Persbericht
Brussel, 8 november 2004
InBev verwerft volledige controle over Hunan Debier Brewery
InBev neemt het resterende belang van 45% over in Hunan Debier Brewery Company Co. Ltd. in de Chinese provincie Hunan voor een contant bedrag van USD 18,2 miljoen. Deze transactie past in het lopende integratieproces door InBev van de Lion Group Breweries, die het eerder dit jaar heeft verworven. Men verwacht dat de transactie tegen het einde van 2004 zal worden voltooid.
InBev heeft vandaag twee brouwerijen in de Oost-Chinese provincie Hunan (66,6 miljoen inwoners), de Hunan Debier Brewery in de stad Changsha en Zhuzhou Debier Brewery Co. Ltd in de stad Zhuzhou. InBev verwierf beide brouwerijen in het kader van de transactie met de Maleisische Lion Group, die zijn brouwersactiviteiten in China begin dit jaar aan InBev heeft verkocht. Als onderdeel van die transactie verwierf InBev 55% van de Hunan Debier Brewery. Vandaag kondigt InBev aan dat het ook de resterende 45% overneemt van de Changsha Baisha Brewery Limited Liability Company.
InBev is één van de leidinggevende brouwers in de provincie Hunan en heeft een marktaandeel van meer dan 80% in de stad Changsha. De brouwerij Hunan Debier heeft een capaciteit van 1,3 miljoen hectoliter en een productievolume van 1,1 miljoen hectoliter, waarbij vooral het lokale merk Baisha wordt geproduceerd. De brouwerij is winstgevend en verwacht voor 2004 een stijging van het verkoopvolume met 32% in vergelijking met 2003.
Deze transactie werd voltooid met een EV/EBITDA-multiple van 7,7 x en een EV/hl-multiple van 29 euro. Het management verwacht dat deze acquisitie vanaf 2005 zal leiden tot een toename van de winst per aandeel (EPS) voor InBev, vóór afschrijving van de goodwill.
"Met deze acquisitie versterkt Interbrew China haar positie in Hunan en levert ze opnieuw het bewijs van haar betrokkenheid in deze provincie", verklaarde Patrice Thys, President InBev Asia Pacific Zone. "We zijn heel blij met de steun die we van de lokale overheid hebben gekregen."
"We zijn verheugd dat Interbrew met deze transactie opnieuw blijk geeft van haar betrokkenheid op de markt in de provincie Hunan", verklaarde burgemeester Tan van de stad Changsha. "Interbrew kan rekenen op de volledige steun van het gemeentebestuur van Changsha bij haar investeringen."
InBev is de op twee na grootste brouwer in China, met een productiecapaciteit van 30 miljoen hectoliter, een marktaandeel van meer dan 10% en 18 brouwerijen. De onderneming is aanwezig in de provincies Zhejiang, Guangdong, Hubei, Hunan, Jiangsu en Shandong. InBev is actief in China sinds 1984 en bracht technische knowhow en kennis van het brouwersvak over naar verschillende Chinese brouwerijen, waaronder de Zhujiang Brewery in Guangzhou. In 1997 werd InBev zelf ook actief op de Chinese biermarkt, met de acquisitie van de brouwerijen Nanjing en Jingling. In 2002 verwierf de onderneming een aandeel van 24 procent in de Zhujiang Joint Stock Company, de op vier na grootste brouwer in China en de meest rendabele per ton. InBev verwierf ook een belang van 70 procent in de brouwerij K.K. Group, met basis in de provincie Zhejiang. In 2004 nam InBev de brouwersactiviteiten in China over van de Maleisische Lion Group, waardoor Interbrew China een positie van marktleider bekleedt in de zes provincies waar de onderneming aanwezig is. In juli 2004 verwierf InBev ook een aandeel van 70 procent in de Zhejiang Shiliang Brewery Company Ltd. in de provincie Zhejiang. Dankzij de jarenlange samenwerking met haar Chinese partners beschikt InBev vandaag over sterke lokale contacten en een goed inzicht in de Chinese biermarkt.
Bezoek onze website www.InBev.com voor meer informatie over deze transactie.
Over InBev
InBev is een beursgenoteerd bedrijf (Euronext: INB) met hoofdzetel in Leuven, België. Het bedrijf, waarvan de oorsprong teruggaat tot 1366, is vandaag de grootste brouwer ter wereld in volume. De strategie van InBev bestaat erin haar lokale platformen te versterken door belangrijke posities uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten ter wereld. Dit wordt gerealiseerd door interne groei, maximale efficiëntie, gerichte overnames en door de consument op de eerste plaats te zetten. InBev heeft een portfolio van meer dan 200 merken, waaronder Stella Artois®, Brahma®, Beck's®, Leffe®, Hoegaarden®, Staropramen® en Bass®. InBev stelt ongeveer 70.000 mensen te werk en heeft activiteiten in meer dan 30 landen in Amerika, Europa en Azië. In 2003 realiseerde InBev een netto-omzet van ongeveer E9,3 miljard (2003 pro forma). Bezoek voor meer informatie onze website www.InBev.com.
Interbrew China is een filiaal van InBev.
Contactinformatie
Marianne Amssoms Patrick Verelst
Corporate Media Relations Director VP Investor Relations
Tel.: +32-16-31-57-69 Tel.: +32-16-31-55-41
Fax: +32-16-31-59-69 Fax: +32-16-31-57-13
E-mail: marianne.amssoms@inbev.com E-mail: patrick.verelst@inbev.com
-----------------------
---- --
InBev