Provincie Overijssel

Stedelijk Lyceum en Julianaschool winnen Onderwijsprijs Overijssel

Gedeputeerde Abbenhues reikte gisteravond de onderwijsprijs Overijssel 2004. Van de zes genomineerde kregen Prinses Julianaschool (categorie primair onderwijs) uit 's Heerenbroek en het Stedelijk Lyceum Enschede (categorie voortgezet onderwijs) de prijs overhandigd. De winnaars van de Onderwijsprijs Overijssel 2004 ontvangen een speciaal ontworpen trofee en gaan door naar de finale van de Nationale Onderwijsprijs 2004 in het Beatrixtheater te Utrecht.

Prinses Julianaschool

De Prinses Julianaschool ontwikkelde een 'leervolgsysteem voor ondernemend gedrag'. Hiermee worden kinderen gericht gecoached op verschillende vaardigheden terwijl zij door een ontwikkelde leeromgeving de eigenaar zijn van hun leerproces. In samenwerking met de Pabo en de Kamer van Koophandel is hier een totale onderwijsvernieuwing van de grond gekomen.

Wat de jury opviel aan dit project is de uitstekende combinatie tussen theorie en praktijk. "Het project is zeer goed doordacht en gedocumenteerd, maar daarnaast heel concreet. Er wordt praktisch gewerkt, door docenten en leerlingen", aldus het juryrapport. "Het project is ongelooflijk veelzijdig -veel vakken zijn erbij betrokken- en professioneel. Het is niet alleen een methode, maar een werkvorm die voortdurend in ontwikkeling is. Ondernemend Onderwijs staat in de belangstelling tegenwoordig: dit project kan ongetwijfeld als voorbeeld dienen voor veel andere scholen.

De tweede prijs en derde prijs in deze categorie gingen respectievelijk naar: OBS de Iepron uit Almelo met het project kunsteducatie en R.K. basisschool De Hunenborg Hengelo met het project 'Smiles'.

Stedelijk Lyceum Enschede

De onderwijshervorming die het Stedelijk Lyceum doorvoerde maakt grote indruk op de jury. De basisvorming is revolutionair anders ingericht op alle negen locaties van het Stedelijke Lyceum. Het centrale lesrooster is verdwenen, een basisteam (minimaal twee docenten en een onderwijsassistent) en een basisgroep (40 tot 70 leerlingen) bepalen samen hoe ze de dag indelen. Door ingrijpende verbouwingen is de grootte van de lokalen aangepast, leerlingen en docenten bepalen samen de inrichting. De leerstof is in leergebieden en niet langer in vakken geordend. Leerlingen zijn zelfwerkzaam. Docenten zijn leerprocesbegeleiders die aandacht hebben voor leervaardigheden en sociale vaardigheden. De infrastructuur maakt het mogelijk dat leerlingen 25% van hun tijd leren in een elektronische leeromgeving. Docenten onderschrijven de doelen van de onderwijsvernieuwing en zijn er daarom in een referendum mee akkoord gegaan 10% meer contacttijd met leerlingen te hebben dan op grond van de landelijke CAO is afgesproken.

"Het project is innovatief en gedurfd, waarbij met name opvalt dat men het lesrooster loslaat en het taakbeleid op de schop wordt genomen. Daar is lef voor nodig", zo schrijft de jury in haar rapport.

De openbare scholengemeenschap locatie 't Genseler in Hengelo ontving de tweede prijs met het nieuw scholingstraject waardoor werken in de kinderopvang voor meisjes binnen het praktijkonderwijs makkelijker wordt. De derde prijs gaat naar de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle met het project Leerlingenvereniging.

De onderwijsprijs

De Onderwijsprijs Overijssel is een onderdeel van de tweejaarlijkse Nationale Onderwijsprijs. In elke provincie ontvingen scholen een informatiepakket met de oproep een activiteit of project in te zenden uit de alledaagse schoolpraktijk. Een provinciale jury beoordeelt de inzendingen uit de eigen provincie. De jury bestond dit jaar uit: Y. Ros, docente BS De Wegwijzer, Losser; B. Kieft, journalist RTV Oost; B. de Waal, vertegenwoordiger Algemene Onderwijsbond.

Initiatiefnemer van de Nationale Onderwijsprijs is het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP) te Nijmegen. De prijs werd voor de eerste keer uitgereikt in 1993 en is ingesteld om de creatieve kanten van het Nederlands onderwijs voor het voetlicht te brengen en te laten zien dat het Nederlandse onderwijs vitaal en inventief te werk gaat. In het kader van deze prijs werkt het INOP samen met tal van (onderwijs)organisaties, waaronder de twaalf provinciebesturen.

Nieuwsredactie@prv-overijssel.nl
© 2004 Provincie Overijssel