. Zes jaar later volgde het Badhotel Rockanje. Twee heerlijke hotels op bijzondere locaties, waar je naar toe gaat als je eens wat anders wilt beleven. Zij onderscheiden zich in alles onderscheiden van het reguliere aanbod. Ieder hotel heeft een geheel individuele uitstraling die wordt ondersteund door een zorgvuldig gekozen thema - lodge in het Badhotel en Nautisch in het Delta Hotel. Petit onderscheidt zich ook door een informele no-nonsense benadering van zowel gasten als zijn personeel. Bij alle plannen staat wat de gast denkt, voelt en beleeft centraal. Dit is de kracht van de exploitatie van beide hotels en van Petit zelf. De medewerkers krijgen alle gelegenheid zich te ontwikkelen, waardoor ze beter functioneren, doelgerichter en gelukkiger zijn. De hotels kenmerken zich door een buitengewone gastvrijheid, die regelmatig wordt gecheckt en besproken.

---