GS stellen programmas van eisen OV Gooi en Vechtstreek en
Haarlem/IJmond vast
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland (GS) hebben de programmas van
eisen vastgesteld voor de komende aanbesteding van het openbaar
vervoer in Gooi en Vechtstreek en Haarlem/IJmond. Concept-versies zijn
de afgelopen drie maanden uitvoerig besproken met betrokken gemeenten
en reizigersorganisaties. Hun adviezen zijn waar mogelijk verwerkt in
het definitieve programma.
De programmas van eisen zijn geen strak korset, maar geven de
vervoerder de ruimte om met name bussen in te zetten op sterke lijnen
(de zogenaamde stamlijnen). Hij kan zo extra veel inkomsten genereren,
die hij elders op minder druk bezette lijnen kan inzetten. De
provincie stelt daarnaast uiteraard ook eisen aan het vervoer in
´vervoerarme´ gebieden, met speciale aandacht voor de sociale functie
van het openbaar vervoer.
Nieuwe Methodiek
De methodiek die de provincie bij deze aanbestedingsprocedure hanteert
is op onderdelen zeer innovatief: de provincie schrijft niet meer
exact voor hoe de lijnen moeten lopen maar heeft normen opgesteld
waaraan het vervoer moet voldoen. Voorbeelden zijn: de loopafstand tot
haltes, frequenties, of het type verbinding (rechtstreeks) tussen
grote woongebieden en knooppunten. In het hele vervoergebied gelden
dezelfde normen.
Beloning afhankelijk van prestaties
Nieuw is ook dat, veel sterker dan voorheen, de beloning afhankelijk
wordt gesteld van de prestaties van de vervoerder en de tevredenheid
van de reizigers. Doel hiervan is te waarborgen dat de kwaliteit van
de uitvoering constant van hoog niveau is. Hiervoor is een bonus-malus
regeling ingesteld: bij goede prestaties wordt de vervoerder beloond,
bij slecht presteren krijgt hij een boete. Deze bedragen kunnen
oplopen tot 20% van de omzet.
Kwaliteitseisen
Daarnaast zijn minimum kwaliteitseisen gesteld waaraan de toekomstige
vervoerder moet voldoen. Belangrijke eisen die aan het hele
vervoersysteem worden gesteld zijn: stiptheid, een gelijkmatige
verdeling van ritten over het uur, betrouwbaarheid van reistijden en
aansluitgarantie op het stamlijnennet. Daarnaast wordt ook speciaal
gekeken naar aspecten als comfort, klantvriendelijkheid, en sociale
veiligheid.
Aanbestedingsprocedure
De inschrijving op de nieuwe concessies voor Haarlem-IJmond en Gooi en
Vechtstreek start binnenkort. Vervoerders krijgen dan ongeveer drie
maanden de tijd om een offerte op te stellen. In het voorjaar van 2005
is bekend aan welke vervoerder(s) de concessies worden gegund. De
nieuwe overeenkomsten voor het openbaar vervoer in voor Haarlem-IJmond
en Gooi en Vechtstreek treden per 15 december 2005 in werking.
L. Zwart 4 november 2004
Provincie Noord-Holland