Stedelijk Lyceum en Julianaschool winnen Onderwijsprijs Overijssel
Gedeputeerde Abbenhues reikte gisteravond de onderwijsprijs Overijssel
2004. Van de zes genomineerde kregen Prinses Julianaschool (categorie
primair onderwijs) uit 's Heerenbroek en het Stedelijk Lyceum Enschede
(categorie voortgezet onderwijs) de prijs overhandigd. De winnaars van
de Onderwijsprijs Overijssel 2004 ontvangen een speciaal ontworpen
trofee en gaan door naar de finale van de Nationale Onderwijsprijs
2004 in het Beatrixtheater te Utrecht.
Prinses Julianaschool
De Prinses Julianaschool ontwikkelde een 'leervolgsysteem voor
ondernemend gedrag'. Hiermee worden kinderen gericht gecoached op
verschillende vaardigheden terwijl zij door een ontwikkelde
leeromgeving de eigenaar zijn van hun leerproces. In samenwerking met
de Pabo en de Kamer van Koophandel is hier een totale
onderwijsvernieuwing van de grond gekomen.
Wat de jury opviel aan dit project is de uitstekende combinatie tussen
theorie en praktijk. "Het project is zeer goed doordacht en
gedocumenteerd, maar daarnaast heel concreet. Er wordt praktisch
gewerkt, door docenten en leerlingen", aldus het juryrapport. "Het
project is ongelooflijk veelzijdig -veel vakken zijn erbij betrokken-
en professioneel. Het is niet alleen een methode, maar een werkvorm
die voortdurend in ontwikkeling is. Ondernemend Onderwijs staat in de
belangstelling tegenwoordig: dit project kan ongetwijfeld als
voorbeeld dienen voor veel andere scholen.
De tweede prijs en derde prijs in deze categorie
gingen respectievelijk naar: OBS de Iepron uit Almelo met het project
kunsteducatie en R.K. basisschool De Hunenborg Hengelo met het project
'Smiles'.
Stedelijk Lyceum Enschede
De onderwijshervorming die het Stedelijk Lyceum doorvoerde maakt grote
indruk op de jury. De basisvorming is revolutionair anders ingericht
op alle negen locaties van het Stedelijke Lyceum. Het centrale
lesrooster is verdwenen, een basisteam (minimaal twee docenten en een
onderwijsassistent) en een basisgroep (40 tot 70 leerlingen) bepalen
samen hoe ze de dag indelen. Door ingrijpende verbouwingen is de
grootte van de lokalen aangepast, leerlingen en docenten bepalen samen
de inrichting. De leerstof is in leergebieden en niet langer in vakken
geordend. Leerlingen zijn zelfwerkzaam. Docenten zijn
leerprocesbegeleiders die aandacht hebben voor leervaardigheden en
sociale vaardigheden. De infrastructuur maakt het mogelijk dat
leerlingen 25% van hun tijd leren in een elektronische leeromgeving.
Docenten onderschrijven de doelen van de onderwijsvernieuwing en zijn
er daarom in een referendum mee akkoord gegaan 10% meer contacttijd
met leerlingen te hebben dan op grond van de landelijke CAO is
afgesproken.
"Het project is innovatief en gedurfd, waarbij met name opvalt dat men
het lesrooster loslaat en het taakbeleid op de schop wordt genomen.
Daar is lef voor nodig", zo schrijft de jury in haar rapport.
De openbare scholengemeenschap locatie 't Genseler in Hengelo ontving
de tweede prijs met het nieuw scholingstraject waardoor werken in de
kinderopvang voor meisjes binnen het praktijkonderwijs makkelijker
wordt. De derde prijs gaat naar de Thorbecke Scholengemeenschap in
Zwolle met het project Leerlingenvereniging.
De onderwijsprijs
De Onderwijsprijs Overijssel is een onderdeel van de tweejaarlijkse
Nationale Onderwijsprijs. In elke provincie ontvingen scholen een
informatiepakket met de oproep een activiteit of project in te zenden
uit de alledaagse schoolpraktijk. Een provinciale jury beoordeelt de
inzendingen uit de eigen provincie. De jury bestond dit jaar uit: Y.
Ros, docente BS De Wegwijzer, Losser; B. Kieft, journalist RTV Oost;
B. de Waal, vertegenwoordiger Algemene Onderwijsbond.
Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor
Nationale Onderwijs Promotie (INOP) te Nijmegen. De prijs werd voor de
eerste keer uitgereikt in 1993 en is ingesteld om de creatieve kanten
van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen en te laten
zien dat het Nederlandse onderwijs vitaal en inventief te werk gaat.
In het kader van deze prijs werkt het INOP samen met tal van
(onderwijs)organisaties, waaronder de twaalf provinciebesturen.
Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel
Provincie Overijssel