Fontys
maandag 8 november 2004 Print artikel
Kwaliteit van Fontysopleidingen beoordeeld
Fontysopleidingen in Eindhoven wisselend van kwaliteit
In de kwaliteitsonderzoeken 2004 van Elsevier en de Keuzegids scoren
de Fontysopleidingen in Eindhoven wisselend. Sommige opleidingen zoals
Fiscale Economie en Bedrijfskundige Informatica behoren tot de
top-opleidingen van Nederland, andere opleidingen zoals Commerciële
Economie doen het heel wat slechter.
In het onderzoek van Elsevier staat de Fontysopleiding Fiscale
Economie in Eindhoven met een 7.1 op de eerste plaats. De studenten
zijn te spreken over hun docenten, het onderwijs, de
keuzemogelijkheden en de voorbereiding op de praktijk. De opleiding
Technische bedrijfskunde in Eindhoven staat op een gedeelde 5de plaats
in de lijst van 14 opleidingen. De studenten zijn vooral tevreden over
de voorbereiding op de beroepspraktijk. De opleidingen gezondheidszorg
doen het van oudsher goed bij Fontys. De opleiding Verpleegkunde staat
in het Elsevier-onderzoek op de 5de plaats in de lijst van 19
opleidingen. De inrichting van het onderwijs, de kwaliteit van de
opleiding en de faciliteiten scoren allen een 7 of hoger. In de
Keuzegids scoren de opleidingen Fysiotherapie (4de plaats in rangorde
van 10) en de opleiding Bedrijfskundige Informatica (3de plaats in de
rangorde van 14) goed. Bij beide opleidingen zijn de studenten met
name tevreden over de samenhang en inhoud van het onderwijs, de
werkvormen en de kwaliteit van de docenten.
Middenklassers
In hetzelfde onderzoek van Elsevier scoort de Fontysopleiding
Elektrotechniek in Eindhoven op de 9de plaats van de 17 beoordeelde
opleidingen. De studenten geven het cijfer 7 of hoger voor de
keuzemogelijkheden in het onderwijsprogramma, de mate waarin het
onderwijs te doen is in de tijd die er voor staat en de bereikbaarheid
van docenten.
De Opleiding MER staat in hetzelfde onderzoek op de 16de plaats in de
lijst van 20 beoordeelde opleidingen. De opleiding is volgens de
studenten goed te doen in de tijd die ervoor staat en ze zijn zeer
tevreden over de keuzemogelijkheden. De bereikbaarheid van docenten en
de communicatie met de studenten moet duidelijk nog verbeterd worden.
In de Keuzegids scoren de opleidingen Small Business en International
Business en Management Studies beiden een 8ste plaats in de rangorde
van respectievelijk 12 en 13 beoordeelde opleidingen. Bij de opleiding
Small Business zijn de studenten zeer tevreden over de specialisaties,
bij de opleiding International Business en Management is er kritiek op
het aantal computers en de snelheid waarmee tentamens worden
nagekeken. De opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening staat
op de 11de plaats in de rangorde van 20 ondervraagde opleidingen; de
opleiding Informatica staat op de 9de plaats in de rangorde van 14 en
de opleiding Technische natuurkunde staat op de 2de plaats in de
rangorde van 3.
Verbeteringen noodzakelijk
Sommige opleidingen krijgen de nodige kritiek van hun studenten. Zo
vinden de studenten van de opleiding Personeel en Arbeid dat de
begeleiding bij stages en opdrachten duidelijk verbeterd moet worden.
Deze opleiding staat in het Elsevier onderzoek op de 20ste plaats in
de rangorde van 21.
Ook in de Keuzegids is kritiek te horen op vijf Eindhovense
Fontysopleidingen. De opleiding Werktuigbouwkunde staat in de lijst op
de 16de plaats in de rangorde van 20 ondervraagde opleidingen. Bij
deze opleiding hebben studenten kritiek op de snelheid waarmee
tentamenuitslagen bekend worden. In tegenstelling tot het onderzoek in
Elsevier waar Elektrotechniek redelijk scoort, staat deze opleiding in
de Keuzegids op de 16de plaats in een rangorde van 18 en de opleiding
Culturele en Maatschappelijke Vorming scoort een 13de plaats in de
rangorde van 15. Bij deze laatste opleiding was er vooral kritiek op
de beschikbare computers. De opleiding Management Economie en Recht is
bijna hekkensluiter in de rangorde (19de plaats van de 20). De
opleiding Commerciële Economie staat op de laatste plaats in de
rangorde van 24 ondervraagde opleidingen. Deze laatste opleiding wijt
zijn slechte score met name aan de invoering van een nieuw
registratiesysteem dat niet zonder slag of stoot is gegaan. Studenten
kregen hierdoor hun cijfers te laat of verkeerd.