Ingezonden persbericht

Internet steeds bepalender bij zakelijke aankopen

Recent onderzoek naar de rol die het Internet speelt in de besluitvorming rondom zakelijke inkopen

DELFT, 20041108 -- Enquiro en MarketSherpa hebben eind oktober de eerste resultaten bekend gemaakt van over meerdere landen uitgevoerd onderzoek naar de rol die het Internet speelt in het proces van aankoopbeslissingen in de zakelijke markt (het BtoB segment) Het uitgebreide rapport zal naar verwachting in december ter beschikking komen. In deze nieuwsbrief alvast een aantal belangrijke conclusies aan de hand van dit onderzoek


Algemeen
In vrijwel alle gevallen (93,2%) waarin zakelijke aankopen worden overwogen, wordt het Internet gebruikt om zich te oriënteren omtrent de aan te schaffen producten of diensten. Zoekmachines spelen hierin een prominente rol om de gewenste informatie te vinden. In 63,9% van de gevallen worden zoekmachines ingezet en in 18,9% wordt gezocht op de websites van bekende aanbieders of branchespecifieke portaalsites.
De aanschafprijs van de te geplande aankoop is, zo is gebleken, niet van invloed op het al of niet gebruiken van het Internet: zowel voor grote als kleine aankopen wordt het Internet geraadpleegd.

Het belang van Google
Ook uit dit onderzoek blijkt weer dat Google de markt dicteert. Maar liefst 82,9% van de respondenten geeft de voorkeur aan deze zoekmachine. Hierdoor is het van belang te weten hoe de gebruiker omgaat met de gewone resultaten (organische ofwel natuurlijke resultaten) en de gesponsorde resultaten (de adwords advertenties). Verderop in deze nieuwsbrief wordt hier aandacht aan besteed.

In welk stadium van het inkoopproces wordt Internet ingezet?
Het moge duidelijke zijn dat de aard van de geplande diensten of producten bepalend is voor de termijn waarbinnen men overgaat tot de uiteindelijke aankoop. In 54,6% van de gevallen vindt de definitieve aankoop plaats binnen een tijdsbestek van 1 tot 3 maanden na de eerste oriëntatie. Een kleine 20% heeft langer nodig en circa 25% beslist al binnen één maand.
De beslissingstermijn wordt langer naarmate de aanschafprijs van de geplande aankoop hoger ligt.

Gewone of gesponsorde resultaten?(Optimaliseren versus adverteren)
76,7% van de Google gebruikers prefereert de gewone resultaten boven de gesponsorde resultaten! De top 3 van de gewone, natuurlijke resultaten genereert bijna 60% van alle clicks in het linker rijtje.

Het effect van de positie die men inneemt op het aantal clicks komt tot uiting in de volgende tabel:

Opvallend hierbij is dat een soms lagere positie meer clicks heeft. In de betaalde ofwel gesponsorde resultaten neemt het rendement sterk af ná de eerste twee vermeldingen. De gewone resultaten sorteren duidelijk meer effect, wat optimalisatie van een website interessant maakt. Ook vanuit het perspectief van ROI is optimalisatie een marketing strategie die zeker niet in de marketing mix mag ontbreken.


In dit onderzoek komen tal van gerelateerde onderwerpen aan bod, zoals het verband tussen opleidings-/inkomensniveau en zoekgedrag. Mocht u zijn geïnteresseerd in alle details van het onderzoek, dan verwijzen wij u gaarne naar het emailadres waar u zich als belangstellende kunt opgeven: whitepapers@enquiro.com

www.zmart.nl


PS: heeft u onze publicatie over de waarde van keywords (trefwoorden) al gelezen? U vindt deze hier: www.zmart.nl/ModifyPage.asp?id=46




Ingezonden persbericht