Fontys
maandag 8 november 2004 Print artikel
Fontysopleidingen beoordeeld
Kwaliteit van Fontysopleidingen Tilburg in de lift
De Fontysopleidingen in Tilburg doen het kwalitatief steeds beter. In
de Keuzegids Hoger Onderwijs 2004 zijn deze Fontysopleidingen zo'n
tien plaatsen gestegen in de kwaliteitsrangorde van Nederlandse
opleidingen.
Vooral de lerarenopleidingen Talen en Maatschappijvakken en de
opleiding Pedagogiek hebben hieraan bijgedragen. In 2002 waren de
studenten van de lerarenopleiding Talen nog kritisch over hun
opleiding, Het oordeel van deskundigen viel dit jaar beter uit. Zij
waren zeer te spreken over de opleiding Engels. Ook de
lerarenopleiding Maatschappijvakken scoort dit jaar beter bij
deskundigen dan twee jaar geleden bij de studenten.
De opleiding Docent Beeldende Kunst in Tilburg wordt door haar
studenten beoordeeld met een 7.02 en scoort daarmee in het midden van
de ranglijst. (8/15) De studenten zijn met name tevreden over de
inhoud en samenhang van het onderwijsprogramma en ook de faciliteiten
scoren significant hoger dan het landelijk gemiddelde.
De opleiding Commerciële Economie in Tilburg scoort ook in de
middenmoot (14/24) De ondervraagde studenten zijn vooral tevreden over
de samenhang van het onderwijsprogramma en de docenten zijn deskundig
en weten de stof helder uit te leggen. Deze twee onderdelen scoren
aanzienlijk beter dan het landelijk gemiddelde.
Fontys Economische Hogeschool Tilburg (FEHT) is gematigd positief over
de uitslag van de enquête Commerciële Economie in de Keuzegids.
Teleurstellend is dat zij met een cijfer 6.72 eenhonderdste onder het
landelijk gemiddelde scoort, met name door de lage score op Mediatheek
en computers. FEHT gaat ervan uit dat het hierop ingezette beleid (een
traject voor studenten om een laptop aan te schaffen en deelname aan
de Fontys pilot Draadloos internet) bij een volgende meting een
aanzienlijk hogere score zal opleveren Meer tevredenheid is er met de
scores die precies op het landelijk gemiddelde liggen (inhoud,
roosters en tentamens en studeerbaarheid). Zeer ingenomen is FEHT met
de hoge scores op samenhang programma en kwaliteit docenten en vooral
met de 7.4 die studenten de opleiding geven als het gaat om algemene
tevredenheid. FEHT ziet daarin bevestiging dat het, met het na de
visitatie van 2002 ingezette verbeteringsbeleid, op de goede weg is.