Gemeente Voorburg-Leidschendam
Nieuwe keuzes nodig bij parkeren
Persbericht, Leidschendam-Voorburg, 9 november 2004
---
Parkeerbeleid in de maak
De gemeente is bezig nieuw parkeerbeleid te maken. Deze week start een
grote campagne om zoveel mogelijk belanghebbenden bij de ontwikkeling
van het parkeerbeleid te betrekken. Huis-aan-huis is een parkeerkrant
verspreid waar mensen een parkeerbon kunnen invullen,
wijkbijeenkomsten worden georganiseerd onder de naam atelier op
tournee en als laatste kunnen geïnteresseerden via deze site met
elkaar in discussie.
Volgens verkeerswethouder Zwartepoorte is het vanzelfsprekend dat het
parkeerbeleid niet vanachter een bureau in het gemeentehuis wordt
gemaakt. In onze gemeente zijn veel verschillende meningen en
behoeften als het gaat om parkeren, en de parkeerruimte is schaars.
Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden om het parkeren goed
te regelen. Keuzes die we graag samen met inwoners en andere
belanghebbenden willen maken. Deze keuzes kunnen vervolgens gebruikt
worden als input voor het nieuw te maken beleid, waarbij per wijk
gezocht wordt naar de meeste gepaste maatregel om het parkeren te
regelen. Maatwerk dus.
Parkeerdruk is hoog
Uit een eerder dit jaar gehouden onderzoek blijkt dat de parkeerdruk
in de gemeente hoog is. Parkeerdruk geeft aan hoeveel parkeerruimte op
een bepaald moment bezet is. Deze wordt gemeten door middel van
tellen. Is de parkeerdruk 85% of hoger in een straat of wijk dan wordt
deze als vol beschouwd. Uit tellingen blijkt dat de parkeerdruk in het
grootste deel van onze gemeente tussen de 50 en 85% ligt. In sommige
wijken is s nachts 85 tot 100% van de parkeerplaatsen bezet. Dit is
bijvoorbeeld het geval in Park Veursehout. In Voorburg Noord en het
Zeeheldenkwartier ligt het percentage zelfs hoger. Het gemiddelde komt
hier boven de 100%. Dat betekent dat er ook geparkeerd wordt op
plekken waar dat eigenlijk niet mag.
Op zoek naar creatieve oplossingen
De gemeente heeft verschillende mogelijkheden om het parkeren beter te
regelen. Uitbreiden van de blauwe zone, parkeren met vergunning,
betaald parkeren, het aantal vergunningen en ontheffingen beperken en
als laatste meer parkeerplaatsen creëren. Dit zijn een aantal
oplossingen die wij zelf kunnen bedenken. Maar waar ik nu benieuwd
naar ben is of er nog andere oplossingen denkbaar zijn. Ik doe dan ook
een beroep op de creativiteit van de wijkbewoners, aldus wethouder
Zwartepoorte. Er zijn verschillende momenten en manieren waarop u de
gemeente kunt laten weten hoe u denkt dat de parkeerproblematiek in uw
wijk verbeterd kan worden. Grijp uw kans.
Laat uw mening horen
Er zijn drie mogelijkheden voor inwoners en belanghebbenden om hun
mening kunnen laten horen. Alle informatie hierover is na te lezen in
de Parkeerkrant, op deze site en de gemeentelijke informatierubriek.
De Parkeerkrant is gratis af te halen in het Servicecentrum van de
gemeente, de bibliotheek en in alle wijkgebouwen.
Atelier op tournee
In november en december wordt een aantal ateliers op tournee gehouden.
Dan wordt in iedere wijk een bijeenkomst belegd met het betrokken
wijkplatform en andere sleutelfiguren. De eerste twee ateliers zijn
op15 en 16 november a.s. Op 15 november voor de wijk Park Veursehout,
Leidsenhage en De Heuvel en op 16 november voor de wijk Voorburg
Noord. De data voor de ateliers staan in de Parkeerkrant en op de
website. Opmerkingen en suggesties over het parkeerbeleid kunnen
worden doorgegeven aan de wijkmanager.
Meepraten via internet
Op de gemeentelijke website wordt tot het einde van het jaar
regelmatig prikkelende stellingen over parkeren geponeerd. Het is de
bedoeling dat er een dialoog ontstaat over onze manieren als het gaat
om parkeren.
Schrijf een parkeerbon uit
In de Parkeerkrant is een parkeerbon geplaatst waarop suggesties voor
het verbeteren van de parkeerdruk kunnen worden ingevuld.
Hoe nu verder?
Alle informatie wordt meegewogen bij het schrijven van het
parkeerbeleid. Daarna neemt het college een definitief besluit.
Vervolgens is de gemeenteraad aan zet. Naar verwachting stelt de
gemeenteraad in de eerste maanden van 2005 het nieuwe parkeerbeleid
vast.
* Meer informatie over dit onderwerp