MAX HAVELAAR
8 november 2004
150 Miljoenste Max Havelaar-banaan levert reis van Floortje Dessing
op
Vandaag is de 150 miljoenste banaan met het Max Havelaar Keurmerk
verkocht. De koper in een Albert Heijn-supermarkt in Alkmaar kreeg
als verrassing een reis aangeboden door Floortje Dessing van Yorin
Travel en ambassadeur van Stichting Max Havelaar.
In november 1996 werd met groot succes de eerste mens- en
milieuvriendelijke banaan in Nederland geïntroduceerd. De Oké-banaan
met het Max Havelaar Keurmerk was een feit. Dat betekende een absolute
doorbraak in de internationale bananenhandel die gekenmerkt wordt door
excessief gebruik van chemicaliën en zeer slechte
arbeidsomstandigheden.
Inmiddels zijn er meerdere leveranciers van bananen die het Max
Havelaar Keurmerk mogen dragen en in vele andere landen is deze
verantwoorde banaan vervolgens ook goed ontvangen. De afzet in
Nederland groeit gestaag, afgelopen jaar met 30 procent, de bananen
met het Max Havelaar Keurmerk hebben nu een marktaandeel van 3
procent. Jaarlijks verorbert de Nederlander nu ruim 2,5 miljoen kilo
Max Havelaar-bananen, dat zijn ruim 275.000 bananen per week of bijna
40.000 bananen per dag. Internationaal is de verkoop van deze 'fair
trade-bananen' in het afgelopen jaar zelfs gestegen met 40 procent,
tot een volume van ruim 51 miljoen kilo per jaar.
Deze volumegroei is natuurlijk vooral van belang voor een groeiend
aantal bananenproducenten in ontwikkelingslanden. Omdat zij een prijs
ontvangen die hen in staat stelt op sociaalverantwoorde en
milieuvriendelijke wijze te produceren, kunnen ze nu op een duurzame
manier hun bananen verbouwen.
Floortje Dessing is ambassadeur van Stichting Max Havelaar en heeft
vorig jaar een bananenplantage in Ecuador bezocht die bananen levert
onder de eerlijke handelsvoorwaarden van Max Havelaar. 'Wat enorm
inspirerend om te zien wat die bananenplukkers nu al bereikt hebben:
goede huizen, een schooltje, zelfs een eigen tandarts. Iedereen in
Nederland zou Max Havelaar producten moeten kopen, het werkt echt',
aldus Floortje Dessing.
Jeroen Blaauw, inkoper Albert Heijn: 'Max Havelaar-bananen zijn bij
Albert Heijn een groot succes. Begin 2003 hebben de Max
Havelaar-bananen ook het biologisch keurmerk gekregen. We komen
hiermee tegemoet aan de vraag van onze klanten naar verantwoorde
producten . Een groeiende groep consumenten maakt steeds vaker een
bewuste keuze voor deze mens- en milieuvriendelijke banaan'.
Hieronder een overzicht wat er al is bereikt sinds de eerste eerlijke
banaan in Nederland werd geïntroduceerd:
- Dat betekent dat er vanaf de lancering in november 1996, alleen al
in de Nederlandse supermarkten, ruim 27 miljoen kilo mens- en
milieuvriendelijke bananen zijn verkocht.
- Op jaarbasis worden er in Nederland ruim 2,5 miljoen kilo Max
Havelaar-
bananen geconsumeerd, dat zijn ruim 275.000 bananen per week, bijna
40.000 per dag en 15 miljoen per jaar.
De totale afzet van Max Havelaar-bananen in Nederland heeft voor 3,5
miljoen euro extra inkomsten gezorgd voor organisaties van
bananenboeren. Deze extra inkomsten zijn het verschil tussen de
gemiddelde bananenprijs in het land van oorsprong en de Max
Havelaar-minimumprijs, plus de premie voor sociale en
milieuprojecten.
- Het totale Nederlandse marktaandeel van de Max Havelaar-banaan ligt
nu op 3 procent. De afzetgroei in de eerste helft van 2004 was 4
procent.
- In april 2004 werd de Max Havelaar-banaan door een aantal Europese
consumentenbonden, waaronder de Nederlandse Consumentenbond,
uitgeroepen tot de beste banaan zowel op sociaal als op
milieugebied.
- In 1996 werd gestart met twee producentengroepen. Inmiddels zijn er
17 bananenplantages en coöperaties van bananenboeren die onder de
handelsvoorwaarden van Max Havelaar kunnen exporteren. Zij
vertegenwoordigen meer dan 6000 arbeiders en boeren met hun
gezinnen.
- Producenten hebben dankzij de inkomsten uit de fair trade-handel
flinke verbeteringen kunnen bewerkstelligen, zoals: omschakelen naar
biologische teelt, verbetering van behuizing en
gezondheidsvoorzieningen, het zelf kunnen exporteren en substantiële
verhoging van de inkomsten voor de arbeiders.
- De bananen komen uit: Costa-Rica, Colombia, Ecuador, Peru,
Dominicaanse Republiek, Bovenwindse Eilanden en Ghana.
- Dankzij de internationale fair trade-handel is over de afgelopen
jaren ruim 37 miljoen euro extra inkomsten naar de organisaties van
bananenboeren gegaan.
- De groei in Nederland is substantieel, de totale groei in afzet van
deze bananen is spectaculair. Want na Nederland zijn de eerlijke
bananen ook geïntroduceerd in Zwitserland, Denemarken, België,
Duitsland, Zweden, Luxemburg, Groot-Brittannië, Finland, Frankrijk,
Ierland, Oostenrijk, Noorwegen, Italië en - meest recent - in de
Verenigde Staten.
- De totale afzet van deze fair trade-bananen groeide het afgelopen
jaar met 40 procent tot een volume van ruim 51 miljoen kilo in 2003
oftewel 275 miljoen bananen in één jaar.
- In Zwitserland bijvoorbeeld hebben de Max Havelaar-bananen een
marktaandeel van 50 procent Daar hoeven geen dure Europese
bananenlicenties gekocht te worden om te kunnen importeren en heeft
winkelketen Coop besloten alleen nog maar eerlijke bananen te
verkopen. Coop verkoopt op jaarbasis ruim 20 miljoen kilo Max
Havelaar-bananen.
Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat de bananen worden
ingekocht
bij boeren en plantages die aan de door Max Havelaar gestelde
minimumvoorwaarden voldoen. Er wordt een prijs gegarandeerd die de
kosten voor sociaal- en milieuverantwoorde productie dekt.